پرده سینما

چه کسی کار درست را انجام می دهد؟ گزارشی از جلسه پرسش و پاسخ «برف روی کاج ها» ساخته پیمان معادی

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

پیمان معادی، جمال ساداتیان و کارن همایونفرنشست پرسش و پاسخ فیلم برف روی کاج ها به کارگردانی پیمان معادی در سالن کنفرانس سعدی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد با حضور خبرنگاران و منتقدان سینمای ایران برگزار شد.

در این نشست برخی از عوامل این فیلم سینمایی از جمله: پیمان معادی (نویسنده و کارگردان)، سید جمال ساداتیان (تهیه کننده)، سپیده عبوالوهاب (تدوینگر)، کارن همایونفر (موسیقی)، صابر ابر (بازیگر)، ویشکا آسایش (بازیگر) و مهناز افشار (بازیگر) حضور داشتند. رامتین شهبازی نیز به عنوان منتقد مهمان در این نشست خبری حاضر بود.

در ابتدای این نشست پیمان معادی در جملاتی گفت: من از استقبال خوب شما تشکر می کنم و در این جا باید جای دوستانی همچون محمود کلاری نازنین که هم اکنون برای فیلمبرداری در روسیه به سر می برد و هر شب برای اطلاع از سرنوشت برف روی کاج ها با من در تماس است و همچنین ایرج شهزادی، مهرداد میرکیانی و سایر دوستان که حضور ندارند را خالی کنم.

سپس سید جمال ساداتیان تهیه کننده فیلم برف روی کاج ها در خصوص چگونگی تولید این فیلم سینمایی توضیحاتی داد و گفت: من سناریو را که خواندم دیدم این فیلمنامه در راستای دغدغه های ذهنی ام است و به همین دلیل این فیلم را ساختم. من این روزها که واکنش مردم را نسبت به برف روی کاج ها می بینم امیدوار می شوم. چرا که آرزو دارم این فیلم مطلعی باشد تا فیلم های اجتماعی و ساخت فیلمنامه هایی با قصه های اجتماعی در سینمای ایران توسعه پیدا کند.

در ادامه این نشست خبری رامتین شهبازی در مورد فیلم برف روی کاج ها اظهار داشت: الآن تمامی ما که در این نشست حضور داریم تحت تأثیر فیلم خوبی هستیم که تازه از دیدن آن برگشته ایم. به همین دلیل من سعی می کنم که از ضمیر خودآگاهم فاصله بگیرم و با خودآگاهی به این فیلم نگاه کنم تا بتوانیم به تحلیل مفیدی در رابطه با این فیلم برسیم. کار پیمان معادی عالی است و این فیلم در میان فیلم هایی که همگی کشدار و سراسر از غلط های فاحش است خارق العاده محسوب می شود.

شهبازی ادامه داد: برف روی کاج ها فیلمی دقیق و با جزئیات است. این فیلم در ابتدا رویداد محور است. برف روی کاج ها در ابتدا روایتی از یک زندگی ساده را دارد و ما در آن رویداد توصیفی می بینیم، فیلم با توصیف آغاز می شود و سراسر نشانه های دراماتیک دارد. طراحی نشانه های دراماتیک همیشه سخت است و نشان دادن رویداد بسیار سهل تر است. توصیف دراماتیک از آن لحاظ سخت است چون باید فضا برای مخاطب جذاب باشد.

پیمان معادیشهبازی افزود: همه چیز در یک فیلم دخیل است تا نشانه های دراماتیک در یک فیلم شکل بگیرد و لحن و ریتم فیلم دو گانه نشود در برف روی کاج ها هم همین اتفاق شکل گرفته است و همه چیز یک دست می باشد. در این فیلم «نشانه های دراماتیک»، هوشمندانه به «رویداد دراماتیک» تبدیل می شوند. مثل شماره تلفنی که دختر روی کارت می نویسد و رویا با آن شماره تماس می گیرد. این جاست که کارگردان با هوشمندی هرچه تمام تر «توصیف» را تبدیل به «رویداد» می کند. بسیاری از فیلمسازان سینمای ایران فرق «نماد» و «نشانه» را نمی دانند و قصد دارند سمبل (نماد) را به زور وارد فیلم کرده و تبدیل به «نشانه» کنند. نشانه های هر فیلم باید در فیلم کارکرد پیدا کنند و این کاکرد در برف روی کاج ها در جنس طبقات اجتماعی همسایه ها و نشان دادن انواع زندگی های مختلف دیده می شود.

