پرده سینما

انسان های بدی که واقعاً بد نیستند؛ نگاهی به فیلم شهرک

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

پوستر فیلم شهرکدزد؛ همه ما از این واژه تصویرها و تصورهایی در ذهن‌مان داریم و حتی گاهی خاطره‌هایی همراه با ترس، خاطره‌هایی با دایره نامحدود از گم شدن کیف پول‌مان داخل اتوبوس شلوغ گرفته تا خالی شدن خانه و به قول معروف، جارو شدن هر آنچه داشته‌ایم. اما دزدی تنها در چارچوب این رفتار و عملکرد قرار نمی‌گیرد. دزد همیشه از روی دیوار خانه نمی‌پرد و طلا و جواهر و تلویزیون نمی‌برد؛ دزدها همیشه آن قدر آشکار نیستند و جابه‌جا شدن ذره‌های کوچکی از مال از جیب صاحب‌مال به جیب کسی که حق داشتن آن را ندارد، یک دزدی است. می‌گویند دزدی از باسابقه‌ترین جرایم بشری است که خاص این کشور و آن کشور و حتی این آدم و آن آدم نیست.موضوع دزدی دستمایه جدیدترین فیلم بن افلک به نام شهرک  است. شاهکاری که نمی توان به سادگی ازکنارش گذشت.
اگر مخمصه (مایکل مان)و مرحوم (مارتین اسکورسیزی) یک بچه داشتند احتمالا شبیه فیلم شهرک  می شد! درام جنایی محکم و کوبنده جدید بن افلک که قطعاً یکی از بهترین فیلم های سال است. یک فیلم ناب و منحصر به فرد که از ابتدا تا انتها  به صورت ماهرانه ای نوشته و کارگردانی شده است. بن افلک با همان شجاعتی که  داستان فیلم قبلیش بچه گمشده را تعریف کرده بود این فیلم را  ساخته است به علاوه فیلم شهرک یک موفقیت تمام عیار برای بن افلک در جلو و پشت دوربین است.
کاراکتر های فیلم با این که شخصیت هایی به شدت پیچیده دارند ولی به خاطر قلم قوی بن افلک تمامی انها به قلبهای شما رسوخ می کنند. فیلم از رمان شاهزاده ی دزدان نوشته چوک هوگان  است و در شهری به نام  چارلس (چارلس سیتی) در ماساچوست که در یک مایلی شهر بوستون است اتفاق می افتد. داگ مک ری (بن افلک) مسئول گروه دزدهای بانک های منطقه ای است. او مسئول گزارش دادن درباره بانک ها و ماشین های ضد دزدی بانک افرادی غیر آمریکاییمی باشد.  فردی که از ادامه دادن راه پدرش (کریس کوپر) خسته شده است و نمی تواند مثل او آدم موفقی در این کارباشد. این مکان همچنین جای گروه دزد دیگری به اسم گروه برادران است. او تصمیم می گیرد آخرین دزدی را انجام دهد. ولی اتفاقات ناخوش آیندی می افتد. وقتی جمی (جرمی رنر) دارد آن گروه را به گلوله می بندد، یک کارمند بانک را به نام  کلاری کیسی (ربکاهال) به گروگان می گیرد. او باید مطمئن شود که کلاری چیزی ندیده است. ولی داگ یک راه برای خود شیرینی جلوی آن زن پیدا می کند و سعی میکند با رهبری گروه دزدها بر جذبه اش بی افزاید و کاری می کند که آن زن آزاد شود و او اعتماد آن زن را به خودش جلب کند. همه چیز به خوبی پیش می رود تا اینکه بعد از مدتی پلیس سعی می کند با مامور  خود با نام فراولی(جان هام) و استفاده کردن از کلاری هم داگ را دستگیر کند و هم گروهش را....
شهرک یک فیلم غنی، تاریک است و تمامی نیازهای  ژانر جنایی را فراهم می کند. بن افلک ایده ی جذاب فیلم را از یک رمان جنایی محکم که در سال 2004 نوشته شده است اقتباس کرده است. او در مقام کارگردان به بازیگرانش اجازه داده که کاراکترهای پیچیده و بی نقصی را خلق کنند. افلک  حتی کوچکترین  کشش و اتفاقات کوچک درون فیلمنامه را عالی به تصویر کشیده است و ثابت می کند یکی از بهترین اکشن سازهای این روزها است. بازیگران همه فراتر از سطح خودشان بازی کرده اند. جمی رنر که سال قبل به خاطر گنجه درد نامزد اسکار شده بود بازی فوق العاده ای  ارائه کرده  است. بسیاری از افراد بزهکار دچار آسیب‌های روانی بوده و از لحاظ شخصیتی مشکل دارند. آمارها نشان داده که اکثر افرادی که دست به سرقت می‌زنند دارای اختلال شخصیت ضداجتماعی هستند. بن افلک توانسته به صورت تمام و کمال تمام ویژگی های فوق را درنقشش پیاده کند.
داستان پیچیده فیلم درباره  افرادی است که می خواهند از سرنوشت سراسر جنایتی که برای آنها نوشته شده است فرارکنند، درباره آدمهایی که سریع به چشم می آیند و خیلی زود فراموش می شوند… فیلم درباره انسانهای بدی است که واقعاً انسان های بدی نیستند، ولی سرنوشت بدی داشته اند.

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/6/24
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>محمد:

فيلم فقط به خاطر بن افلك ديدم ! خداييش كارش درسته

0+0-

يكشنبه 15 اسفند 1389



>>>مسعود:

خیلی شلوغش کردین .این فیلم زیاد مطرح نیست!سروصدا هم نکرد

0+0-

پنجشنبه 8 مهر 1389



>>>سهیل:

ممنون بخاطر نقدتون .جمله اخر محشر بود .محشر

0+0-

چهارشنبه 31 شهريوž



>>>م::

بن افلک واقعا بازیگر خوبیه .مخصوصا تو فیلم پرل هاربر

0+0-

جمعه 26 شهريور 1389



>>>سعید:

این منتقد شما کلا ادم مهربونیه.فیلمهای بد رو متوسط مینویسه /فیلمهای متوسط رو خوب مینویسه و فیلمهای عالی رو اصلانقد نمیکنه!! از این نقد میشه فهمید فیلم خوبیه نه عالی!

0+0-

پنجشنبه 25 شهريور 1389



>>>امیر:

سلام. این فیلم قرار است از 17 سپتامبر (26 شهریور) در امریکا اکران شود. شما چطور آن را دیده اید؟

0+0-

پنجشنبه 25 شهريور 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.