پرده سینما

بلوف فرانسوی: گدار به اسکار نمی رود!

کیخسرو مجد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گدار در سال های جوانیآیا کسی حاضر هست بر سر رفتن یا نرفتن گدار برای گرفتن اسکار شرط بندی کند؟! به نظر من گدار بلوف می زند! اگرچه سالهاست این پیرمر 79 ساله تظاهر می کند یک فرانسوی منتقد هالیوود است و با هالیوود رابطه خوبی ندارد، اما در باطن او یکی از شیفتگان سینمای آمریکاست. گدار در سال های جوانی و در دهه 1950 در مجله «کایه دو سینما» مقاله های آتشینی در ستایش کارگردانان آمریکایی می نوشت. جمله معروف «سینما یعنی نیکلاس ری» او هنوز از یادها نرفته است. بنابراین خیلی بعید به نظر می رسد او به سبک مارلون براندو یا حتی جرج سی اسکات این مجسمه فلزی را رد کند. گدار به هالیوود خواهد رفت! این فقط یک بلوف فرانسوی است!

آنه ماری می‌ویله، همسر ژان لوك گدار در مصاحبه با یك روزنامه استرالیایی گفت: «ژان» برای دریافت اسكار افتخاری به آمریكا سفر نخواهد كرد. به گزارش فارس به نقل از رویترز، همسر گدار علت اصلی این امر را سن بالای وی عنوان كرد ولی حقیقت دیگر این است كه مدت طولانی است كه اسكار افتخاری جزء مراسم زنده تلویزیونی اسكار نیست.

می‌ویله گفت: «ژان» فقط به من گفت كه این تندیس جزء جوایز اسكار نیست و اول فكر می‌كرد كه این تندیس چیز جدایی از جوایز اسكار است ولی بعداً فهمید كه این یكی از جوایز اسكار است كه در مراسم جداگانه‌ای در ماه نوامبر اعطاء می‌شود.

به گزارش رویترز، «آكادمی علوم و هنرهای تصویری» سال گذشته اعطاء تندیس اسكار افتخاری را به مراسم ناهاری جداگانه در ماه نوامبر موكول كردند تا در مراسم اصلی اسكار فقط بیشتری برای برگزاری مراسم داشته باشند. بنا براین گزارش، ماه گذشته زمانی كه «آكادمی اسكار»، گدار را به عنوان برنده جایزه اسكار افتخاری این دوره از رقابت‌ها اعلام كرد، بروس دیویس در مصاحبه با هالیوود ریپورتر گفت: ما هنوز نتوانسته‌ایم با گدار تماس برقرار كنیم و به نظر می‌رسد كه گدار با سكوت خود دست رد به چنین افتخاری زده است. ولی همسر گدار، در پاسخ به نامه آكادمی متذكر شد كه احتمالا گدار یكی از همكاران خود را برای گرفتن این جایزه به این مراسم خواهد فرستاد. البته می‌ویله در پایان با گفتن این كه «آیا او این همه راه را برای گرفتن یک تكه فلز برود؟» مسئولان آكادمی را دلسرد كرد. در ضمن او كه به شدت به سیگار وابسته است همواره از سفر با هواپیما به خاطر ممنوعیت دخانیات خووداری می‌ورزد!

گدار در سال 1959 با اولین فیلم بلند داستانی‌اش با نام از نفس‌افتاده به شهرت رسید. از دیگر فیلم های او می‌توان به آلفاویل،  یک زن شوهردار ، تحقیر، مذکر، مونث ، شور، سلام بر مریم، و نام کارمن نام برد.

بنا به گزارش ایسنا گدار طی چهار دهه فعالیت سینمایی موفق به كسب یك خرس طلا و دو خرس نقره از جشنواره برلین، یوزپلنگ افتخاری جشنواره لوكارنو و شیر طلای جشنواره ونیز شده است.

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/6/17
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.