پرده سینما

پاسخ عسگرپور به دوازده پرسش خبرگزاری فارس

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش خبرگزاری فارس، 10 اسفندماه یادداشتی با عنوان «پرسش‌هایی كه محمدمهدی عسگرپور باید به آنها پاسخ بدهد» با امضای احمدرضا علیزاده در خبرگزاری فارس منتشر شد كه طی آن از مدیرعامل خانه سینما درخواست شده بود به 12 پرسش پاسخ دهد.

محمدمهدی عسگرپور هم پس از سه روز به این پرسش‌ها جواب داد. متن كامل پرسش و پاسخ فارس و مدیرعامل خانه سینما به شرح زیر است:

 

محمدمهدی عسگرپور*** فارس: در اساسنامه خانه سینما درج شده كه هدف از تشكیل خانه سینما، كمك به بالا بردن كارآیی دست‌اندركاران و گسترش صنعت و هنر سینمای جمهوری اسلامی است اما از طریق ایجاد امنیت شغلی و حرفه‌ای (یعنی تقسیم عادلانه كار) و تامین منافع اجتماعی آنها. پرسش اینجاست كه در چند سال اخیر رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل خانه سینما در این خصوص چه‌كار كرده‌اند؟

 

- عسگرپور: همانگونه كه به درستی از اساسنامه خانه سینما دریافته‌اید پیگیری ایجاد امنیت شغلی و تامین امور اجتماعی از جمله ماموریت و اهداف این خانه است، جامعه اصناف سینمای ایران طرح امنیت شغلی را در 7 مولفه با سامانه نرم افزاری و سخت افزاری در اردیبهشت ماه سالجاری ، طی نشستی به معاون محترم سینمائی ارائه و تشریح كرد.

پیش‌تر نیز خانه سینما چشم انداز مدیریت كلان سینما را در پیش بینی " لایحه نظام سینمایی و حمایت از حقوق مادی و معنوی آثار سینمایی " مورخ 21/11/87 به ریاست محترم جمهور و رئیس محترم كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تقدیم كرده بود.

بر این اساس آنچه كه به عنوان یك نهاد مدنی (و نه دستگاه اجرائی) انتظار می رود از سوی خانه سینما به انجام رسیده است. بر این اساس نقش شایسته رسانه ها در پیگیری مطالبات مردم و اصناف از دستگاه های اجرائی می تواند به ایجاد جامعه ای عادلانه كمك كند.

از شما بعنوان رسانه با رسالت كوشش برای گسترش احقاق حقوق ملت از دستگاه های اجرائی ، انتظار می رود دستگاه های اجرائی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در عمل به وظایف قانونی نظیر ماده 116 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی اجتماعی مصوب 11/6/1382 مجلس شورای اسلامی (تدوین و اجرائی لایحه امنیت شغلی، استقرار نظام صنفی، تامین بیمه بیكاری) با طرح مقاله و پرسش یاری كنید. لطفا شما نیز بفرمایید در این زمینه چگونه به مسولیت خطیر رسانه‌ای‌تان عمل كرده‌اید؟؟

 

 

*** فارس: با انتخابات اخیر در هیئت مدیره خانه سینما كه لیستی از افراد كاندیدا از قبل منتشر شده بود یك جور یكدستی از تفكرات همگون و مدافع با مدیرعامل خانه سینما، به مانند یك حزب سیاسی نه به مانند یك تشكل صنفی به چشم می‌خورد در حالی كه هیئت مدیره خانه سینما باید دیدگاه‌های متكثر داشته باشد. این كار در انتخابات 89.11.30 كانون كارگردانان نیز سعی شد انجام گیرد. این جهت‌گیری‌های مشخص با افراد همدست چه سودی به حال سینما دارد؟

 

- عسگرپور: نتایج انتخابات در هر جامعه دمكراتیكی ، تابع برآیند گرایش ها و سلیقه‌های موجود در آن جامعه است . نتایج انتخابات هیات مدیره جامعه اصناف سینمای ایران نیز مستثنی از دیگر جوامع انسانی نیست.

 

 

*** فارس: مرجع تائید تغییرات اساسنامه خانه سینما آیا شورای فرهنگ عمومی است كه در اساسنامه نام آن برده شده یا ثبت شركت‌ها؟ چرا تغییرات اساسنامه خانه سینما به عنوان یك شركت خصوصی یعنی بدون مجوز وزارت ارشاد، به آنجا برده شده و در آنجا به ثبت رسیده است؟

 

- عسگرپور: در قوانین موضوعه كنونی انجمن ها و نهادهای مدنی پس از دریافت مجوز فعالیت از دستگاه های اجرائی نظیر: وزارت علوم و فن‌آوری ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ وزارت كار و رفاه اجتماعی ، وزارت دادگستری ، وزارت كشور برای رسمیت یافتن فعالیت و شناسایی ملزم به ثبت اساسنامه در ثبت شركت ها (قوه قضائیه) هستند.

