پرده سینما

سعید راد: همیشه دوست دارم با کارگردانان جوان کار کنم

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

سعید رادنشست پرسش و پاسخ فیلم گیرنده به کارگردانی مهرداد غفار زاده در تالار کنفرانس سعدی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد با حضور اصحاب رسانه، منتقدان و عوامل این فیلم برگزار شد.

در این مراسم که مدیریت آن را محمود گبرلو بر عهده داشت برخی عوامل فیلم از جمله: سعید راد (بازیگر)، محمدرضا شریفی نیا (بازیگر)، مهرداد غفار زاده ( کارگردان)، محمد قهرمانی (تهیه کننده)، بهزاد عبدی (آهنگساز ) و بابک پناهی (طراح صحنه و لباس) حضور داشتند. منتقد مهمان این نشست محمد باغبانی بود.

کارگردان گیرنده در ابتدای این نشست در جملاتی اظهار داشت: من در این 20-25 سالی که وارد عرصه هنر شده ام بیشتر به قصه نویسی و تئاتر اشتغال داشته ام و بعد از آن مدتی در مطبوعات قلم می زدم اما از همان اول نگاه و رویکردم فیلم سازی بوده و همیشه خواستم کارگردانی باشم که برای دل خودم کار کنم تا این که در سال 90 وقتم باز شد و فیلم ساختم.

غفارزاده افزود: بر اساس نظرات منتقدان و کارشناسان سینما پایه و اساس سینما ادبیات و داستان و فیلمنامه است و من این را از زمانی که قصه نویسی می کردم می دانستم که مشغول پایه ریزی برای فیلم سازی ام هستم، دوره قصه نویسی و نقد نویسی من مدت طولانی به درازا کشید و بالاخره به هدف نهایی خود یعنی فیلمسازی دست یافتم.

در ادامه این نشست تهیه کننده فیلم هم توضیحاتی را در خصوص ساخت گیرنده ابراز داشت و گفت: من وقتی فیلمنامه را مطالعه کردم به نظرم آمد که سوژه بسیار بکر و مناسب است، بعدها که با آقای غفار زاده صحبت کردم دیدم ما نکته مهمی داریم مثل سفرهای استانی رئیس جمهور که این مهم آرزوی دیرینه مقام معظم رهبری بوده است که محقق شده است، به همین دلیل فرصت را غنیمت شمردیم و دیدیم که سوژه و دستمایه خوبی را برای تولید فیلم در اختیار داریم. بعد از آن و در مراحل بعدی بازنویسی فیلمنامه داستانی را به سوژه اصلی فیلم چسباندیم که برای مخاطب قابل پذیرش باشد و در نهایت با تلاش گروهی صمیمی کار را شکل دادیم، این کار پتانسیل زیادی از گروه گرفت و ما بیش از دو ماه مشغول فیلمبرداری کار جاده ای مان بودیم.

سپس نوبت به سعید راد بازیگر پیشکسوت سینمای ایران رسید، راد در جملاتی گفت:

محمدرضا شریفی نیامن در سینما یک مسئولیتی دارم و این بار دومی است که در سینمای ایران بعد از 20 سال که توانستم به این سینما بازگردم فیلم بازی می کنم و گیرنده دومین فیلم من است، من معمولاً کار سینمایی انجام نمی دهم و با این که حجم زیادی از سناریو برایم می رسد هیچ یک باب طبع ام نیست.

راد ادامه داد: زمانی که از دفتر آقای قهرمانی و غفار زاده این کار به من پیشنهاد شد من شمال بودم و آن ها فیلمنامه را برای من فرستادند و من فیلمنامه را خواندم و بعد از خواندن آن تعجب کردم که چرا در این فضای داستانی شخصیتی را برای من در نظر گرفته اند که خارج از معیار کاری همیشگی ام بوده است. من دو دلیل داشتم که این کار را قبول کردم، اول از همه متفاوت بودن شخصیتی بود که من در گیرنده بازی کردم، این شخصیت بعد از شخصیت چند وجهی و خبیث  اسکندر در فیلم دوئل برای من دگرگونی در فرم و بافت و زیبایی شناسی و فولکلور را به همراه داشت که برایم بسیار جذاب بود. دومین دلیل من این بود که غفار زاده دوازدهمین نفری است که من در فیلم اول اش بازی می کنم و همیشه دوست دارم با کارگردانان جوان کار کنم چون اعتقاد دارم همیشه یک سری آدم های جدید باید وارد این سینما شوند و در کار خود حرفه ای شوند البته نباید ناگفته بماند که من افسوس می خورم که در این جشنواره به این بزرگی و مهمی بزرگان سینمای ایران حضور ندارند و من دلیل و چرایی آن را نمی دانم.

