پرده سینما

افخمی در محاصره خبرنگاران و منتقدان خشمگین

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اولین جنجال جدی در جشنواره بیست و نهم

 

یکی از خبرنگاران با فریاد گفت: افخمی! تا جایی که بشود با تو محترمانه صحبت خواهیم کرد. پس سعی کن جواب سوالات ما را درست و واضح بدهی! بقیه حاضران نیز در این هنگام فریادهای خود را بر سر افخمی کشیدند و از هرسویی صدایی شنیده می شد:

_ شلوار لی هدیه تهرانی چی بود؟

_ تیرهای چراغ برق چی بود؟

_ این چه فیلمنامه ای بود که نوشته بودی؟

_ آیا خانواده حضرت امام (ره) فیلم را دیدند و مورد تایید قرار داده اند؟

_ این چه دوبله افتضاحی بود چرا صدای کودک این قدر بد بود؟

_ ما در 2 ساعت چی دیدیم؟

_ اگر فیلم مال تو نیست چرا آمدی و فیلم را دیدی؟

_ چرا همه فقط در علفزار می رفتند و می آمدند؟

و ...

 

 

افخمی در محاصره خبرنگاران خشمگینبهروز افخمی در محاصره خبرنگاران و منتقدان خشمگین: فرزند صبح فیلم من نیست. من از این که اسمم را به عنوان کارگردان این فیلم زده اند شکایت خواهم کرد.

 

شب گذشته فیلم سینمایی فرزند صبح به نویسندگی و کارگردانی بهروز افخمی در سانس پنجم برای اهالی رسانه و هنرمندان در کاخ جشنواره به نمایش درآمد. از دقیقه 20 فیلم به بعد برخی از تماشاگران تا دقایق پایانی فیلم به تناوب شروع به خروج از سالن نمودند و کار به جایی رسید که در برخی از صحنه ها حاضران شروع به خندیدن و سوت کشیدن و کف زدن های مسخره می نمودند.

در پایان نمایش فیلم بهروز افخمی هنگام خروج از سالن در محاصره عکاسان و خبرنگاران قرار گرفت و در حالی که هیچ گونه نشستی برای این فیلم توسط مسئولین تدارک دیده نشده بود، افخمی با به اعتراض شدید مردم و خبرنگاران مجبور به حضور در سالن کنفرانس مرکز همایشهای بین المللی برج میلاد شد و در حالی که سیسیتم های صوتی قطع شده بود! با خبرنگاران معترض و خشمگین شروع به صحبت کرد.

افخمی که در ابتدا به هیچ عنوان تمایلی برای برگزاری نشست نداشت می خواست به نوعی از چنگ خبرنگاران و منتقدان معترض به این فیلم بگریزد و در این کار محمدرضا شریفی نیا نیز او را یاری می داد. چرا که هنگامی که خبرنگار سایت پرده سینما از بهروز افخمی پرسید که شما حدود 2-3 ماه است شروع به جو سازی رسانه ای نموده اید که فرزند صبح فیلم شما نیست و امضای شما را ندارد. آیا این را قبول دارید که این تصاویر را خودتان فیلمبرداری کرده اید؟ و در صحنه حضور داشته اید یا نه؟ که افخمی در پاسخی غیر منطقی گفت: نه این فیلم من نیست و من سر صحنه نبوده ام.

افخمی در محاصره خبرنگاران!خبرنگار در پاسخ گفت: چطور این فیلم شما نیست؟ که به جای افخمی، محمدرضا شریفی نیا پاسخ داد: حالا در نشست این سؤالات را مطرح کنید.

که یکی از خبرنگاران گفت: فیلم شما نشست ندارد و تا پاسخ ما را ندهید نمی گذاریم از این جا بروید. افخمی به ناچار مجبور به قبول برگزاری نشست شد و حتی هنگام پایین رفتن از پله ها هم مورد هجوم سوالات برخی خبرنگاران معترض بود.

