پرده سینما

متأسفانه تعریفی که امروزه از فیلمفارسی می شود بسیار غلط است؛ «تهران 1500» در جشنواره فجر

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

بهرام عظیمینشست خبری فیلم سینمای تهران 1500 به کارگردانی بهرام عظیمی با حضور دست اندکاران و عوامل این فیلم سینمایی در تالار کنفرانس سعدی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد.

در این شنست برخی از عوامل فیلم تهران 1500 از جمله بهرام عظیمی (کارگردان)، فردین خلعتبری (آهنگساز)، مسعود علمداری (فیلمنامه نویس)، محمد ابوالحسنی (تهیه کننده)، محمدرضا شریفی نیا (بازیگر) و حسام نواب صفوی (بازیگر) حضور داشتند. مدیریت این نشست را محمود گبرلو بر عهده داشت و محمد تقی فهیم نیز به عنوان منتقد مهمان در این نشست حاضر بود.

در ابتدای این نشست عظیمی در خصوص فیلم تهران 1500 گفت: ما بیش از 4 سال برای ساخت این فیلم تلاش کردیم و این فیلم حاصل زحمات یک گروه 250 نفره است. ما قصدمان از تولید این فیلم فرهنگ سازی نبود و فیلم برای پند و اندرز دادن به مخاطبان ساخته نشده بود. این فیلم برای خنداندن و لذت بردن مردم ساخته شده است همان گونه که دیدید در سینمای رسانه ها از این فیلم استقبال بسیار خوبی به عمل آمد.

تهیه کننده تهران 1500 هم در ادامه سخنان عظیمی گفت: جشنواره فیلم فجر از فیلم برداشت خوبی به عمل نیاورد و این فیلم را به بخش مسابقه سینمای ایران راه نداد که این جای بسی تأسف دارد.

سپس علمداری فیلمنامه نویس تهران 1500 گفت: ممکن است فیلمنامه قطعاً ضعف هایی هم داشته باشد اما هدف ما از این فیلم جذب نظرات مخاطبان عام بوده و ما خواستیم داستانی را بنویسیم که برای مخاطب عام دوست داشتنی باشد و با سطح تولید انیمیشن در ایران نیز مطابقت داشته باشد و نیاز به تجهیزات خاصی برای تولید آن نباشد. ما در فیلمنامه این فیلم تعدد شخصیت زیادی را داریم و داستان های فرعی زیادی را نیز در دل داستان اصلی اضافه کرده ایم که امیدواریم این داستان ها برای مخاطب قابل قبول باشد.

در ادامه این نشست خبری حسام نواب صفوی در مورد فیلم سینمایی تهران 1500 گفت: من بسیار خوشحالم که با این فیلم که اولین فیلم انیمیشن در سینمای یاران محسوب می شود در این دوره از جشنواره حاضر بودم و از در این جا از تمامی عوامل فیلم تشکر می کنم. این فیلم حاصل تلاش عزیزانی است که نتیجه درخشان کار آن ها امروز روی پرده سینما مشخص شد و امیدوارم که تهران 1500 در اکران عمومی هم با توفیق خوبی مواجه شود.

حسام نواب صفویفردین خلعتبری آهنگساز تهران 1500 نیز طی اظهارات کوتاهی گفت: کوتاه ترین و کمترین سهم در این فیلم را موسیقی داشت. بهروز شهامت برای صدای این فیلم بسیار زحمت کشید که جای وی در این مکان خالی است و من نه تنها جای او بلکه جای همه 250 نفری که برای این فیلم زحمت کشیده اند را در اینجا خالی می بینم.

سپس محمد تقی فهیم تحلیل خود را درباره این فیلم ارائه داد و گفت: درباره جشنواره فیلم فجر باید این جمله را بگویم که این جشنواره جشنواره ای تأثیر گذار است و هر ساله به عنوان بزرگترین رویداد سینمایی ایران جریان سازی کرده است و فیلم های تولید شده در یک سال سینمای ایران همیشه از فیلم های شاخص جشنواره الگو گرفته اند. از سال گذشته با انتخاب فیلم سینمایی جدایی نادر از سیمین سینمای ایران دچار یک نوع جدایی زدگی شد. با توجه به این تأثیر گذار بودن جشنواره من بسیار متأسفم که فیلم تهران 1500 نادیده گرفته شد. همیشه و در همه جای دنیا انیمیشن نقش مهمی دارد و گیشه سینماها را به خود اختصاص می دهد. گویا مسئولان سینمای ایران همیشه منتظر هستند که سینمای جهان به قله های افتخار برسد بعد آن ها لنگان لنگان به دنبال آن ها بروند. با توجه به جذاب بودن فیلم تهران 1500 می شد این نوع سینما را در خدمت اقتصاد سینمای کشور گرفت و از تخصص گرایی و نگاه به افق سینمای ایران بهره برد.