سعید راد بازیگر فیلم سینمایی گیرنده در ادامه با اشاره به سرسری گرفتن تولید فیلم در سینمای ایران گفت:

من با این فیلم یک قرارداد دارم که زیر قرارداد من نوشته شده این کار باید با دوربین 35 فیلمبرداری شود. آقایان قهرمانی و شفیع آقا محمدیان که من احترام زیادی برایشان قائل هستم بودجه نداشتند و نتوانستند این کار را انجام دهند، به نظر من فیلم هایی این چنین یا نباید ساخته شوند و یا باید با بهترین امکانات به مرحله فیلمبرداری برسند. ما در فصل تابستان و در گرمای بالای 50 درجه کار می کرییم اما بودجه نداشتیم. بودجه ها فقط به بعضی عزیزان می رسد که می روند و تا گریمورهایشان را از خارج از کشور به ایران می آورند، ما این فیلم را با یک دوربین عکاسی ساختیم و به همین دلیل آن چیزی که می خواستیم نشد.

سپس محمد باغبانی در جملاتی گفت: به نظر من این فیلم نسبت به سایر فیلم های اول قابل قبول تر است، چرا که اغلب فیلمسازان اولی معمولاً به دنبال سوژه ها و درام های زن و شوهری و آپارتمانی می روند، اما غفارزاده این تابو را شکانده است، همچنین انتخاب بازیگران فیلم و همچنین بازی سعید راد در این فیلم بسیار عالی است و من می توانم به چندین سکانس مهم فیلم که از ایشان بازی زیرپوستی دیدیم اشاره کنم. من بر خلاف نظر برخی منتقدان که در برنامه «هفت» اعلام می کنند که نقد سلیقه ای است در این جا باید اعلام کنم که اینگونه نیست و نقد بر اساس یک سری معیارها به پیش می رود که بر اساس آن معیارها می توان این فیلم را در رده فیلم های خوب به حساب آورد، اما با این همه این فیلم ایراداتی هم دارد از جمله آن که جغرافیا در این فیلم گم است و روی لوکیشن ها در مرحله فیلمنامه نویسی هیچ گونه تحقیقی نشده است. سرنوشت نامه ها در انتهای فیلم مشخص نمی شود و مخاطب به نتیجه نمی رسد که این همه جنجال و هیاهو برای هیچ بوده است یا نه؟ شخصیت انتزاعی که نامه ها در این فیلم ایفا می کردند به نوعی مهجور واقع شده و گم و گنگ مانده است.

غفار زاده در پاسخ به باغبانی گفت: روایت و داستان در این فیلم بر اساس تکیه به شخص سعید راد به پیش می رود و حمایت ایشان و حساسیت هایی که ایشان روی فیلم داشتند ما را به این جا رساند، فیلم تنگنای سعید راد همیشه برای من جذاب بوده است و من در سکانس نهایی فیلم سعید راد را بغل کردم و به او گفتم من الآن تنگنای امیر نادری را بغل کرده ام.

وی ادامه داد: نقدی که در مورد جغرافیای فیلم گیرنده شنیدم درست است، اما از ابتدا این گونه نبود و ما بر اساس نظرات دوستان و وزارت ارشاد جغرافیا را گنگ کردیم تا تبدیل به ناکجا آبادی بشود تا داستان منصوب به یک دوره مشخص نگردد، اصلاً در ایران شهری به نام جاروف و یا پی رود وجود ندارد و تمامی این ها در خیال ما بوده است، ما این کار را انجام دادیم تا فیلم تاریخ مصرف نداشته باشد و اصل داستان ماندگار گردد.

سپس بهزاد عبدی آهنگساز فیلم در مورد صدای سالن برج میلاد اعتراض کرد و گفت: صدای سالن اصلی برج میلاد به هیچ عنوان خوب نیست، من متأسفم که چنین جایی را برای نمایش فیلم در نظر گرفته اند ما که اصلاً صدایی نشنیدیم!!!

عبدی افزود: راجع به موسیقی فیلم باید بگویم ما به دلیل آن که خواستیم تا به فضا نزدیک شویم به این فکر کردیم که پیرمرد ساز زن باید قیچک یا سرنا داشته باشد و در نهایت به دلیل فیزیک قیچک و بومی بودن آن از قیچک استفاده کردیم.

 

در همین رابطه ببینید

عکس های الهام عبدلی از نشست پرسش و پاسخ فیلم «گیرنده»


 تاريخ ارسال: 1390/11/14
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>هادی راد:

سعید راد کاملاً یه شخصیت محترم است . من مخالف این بیانیه بالا می باشم .

0+0-

شنبه 12 اسفند 1391



>>>محمد توسلیان دوسته همیشه:

سعید راد یه آدم مغرور و گنده ...... آره ! درست میخونید سعید راد یه آدم مغروره چند سال پیش یه توهینی به برادر من کرد وقتی من میخواستم باهاش عکس بندازم !!! خیلی آدمه کثیفیه امیدوارم اینجا رو بخونه

0+0-

شنبه 15 بهمن 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.