پرده سینما

گره افکنی بدون گره گشایی؛ نگاهی به «جرم» مسعود کیمیایی

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نقد و بررسی فیلم جرم ساخته مسعود کیمیایی

 

 

پولاد کیمیایی و حامد بهداد، سر صحنه فیلم جرممسعودکیمیایی یکی از معدود فیلم سازان مؤلف سینمای ایران به شمار می آید. او از زمان ساخت اولین فیلم اش بیگانه بیا تا امروز که به جرم رسیده همیشه در پی توجه به مفاهیم و درونمایه های کم و بیش مشخصی بوده. گاهی فیلم هایی ساخته که بیشتر برایش شخصی بوده اند و گاهی کمتر! او یکی از معدود فیلم سازان سینمای ایران است که سینمای مختص به خود را دارد که به نام «سینمای کیمیایی» معروف است!

جرم هم از این قائده مستثنی نیست و به عنوان آخرین اثر ساخته شده توسط او در قالب همان سینمای معروف ساخته شده است. این فیلم نسبت به سایر آثار ساخته شده کیمیایی بعد از رد پای گرگ و سرب اثری قابل تأمل به شمار می آید. اما به هیچ عنوان فیلمی نیست که آن گونه که کیمیایی پیش از ساخت آن وعده اش را داده بود «اتفاق»ی در کارنامه فیلم سازی اش باشد!

کیمیایی در سالیان اخیر یکی دو فیلم خوب مثل سربازهای جمعه را ساخته اما اغلب فیلم های او مثل محاکمه در خیابان، حکم و ... ناامید کننده بوده است. او با جرم دوباره به فضای فیلم های «دهه پنجاه» اش بازگشته است که این به خودی خود اتفاقی مبارک در سینمای کیمیایی محسوب می شود. چرا که تجربه ثابت کرده است کیمیایی باید در همان حال و هوای فیلم های آن دهه فیلم بسازد. چون شناخت اش نسبت به آدم های آن زمان در مقایسه با  آدم هایی که در حال حاضر در جامعه زندگی می کنند بیشتر است. کیمیایی با جرم دوباره به فضای فیلم های دوست داشتنی قبل از انقلاب اش همچون قیصر و گوزن ها بازگشته است. پس از سالها آزمون و خطا ظاهراً خود کیمیایی هم به این نتیجه رسیده است که نباید در مورد آدم های امروز فیلم بسازد و باید به دورانی که از آن اطلاعات کافی دارد برود. به همین دلیل فیلم اش را با به صورت سیاه و سفید ساخته و حتی مانند سال ها قبل، اقدام به دوبلاژ فیلم توسط تعدادی از بزرگان عرصه دوبلاژ نموده است، این مهم نوعی ادای دین کیمیایی هم نسبت به پیشکسوتان عرصه دوبلاژ که اغلب در سالیان پیش از انقلاب در فیلم ها به جای شخصیت های فیلم سخن می گفتند بوده است.

اما با تمام این تفاسیر داستان فیلم جرم فاقد گیرایی و کشش لازم برای مخاطبانش است و نمونه هزاران بار تکرار شده ای از سایر آثار کیمیایی است که بارها و بارها در سینمای ایران به آن پرداخته شده است و هیچ حرف جدیدی برای گفتن ندارد.

داریوش ارجمند و پولاد کیمیایی در فیلم جرمداستان فیلم جرم در مورد رضا سرچشمه با بازی (پولاد کیمیایی) است که همراه دوست اش (با بازی حامد بهداد) یک شخصیت سیاسی را می کشد. اما در لحظه دستگیری دوست اش را فراری می دهد و خودش جرم را گردن می گیرد. او به حبس محکوم می شود. در زندان پیشنهاد آزادی در قبال همکاری با دولت را رد می کند. بعد از گذراندن حبس و آزادی سراغ همسرش (با بازی شبنم درویش) می رود و تلاش می کند سر و سامانی به زندگی او و پسرشان بدهد. او می پذیرد به عنوان آخرین کار یکی از مدیران شرکت نفت (با بازی جمشید مشایخی) را بکشد. برای کشتن او به جنوب می رود. اما در آن جا متوجه می شود که کسانی که به وی پول می دهند که افراد مورد نظرشان را به قتل برساند آدم هایی شرور هستند و در آن جا به قصد گرفتن انتقام از آن ها بر می آید...

جرم فیلمی است که در دقایق ابتدایی اش مخاطب را سخت مجذوب خود می کند اما به ناگهان قبل از پایان پرده اول دچار افت محسوسی در ریتم و محتوا می شود و انتهای داستان به نوعی برای بیننده که با سینمای کیمیایی آشنایی قبلی دارد قابل حدس زدن می شود. 