او هنگام ورود به سالن در ابتدا گفت: اجازه دهید من در مورد این فیلم توضیحاتی را به شما ارائه دهم، اولاٌ باید بگویم من از این که اسمم را به عنوان کارگردان این فیلم زده اند شکایت خواهم کرد. از لحاظ فنی باید بگویم که فیلم از لحاظ فنی با تکنیک سوپر 35 قاب باز گرفته شده. از آنجا  که این یک سیستم خاص پرده عریض است، باید حتماً فیلم و صدا در خارج از کشور چاپ می شد. چون در ایران امکان چاپ این نوع نگاتیو وجود ندارد. از ابتدای فیلمبرداری واضح بود که باید این فیلم در خارج از کشور چاپ شود. اما تهیه کننده از این کار خودداری کرد.

افخمی در ادامه گفت: تدوین و صداگذاری و موسیقی این فیلم کار من نیست و من این فیلم را کار خود نمی دانم. در کل نتیجه فیلم این بود که دیدید از صدا و تصویر گرفته تا این که در اغلب صحنه ها تراولینگ و ... در کادر دیده می شود و این به خاطر عدم چاپ فیلم در خارج از کشور است.

در این هنگام یکی از خبرنگاران با فریاد گفت: افخمی! تا جایی که بشود با تو محترمانه صحبت خواهیم کرد. پس سعی کن جواب سوالات ما را درست و واضح بدهی! بقیه حاضران نیز در این هنگام فریادهای خود را بر سر افخمی کشیدند و از هرسویی صدایی شنیده می شد:

_ شلوار لی هدیه تهرانی چی بود؟

_ تیرهای چراغ برق چی بود؟

_ این چه فیلمنامه ای بود که نوشته بودی؟

_ آیا خانواده حضرت امام (ره) فیلم را دیدند و مورد تایید قرار داده اند؟

_ این چه دوبله افتضاحی بود چرا صدای کودک این قدر بد بود؟

_ ما در 2 ساعت چی دیدیم؟

_ اگر فیلم مال تو نیست چرا آمدی و فیلم را دیدی؟

_ چرا همه فقط در علفزار می رفتند و می آمدند؟

و ...

افخمی در محاصره خبرنگارانافخمی در جملاتی گفت: ببینید یک فیلمنامه ای نوشته شد و تهیه کننده آن را پسندید و برای آن یک میلیار و هشتصد میلیون تومان خرج کرد و من هم 7 سال وقتم را صرف این فیلم کردم. اما من باید از تهیه کننده خسارت خودم را بگیرم. من هنگام مونتاژ فیلم نبودم و تدوین را قبول ندارم. اما شما این را نمی توانید ایراد بدانید که فیلمنامه این کار بد بوده است.

یکی از خبرنگاران با لحنی عصبانی گفت: برداشت مردم از حضرت امام برداشتی شاعرانه نیست. حضرت امام با انقلاب اسلامی در تمامی جهان شناخته شده هستند. شما با نوشتن این فیلمنامه قضیه را شخصی کرده اید و فضای زندگی ایشان را تغییر داده اید.

افخمی در پاسخ این خبرنگار گفت: اصلاً این طور نیست و بیت حضرت امام این فیلم را مورد تایید خود قرار داده اند.

در نهایت وقتی که جار و جنجال ها بسیار بالا گرفت و همه با فریاد به افخمی گاهی هتاکی و فحاشی می کردند، جعفر گودرزی مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی کنار افخمی رفت و از او خواست به این بحث پایان داده و از سالن خارج شود، افخمی هنگام خروج هم مورد حمله عصبی خبرنگاران قرار گرفت. خبرنگاران و عکاسان معترض با عصبانیت به سوی طبقه همکف مرکز همایش های برج میلاد رهسپار شدند تا به دیدن فیلم مرهم به کارگردانی علیرضا داوودنژاد بشتابند. در هنگام برگزاری این «نشست نما»ی! کوتاه چندین بار بین یکی از همراهان افخمی و خبرنگاران برخوردهای بسیار بدی صورت گرفت که با پا در میانی عده ای از اهالی رسانه ختم به خیر شد.

