پرده سینما

اعتراض سینماگران نسبت به انتخاب بدرود بغداد برای اسکار

مانی بزرگمهر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جایزه اسکارهمانطور که پیش بینی می شد، انتخاب فیلم برگزیده کشورمان به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا با جنجالی بیش از سالهای گذشته همراه شده است. همه ساله انتخاب فیلم معرفی شده به اسکار به اختلاف نظرها، گلایه ها و دلخوری هایی منجر می شود. چراکه هر فیلمسازی فیلم خودش را شایسته تر می داند. و فرقی نمی کند که آن فیلم یک فیلم تجاری باشد یا هنری؛ فرقی نمی کند زبانی جهانی داشته باشد یا بیانی کاملاً بومی و محلی. نکته همیشگی این است که معمولاً بر سر فیلم انتخابی به اسکار اختلاف نظر وجود دارد. امسال فیلم بدرود بغداد ساخته مهدی نادری به عنوان فیلم نماینده ایران به اسکار معرفی شد. بدرود بغداد با وجود اینکه در جشنواره فجر با بی اعتنایی داوران مواجه شد، اما در انتخاب بهترین های جشنواره فجر به انتخاب سایت پرده سینما به عنوان «بهترین فیلم» برگزیده شد. به علاوه در رشته های بهترین موسیقی متن، بهترین تدوین، و بهترین طراحی صحنه نیز بهترین شناخته شد. همچنین در رشته های بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد نقش اول، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین فیلمبرداری، بهترین صدا، بهترین گریم، بهترین جلوه های ویژه و بهترین سکانس نیز کاندید شد.

اما معرفی این فیلم به اسکار با اعتراضات آشکار و تلویحی برخی سینماگران مواجه شده است که حول حوش سه محور است:

1)برخی اعتقاد دارند این فیلم فاقد کیفیات لازم برای معرفی به آکادمی است.

2)برخی اعتقاد دارند انتخاب این فیلم به اسکار طبق روال قانونی توسط یک هیئت کارشناسانه صورت نگرفته است و نه یک هیئت کارشناسی، بلکه سلیقه فردی آن را به آکادمی ارائه کرده است.

3)برخی معتقدند این فیلم فاقد شرط «اکران عمومی تا زمان ارائه فیلم به آکادمی اسکار» است. بنابراین انتخاب آن به اسکار نادرست و غیرقانونی است. از این رو فیلم های دیگر برای معرفی به اسکار ارجح بر بدرود بغداد می باشند.

 

اطلاعیه روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره معرفی بدرود بغداد به اسکار

 

بدرود بغدادروابط عمومی معاونت امور سینمایی وسمعی و بصری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، اعلام كرد: «در پی بررسی‌های انجام شده برای انتخاب فیلم ایرانی مراسم اسکار و مطرح شدن چند فیلم به عنوان نامزدهای انتخاب نهایی، به دلیل سفر معاونت سینمایی به همراه ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به نیویورک و همچنین سفر مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به خارج از کشور، طی نامه‌ای به تاریخ 23 شهریور از سوی جواد شمقدری پیگیری این مورد به عهده سید علیرضا سجاد پور مدیر کل اداره ارزشیابی و نظارت حرفه ای گذاشته شد. و علیرضا سجادپور طی تماسها و مشورت های متعدد با دست اندرکاران و اهالی سینما از بین گزینه‌های موجود سرانجام فیلم بدرود بغداد ساخته مهدی نادری و به تهیه‌کنندگی مرکز سینمای مستند و تجربی انتخاب کرد. بخشی از دلایل انتخاب این فیلم مضمون ضد اشغال فیلم است که به حوادث اشغال عراق توسط نیروهای آمریکایی می پردازد وبا وجود فعلی مخالفت با حضور نظامیان آمریکایی در کشورعراق که در افکار عمومی جهان موجود است به نظر می رسد این انتخاب توجیه مناسبی دارد.

این گزارش می افزاید: این انتخاب بر مبنای مشورت های گسترده با صنوف مختلف سینما صورت گرفته و گرچه گزینه های دیگری نیز موافقانی داشتند اما بدرود بغداد با فاصله بیشتری آراء مثبت را به خود اختصاص داد.»

 

منوچهر محمدی: غیاباً تشكر قلبی خود را از عدم انتخاب طلا و مس اعلام می‌كنم.

 

نگار جواهریان در طلا و مسدر پی اعلام فیلم بدرود بغداد به‌عنوان نماینده ایران در اسكار، منوچهر محمدی به انتشار یادداشتی كوتاه و پرکنایه از عدم انتخاب طلا و مس تشكر كرد.

تهیه‌كننده‌ی فیلم‌سینمایی طلا و مس در این یادداشت كه در اختیار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)قرار گرفته، آورده است:«من در این لحظات باشكوه و دوران پرعظمت سینمای ایران خوشحالی زائد الوصف و توصیف ناشدنی خود را ازعدم انتخاب فیلم طلا ومس برای اسكار، با هیچ زبانی و كلماتی قادر نیستم بیان كنم؛ لذا بر خود فرض می‌دانم از كارشناسان خردمند و آگاه كه به دلایل بسیار كه قطعاً در راس همه آنها فروتنی كارشناسانه است و به همین خاطر هیچ اسم و رسمی از آنان سراغ ندارم، غیابا تشكر قلبی خود را اعلام می‌نمایم و به پاس این خدمت گران سنگی كه در حق فیلم طلاومس روا داشته‌اند از صمیم دل و جان از آنان سپاسگزاری می‌نمایم.»

