پرده سینما

پیشروی پس از عقب نشینی! گزارشی از جلسه پرسش و پاسخ فیلم «بی خود و بی جهت» در جشنواره فجر

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

نگار جواهریانظهر امروز نشست پرسش و پاسخ فیلم بی خود و بی جهت با حضور عوامل این فیلم سینمایی در سالن کنفرانس سعدی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد.

در این نشست که محمود گبرلو مدیریت آن را بر عهده داشت و از مهرزاد دانش به عنوان منتقد مهمان دعوت به عمل آمده بود برخی از عوامل فیلم بی خود و بی جهت از جمله عبدالرضا کاهانی (کارگردان)، کارن همایونفر (آهنگساز)، مهران احمدی (مدیر تولید)، پانته آ بهرام (بازیگر)، نگار جواهریان (بازیگر)، احمد مهران فر (بازیگر) و رضا عطاران (بازیگر) حضور داشتند و به سوالات خبرنگاران در خصوص این فیلم پاسخ گفتند.

در ابتدای این نشست خبری گبرلو توضیحاتی در خصوص اتفاقات روز گذشته در کاخ جشنواره ارائه داد و گفت: روز گذشته رفتارها و گفتارهای زیادی باعث ناراحتی جمع حاضر شد. فیلمسازان و خبرنگاران باید با هم تعامل داشته باشند و همچنین نظرات یکدیگر را تحمل نمایند.

سپس کاهانی از حضار بابت این که تا پایان فیلم اش را تماشا کرده بودند قدردانی نمود و گفت: من خوشحال می شوم تا شما من را همیشه راهنمایی کنید.

در ادامه این نشست خبری مهرزاد دانش در خصوص فیلم بی خود و بی جهت توضیحاتی ارائه داد و گفت:

فیلم بی خود و بی جهت نشان داد اکنون این فیلمساز به سبک و بیان ویژه و منحصر به فردی در سینمای ایران دست یافته است. روندی که از فیلم هیچ آغاز شد و با اسب حیوان نجیبی است به اعتلای بیشتری رسید و با بی خود و بی جهت به یک نوع غنا نائل آمد.

عوامل فیلم در جلسه پرسش و پاسخدانش ادامه داد: ما الآن می توانیم از ویژگی های سینمای کاهانی صحبت کنیم. ویزگی هایی که حکایت از فضای جمع و جور و مختصات مبتذل زندگی دارد. البته من باید در این جا توضیح بدهم که این واژه مبتذل به معنای منفی آن نیست. ما در زندگی موقعیت های پیش پا افتاده بسیاری داریم که کاهانی از این حرف ها و کنش ها درام عالی خلق می نماید در همین دوره جشنواره ما بسیاری از فیلم ها را داشته ایم که ادعاهای زیادی داشته اند اما حتی نتوانسته اند از عهده یک داستان گویی ساده بربیایند و ریتم فیلم هایشان مشکل داشت، اما ما در این فیلم که قرار نیست با هیچ داستان خاصی مواجه شویم و تنها چند آدم را می بینیم که در یک اساس کشی درگیر یک سری مشکلات به ظاهر ساده می شوند از موقعیت این آدم ها داستان هایی خلق می شود که ریتم فیلم را می سازند، فیلمی که قرار نیست برای مخاطبانش نسخه بپیچد و ما را بسیار سرگرم می کند.

دانش در ادامه اظهاراتش در خصوص ویژگی های فیلمسازی کاهانی افزود: کاهانی از هیچ فضای گسترده ای را خلق می نماید و از موقعیت ها دغدغه می آفریند و تماشاگر را کنجکاو و دچار تعلیق می نماید و ریتم فیلم را جوری تنظیم می کند که فراز و نشیب های زندگی تقارن هندسی داشته باشند به عنوان نمونه در سکانسی که مژگان می خواهد خود را بکشد و زیر کامیون دراز می کشد بلافاصله به سمتی می رود که دو خانم در آشپزخانه مشغول چای درست کردن می شوند و با هم در مورد بچه آینده حرف می زنند، کاهانی در این جا به دقت فضا را از تنش به آرامی می کشاند و این نوسان به زیبایی در کلیت روایت جریان می یابد.

دانش ادامه داد: این فیلم از ویژگی های خوب زیادی برخوردار است و در مورد بازی های بازیگران و کارگردانی فیلم زیاد می توان صحبت نمود.

در ادامه این نشست خبری کاهانی در جملات کوتاهی گفت: من از آقای دانش عزیز تشکر می کنم نظرات ایشان نشان دهنده آن بود که فیلم را بسیار خوب دیده اند.

