پرده سینما

رفائی: کشدار بودن فیلم به خاطر دیده شدن همه بازیگران بود!

علیرضا انتظاری


 

 

 

 

 

 

 

 

گزارشی از نشست خبری فیلم خانه امن است

 

سومین نشست خبری سینمای رسانه ها آخرین نشست مطبوعاتی در اولین روز از برگزاری بیست و نهیمن جشنواره بین المللی فیلم فجر بود که به فیلم خانه امن است اختصاص یافت.

در این نشست برخی از عوامل این فیلم از جمله: ناصر رفائی (کارگردان) ، امیر بکان (آهنگساز) ، فرزاد جودت (مدیر فیلمبرداری)، بابک کریمی (طراح صحنه و لباس)، علیرضا جواد پور (طراح گریم)، علی تقی پور (تهیه کننده) و رویا حسینی و المیرا ژیان فر (بازیگران) حضور داشتند. طهماسب صلح جو مدیریت این جلسه را بر عهده داشت.

صلح جو در ابتدا گفت: من می خواهم در مورد انتخاب لوکیشن این فیلم سوال بکنم. چون به راستی برایم سوال پیش آمده که چرا در فیلمها و سریالها به این موضوعات اهمیت داده نمی شود. این فیلم در زمان جنگ می گذرد. تا آنجایی که من به خاطر دارم در آن زمان فقط دو منطقه از تهران که یکی کوی نصر فعلی بود لوله کشی گاز داشتند. اما شما در سراسر این فیلم لوله کشی گاز دارید. دلیل این چیست؟

در اینجا یکی از خبرنگاران گفت: آقای صلح جو کاش فقط همین بود پراید و پژو را چه می گویید؟ صلح جو در پاسخ گفت: «آن دیگر به طراح صحنه مربوط می شود» و ادامه داد «نه واقعاً می خواهیم امروز دریابیم که چرا اینقدر سردستی اینگونه فیلمها ساخته می شوند؟»

رفائی در پاسخ گفت: جنگ هشت سال طول کشید. از سال 59 تا 68. ما در این فیلم تاریخ ندادیم که در کدام دوران از جنگ هستیم. در ضمن من امیدوارم در اینجا راجع به فیلم صحبت کنیم و نه راجع به مسائل جانبی و بی اهمیت.

صلح جو پاسخ داد «من به عنوان سوال مطرح کردم. یا من دارم اشتباه می کنم یا شما؟» در اینجا موج انتقادات شفاهی اصحاب رسانه نسبت به این فیلم بالا گرفت و صلح جو خواهش کرد که خبرنگاران سؤالات خود را به صورت کتبی بنویسند. و در نهایت، سوال یکی از خبرنگاران که این فیلم را توهینی به مقاومت خوانده بود مطرح شد که رفائی واکنش تندی نشان داده و گفت:

این منفی بودن و منفی دیدن شما به من برمی خورد که میگوید که بحث زیر سوال رفتن مقاومت است. کسی که این سوال را کرده کمی دقت کند. ما دوست داریم راجع به فیلم بحث تخصصی بشود و اگرجایی از کار غلط بوده بنده متوجه بشوم و در کارهای بعدی ام خودم را اصلاح کنم. این را می گویم که بچه های بهزیستی مقاومت را زیر سوال نمی برند.

در ادامه رفائی در مورد کشدار بودن صحنه ها و ریتم کند فیلم توضیحاتی داد و گفت: کشدار شدن بعضی از صحنه ها را قبول دارم و آن هم به خاطر تعداد کثیر بازیگران و بچه ها بود. من می خواستم به تمامی آنها ادای دین کرده باشم و همگی آنها را نشان داده باشم.

در ادامه آهنگساز فیلم در پاسخ به سؤالی که موسیقی فیلم را بسیار خسته کننده خوانده بود گفت:

من عذرخواهی می کنم اگر موسیقی شما را خسته کرده است. این یک موسیقی خاص نبود. من منظور سؤال شما را که گفته بودید از موسیقی مداوم این فیلم خسته شده اید را متوجه نشدم. تازه به نظر من موسیقی کم هم بود چون این موسیقی ارجینال است و کمپوزوسیون شده است. این موسیقی یک موسیقی به عنوان یک آمبیانس نیست.

بکان در ادامه گفت: سکانس به سکانس موسیقی این فیلم فکر شده بود و ما بر اساس شخصیتهایمان موسیقی را انتخاب کردیم.

صلح جو پرسید: منبع الهام شما موسیقی ایرانی بوده یا کلاسیک؟

بکان در پاسخ گفت: در این فیلم یک کنترانست بین موسیقی ها وجود دارد.

در اینجا صلح جو اعلام کرد که جمال شورجه نامه ای برای این فیلم نوشته که عیناً آن نامه را برای شما می خوانم. در بخشی از نامه شورجه که خود او هم در سالن حضور داشت آمده بود: این فیلم فیلمی شریف و تاثیر گذار و سالم بود و کمی در تعلیق و ریتم باید رعایت می شد. دفاع در این فیلم از زاویه زیبایی دیده شده بود و مسلماً اگر عباس کیارستمی این فیلم را می ساخت به واسطه اینکه نامی آشنا بود همه برایش هورا می کشیدند.

در اینجا برخی از خبرنگاران نسبت به این جمله اعتراض کردند و در نهایت رفائی گفت:

من نگاه خودم و تجربیات و مشاهدات خودم را در این فیلم کار کردم و دیدم تا حالا به حاشیه جنگ پرداخت نشده و این فیلم نگاهی واقعی به فضای آن زمان است.

در ادامه صدابردار فیلم نسبت به کیفیت بسیار بد صدای سالن اصلی سینمای مطبوعات گلایه کرد و گفت این سینما باید صدای خوبی داشته باشد و این باعث تاسف و بهت است که این سینما با این امکانات چنین صدایی دارد و زحمت ماهها خستگی ما را بدجوری در تنمان نشاند و احساس خوب کار کردن از من گرفته شد البته نه اینکه در کارهای بعدی ام بخواهم خوب کار نکنم اما واقعا حالم بد شد.

در ادامه نشست نیز برخی از افراد حاضر در این جلسه توضیحات کوتاهی را ارائه دادند و اعلام شد به خاطر اکران فیلم سوت پایان جلسه به پایان رسیده است.

در همین رابطه ببینید

گزارش تصویری: عکس های الهام عبدلی از نشست پرسش و پاسخ فیلم خانه امن است در جشنواره فجر


 تاريخ ارسال: 1389/11/18
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.