فیلمنامه جرم، فیلمنامه ای است بی سر و ته که نقاط بسیار تاریکی در سراسر آن به چشم می خورد و بدون شک بسیاری از نکات اصولی فیلمنامه نویسی در آن رعایت نشده است. گره افکنی و گره گشایی های فیلمنامه جرم هیچ یک اصولی نیست و کیمیایی هر جا که دلش خواسته گره افکنی کرده بدون آن که هیچ یک از گره ها را بگشاید!

با این که فیلم جرم یک فیلم صد در صد کاراکتر محور است اما با این حال شخصیت پردازی های آن به هچ عنوان به خوبی از آب درنیامده است و دهها نکته منفی و گره کور و پرسش بی پاسخ در انتهای فیلم برای مخاطب باقی می ماند.

شبنم درویش و پولاد کیمیایی در فیلم جرمبرای مثال مخاطب هیچ گاه متوجه نمی شود که شخصیت اصلی فیلم (رضا سرچشمه) چرا مبادرت به قتل فردی که اصلاً او را نمی شناخته کرده است و یا چرا در دادگاه به مرگ محکوم نشده است؟ و یا در جایی که مامور ساواک از او می خواهد با آن ها همکاری کند و با پوزخند او مواجه می شود چرا هیچ برخوردی با او انجام نمی دهد! و یا هیچ گاه برای بیننده مشخص نمی شود که رضا سرچشمه که این قدر علاقمند به زن و فرزند است چگونه از آن ها دل می کند و برای انتقام جویی و کشتار این و آن خود را به آب و آتش می زند؟

تمامی این ها به علاوه دهها نکته دیگر از جمله نکات منفی فیلم جرم به حساب می آید که هیچ گونه منطقی ندارد. آشکارا به نظر می رسد که کیمیایی بر اساس دلش آن ها پشت سر هم چیده است به نوعی که گویی اصلاً سردرگم شدن مخاطب برایش هیچ گونه اهمیتی نداشته و فقط می خواسته فکر خودش را به تصویر بکشد و کاری به درست و یا نادرست بودن آن نیز نداشته است.

یکی دیگر از نکات منفی فیلم جرم انتخاب بازیگران فیلم به ویژه انتخاب پولاد کیمیایی برای بازی در نقش اول آن است که بسیار غیرمنطقی به نظر می رسد. بازی پولاد کیمیایی در جرم اگرچه به عقیده بسیاری بهترین کار دوران بازیگری او تا امروز است، اما در اصل تقلید و کپی برداری از بازی های بهروز وثوقی در فیلم های قبل از انقلاب کیمیایی و تلاش برای زنده کردن همان شمایل است. پولاد به هیچ وجه شخصیت رضا سرچشمه را آن گونه که باید و شاید نشناخته و تنها به پز و ادای راه رفتن و میمیک صورت اش توجه دارد تا آن که با آن شخصیت همذات پنداری کرده باشد.

پولاد در جرم نه به فرم پرداخته است و نه به درون و نه حتی فیزیک اش برای ایفای نقش ایفایی اش مناسب به نظر می آید. او بازیگری است که نه به تکنیک توجه دارد و نه به محتوا و این یعنی هیچ! پولاد کیمیایی قهرمان آشنای فیلم های اسبق کیمیایی نیست و به نوعی همگی آن ها را زیر سؤال برده است، تنها چیزی که توانسته تا حدودی به کمک او بشتابد گریم چهره اش است که تا حدودی او را به شخصیت لات اش شبیه کرده است!

اما حامد بهداد بازی بسیار درخشانی را در جرم از خود به جای گذاشته است. به گونه ای که مخاطب را با خود همراه می سازد و در نهایت آدمی را به این فکر وا می دارد که ای کاش کیمیایی به جای پولاد از او برای ایفای نقش اصلی فیلم اش بهره گرفته بود.

بازی لعیا زنگنه هم با این که نقش بسیار کوتاهی را در این فیلم بازی می کند خوب و چشمگیر است. اما سایر بازیگران فیلم نیز بسیار معمولی در آن ظاهر شده اند.

از این مسئله می گذریم که در فیلم اشتباهات بسیاری در زمینه طراحی صحنه مشاهده می شود که با تاریخ و فضای مورد نظر آن که قرار است تصویری مربوط به بیش از سی سال قبل را برای مخاطبش زنده کند همخوانی ندارد. (نشان دادن ساختمان بزرگی مملو از کولرهای گازی ال جی، تصاویری از ماشین های پژو و پراید و..) چون کیمیایی در نشست مطبوعاتی جرم اعلام کرد که علاقه ای به کار در دکور و شهرک ندارد و دوست دارد در فضاهای طبیعی فیلم اش را بسازد!