عبدالرضا کاهانیسپس یکی از خبرنگاران پشت تریبون آمد و به کاهانی گفت: بعد از عقبگرد شما در اسب حیوان نجیبی است ما فیلمی دیدیدم که بهترین کار شما بود. بازی ها در این فیلم خوب بود به ویژه رضا عطاران به بهترین وجه ممکن از عهده ایفای نقش اش برآمده بود. نگار جواهریان با بازی متفاوت اش فضای فیلم را دگرگون نمود. اما به نظر من بی خود و بی جهت ایراداتی هم دارد که یکی از آن ها این است که کاهانی گویا خود خواسته وارد فرم نمی شود و فیلم هایش فرم ندارد و فیلم را با فضا سازی و حس به جلو می راند. همچنین ایراد دیگری هم که این فیلم دارد این است که پر از الفاظ رکیک و حرکات زننده است.

کاهانی در پاسخ به این خبرنگار گفت: اولاً که من بدنام شده ام و در این فیلم فقط یک فحش دارم که آن هم رکیک نیست و مثلاً همین رضا عطاران فیلم اش سراسر فحش است اما در مورد فرم هم فکر می کنم هرچه در فیلم های من کمتر باشد بهتر است البته این باید فقط در جنس فیلم های من لحاظ شود. بسیاری از دوستان فیلم هیچ مرا دوست دارند چون فیلم فرم دارد اما من اگر بخواهم دوباره فیلم را بسازم دیگر از فرم استفاده نمی کنم. من اعتقاد دارم که اگر می خواهم در یک محیط کوچک فیلم بسازم باید حس خودم را از فیلم حذف کنم تا به زندگی نزدیک شوم من خودم را حذف می کنم تا حس زندگی دیده شود و در عوض بازیگرانم دیده شوند.

در ادامه این نشست نیما حسنی نسب یکی از منتقدان سینمای ایران در پاسخ به خبرنگاری که این پرسش را از کاهانی مطرح کرده بود گفت:

من بر خلاف نظر این دوستان فکر می کنم که این فیلم بسیار پاستوریزه بود و اتفاقاً فحش هم کم داشت. ای کاش کاهانی نگران هیچ احتیاطی نمی شد و کاملاً وارد جزئیات زندگی این آدم ها می شد. برخی از دوستان در مورد چنین فیلم هایی به طرزی ساده لوحان تصور می کنند که شما دوربین را گذاشته اید و از خانه بیرون رفته اید و این فیلم ساخته شده است به همین دلیل هم باید به شما تبریک بگویم چرا که اگر این فکر می شود دلیلش آن است که فضای فیلم برای مخاطب بسیار طبیعی جلوه نموده است.

کاهانی در ادامه این نشست توضیحاتی در مورد فیلم اش ادامه داد و گفت: قرار نبود این فیلم را بسازم، اما احساس می‌کردند چیزی درون فیلم وجود ندارد. برای من هم مهم نبود، در هر حال در عین سادگی حرف‌هایی را به صورت پنهان در درون فیلم زدم، در حال حاضر فیلم مشکل دارد اما من اصلا صحبتی نکردم، اگر درایت محمد خزاعی نبود در حال حاضر در این محفل نبودیم و فیلم در جشنواره حضور نداشت، با اینکه به لحاظ اعتقادی با هم فاصله داریم اما با درایت ایشان موقعیتی به وجود آمد تا بتوانیم فیلم را در جشنواره به نمایش بگذاریم.

جلسه پرسش و پاسخسپس برخی از بازیگران این فیلم به اظهارنظرهایی پرداختند احمد مهرانفر گفت: در طول کار سعی کردیم به همراه دوستانم آنچه که کاهانی در فیلمنامه نوشته بود را به درستی بیان کنیم و به شخصیت‌ها نزدیک شویم و از زبان شخصیت‌‌ها دیالوگ‌ها را به گونه‌ای باورپذیر ادا کنیم آقای کاهانی در هدایت گروه بسیار فعال و موفق بودند، این سومین همکاری من با آقای کاهانی است و به عقیده من ایشان کامل تر شدند. آقای کاهانی زمانی که ما چهار نفر جلوی دوربین کار داشتیم همه ما را می‌دیدند و در کوچکترین جزئیات کار دقت‌ نظر داشتندهمان گونه که در کار با آقای فرهادی در فیلم درباره الی ایشان دقت نظر داشتند و اشرافشان به تمام جزئیات در صحنه مثال زدنی است.

نگار جواهریان نیز در خصوص نوع بازی اش در بی خود و بی جهت توضیح داد و گفت:  من سر صحنه تئاتر ایوانف بودم که آقای کاهانی درباره فیلمنامه و شخصیت الهه با من صحبت کردند. هر دو روی این شخصیت کار کردیم و به آن فکر کردیم ادبیات و لحن صحبت الهه یکی از کلیدهای ورود به شخصیت اوست. نوع لحن و ادبیات الهه برایم ریسک بزرگی بود.

در انتهای این نشست خبری کاهانی باز هم مراتب قدردانی خود را از محمد خزاعی دبیر سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر ابراز داشت و این نشست به پایان رسید.

در همین رابطه ببینیند

عکس های الهام عبدلی از جلسه پرسش و پاسخ فیلم بی خود و بی جهت در چشنواره فیلم فجر


 تاريخ ارسال: 1390/11/21
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.