این روند بطور دقیق و كامل در اصلاحیه اساسنامه مصوب خرداد ماه 1387 مجمع عمومی اصناف سینمائی رعایت شده است . یادآوری می كند بالاترین ركن یك نهاد مدنی مجمع عمومی آن است و نه نیروهای خارج از مجمع عمومی همچون دستگاه های اجرائی مورد نظر نویسنده یادداشت.

 

 

*** فارس: در اساسنامه آمده است: كلیه تصمیمات مجمع عمومی «خانه سینما»، به منظور رسیدگی به عدم مغایرت با اساسنامه (ماده 10) باید به تایید وزارت ارشاد اسلامی برسند، آیا تغییرات اساسنامه و سایر مصوبات مجمع عمومی به تایید وزارت ارشاد رسیده است؟

 

- عسگرپور: بلوغ یك تشكیلات و نهاد صنفی مانع از پذیرش نگاه قیمومیت مآبانه دستگاه‌های اجرائی است كه این بلوغ در اصلاح اساسنامه مصوب خرداد ماه 1387 مجمع عمومی اصناف سینمائی تبلور یافته و این مصوبه بالاترین ركن خانه سینما است.

 

 

*** فارس: در اساسنامه آمده ناظر مالی خانه سینما با حكم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین می‌شود و كلیه چك‌ها، اسناد و اوراق بهادار (ماده 16 و تبصره آن) و اسناد آن برای خانه سینما می‌بایست به امضای ناظر مالی برسد. آیا این تائیدات بر كارهای مدیریت خانه سینما و امضای ناظر مالی وجود دارد؟

- عسگرپور: پاسخ این سوال درجواب شماره 4 آمده است. همانطور كه آگاهید اساسنامه خانه سینما در خرداد ماه 1387 به رای مجمع عمومی اصناف تغییر یافته است.

 

*** فارس: در گزارش بازرس خانه سینما آمده است كه برای بررسی اسناد و ترازهای بازرس درخواست حسابرسی كرده است اما گفته شده است كه مدیریت خانه سینما با این قضیه مخالفت كرده‌ است؟ علت این امر چیست؟

- عسگرپور: در گزارش بازرس خانه سینما به‌عنوان پیشنهاد آمده است: "داشتن حسابرس رسمی باید به الزام آیین‌نامه‌ای در مدیریت امور مالی خانه سینما تبدیل شود " و برخلاف ادعای یادداشت نویس ، حسابرس رسمی نه از سوی بازرس پیشنهاد شده بود و نه بالطبع مدیرعامل با آن مخالفت كرده بود و البته در صورت درخواست كتبی بازرس این امر توسط هیات مدیره واقع می‌شد و به انجام می‌رسید.

 

*** فارس: در گزارش بازرسی خانه سینما آمده است كه خانه سینما سه بار از شهردار تهران كمك مالی گرفته است و اخیرا هم وام‌هایی را قرار است شهرداری به اعضا خانه سینما بدهد، این كار آیا اهداف سیاسی و انتخاباتی دارد؟ از طرفی اگر وضع مالی خانه سینما خراب است، چرا سال گذشته حداقل 15 نفر به مجامع خارجی فرستاده شده‌اند؟

- عسگرپور: در اساسنامه خانه سینما آمده است كه خانه سینما می تواند به شرط حفظ استقلال از هدایا و كمك های اشخاص حقیقی و حقوقی برخوردار شود . شهرداری تهران برآمده از شورای اسلامی منتخب شهروندان تهرانی است و جذب منابع مالی از سوی شهرداری برای خانه سینما مغایرتی بااساسنامه ندارد.

خانه سینمای ایران در راستای ماموریت مندرج در اساسنامه خویش برگزاری كارگاه‌های آموزش كوتاه مدت با حضور مربیان خارجی و حضور در مجامع و جشنواره های سینمایی جهانی را از برنامه های خویش می‌داند و در دوره هیات مدیره پیشین امكان حضور جمعاً 44 نفر از سینماگران را در كارگاه‌های آموزشی خارجی و مجامع سینمائی بین‌المللی فراهم كرده است. سوگمندانه این روند در پی حصر مالی ناشی از عدم تعهدات مالی معاونت سینمائی از آذر ماه 1388 به كندی گرائید.