کیمیایی حتی به گویش بازیگران فیلم اش هم بهایی نداده است و این قضیه تا جایی پیش رفته است که شخصیت های لات فیلم اش بسیار مبادی آداب سخن می گویند و به هیچ عنوان لحن جاهل مآبانه سایر هم قطاران خود را ندارند.

فیلمبرداری خوب تورج منصوری یکی از نکات قوت فیلم جرم به شمار می رود و قاب بندی های او اغلب بدون ایراد است و با فضای فیلم هم خوانی دارد.

در نهایت در یک برانداز کلی فیلم جرم یک اثر متوسط در کارنامه کیمیایی به حساب می آید. اگر سینمای کیمیایی را با همه نقاط قوت و کاستی دوست دارید این فیلم به دیدن اش می ارزد! اما اگر اصول و قواعد سینما برایتان اهمیت زیادی دارد طبیعی است که ممکن است جرم شما را راضی از سالن سینما بیرون نفرستد!

 


 تاريخ ارسال: 1390/3/7
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>بهنام درزی:

دارم از دست کسانی که به قیمت ساز ناکوک و نان موامق و ناموامق زدن بزرگی به شیو ه ی معاصر را مزمزه می کنن به این نتیجه می رسم که اینجا اینجوریه هر که نمی خواهد نخواهد برود بیرون از این سالن کیمیا...

0+0-

دوشنبه 29 اسفند 1390



>>>nosha:

شمابچه کوچولوهادرحدی نیستیدکه راجع به استاد عزیزکشورمون توهین کنیدوایرادبگیرید.واقعأ شده بچه بازی.دست برداریدبابا.شماروچه به مسعود کیمیایی.اون انقدی بزرگ هست که بالاترازیک فیلسوف به قول یکی ازین بچه ها باشه.بریدخاله بازیتون روکنید.راجع به استاد نظرندید

0+0-

يكشنبه 21 اسفند 1390



>>>کیان:

تازه در آخر فیلم درب ورودی ایستگاه مترو هم نشون میده !!!! دوستانی که می گن از قصد بوده این همه سوتی یک بار دیگه فیلم "حکم" رو هم ببینند که صحنه ای که انتظامی عزیز رو به دریا نشسته ، بوم صدا روی پای انتظامی از پایین توی کادره !!!!!!! انقدر استاد فیلم بد داره که به نظرم "گوزنها" اتفاقی پیش اومده و خوب شده !

0+0-

دوشنبه 30 آبان 1390



>>>مجتبی:

اینطور فیلمها خشونت رو تو جامعه زیاد می کنه.فقط تو فیلم لفظهایی که به کار می بردند خیلی حال می داد.

0+0-

شنبه 2 مهر 1390



>>>Alireza:

man az nokaate takhasosiiiish sar dar nemiaram o inke kimiaii filmaash saligheiie, shaki daresh nist, vali chizi ke baram jlaebe, ine ke mellate ma hame ba etemad be nafse kamel be pride o kooler gaazi irad migiran o motevajeh nemishan adami ke enghad havasesh hast ta nokaati mesle mashinaaye ghadimi o effectaaye tasviri o va va va hamaro be khubi reayat kone, alai takid ruye neshun dadane ye pride ya kooler gaazi nemikone, in yejur sheytanate ke mokhatabesh marodome amme nistan o adamaye khassi barash moheme, mardome amme age motevajehe inghazie nemishan, pas irade alaki ham nagiran khaheshan

0+0-

يكشنبه 13 شهريور 1390



>>>مهرسا:

