پرده سینما

فرهادی: بیشترین لذت را حین ساخت این فیلم بردم

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شب گذشته نشست پرسش و پاسخ فیلم جدایی نادر از سیمین با حضور برخی از عوامل این فیلم سینمایی از جمله: اصغر فرهادی (تهیه کننده، کارگردان و نویسنده)، هایده صفی یاری (تدوینگر)، کیوان مقدم (طراح صحنه و لباس)، محمود کلاری (مدیر فیلمبرداری)، ساره بیات (بازیگر)، سارینا فرهادی (بازیگر)، مریلا زارعی (بازیگر)، پیمان معادی (بازیگر) و شهاب حسینی (بازیگر) در سالن کنفرانس مرکز همایش های بین المللی برج میلاد با حضور تعداد زیادی از خبرنگاران و منتقدین برگزار شد. مدیریت این نشست را سعید قطبی زاده بر عهده داشت .

در ابتدای این نشست قطبی زاده ضمن ابراز خوشحالی خود از تماشای این فیلم و حضور در این نشست از فرهادی در رابطه بات مشکلات فیلم که در حین ساخت فیلم به وجود آمد سؤال کرد و فرهادی در پاسخ گفت: مشکلات این فیلم هم مانند مابقی فیلم هاست و شانس من این بود که با یک گروه هماهنگ کار می کردم. من بیشترین لذت را در حین ساخت این فیلم بردم و از تمامی دوستانم تشکر می کنم. امیدوارم که مسیری را که چند سال به دنبال آن بودم را ادامه دهم و هیچ گاه تغییر مسیر ندهم.

هایده صفی یاری نیز در ابتدای این نشست گفت: تدوین این فیلم برای من بسیار با ارزش بود و من در سه فیلم فرهادی به عنوان تدوین گر حضور داشتم. از تمامی آن ها درس های زیادی گرفتم و نمی توانم از تمامی آن درس ها در این جا اسم ببرم.

در ادامه این نشست قطبی زاده ضمن توضیح این مطلب که محمود کلاری تجربیات بسیار بزرگی در زمینه سینما داشته و با فیلم سازان بزرگ و مؤلف در سینمای ایران همکاری داشته از وی خواست تا در مورد حضورش در فیلم جدید اصغر فرهادی سخن بگوید.

پیمان معادیکلاری در جملاتی اظهار داشت: من باید راجع به این فیلم مفصل حرف بزنم. کار کردن با فرهادی برای من مثل یک اتفاق و حادثه خوب بود. من قریب سی سال است که در زمینه فیلمبرداری فعالیت می کنم. با آدم های صاحب نام و اعتبار کار کرده ام. از حضور در این کار بسیار لذت برده ام و از آن درس های زیادی گرفته ام. این را بدون تملق می گویم که من از این فیلم درس زندگی گرفتم و درس زندگی بسیار فراتر از سینماست. کلاری ادامه داد: فرهادی خصایص مثال زدنی دارد. من بعد از این فیلم احساس کردم که همسرم را بسیار بیشتر از قبل دوست دارم. خوشبختی های کوچکم را در زندگی حس کردم. به اختلاف طبقاتی فکر کردم و به پاسخ رسیدم.

در ادامه این نشست فرهادی در پاسخ به سؤالی که پرسیده شده بود چرا آخر سر نفهمیدیم که این پول توسط چه کسانی دزدیده شده عنوان کرد: دزدی پول نکته بزرگ و مهمی نیست. اگر فقط کمی فکر کنید مشخص است که چه اتفاقی برای پول افتاده. من به همه چیز مطلق نگاه نمی کنم.

در ادامه این نشست قطبی زاده عنوان کرد: من نمی خواهم متهم به سانسور شوم و به همین دلیل پیشاپیش عنوان می کنم که نقدها را در مورد این فیلم نخواهم خواند!

شهاب حسینی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی گفت: من نمی توانم این سؤال را جواب دهم که سیمرغ را برای بازی در این فیلم می گیرم یا نه. آن چیزی است که تنها هیئت داروان می دانند. برای من فقط فرصت حضور در این کار خوب بود.

در ادامه این نشست قطبی زاده از مریلا زارعی خواست تا در مورد کار کردن با اصغر فرهادی و این که کار کردن با وی برای یک بازیگر چه فرقی با سایر کارها دارد توضیح دهد، زارعی در پاسخ به این سوال گفت:

مریلا زارعیآدم هنگامی که با اصغر فرهادی کار می کند احساس می کند که در یک دنیای دیگر  و با استانداردهای دیگری است. ما قبلاٌ تجربه بی نظیری در فیلم درباره الی داشتیم. در کنار فرهادی بودن مثل یک کارگاه آموزش بازیگری بود و استانداردها و ایده آل ها بازیگری را به یک دنیای دیگری می برد.