 

*** فارس: در گزارش مالی خانه سینما، تراز مالی و صورت ریز مخارج به خصوص در مورد دستمزدهای مقامات خانه سینما در گزارش یك‌جا و در یك رقم ارائه شده است آیا این كار بنا بر مصالحی انجام شده است؟

- عسگرپور: به آگاهی می رساند براساس اساسنامه خانه سینما، مرجع صاحب صلاحیت بررسی و تایید تراز مالی خانه سینما گزارش بازرس و تایید نهایی اعضای مجمع عمومی بعنوان بالاترین ركن تشكیلات خانه سینما ست و نه اراده و منویات نیروهای خارج از خانه سینما.

 

*** فارس: با توجه به آن كه احراز مسئولیت در مسند مدیرعامل یك موسسه «شغل» محسوب می‌شود و با توجه به آن كه مدیرعامل خانه سینما، كارمند صدا و سیما نیز هست، آیا او مرتكب تخلف شده است؟

- عسگرپور: آنچه در ممنوعیت تصدی دو شغل آمده است مربوط به تصدی و اشتغال همزمان در نهادهای دولتی و عمومی است و نه نهادها و تشكیلات مدنی.

 

*** فارس: چرا مدیریت خانه سینما اجازه نداده برای عضویت در هیئت مدیره خانه سینما، كانون كارگردانان نماینده‌ای را معرفی كند كه برخلاف نظر وی باشد؟

- عسگرپور: مدیریت عامل خانه سینما یكی از اعضای كانون كارگردانان است و نقش وی بعنوان مدیر عامل مانع و رافع ایفای نقش وی بعنوان عضوی از كانون كارگردانان نیست.

 

*** فارس: آیا مدیریت خانه سینما صحبت‌ها و گزارشات سیروس الوند در جلسه مجمع عمومی اخیر كارگردانان را قبول دارد؟

- عسگرپور: دوران نیت خوانی و تفتیش عقاید دیری است به سرآمده قبول یا رد باورها ،‌ نقطه نظرات از حوزه حقوق و اختیارات شخصی افراد به‌شمار می‌رود و در شرع اسلام و در میثاق ملی جمهوری اسلامی از پرداختن به آن منع شده‌ایم.

 

*** فارس: فلان سینماگر كه محكومیت قضایی دارد، دو سال پیش كتبا و ضمن اعلان عمومی از عضویت در خانه سینما و از عضویت در كانون كارگردانان استعفا داد (یعنی حق حضور در هیچ مجمع عمومی انتخاباتی را ندارد) اما گویا پای وی به مجمع عمومی باز شده، چرا مدیریت خانه سینما كه در مجمع عمومی كانون كارگردانان در روز 89.11.30 حضور داشت، از این تخلف جلوگیری نكرد؟

- عسگرپور: متهمان پس از محكومیت قطعی قضائی مجرم به حساب می آیند و صرفا براساس حكم دادگاه می توان انتظار ایجاد ممنوعیت برای فعالیت های حرفه ای و صنفی آنان قائل شد. ضمناً وظیفه نظارتی صنوف براساس اساسنامه خودشان نخست با بازرس صنف و آنگاه با هیات مدیره خانه سینما است.

 

 

---------------------------------------------------------------------------------

توضیح فارس بر نمابر خانه سینما و صحبت‌های مدیرعامل خانه سینما؛

---------------------------------------------------------------------------------

1- در نمابر ارسالی «خانه سینما» كه حاوی پاسخ‌های آقای عسگرپور است و عصر جمعه به خبرگزاری فارس ارسال شده، آمده است: «لازم به یادآوری است كه دعوتنامه شركت در نشست خبری مدیر عامل خانه سینما توسط روابط عمومی خانه سینما برای تمامی خبرنگاران و خبرگزاری‌ها ارسال شده و با توجه به حضور خبرنگار این خبرگزاری در جلسه مورد نظر ، امكان پرسش برای وی نیز مانند سایر حاضران در آن نشست رسانه‌ای میسر بوده است.» این در حالی است كه علی‌رغم این كه وقت ارائه پرسش‌ در جلسه مذكور گرفته شده بود، وقت زیادی به خبرنگاران دیگر داده شد و زمانی برای ارائه پرسش یا پرسش‌ها در جلسه عمومی با خبرنگاران به دست نیامد. به همین دلیل، خبرنگار فارس پس از پایان نشست با خبرنگاران در همان مكان نشست، برخی از سوال‌های بالا را از آقای عسگرپور پرسید كه متن خبر آن یك روز پس از نشست در خبرگزاری درج شده است.

