پرده سینما

امضاهای «محفوظ» علیه «یه حبه قند» به طرفداری «جدایی نادر از سیمین»!

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جمعی از سینماگران با انتشار نامه‌ای علیه كاندیداهای جشن سینما موضع‌گیری كردند.

 

لیلا حاتمی در جدایی نادر از سیمینجمعی از سینماگران در نامه‌ای كه نسخه‌ای از آن با امضای محفوظ به گروه هنر اداره كل فرهنگی خبرگزاری فارس ارسال شد، نسبت به كاندیداهای پانزدهمین جشن سینمای ایران اعتراض كردند.

در بخشی از این نامه آمده است: امسال دو فیلم بالاترین ردیف كاندیداتوری را در جشن خانه سینما دارند: الف ـ یه حبه قند، ب- جدائی نادر از سیمین. بین این دو فیلم تفاوت‌های بسیاری است. خارج از آن كه از جهات مضامین نقطه نظرات پرایهام در فیلم یه حبه قند این فیلم را از فیلم جدائی نادر از سیمین متمایز می‌كند، تفاوت‌های دیگر نیز وجود دارد. مثلا فیلم یه حبه قند نه تنها در جشنواره فیلم فجر یا دیگر جشنواره‌های سینمائی معتبر یا جهانی مورد اعتنا واقع نشده است بلكه حتی در جشنواره فجر موفق به كسب آراء مردمی نیز نشد. اما فیلم جدائی نادر از سیمین اثر شاخص‌ سینمای ایران طی چند ماه گذشته ده‌ها جایزه و امتیاز ویژه از جشنواره‌های مختلف به ویژه جشنواره فیلم فجر، جشنواره برلین و ... اكنون نیز كه اولین موقعیت را در بین فیلم‌های كاندیدا شده برای اسكار دارد.

در ادامه می‌خوانیم: با اشاعه این خبر كه فیلم یه حبه قند كاندیدای 10 موردی در اخذ جوایز جشن خانه سینما (و حتی گفته می‌شود صاحب شش جایزه یعنی دو برابر جوایزی كه قرار است به فیلم جدائی از نادر از سیمین داده ‌شود) خواهد شد، سؤالات متعددی را به ذهن سینماگران، سایر كاندیداها و اعضای دور افتاده از جریان تصمیم‌سازی در خانه سینما متبادر می‌كند.

در بخشی از این نامه ارسالی آمده است:

1ـ مثلاً این كه چه كسی به گروهی سردمدار در خانه سینما اجازه داده است كه كاندیداها را با رأی حداكثر 150 نفری انتخاب كنند و تازه یک شخصی به نام دبیر جشن (كه امسال دبیراجرایی جشن تمام وظایف وی را انجام می‌دهد) اختیار كل آراء را و جمع‌بندی مطلوب را در كامپیوتر به دست گیرد. سؤال این است مطابق كدام یک از مقررات صنفی كه مصوب تمامی اعضای خانه سینما باشد این چنین اختیاراتی به صورت چند نفره مورد استفاده قرار می‌گیرد. چه كسی می‌تواند تضمین كند كه در روند كاندیداتوری و اهدای اعطای جوایز زد و بند صورت نمی‌گیرد؟ اگر چنین است دعواها و جنجال‌های بین هیئت داوران در چند روز گذشته و مچ‌گیری‌های عجیب و غریب چیست؟

هیچ كس فراموش نمی‌كند كه در دوران مدیریت آقای رضا میركریمی (كارگردان فیلم یه حبه قند) بر خانه سینما بابت تدوین فیلمی به آقای موئینی جایزه‌ای دادند كه نامبرده اصلا تدوین كننده فیلم جایزه گرفته نبود!!! یا مثلا در دوره حاضر از این جشن صحبت از كاندیداتوری كسانی مثل آقای بهنام و آقای حقیقی در امور صدا بود كه مدعیان همدیگر را به داشتن رابطه خصوصی با آنها متهم می‌كردند «كجاست صیانت از آراء» در بررسی این گونه شایعات یا موارد در جشن خانه سینما.

2ـ علمداران جشن خانه سینما، همواره وانمود كرده‌اند كه: به فیلم‌‌هایی جایزه می‌دهند كه در جشنواره فیلم فجر مهجور واقع شده‌اند. زیرا مدعی‌اند كه جشنواره فیلم فجر به فیلم‌های فاخر بی‌اعتنایی می‌كند. به عبارتی جشن خانه سینما ظاهراً مدعی حمایت از فیلمسازان برجسته و فیلم‌های فاخر است. در این صورت چرا امثال آقایان سیروس الوند، رسول صدرعاملی، كمال تبریزی، داریوش مهرجویی، مسعود كیمیایی، احمدرضا معتمدی و... مورد اعتنای داوران جشن خانه سینما قرار نگرفته‌اند الا آن كه دو جشن تولد، با دو كیلو كیك برای آنها گرفته شده است.