جناب آقای به ظاهر منتقد:اگر نمیتوانید مجبور نیستید این فیلم را نقد کنید...من با نظر(به رنگ سینما) 100 % موافقم.در جرم این حامد بهداد بود که نقشش را شبیه به بهروز وثوقی اجرا کرده بود نه پولاد کیمیایی...اگر یک نقش بود که پولاد آن را درست اجرا کرده باشد آن نقش همین نقش او در فیلم جرم بود...هرچند که بازی حامد بهداد خیلی چشمگیر تر از بازی پولاد کیمیایی بود اما پولاد هم در حد خودش خوب بود... نقش اول فیلم نه کاملا درست انتخاب شده بود ونه کاملا غلط و حامد بهداد اصلا مناسب بازی در این نقش نبود و بهترین نقش برای او نقش خودش بود...در ضمن حتما نمیدانید که این فیلم در مورد زمان حال بوده و حتی قرار بوده نقش ناصر را مهران مدیری بازی کند و کیمیایی در دهه ی 50 زندگی نمیکند...واقعا متاسفم که به خودتان اجازه میدهید به پیشکسوتی مثل کیمیایی توهین کنید و بد و بیراه بگویید .هم برای شما و هم برای تمامی افرادی که اینجا به او توهین کردن.حتی به غیر از اینکه ایشان یکی از بهترین کارگردان های ایران بوده بالاخره حداقل 30 سال از شما بزرگتر است.متا سفم که فیلم جرم را فیلم بدی میدانید و چیز هایی که گاف نیستند را سوتی میدانید واصلا فکر نمیکنید...متاسفم که هم به جرم میگویید فیلم بد و هم به فیلم های افتضاحی مثل اخراجی ها میگویید بد...(هرچند که بعید نیست شما اخراجی ها را خوب بدانید...)و این فیلم را با فیلم های سخیف یکسان میدانید... متاسفم که فیلمی مثل جرم 500 میلیون و فیلم سخیفی مثل اخراجی ها بالای 2 میلیارد میفروشد... و متاسفم که شما به خودتان اجازه میدهید که بیرحمانه هر فیلم خوبی را به فضاحت بکشید...

0+0-

پنجشنبه 10 شهريور 1390



>>>به رنگ سینما:

کاربرا ن عزیز لطفا بخوانند واقعا برای چنین سایت و کاربرانی که به این سایت می ایند و مزخرفات منتقد بی سوادی چون شما را میخوانند متاسف هستم.شما اساسا نقد نکردی بلکه مثل بعضی از منقدهای به ظاهر حرفه ای که ژست کارکشتگی میگیرند فقط تخریب کردی ...چرا بیربط و بی منطق نقد می کنید جناب آقای منتغد( نه منتقد)...نظر دادن راحت است ... من هم راحت و بی منطق می توان بگویم مثلا بارسلونا بدترین تیم فوتبال دنیا است.... چرا کلی نقد می کنید... اولا ) فیلمنامه چرا بی سرو ته هست؟ شاید شما چیزی از فیلم و فیلمنامه نمی دانید...(کلی گویی ممنوع)....ای کاش می توانستم با شما هم کلام بشم تا روشن کنم که شما اساسا نه از جرم بلکه از سینمای کیمیایی سر در نمی آورید... دوما)شما حتی داستان فیلم را درست متوجه نشدید چه طور فیلم را نقد میکنید؟ سیامک انصاری(فتاح) ساواکی نیست بلکه آدم قاسم خان ( مسعود رایگان) است و به دلیل اینکه رضا در زندان گروه آنها را لو نداده است فتاح قول بیرون اوردن او را می دهد... سوما )نیازی نیست مخاطب بفهمد که(( شخصیت اصلی فیلم (رضا سرچشمه) چرا مبادرت به قتل فردی که اصلاً او را نمی شناخته کرده است و یا چرا در دادگاه به مرگ محکوم نشده است؟)) چون اصلا رضا مزدور (مزدبگیر ) قاسم است ...رضا به دلیل مشکلات به این کار روی آورده چهارما)فتاح ساواکی نیست و در حدی نیست که با خنده رضا بتواند کاری بکند چون او هم مزدور قاسم است و ماموریتی دارد... پنجم)رضا اتفاقا به دلیل علاقه به زن و فرزندش دست به این کار میزند تا معاش کند ... اگر به زن و فرزند خود علاقه نداشت اصلا بعد از اینکه از زندان آزاد میشد ساغشان نمی رفت تا کار آخرش تمام شود ششم)درباره بازی پولاد هم ... بی شک بهترین بازی پولاد در تمامی فیلمهایی که بازی کرده جرم است ... (کاندیداتوری جشنواره فجر29) یادتان که هست ...پولاد به هیچ وجه از بهروز وثوقی تقلید نکرده بلکه این نقش ناصر ( حامد بهداد) است که با درخشش بی نظیر بهداد به آن سبک بازی (خاصه بازی بهروز وثوقی در گوزن ها ) شبیه شده است... هفتم)طراحی صحنه و به قول شما منتقدان ظاهر بین سوتی های فیلم کیمیایی اگر شما کولر گازی ال جی و پراید و پژو دیدید من بیش از این ها دیده ام .ایستگاه مترو - سطل آشغال مکانیزه - موتور ویو -جبهه رفتن قاسم و رضا- و.... جناب آقای منتغد این ها سوتی نیستند بلکه نشانه است برای مخاطبان سینمای کیمیایی . روایت فیلم اصلا قرار نبود در دهه 50 شکل بگیرد بلکه در ابتدا بنا بر این بود که فیلم در زمان معاصر باشد اما ارشادی ها پروانه ساخت را به شرطی دادند که فیلمنامه عوش شود و به دوران قبل از انقلا ب برگردد... و این ها همه نشانه است تا کیمیایی با این روش زیرکانه حرف سیاسی خود را دراین زمان بزند و به این شکل... پیشنهاد میکنم کمی از سینمای کیمیاییی اطلاع کسب کنید و کمی فیلم ببینید و سوادتان بالا رود تا بعد بتوانید بی اشکال و با منطق اظهار فضل کنید ... این چند خط را نوشتم تا شاید کمی سوادتان نسبت به فیلمی که (احتمالا ندیده اید ) نقدش کردید بالا رود به امید موفقیت برای شما