شهبازی در ادامه صحبت هایش در مورد موسیقی برف روی کاج ها گفت: پیمان معادی استفاده بسیار خوبی از انواع موسیقی کلاسیک و سنتی در فیلم اش انجام داده است.

در ادامه این نشست یکی از حاضران در مورد اختلاف سنی زیاد حسین پاکدل با مهناز افشار و بازی سرد وی و همچنین شخصیت پردازی فیلم پرسید که معادی پاسخ داد:

در ابتدا هم در ذهن من این اختلافات سنی وجود داشت و از ابتداء فکر می کردم این ماجرا باید برای زوجی که مرد پنجاه و چند سال و زن سی و اندی سال داشته باشند رخ بدهد. من اطمینان داشتم که این اختلاف سنی و بحران میان این دو زوج غیر واقعی و زیاد نیست. در مورد رابطه بین زن و پسری که با او ارتباط برقرار می کند هم همین اختلاف سنی از ابتدا مد نظرم بود.

مسئله دیگری که در این جلسه پرسش و پاسخ مطرح شد مربوط به شخصیتی بود که ویشکا آسایش آن را ایفا می کرد. او وقتی می بیند همسر دوست اش به دوست اش خیانت می کند این مسئله را به او اطلاع نمی دهد که آیا این کار درستی است یا خیر؟

معادی در پاسخ گفت: من عامدانه نمی خواستم درباره این رفتار قضاوت کنم و آن را به عهده تماشاگران گذاشتم. چون درباره نوع صحیح واکنش افراد در چنین موقعیتی از خیلی ها پرسیدم و به پاسخ خای مختلفی می رسیدم.

صابر ابر و مهناز افشاریکی از منتقدان سینمای ایران در ادامه این جلسه پشت تریبون آمد و در جملاتی گفت: من این جا آمدم تا به ترتیب تشکر کنم از کسانی که در این فیلم فوق العاده همکاری داشته اند. از کارن همایونفر که موسیقی عالی این فیلم را ساخته بود و درک درستی از فضای فیلم داشت. از سید جمال ساداتیان که جرات و جسارت این را داشت که ریسک کند و امیدوارم که همچنان به راهش ادامه دهد. بازی صابر ابر جای تقدیر دارد ابر بازیگری است که هر نقش کوتاه و بلند و شیرین و تلخی را به بهترین شکل از آب در می آورد.

این منتقد سینما در ادامه گفت: مهناز افشار به تو تبریک می گویم که بازیگر فوق العاده ای شده ای، همچنین به این نکته باید اذعان کنم که بعد از فیلم ورود آقایان ممنوع برایمان ساخت بود که بازی ویشکا آسایش را باور کنیم. در این روزها ما خیلی فیلم در مورد زندگی روزمره آدم ها دیدیم که در تمامی آن ها متأسفانه بطالت و کسالت را نشان می داد اما غافل از آن که این نشان دادن نیاز به فرم و گرافیک دارد اما برف روی کاج ها این را داشت. سیاه و سفید بودن فیلم برایم جای سوال دارد که چه نکته فرمی و گرافیکی و یا حتی محتوایی وجود داشته تا معادی این فیلم را سیاه و سفید کار کند؟

پیمان معادی در پاسخ به این سوال گفت: راجع به سیاه و سفید بودن این فیلم من بحث زیادی دارم. شاید باورتان نشود که قبل از تولید فیلم مدت ها شب ها از خواب می پریدم و به آن فکر می کردم. بعد از بحث با دوستان زیادی دیگر مطمئن شدم که زندگی زن فیلم ام سیاه و سفید است و بازنویسی فیلمنامه را هم بر اساس همین سیاه و سفید بودن انجام دادم و تمامی طراحی های صحنه و لباس را ما در این فیلم سیاه و سفید دیدیدم و فیلم را به صورت رنگی نگرفتیم. ما دوربین خوبی به دستمان رسید که برایمان مثل معجزه بود و 14 پرده خاکستری داشت و این ریسک بزرگی بود.