یه حبه قند3ـ فیلم یه حبه قند ساخته رضا میركریمی كاندیدای 10 جایزه شده است كه گفته می‌شود شش جایزه را حداقل كسب می‌كند. سبقه كاندیداتوری فیلم‌های آقای میركریمی خیلی جالب است. دو سال پیش زمانی كه فیلم به همین سادگی ساخته وی كه: هم در داخل كشور چند جایزه معتبر گرفته بود و هم در خارج از كشور و هم آقای میركریمی خود مدیرعامل خانه سینما بود، به دلیل حضور مؤثر كمیته صیانت از آراء فقط صاحب كاندیداتوری در یك رشته شد. اما اكنون فیلم یه حبه قند ساخته وی به تعداد 10 عنوان كاندیدای دریافت جایزه است. آیا تنش‌های موجود در بین هیئت داوران طی این روزها به ویژه در: جمعه شب حاكی از نگرانی برخی اعضای هیئت داوران در انجام مهندسی غافل كننده آراء نیست؟

4 ـ چگونه است كه در چهار جشنی كه در سال جاری به ابتكار خانه سینما برگزار یا اداره شده‌اند، یعنی: شب تهیه‌كنندگان، شب منتقدین، شب كارگردانان و جشنواره شهر فقط فیلم یه حبه قند در بالاترین سطح مطرح شده است آیا این حمایت‌ها به دلیل جناح‌بندی‌های موجود در خانه سینماست یا نقطه نظرات بر ابهام كارگردان كه در فیلم به‌كار برده است.

به هر دلیل كه باشد این چیدمان و تحمیل مخارج چند صد میلیونی برای جشن‌هایی كه فقط فیلم یه حبه قند را (با هزینه تولید سرسام‌آور) مطرح سازد جز ایجاد بی‌اعتمادی در دل سایر فیلمسازان و شركت‌كنندگان در جشن خانه سینما همچنین در دل كل اعضای خانه سینما چیز دیگری نسبت به عملكرد سردمداران خانه سینما به وجود نمی‌آورد به ویژه آن كه فیلم یكی از استعفا كنندگان صنف واحد تهیه‌كنندگان نیز دارای چند رتبه كاندیداتوری در این جشن بر خلاف انتظار عموم سینماگران از شایستگی این فیلم شده است.

در بخش پایانی این نامه آمده است:

5 ـ چگونه است كه طراح پوستر جشن خانه سینما، پوستر فیلم یه حبه قند و سعادت آباد را طراحی كرده است و وی كاندیدای این عنوان در جشن خانه سینما نیز هست آیا این عمل نیز تصادفی است!! به هر تقدیر با این عملكرد از مدت‌ها پیش خانه سینما صنف فراگیر و مدعی حمایت از سینمای كشور نیست بلكه خانه‌ای است در سینما.

 

شما می توانید دیدگاه هایتان درباره این مقاله یا فیلم را در تالارهای گفتگو نیز ادامه دهید. برای ورود اینجا را کلیک کنید 

 


 تاريخ ارسال: 1390/6/12
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>مریم:

جدایی نادر از سیمین و یه حبه قند هر دو فیلم های بسیار خوبی هستن در حق هردوشون هم در فجر اجحاف شد جدایی...باید جایزه ی بهترین فیلم رو میگرفت(با احترام به آقای کیمییایی عزیز!)و یه حبه قند هم در چند رشته میتونست جایزه بگیره واقعا نادیده گرفتنش توسط داورا خیلی عجیب بود،هر چقدر جدایی...تلخ بود و همراه با یک آه و حس سرد در کل فیلم(کاملا متناسب با مضمون و فضا) یه حبه قند شیرین و دوست داشتنی!حتی در فصل دوم که عروسی به عزا تبدیل میشه واقعا یه جاهایی از فیلم خصوصا سکانس های اسلوموشن با اون موسیقی رویاییش عجیب به دل آدم میشست...حالا هرچند جدایی...رو به دلایل زیادی بهترین فیلم میدونم ولی خوشحال میشم یه حبه قند اینجا به حقش (که واقعا حقشه)برسه.

1+0-

يكشنبه 13 شهريور 1390



>>>علی:

اگر نامزدهایی که در جشنواره ی فجر داوران انتخاب کردند را با این ها مقایسه کنید کاملا درک خواهید کرد که جوایزی که در فجر داده شد کاملا از دید غیر سینمایی بوده و به راحتی حق فیلم هایی مثل یه حبه قند، خورده شده است. به امید روزی که داوری ها در یک جشنواره ی سینمایی کاملا سینمایی باشد و مسایل سیاسی وارد این بحث نشود

1+0-

يكشنبه 13 شهريور 1390



>>>جعفر:

این دیگه چه کارهایی است تورو خدا!دست بردارید.خجالت بکشید.یه فیلم میخواین بفرستید اسکار خودتون رو کشتید.همش دعوا!

0+1-

يكشنبه 13 شهريور 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.