0+0-

پنجشنبه 23 تير 1390



>>>amin.f:

به نظرم من هم در فیلم نکاتی بود که منطقی نبود مثلا چرا باید تسلیم ماموران بشه در حالی که میتونست با دوستش فرار کنه فیلم نه درست شروع شد نه تمام شد و ضعفهای داشت ولی نمیدونم کی گفته نباید فیلمهای این سبکی ساخته بشوند سبک فیلم مشکلی نداشت دیگه از این فیلمهای طنزهای چرت خسته شدیم در کل فیلم متوسطی بود که از خیلی از این فیلمهای روی پرده ها بهتر بود

0+0-

چهارشنبه 1 تير 1390



>>>ع - الف:

ظاهرا كامنت قبل نرسيده بود و در اين مورد حق باشماست. اما نوشته من؛ نوشته بودم كه آقاي منتظري (همچون بسياري از منتقدها و يادداشت‌نويس‌ها و كاربرها) چون با ذهنيتي از پيش آماده به ديدن فيلم «جرم» مي‌روند، متأسفانه پرسش‌هايي مطرح مي‌كنند كه در واقع اين‌ها، ضعف فيلم نيست و ضعف آنهاست. نويسنده «پرده سينما» همچون آقاي فراستي، اصولا بخشي از قصه و روابط شخصيت‌هاي «جرم» را پيدا نكرده درمورد فيلم قضاوت مي‌كند. به عنوان مثال آقاي منتظري پس از سه پاراگراف به شدت تناقض آميز [«جرم» نسبت به سایر آثار ساخته شده کیمیایی بعد از رد پای گرگ و سرب اثری قابل تأمل به شمار می آید»]، [ در نهایت در یک برانداز کلی فیلم جرم یک اثر متوسط در کارنامه کیمیایی به حساب می آید.] و [فیلمنامه جرم، فیلمنامه‌ای است بی سر و ته که نقاط بسیار تاریکی در سراسر آن به چشم می خورد] كه گويي هر يك را از جايي برداشته! در توصيف ضعف‌هاي شخصيت‌پردازي نوشته است: «برای مثال مخاطب هیچ گاه متوجه نمی شود که شخصیت اصلی فیلم (رضا سرچشمه) چرا مبادرت به قتل فردی که اصلاً او را نمی‌شناخته کرده است و یا چرا در دادگاه به مرگ محکوم نشده است؟ و یا در جایی که مامور ساواک از او می خواهد با آن ها همکاری کند و با پوزخند او مواجه می‌شود چرا هیچ برخوردی با او انجام نمی دهد!». خب جواب اين چراها همه در فيلم آمده و عجيب است كه با سئوالي كردن جمله‌ها، بخواهيم به زور بگوئيم فيلم از نظر شخصيت‌پردازي مشكل دارد. رضا اجير مي‌شود تا آدم‌ها را در قبال پول بكشد. فرد اول را مي‌كشد و به زندان مي‌افتد (حتي ديالوگي از رفعت خان در فيلم هست با اين مضمون كه اوني كه كشتي آدم خوبي بوده). در ادامه فيلم هم او قرار است يك آدم خوب ديگر را بشناسد كه اين بار، با توجه به بدي‌ها و بدقولي‌هايي كه قاسم به او در دوره حبسش كرده و البته بئواسطه شنيدن حرف‌هاي افجه‌اي، متوجه مي‌شود كه نبايد او را بكشد. قطعا نه تنها اين جمله كه «مخاطب هيچ‌گاه متوجه نمي‌شود كه شخصيت اصلي فيلم مبادرت به قتل...» كرده غلط است بلكه بيان آن نشان مي‌دهد همه مخاطبان فهميده‌اند در «جرم» چه خبر است به جز برخي از منتقدان. آقاي «منتظري» نوشته كه چرا «رضا» به مرگ محكوم نشده! قطعا با نشانه‌هايي كه فيلم به ما مي‌دهد متوجه مي‌شويم كه او قرار بوده به واسطه افراد قاسم خان از زندان بيرون بيايد تا زنده‌ بماند و آدم بكشد. در سوي مقابل، رفعت خان را داريم كه به اعدام محكوم مي‌شود. منتقد «پرده سينما» نوشته است: هیچ گاه برای بیننده مشخص نمی شود که رضا سرچشمه که این قدر علاقمند به زن و فرزند است چگونه از آن ها دل می کند و برای انتقام جویی و کشتار این و آن خود را به آب و آتش می زند؟ اين در حالي است كه نمايش فقر و بيكاري در طبقه‌اي از جامعه دهه 50 (نمونه مشخص و اغراق‌شده‌اش در رستورا ن و هتل) آنقدر در فيلم كامل هست كه كسي اين پرسش را نپرسد كه رضا چرا آدم مي‌كشد. فيلم به ما جواب مي‌دهد: به خاطر زن و بچه‌اش. او حتي در پايان وقتي گلوله خورده، پول‌ها را به ناصر مي‌دهد تا به زن و بچه‌اش برساند. (طرح اين سئوال مثل اين است كه بپرسيم «مسعود كيميايي»‌در اين سن و سال چرا فيلم مي‌سازد. خب معلوم است. شغل‌اش اين است!) ايرادات از بازي «پولاد كيميايي» كه وصل كردن يكسري جمله است و هيچ منطقي ندارد؛ [ بازی پولاد کیمیایی در جرم به عقیده بسیاری بهترین کار دوران بازیگری او تا امروز است]، [پولاد در جرم نه به فرم پرداخته است و نه به درون و نه حتی فیزیک اش برای ایفای نقش ایفایی اش مناسب به نظر می آید.] ، [او بازیگری است که نه به تکنیک توجه دارد و نه به محتوا و این یعنی هیچ!] ،[پولاد کیمیایی قهرمان آشنای فیلم‌های اسبق کیمیایی نیست و به نوعی همگی آن ها را زیر سؤال برده است،] سخن بيش از اين است. اما به آقاي منتظري پيشنهاد مي‌دهم مطالعه خود را بالا ببرد، درباره بازيگري كمي كتاب بخواند، لااقل فيلم را درست ببيند و مثل آقاي فراستي در خواب و بيداري فيلم نبيند و بعد درباره فيلم‌ها، بد بنويسد. يا حداقل «مغرضانه» ننويسد.