در ادامه این نشست خبری کارن همایونفر در خصوص ساخت موسیقی برف روی کاج ها گفت:

من هنگامی که موسیقی این فیلم را کار می کردم در بدترین دوران زندگیم به سر می بردم و پدرم را در همین دوران از دست دادم اما آن قدر این فیلم زیبا و عاشقانه بود که من در لحظات مرگ پدرم هم نتوانستم استودیو را ترک کنم.

در ادامه این نشست خبری امیر پوریا یکی دیگر از منتقدان سینمای ایران که در فیلم برف روی کاج ها نقش کوجکی را بازی می کرد گفت:

بخش بازی من در این فیلم جدی نیست. پیمان معادی مثل خیلی از فیلمسازان قبل از ساخته شدن فیلمش فیلمنامه را به من داد تا مطالعه کنم و نظرم را به وی بگویم و در آن جا بود که پیشنهاد بازی در این فیلم را به من داد.

پوریا در ادامه اظهاراتش سخنانی بر علیه مسعود فراستی به زبان آورد که به علت غیبت فراستی در جلسه با واکنش محمود گبرلو مدیر نشست روبرو شد. اما پوریا گفت این حرف هارا به خود فراستی هم می گوید. او در برنامه «هفت» وقتی در مورد کاندید اسکار شدن فیلم جدایی نادر از سیمین صحبت می کند واقعیت را جعل می کند و از اسکار «بهترین فیلمنامه» به عنوان جایزه دوم و اسکار «بهترین فیلم خارجی زبان» به عنوان جایزه اصلی یاد می کند. در حالی که این جعل است و اسکار اصلی و مهمتر اسکار بهترین فیلمنامه است. افرادی که در سالن نشسته اند می دانند این حرف ها مضحک است، اما عمده افرادی که این برنامه را تماشا می کنند متوجه این جعل فراستی نمی شوند.

صابر ابر در ادامه این نشست درباره تمرین‌های فیلم توضیح داد و گفت: سه ماه مداوم و هر شب بدون وقفه سکانس‌های فیلم را مرور کردیم و اتود زدیم، اتودهایی که شاید در سکانس‌ها وجود نداشت. لحظه‌هایی که در حال حاضر می‌بینید را در اتودهایی که سه ماه با همکاری دوستان زدیم کشف شد و این اتفاق بسیار خوبی بود و لحظات خوبی خلق شد که کمتر در سینما اینگونه همکاری می‌کنند و این گونه اتود می‌زنند. در تئاتر ممکن است دوستان مدتها تمرین کنند و در زمان اجرا نیز به گونه‌ای است که اجرا به روند کار بازیگر کمک می‌کند. در این کار بسیار لذت‌بخش بود و تمرین‌ها به موقع صورت می‌گرفت.

مهناز افشار در ادامه توضیح داد: من تجربه تئاتر نداشتم، روزهای اول بسیار سخت بود اتودها و تمرین‌ها مداوم صورت می‌گرفت اما بعد عادت کردم و این نوع تمرین به نظر من در سینما بسیار تأثیرگذار است

این نشست سپس با ادای توضیحات کوتاهی توسط شهزادی و آسایش به پایان رسید.

 

در همین رابطه ببینید

عکس های الهام عبدلی از جلسه پرسش و پاسخ فیلم «برف روی کاج ها»


 تاريخ ارسال: 1390/11/19
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.