پرده سینما

همه گریم‌ها به آرایش تبدیل شده است

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رییس انجمن چهره پردازان در بیان معضلات این صنف گفت: وضعیت امنیت شغلی شاغلان این حرفه بسیار نگران كننده است و همچنین وضعیت گریم در سینمای ما غیر از تعداد اندكی فیلم بقیه جنبه آرایشی پیدا كرده است.

 

مهین نویدیمهین نویدی رئیس انجمن چهره پردازان که در فیلم های بمانی، باغهای كندلوس، صدسال به این سالها، دعوت و مهمانی مامان كاندید جشنواره فجر بوده و در سیزدهمین جشن خانه سینما برای فیلم دعوت تندیس خانه سینما را گرفته در یادداشتی درباره معضلات اعضای انجمن چهره‌پردازان ایران نوشته، آورده است: متاسفانه افراد در هر زمینه هنر، امنیت شغلی ندارند بخصوص صنف گریم، صنف چهره پردازان حدود 330 عضو دارد كه تنها تعداد انگشت شماری تمام طی یكسال مشغول كار هستند و بقیه اعضا در سال یک یا دو فیلم مشغول اند و گاه گریمورها و طراح‌های خوبی كه توانمندند ولی به دلیل ارتباط نداشتن با عوامل سینما طی سال 7 یا 8 ماهی بیكار هستند و یا سالی یك كار انجام می‌دهند و همین مسئله ارتباط باعث شده كه افرادی در سال 10 یا 12 فیلم در دستشان باشد كه ما امسال در داوری پانزدهم در خانه سینما شاهد آن بودیم و قصه تلخ تر اینكه در داوری امسال شاهد بودیم كه فیلم‌ها به ندرت شخصیت پردازی شدند و بیشتر جنبه آرایشی آنهم آرایشی كه هیچ ربطی به شخصیت بازیگر در فیلم نامه ندارد و فقط رنگ می‌شی و رنگ.

من در داوری جشن چهارم خانه سینما داور بودم درست 11 سال پیش آنقدر تعدد گریم در فیلم‌ها زیاد بود آنقدر هنر گریم چشم گیر بود كه به سختی می‌توانستیم از انبوه گریم‌های خوبی كه وجود داشت پنج فیلم انتخاب كنیم. قضاوت بین انتخاب فیلم‌ها در مورد گریم خیلی حساس و موشكافانه بود در صورتی كه بعد از 11 سال به سختی توانستیم پنج فیلم انتخاب كنیم كه شخصیت پردازی و گریم بر اساس فیلم نامه داشته باشد چون متاسفانه اكثر فیلم‌ها بجای شخصیت پردازی بازیگر آرایشی بود آنهم آرایشی كه با شخصیت آن بازیگر در فیلم نامه جور نبود.

ما افراد انجمن چهره پردازان متاسفیم كه روزگاری افتخار چهره پردازان عزیز شخصیت پردازی درست و تیپ سازی بجا در یك فیلم نامه بود و در حال حاضر افتخار بعضی از چهره پردازان به تعداد فیلم‌هایی است كه طی یكسال انجام می‌دهند یعنی تجارت جای هنر را در بعضی افراد گرفته ...

من بعنوان مسئول انجمن چهره پردازان محترم از این وضع ناخواسته كه پیش آمده متاسفم كه در سال بعضی از افراد در هنرهای مختلف بیكار هستند و بعضی‌ها مشغول چندین كار در تمام صنوف

مسئول این امنیت شغلی در هنر كیست؟

مسئول این آشفته بازار در هنر چه كسانی هستند؟

چه كسی مسئول بیكاری عده‌ای زیاد از هنرمندان ما در تمام صنوف می‌باشد كه حتی برای گذر زندگیشان كاری در دست ندارند چه شد كه هنر به این بازار آشفته تجارت برای بعضی‌ها در آمد.

من از وزارت ارشاد، معاونت سینمایی، خانه سینما، و رئیس سیمای جمهوری اسلامی ایران و از تمام مدیران و مسئولان دلسوز كه به نوعی به هنر گریم در سیما و سینمای ایران علاقمندند و به هنر در سینما معتقدند می‌خواهم قانونی برای این معضل بیكاری بگذارند كه اعضای خارج از صنف نتوانند كار كند، چون اعضای خارج از صنف بیشتر مشغول كارند تا اعضای صنفها. من از مدیران مسئول تقاضا می‌كنم بودجه‌ای بگذارند و كتابی چاپ كنند و افراد پیوسته و وابسته و موقت را با عكس و شرح كارشان در اختیار تهیه كنندگان و كارگردانان و مدیران تولید و حتی برنامه ریزان و دستیاران كارگردان كه معرف افراد به كارگردانان محترم هستند قرار دهند تا راحت تر افراد انتخاب شوند و بر طبق فیلم نامه افراد را انتخاب كنند تا سینمای پویا با افرادی با فكر راحت و امنیت شغلی داشته باشیم كه شاهد هنرمندان عزیزی كه تمام فكرشان معاش زندگیشان شد، با فراق بال به هنرشان ادامه دهند و به دنبال تحقیق و بروز شدن باشند.

به عنوان یك مسئول، از دستیار و برنامه ریزان محترم انتظار داریم در موقع معرفی هر فردی از هنرمندان به كارگردانان محترم دوستی را در نظر نگیرند كار افراد را تحقیق كنند وم توجه داشته باشند كه این فرد در هر زمینه هنری مشغول چند كار می‌باشد چون اگر این روش در سینمای ما ادامه پیدا كند جز ركود و یکنواختی كار در صنوف دیگر و در گریم جز كم رنگ شدن شخصیت پردازی چیز دیگری عایدمان نمی‌شود و در آینده‌ای نه چندان دور سایر آرایشهای بیجا و دور از فیلم نامه بر گریم این هنر والا نمایانتر شد.

هنرمند عزیز هنرمند یعنی روح والا، ایثار، گذشت و فكر همنوع و هم مسلك نه تجارت هنرمند كسی است كه به راحتی هنرمند و انسان دیگر هم فكركند و فقط به فكر خود و تجارت كردن نباشد. والسلام

 

 

 

منبع: ایسنا

 


 تاريخ ارسال: 1390/6/29
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.