0+0-

دوشنبه 30 خرداد 1390



>>>توضیح پرده سینما به ع-الف:

دوست عزیز تاکنون هیچ کامنتی درباره فیلم جرم حذف نشده است. لطفاً پس از گذاشتن کامنت به پیام وصول آن اهمیت دهید.

0+0-

دوشنبه 30 خرداد 1390



>>>ع - الف:

تعجبم از این که پرده سینما کامنت های فحاشی به کیمیایی رو میزنه اما دو تا حرف منطقی آدم رو نمیزنه تاسف باره. من در یک کامنت دیگه نوشتم که آقای رضا منتظری مشکل متوجه نشدن فیلم رو داره که متاسفانه کامنت منعکس نشده. اگر این را بگذارید من یک باردیگر کامنت قبلی رو تکرار میکنم وگرنه...

0+0-

يكشنبه 29 خرداد 1390



>>>سوگند:

خیلی هم فیلم جرم قشنگ بود و بهترین فیلمی بود که من تا حالا دیده بودم شما احساس ندارید و درک نمی کنید. نکنه فیلم فوتبالی ها یا اخراجی 3 باحاله؟که همش مزخرفه بی سلیییییقه ها

0+0-

شنبه 21 خرداد 1390



>>>سروش . گ:

نقد بسیار منطقی و نکته بینی نوشته اید خیلی خوشم اومد برخلاف منتقدای دیگه ریز به ریز به مسائل پرداخت کردین و این خیلی خوب هست که چنین تیزبینی دارید . جدا از این مورد با شما در یک مورد مخالفم و آن هم این است که سینمای کیمیایی دوستان خود را دارد و شما تا سینمایش را دوست نداشته باشید نمیتوانید به کنه فیلمهایش پی ببرید. اما باید به یک نکته اعتراف کنم من عاشق سینه چاک سینمای کیمایی بودم و هستم اما با خواندن این نقد چشمم به روی جزئیاتی که به آنها توجه نمی کردم باز شد و به خودم گفتم تو دیگه چه فیلم بینی هستی؟