 

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/11/19
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>عاشق سینما :

افخمی دیگه فسیل شده و به درد فیلمسازی نمیخوره واقعا از دیدن این فیلمش تعجب کردم در مقابل سن پطرزبورگ و شوکران و بقیه فیلمشاس صفر بود خجالت نکشیده بود که ریل و شاریو و وسایل دیگه توی فیلمش دیده میشد این چه بازیهای عجایبی بود که بازیگرانش داشتند؟

0+0-

سه‌شنبه 26 بهمن 1389



>>>بهزاد:

بعد از ساعتها در صف ایستادن این فیلم را دیدم که ای کاش ندیده بودم این چه فیلمی بود که اینقدر در بوق و کرنا کردند و به خلق الله انداختند ؟ واقعا افخمی از خودش خجالت نمیکشد؟ لطفا برای این فیلم نقد بنویسید شما که این کاره هستید

0+0-

دوشنبه 25 بهمن 1389



>>>ساحره . ط:

حقش بوده که باهاش اینجوری برخورد کنن من این فیلم رو دیدم و واقعا حالم بهم خورذد

0+0-

شنبه 23 بهمن 1389



>>>niki.m:

man fekr mikonam mikhan afkhami ro az cinema ot konan daran barash in baziha ro dar miaran ke mohtaramane bendazanesh biron man in film ro nadidam va nemitonam rosh nazar bedam ama ehsasm ine ke goftam

0+0-

پنجشنبه 21 بهمن 1389



>>>شقایق:

این فاجعه را من چند ساعت قبل تو سینما دیدم و چند دقیقه پیش هم تو برنامه هفت با تهیه کننده اش مصاحبه کردن واقعا این آقای افخمی بسیار موجود عجیبی است و نمیدانم چرا مدعی العموم از این آقا به خاطر ساخت این فیلم شکایتی نکرده ایشان چرا به وجوهات ناب شخصیتی حضرت امام ( ره ) در فیلم نپرداخته اند ؟ چرا حضرت امام را در دوران کودکی در حال قایم موشک بازی و داخل حوضچه رفتن و ... نشان میدادند ؟ یکی از منتقدان در برنامه هفت ( نشست دیشب ) گفت که در سال 57 دهها میلیون از مردم ایران از حضرت امام ( ره ) حمایت کردند چرا در این فیلم اصلا به اینگونه مسائل پرداخته نشده است ؟ امام خمینی ( ره ) برای ما سمبل قدرت و شجاعت و بی باکی و بصیرت و آگاهی است اما تصویری که از ایشان در این فیلم نشان داده شده اصلا اینگونه نیست و امیدوارم مسئولین جلوی نمایش این فیلم را بگیرند تا دشمنان آب و خاک ما را با نمایش این فیلم شاد و مسرور نسازند. ما آماده موضع گیری خاندان گرامی حضرت امام ( ره ) در این زمینه هستیم.

0+0-

چهارشنبه 20 بهمن 1389



>>>محسن م:

فیلم فرزند شبح فیلم خیلی خوبی بود.من که از تماشایش خیلی لذت بردم

0+0-

سه‌شنبه 19 بهمن 1389



>>>منتقد کبیر :

این آدم رو باید دیشب دار میزدن به خدا چون خیلی پررو هست و خیلی با خنده به همه توهین کرد و من تو. جلسه حاضر بودم

0+0-

سه‌شنبه 19 بهمن 1389



>>>شقایق:

دمشون گرم و دستشون درد نکنه باید خیلی قبل از اینا حال این کارگردانایی که فکر میکنن خیلی ابر کارگردان هستند رو میگرفتند و اینها رو از رو میبردند .

0+0-

سه‌شنبه 19 بهمن 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.