 

2- وقتی در تاریخ 10 اسفند 89 ، «احمدرضا علیزاده» نویسنده این خبرگزاری تعداد 12 سئوال بسیار مهم را كه گویای معضلات شرایط حاكم در خانه سینما طی سال‌های گذشته و حاضر بوده است، معطوف به مصاحبه مطبوعاتی آقای مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما از وی مطرح كرد، مقدمه كوتاهی را جهت روشنگری در امر فرافكنی‌های آقای عسگرپور در جلسه رسانه‌ای 8 اسفند، به نظر مخاطبان رساند. یادداشت این نویسنده در آن مقدمه كوتاه اشاره‌ای مختصر به این موضوع بود كه آقای عسگرپور به جای پاسخ به سئوالات بسیار مهم و استراتژیك خبرنگاران با شیوه‌ای كه آن را اصطلاحا در حیطه سیاسی "فرار به جلو " می‌نامند و با پزی مدعی‌مآبانه، خود در مقام پرسش‌گر قرار گرفته بود.

 

 

به عبارتی دیگر وی نه تنها از ارائه پاسخ خودداری می‌كرد بلكه با كتمان برخی حقایق و واقعیت‌ها حتی حضور آقای جعفر پناهی (كه بر خلاف مقررات جاری و اساسنامه خانه سینما در دو مجمع عمومی كارگردانان شركت كرده بود) مضافا با تلاش در نزدیك كردن خانه سینما به وزارت اطلاعات (كه صراحتا در مصاحبه اخیر خود گفته است) به جای رابطه ارگانیك و سیستماتیك با وزارت ارشاد كه قانونا ناظر به فعالیت‌ها و ساختار خانه سینما است، نشان داد كه جامعه سینمایی و رسانه‌ای كشور من‌بعد باید بسیار هوشیارانه پرسش‌های بیشتری را در جهت روشن كردن محدوده اختیارات و وظایف این مدیرعامل خانه سینما و عدول از آن ضوابط ، صراحتا مطرح كند. به‌ویژه كه اظهارات كذبی را در جهت كتمان وقایع و حقایق عملكردها و اعمال مدیریت پر از سئوال خود در خانه سینما مطرح كرده است كه حداقل در موضوع آقای جعفر پناهی، 150 نفر طی دو جلسه شاهد حضور نامبرده در مجمع عمومی كانون كارگردانان بوده‌اند و از طرفی دیگر وزارت اطلاعات و كلیه سینماگران كشور نیز تمایلی به تداخل اختیارات ، مسئولیت‌ها و وظایف خود در حوزه فرهنگ و هنر سینما ندارند.

 

 

سوال مهم این است كه ایشان چگونه برای نهادهای امنیتی كشور تصمیم‌سازی می‌كند تا هم متهمین محكوم شده از سوی قوه قضائیه را مقابل این نهادها قرار دهد و هم آن كه به كل سینماگران ایران پیام دهد بعد از این با هر حركتی كه از سوی شما سر بزند توسط هیئت مدیره خانه سینما ارجاع به وزارت اطلاعات خواهید شد. طبعا اهالی خانه سینما و سینماگران توقع دارند مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره خانه سینما از وجاهت اخلاق اسلامی، قانونی و مدیریتی برخوردار باشند و به جای آن كه سیاست‌های صنفی را دنبال كند، شاهد فرافكنی‌های حزبی نباشد و برای ایجاد تشكل‌های مخالف دولت، در لوای پرچم دگراندیشی در حوزه سینمای كشور تلاش نكند.

در پاسخ به اظهارات اخیر آقای عسگرپور فعلا همین كافی است كه سوال‌های ارائه شده به ایشان و پاسخ‌های داده شده توسط ایشان، مجددا در مقابل همدیگر قرار گرفته و مخاطبان خبرگزاری فارس و دست‌اندركاران سینمای كشور و مدیران دولتی وزارت ارشاد و وزارت اطلاعات خود به قیاس و مفهوم‌نگاری مجموعه مطالب بپردازند.

همچنین لازم است بسیاری از مطالبی كه آقای عسگرپور مطرح كرده و اتهاماتی كه بر وزارت ارشاد وارد ساخته توسط این وزارت‌خانه پاسخ داده شود. بی‌اعتنایی به این جریان‌سازی‌ها، قطعا موجب سلب اعتماد سینماگران و دست‌اندركاران به بنیه پاسخ‌گویی و اقدام به جا از سوی تولیت سینمای كشور خواهد بود.


 تاريخ ارسال: 1389/12/15
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.