0+0-

جمعه 20 خرداد 1390



>>>راستین:

بر خلاف مرهم ، جرم بدترین فیلمی بود که من امسال تو سینما دیدم آقای منتظری اینجا هم نقد به جا و عالی ای داشتید و گویا جزو منتقدین با شعور سینمای ایران هستید ، خوشحالم که با شما و سایت شما آشنا شدم و مدتی هست به اینجا سر میزنم

0+0-

پنجشنبه 19 خرداد 1390



>>>مریم :

انقدم که شما گفتین بد نبودا!یه فیلم متوسط بود نکات قوتشم فیلم برداری موسیقی و حامد بهداد،نقش نیکی کریمی چقدر مهم بود!!سکانس مارقاضی خیلی خوب بود با یکی دو جای دیگه عوضش پایانش رسما افتضاح بود،ولی تو سینمایی که من دیدم ملت خیلی راضی بودن کلی کف و سوت و هورا کشیدن تموم شد!!

0+0-

پنجشنبه 19 خرداد 1390



>>>م:

سلام فیلم جرم اصلا ارزش دیدن هم نداره / نقد شما درست و به جا بود اما کافی نبود / به نظر من آقای کیمیایی دیگه نباید فیلم بسازه چون: ایشون تو فیلمهای جدیدش و به خصوص جرم دیگه حوصله نداره و وسواس نشون نمیده فقط میخواد بگه من هم هستم همین/ به نظر من بهتر اینه که فراموش کنیم فیلم جرم ساخته آقای کیمیایی و بزاریم استاد به عنوان یک اسطوره توی ذهنمون بمونه.

0+0-

چهارشنبه 18 خرداد 1390



>>>sarkaot:

ba tashakor az tahlile aghie montazeri ke zaviehaie mokhtalefiro bahs kardand. khob bod, az parde cinama ham mamnon kareton doroste.

0+0-

يكشنبه 15 خرداد 1390



>>>نانا:

خیلی هم فیلم ماه و ارزشمندی بود شما درک درستی از سینما ندارین

0+0-

جمعه 13 خرداد 1390



>>>رضا:

شيطونه ميگه يه چاقو ور دارم و كار مسعود كيميايي رو يه سره كنم تا مثلا"تبديل به يه زخم خورده واقعي اجتماع بشه ! بعد بالا سرش بگم : لا مصب يه عمر داري مارو تو سينما مي كشي و به رو مون چاقو مي كشي ...

0+0-

چهارشنبه 11 خرداد 1390



>>>تیزی:

هرچند من از طرفداران کیمیایی و سینماش نیستم ولی اگه پراید یا کولر یا....تو فیلم هست اصلا گاف نی،یک نوع به هم دوختگی اتفاقات دوتا زمان متفاوته...

0+0-

چهارشنبه 11 خرداد 1390



>>>شیوا:

اینکه سینمای کیمیایی عامه پسند نیست درست اما همون طور که خودتون اشاره کردین این نوع فیلم سازی به یه سبک تبدیل شده و وصله خورده به اسم آقای کیمیایی. نوع نگاه ایشون رو همه میشناسن پس اگه از این دست فیلم ها خوشتون نمیاد خب اصلأ به سراغش نرین. خود استاد هم توی مصاحبه ی مطبوعاتیشون در خلال جشنواره گفتن: سینمای من رو همه می شناسن، فیلم اولم نیست که ندونین با چی روبرو هستین پس هرکس که سینمای من رو می پسنده پای فیلم بشینه، اجباری در کار نیست.

0+0-

چهارشنبه 11 خرداد 1390



>>>شقایق :

عکسای قبلی که بهتر بود

0+0-

سه‌شنبه 10 خرداد 1390



>>>m:

halsm be ham khord az in film naghd khobi bod merci

0+0-

سه‌شنبه 10 خرداد 1390



>>>هايكو:

در اين دوره و زمانه "جرم" فيلم خوبي نيست چون راستگو است. فيلم خوب "جدايي نادر از سيمين" است چون با دروغگويي و شعبده بازي عوام و روشنفكر را سركار ميگذارد.

0+0-

سه‌شنبه 10 خرداد 1390



>>>یوگی:

دیالوگ های فیلم فوق العاده بی ربط بود.اصلا هیچ تطابق زمانی و معنایی نداشت.