زارعی ادامه داد: زندگی در این فیلم جاری و ساری است. من الان تحت تأثیر این فیلم هستم و نمی توانم خوب حرف بزنم. اما در کل این را می گویم که فرهادی مصرّ است اتفاقات از درون به بیرون ساطع شود و کاراکترها را به سمتی که می خواهد هدایت می کند. ایشان مثل یک دایرة المعارف هستند. ما هر سؤالی داشتیم با ایشان مطرح می کردیم و برای آن جواب می گرفتیم. حاصل این کار را شما بر پرده دیدید که چگونه زندگی بر پرده سینما جاری می شود. این بر خلاف تصنع در فیلم های دیگر است. آرزو می کنم که تمامی بازیگران سینمای ایران سعادت حضور در فیلم های بعدی اصغر فرهادی را داشته باشند.

در این جا قطبی زاده از حضار خواست تا برای علی اصغر شهبازی بازیگر نقش پدر پیمان معادی در این فیلم که در میان جمعیت نشسته بود دست بزنند و شهبازی با برخواستن خود به ابراز احساسات حضار پاسخ گفت. سپس دختر اصغر فرهادی در پاسخ به سوال قطبی زاده که پرسیده شده بود آیا کار با پدر سخت بود یا نه پاسخ داد: پدر کوچکترین حرکات ما را زیر نظر داشتند و من این را از روز اول درک نمی کردم. اما وقتی سر صحنه رفتم دیدم همه چیز جدی است. اما کار برای من زیاد سخت نبود.

در ادامه این نشست پیمان معادی راجع به حضورش در این فیلم گفت: من و آقای فرهادی راجع به شخصیت نادر خیلی تحلیل داشتیم و جنس کار فرهادی این است که بازیگر به کاراکتر برسد ولی سر صحنه دیگر زیاد سخت نیست.

ساره بیاتدر ادامه این نشست ساره بیات نیز سخنانی را ایراد کرد و گفت: من از پدیده سینمای ایران آقای اصغر فرهادی قدردانی می کنم که مرا برای بازی در این فیلم انتخاب کردند. این فیلم بزرگترین و مهم ترین کار من در این سال ها بود. در این فیلم بسیار آموختم و باز هم می گویم که ایشان یک پدیده و اسطوره هستند. کار من قطعاً و بلاشک بعد از این فیلم بسیار سخت تر خواهد شد. و امیدوارم خداوند مرا یاری کند تا در آینده نیز با بزرگان سینما کار کنم.

در ادامه این نشست مقدم طراح صحنه و لباس در جملاتی اظهار داشت: این کار از بقیه کارهای من سخت تر بود. یادم می آید که یک روز آقای فرهادی یک عکس از پیمان معادی را به من نشان داد و گفت «این فیلم من است» من به عکس نگاه کردم و دیدم پشت سر پیمان تنها یک دیوار کرم رنگ است. بعد از آن با صحبت های فراوان به این نتیجه رسیدم که در این فیلم همه چیز باید بسیار واقعگرایانه باشد.

شهاب حسینی نیز در ادامه این نشست گفت: نقش من در این فیلم مکمل است و این را می گویم که وقتی اصغر فرهادی آدم را برای بازی در فیلمش دعوت می کند آدم را به یک کشتی بزرگ دعوت می کند. ما عرشه این کشتی هستیم. من از صمیم قلب خدا را برای کار با فرهادی شکر می کنم. حسینی در ادامه افزود: این نقش بسیار از نقشی که من در فیلم درباره الی بازی کردم سخت تر بود.

کلاری نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: کار با فرهادی ظرافت دارد و بسیار هوشمندانه است اما مطلقاً سخت نیست. اگر او را درک کنید او به بهترین شکل ممکن شما را هدایت می کند و شما را لای پنبه حفظ می کند. بنابراین درک مطلب از سوی وی بسیار مهم است.

در ادامه این نشست پرسش و پاسخ فرهادی درباره ایده‌پردازی در فیلمنامه و دقت در پردازش جزئیات در فیلمهایش توضیح داد و گفت: واقعاً نمی‌توانم به این سئوال جواب دهم چون پرسش سختی است. نوشتن برای من مثل رانندگی است. قواعد را می‌دانم و در عین حال به آن فکر نمی‌کنم. وقتی می‌نویسم به این فکر نمی‌کنم فلان رفتار را در فلان سکانس طوری نشان دهم که فلان نتیجه را بدهد. نمی‌دانم این شیوه ریاضی‌وار را از کجا کسب کرده‌ام برای خودم هم جالب است.