 

 

امیر اسفندیاری از معرفی فیلم بدرود بغداد به اسكار اظهار بی‌اطلاعی كرد

 

 

مدیر بخش بین الملل بنیاد سینمایی فارابی از معرفی فیلم بدرود بغداد به اسكار اظهار بی اطلاعی كرد. اسفندیاری در تماس خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از پروسه انتخاب این فیلم اظهار بی اطلاعی كرد و گفت: در جریان انتخاب بدرود بغداد نیستم.

 

 

مازیار میری: بعد كارشناسی از بین رفته و سلیقه‌ها جایش را گرفته است.

 

مازیار میری درباره‌ی روند معرفی فیلم به اسكار گفت: بعد كارشناسی از بین رفته و سلیقه‌ها جایش را گرفته است. این كارگردان درباره‌ی روند انتخاب فیلم به اسكار با بیان این مطلب به خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری ‌دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت:ما در این سالها عادت كرده بودم و باور داشتم كه انتخاب یك اثر سینمایی برای معرفی نماینده ما به اسكار طبق یك كارشناسی كه معمولا از طرف فارابی سابقه‌ی حضور بین‌المللی فیلم‌ها و مضمون و ملی بودن آنها را بررسی می‌كرد، اتفاق می‌افتاد. وی در عین حال گفت: درباره‌ی بدرود بغداد و توانایی‌ها و شایستگی‌های آن نمی‌خواهم حرف بزنم.

مازیار میری یادآور شد:طبق اعلام مدیرعامل فارابی قرار بود 9 نفر كارشناسانه در شورای، فیلم را از میان فیلم‌های اكران شده در طول سال انتخاب كنند، نمی‌دانم چگونه می‌شود كه به یك‌باره یک نفر تصمیم می‌گیرد چه فیلمی به اسكار برود، اینجاست كه ناخواسته متوجه می‌شویم،كارشناسی از بین رفته و سلیقه‌ها جایش را گرفته‌اند.

 

 

بدرود بغداد پیش از اكران عمومی اسكاری شد

 

پانته آ بهرام در بدرود بغدادتحلیل ایسنا از معرفی بدرود بغداد به اسکار چنین است:

در سال‌های اخیر خانه سینما نمایندگانش را به امور بین‌الملل فارابی معرفی می‌كرد و با حضور نمایندگانی از بنیاد فارابی با بحث و بررسی فیلم‌های یك‌ساله اخیر سینما یك فیلم به عنوان نماینده سینمای ایران به اسكار معرفی می‌شد.

طبق آنچه در سایت آكادمی اسكار آمده است؛«انتخاب فیلم‌ها در هر كشوری توسط یك سازمان و یا یك هیات داوری متشكل از هنرمندان و اهالی صنعت سینما، انجام می‌شود كه فهرست اعضاء این كمیته انتخاب باید تا تاریخ 13 آگوست (12 مرداد‌ماه) به آكادمی معرفی شده باشد. » و سپس تا اول اكتبر (9 مهرماه) باید فیلم به همراه پوستر و عكس‌ها به آكادمی ارسال شود. فقط فیلم‏هایی كه طی یك سال گذشته در قطع ‌35 یا ‌70 میلی‏متری و از طریق فروش بلیت در هر كشوری به نمایش عمومی درآمده باشند می‏توانند به آكادمی اسكار معرفی شوند. هرساله كشورهای مختلف فیلم‌هایش را به اسكار معرفی می‌كنند و در نهایت ‌5 فیلم برای دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی زبان، نامزد می‌شوند. بدرود بغداد هنوز در ایران اكران عمومی نشده است.

در گزارش سال گذشته فارابی آمده بود: «امسال با تعامل مثبت بنیاد سینمایی فارابی و خانه سینما، کمال تبریزی، ایرج تقی‌پور، محمد داودی، مرتضی رزاق کریمی، سید جمال ساداتیان، کیانوش عیاری، علی معلم و امیر اسفندیاری به عضویت هیات ایرانی معرفی فیلم به اسكار درآمده‌اند.»

اما در گزارش نهایی روابط عمومی معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی علیرغم تصریح بر این نکته که «این انتخاب بر مبنای مشورتهای گسترده با صنوف مختلف سینما صورت گرفته و گرچه گزینه های دیگری نیز موافقانی داشتند اما بدرود بغداد با فاصله بیشتری آراء مثبت را به خود اختصاص داد.» نامی از سینماگر مشورت شده نیامده است و هیاتی كارشناسی هم معرفی نشده است.

 

در همین رابطه بخوانید

جاده ایران به اسکار همچنان ماجراساز است

معیارهای جدید برای انتخاب فیلم ایرانی نماینده اسکار

امسال در کمتر از یک ماه، چگونه و چه فیلمی به اسکار معرفی می شود؟!

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/7/1
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>عباس تهراني:

همه چي آرومه ، من چقدرخوشبختم ...

1+0-

پنجشنبه 22 مهر 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.