0+0-

سه‌شنبه 10 خرداد 1390



>>>جاوید:

هه هه هه خیلی خنده داره حالا دیگه سینمای کیمیایی هم درک لازم داره ؟ واقعا متاسفم براتون جوری دارین در مورد سینمای کیمیایی که همش تو دوران لات بازی و عربده کشی و چاقوکشی هست حرف میزنین که انگار دارین از یک فیلسوف کارگردان دفاع میکنین خیلی خنده داره واقعا اینقدر خندیدم که از خنده دلم درد گرفت اگه با یه نقد آقای منتظری صد در صد موافق باشم این نقد ایشون هست که به تمامی نکات بسیار درست و ظریف اشاره کردن و هیچی از چشمان تیزبینشون دور نمونده نه بازیها نه فیلمبرداری نه طراحی صحنه و نه هیچ چیز دیگه این شما عاشقان سینه چاک کیمیایی هستین که عقده لات بازی دارین و درک درستی از اجتماع ندارین نه تنها درک درستی از اجتماع ندارین که درک درستی هم از فیلم و سینما ندارین هزار بار درود به قلم آقای منتظری که حسابی حال این فیلم رو گرفت

0+0-

دوشنبه 9 خرداد 1390



>>>جواد.ر:

فیلم خیلی گاف داشت.اصلا انتظار نشان دادن پراید و کولر گازی در فیلم نداشتم.تازه تو یه سکانس سمند هم بود.از جناب کمیای بعید بود

0+0-

يكشنبه 8 خرداد 1390



>>>سهراب کریمی:

فیلماشونو نگاه کن.برگشتن دوره چاقوکشی و ناموس بازی.اسم فیلم رو باید میزاشتن "دوربرگردان"

0+0-

يكشنبه 8 خرداد 1390



>>>ali:

متاسفم.دوباره فیلم رو ببینید.درکی از سینمای کیمیایی ندارید.اتفاقا رضا بیشتر به لعیا زنکنه علاقمند بود تا همسرش.و...

0+0-

يكشنبه 8 خرداد 1390



>>>ساسان:

آقای منتقم چرا نقد ننوشتند این هفته؟بابت خوشخدمتی و کوبیدن فیلم های پناهی و رسول اف فرستادینش تعطیلات سواحل هاوایی؟

0+0-

شنبه 7 خرداد 1390



>>>شقایق:

چه عجب آقای منتظری! نقد بسیار حرفه ای و خوبی بود من توی جرم فقط بازی حامد بهداد رو دوست داشتم که اتفاقا شما هم به درستی به این نکته اشاره کردید امیدوارم که موفق باشین ما منتظر مطالبتون هستیم

0+0-

شنبه 7 خرداد 1390



>>>niki.m:

mer30 naghd khobi bod aghaye montazeri tazegiha chera inghad kam kar shodin kheili dost daram ke naghdaton ro bekhonam man ke aslan az cinemaye kimiayi khosham nemiad in adam hamontor ke shoma goftin dare to sal 50 zendegi mikone dar zemn mer3o ke esm vosoghi ro bordin

0+0-

شنبه 7 خرداد 1390



>>>محمد:

فوق العاده بود این نقد واقعا حظ بردم آقای منتظری خوب حال گیری کرده بودی دمت هزار بار گرم بعضی از جمله هاتون رو باید از طلا گرفت بالاخص جایی که گفته بودین فیلمنامه جرم، فیلمنامه ای است بی سر و ته که نقاط بسیار تاریکی در سراسر آن به چشم می خورد و بدون شک بسیاری از نکات اصولی فیلمنامه نویسی در آن رعایت نشده است. گره افکنی و گره گشایی های فیلمنامه جرم هیچ یک اصولی نیست و کیمیایی هر جا که دلش خواسته گره افکنی کرده بدون آن که هیچ یک از گره ها را بگشاید! با این که فیلم جرم یک فیلم صد در صد کاراکتر محور است اما با این حال شخصیت پردازی های آن به هچ عنوان به خوبی از آب درنیامده است و دهها نکته منفی و گره کور و پرسش بی پاسخ در انتهای فیلم برای مخاطب باقی می ماند. هزار بار دوستتون دارم

0+0-

شنبه 7 خرداد 1390



>>>كودك فهيم:

حاج جواد طوسي كجايي كه سيد مسعود كيميايي رو كشتن !

0+0-

شنبه 7 خرداد 1390



>>>یوگی:

مسعود فراستی:پرت و پلا:))))))))))

0+0-

شنبه 7 خرداد 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.