وی در پایان درباره این که آیا از فیلم‌های گذشته‌اش رد پایی در جدایی نادر از سیمین یافت می‌شود، گفت: مضمون و تم جدایی نادر از سیمین به نوعی در امتداد درباره الی است و کلیشه‌اش از شهر زیبا می‌آید و در چهارشنبه‌سوری پررنگ‌تر شد و در فیلم درباره الی آشکارا بیان شد و ادامه‌اش را در جدایی نادر از سیمین دیدیم.

 

در همین رابطه ببینید

گزارش تصویری الهام عبدلی از نشست پرسش و پاسخ فیلم جدایی نادر از سیمین

در همین رابطه بخوانید

خاتمه دادن به امیدواری متزلزل؛ نگاهی به فیلم جدایی نادر از سیمین


 تاريخ ارسال: 1389/11/23
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>سعید:

به جرات میتوان گفت در سالهای اخیر که سینمای ایران مملو بود از فیلمهای بسیار ضعیف،تیینیجری و پر از فیلمهای به اصطلاح طنز که در واقع جز هجویات مبتذل،لودگی و گسترش لمپنیسم نبود، جای خالی فیلمی چون "جدایی نادر از سیمین" احساس میشد.فیلمی منسجم با سناریو و میزانسن دقیق و حساب شده...دوستانی که بخاطر وابستگی به طیف سیاسی خاص سعی دارند فیلم را معمولی جلوه دهند در خلوت خود اعتراف خواهند کرد که "جدایی نادر از سیمین" شاهکاری در سینمای ایران است.

0+0-

چهارشنبه 28 ارديب 



>>>narges:

اگر وتنها اگر به گوشه از زندگي خود وخانواده ام اشاره كنم وتصميم بگيرم آن را به عنوان فيلم نامه خدمت نويسندگان وكارگردانان ارسال كنم نه تنها انواع واقسام جايزه هاي مطرح نصيبم ميشد بلكه نشان ميدام درد ومشكل اجتماعي چيست. اين فيلم به نظر من اصلا ارزش اين همه تعريف وبه قول دوستان 6ساعت ايستادن براي خريد بليط را ندارد. خواهر بنده در سن 16سالگي فيلنامه نوشت ولي هيچ جا نتوانست مطرح كند حتي براي فرهنگ وارشاد اصفهان نيز فرستاد ولي خبري نشد كه آيا پذيرفته ميشود يا خير وتا الان كه دختر7ساله اش استعداد عجيبي در بازيگري وشعر وقصه گويي داردبسيار زيبا وخوش استيل ميباشد وواقعا نبود پول وپارتي حق به حقدار نميرسد و... اميدوارم اين ناشناخته ها كشف شوند اگر از خواندگان خواستند اقدامي براي اين مطلب (عدم شناخته شدن)داشته باشندباايميل من در ارتباط باشند raha_n58@yahoo.com

0+0-

سه‌شنبه 16 فروردي 



>>>بهزاد :

من قبلا متن این نشست رو توی یک سایت دیگر خوانده بودم اما شما واقعا خیلی جزئی و خوب نوشتید و خیلی لذت بردم و خوشم اومد چون اصولا از سینمای فرهادی خوشم میاد. این ریز به ریز نوشتتون خیلی عالی و ابتکاری هست و آدم رو با خودش میاره اونجا پیش شما

0+0-

دوشنبه 25 بهمن 1389



>>>منتقد کبیر:

من اصلا این فیلم را دوست نداشتم اما بعضیا میخوان الکی الکی این فیلم رو گنده اش کنن به خدا قسم اگه یه کارگردان بدون نام و نشان این فیلم رو ساخته بود همینایی که دارن الان از این فیلم تعریف میکنن اون موقع این فیلم رو تا جایی که میتونستن میکوبیدن

0+0-

شنبه 23 بهمن 1389



>>>شقایق:

عالی بود و بر خلاف نظر خانم سارا من با نوشتن متن کامل این نشست ها موافق هستم و خواهش میکنم که کارتان را ادامه دهید. من به شخصه حوصله و وقت دانلود کردن فایل صوتی و... ندارم و اصلا از این کار خوشم نمی آید.

0+0-

شنبه 23 بهمن 1389



>>>عباس تهراني:

اصغر به خدا تو اكبري نه اصغر...

0+0-

شنبه 23 بهمن 1389



>>>سارا24ساله:

گزارش ندهید.نقد کنید لطفا.برای نوشتن این مطلب زحمت زیادی کشیده شده است ولی فایل تصویری این مصاحبه همه جا هست و کسی زحمت خواندن این متن طولانی را به خودش نمیدهد.از اول جشنواره فقط فیلم آقا یوسف و جدایی نادر از سیمین را نقد کرده اید.

0+0-

شنبه 23 بهمن 1389



>>>محمد2009:

زنده باد اصغر فرهادی.عالی بود

0+0-

شنبه 23 بهمن 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.