فهیم افزود: هر چند که ایده سفر به آینده و یا گذشته در جهان پدیده تازه ای نیست و این نوع نگاه همیشه وجود داشته است و ما از این حیث در تهران 1500 با تازگی روبرو نیستیم اما نکته مهمی که این فیلم دارد این است که توانسته با بضاعت اندک سینمای ما و توانایی ها و تکنیک های موجود در سینمای کشور فیلمی تولید کند که نه تنها در کشور که در حد آسیا به فیلم ها پهلو می زند.

انیمیشن در سینمای جهان دارد از 24 فریم در ثانیه می گذرد و پروژه های بزرگ تعداد فریم ها را به 26 و یا حتی 28 فریم در ثانیه رسانده اند چون این نوع فیلم ها با طیفی روبرو هستند که ضرباهنگ و ریتم فیلم برایشان بسیار مهم است. انیمیشن مخاطب کودک دارد و اگر کودک با آن ارتباط برقرار کند مسلماً باعث می شود که بزرگسالان هم به سمت آن بروند.

فهیم در ادامه اظهار داشت: این که کارگردان این فیلم از چهره شبیه سازی شده بازیگران مشهور سینمای ایران بهره جسته است نشان از هوشمندی اش دارد چرا که می تواند با این نوع نگاه مخاطب عام را برای تماشای فیلم به سالن سینماها بکشاند. قصه فیلم تهران 1500 فراز و فرودی ندارد اما وجود این چهره ها و ستاره ها است خلاء آن را پوشش می دهد. هرچند که طولانی شدن برخی از سکانس ها باعث کاسته شدن هیجان تماشاگر می شود اما وجود این چهره های مطرح به فیلم جذابیت می دهد و باعث می شود تا کمبودها در فیلم نادیده گرفته شود. وجود این چهره ها باعث شده تا حتی ریتم و ضرباهنگ هم برای مخاطب قابل درک نباشد.

سپس بهرام عظیمی در مورد تولید انیمیشن در ایران توضیحاتی داد و گفت: انیمیشن را در این مملکت تحویل نمی گیرند. یک انیمیشن با کیفیت سینمایی هزینه های میلیاردی دارد. از 4 سال قبل که ایده ساخت این فیلم به ذهن من رسید خواستم از بازیگران مطرح برای ساخت آن استفاده کنم تا فیلم جدی تر گرفته شود. همین محمدرضا شریفی نیا قبل از تولید فیلم به من گفت که اگر همین طرفداران بهرام رادان و هدیه تهرانی و مهران مدیری برای دیدن فیلم به سینماها بیایند فیلم خرج خودش را در می آورد اما با این حال تهیه کننده ای پیدا نمی شد که بیاید بیش از 3-4 میلیارد تومان خرج ساخت این فیلم کند و بعد هم سال ها منتظر بماند تا فیلم ساخته شود آن هم با ریسک آن که نمی داند پول اش برمی گردد یا نه؟

عظیمی افزود: هنرنمایی بازیگران در این فیلم عالی است و خیلی جواب مثبت داده است. بازیگران استوری بورد که جای بازیگران بازی کردند و آقای سیروس کهوری نژاد سرپرستی آنان را بر عهده داشت نیز بسیار خوب از پس ایفای نقش هایشان برآمدند. ما یک گروه جوان بودیم که تنها دغدغه مان این بود که یک انیمیشن ایرانی بسازیم و تمام تلاش مان را به کار بردیم تا تک تک فریم هایمان ایرانی باشد. الآن هم تصمیم داریم 7-8 دقیقه از فیلم را کم کنیم و آن را برای اکران عمومی آماده نماییم.

سپس یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه به عظیمی گفت شما در این فیلم به سمت تولید فیلمفارسی رفته اید و من متأسفم که شما چنین فیلمنامه ضعیفی را برای ساخت این انیمیشن در نظر گرفته اید.

عظیمی در پاسخ گفت:

بهرام عظیمیدر همه کارهای من تم فیلمفارسی وجود دارد. داستان خیلی ساده این فیلم سلیقه من است، همه به نیت خلق شاهکار هنری فیلم می‌سازند اما می‌دانستم مردم از استفاده از تکه کلام‌ها یا حتی صحنه سبزی فروشی که سبزی‌هایش را 17 میلیون تومان می‌فروشد لذت می‌برند.

سپس علمداری نویسنده تهران 1500 در جملاتی اظهار داشت:ما تلاش کردیم که مردم از داستان خوششان بیاید و بیشتر امکان تولید فکر کردیم. اگر به آقای ابوالحسنی می‌گفتیم که نتیجه کار مشخص نیست ممکن بود که ایشان دیگر تهیه‌کنندگی این گونه فیلم‌ها را بر عهده نگیرند.

محمد تقی فهمیم نیز در مورد لفظ فیلمفارسی خطاب به خبرنگار گفت: فیلمفارسی فیلمی است که در آن منطق روایی وجود ندارد و همه چیز براساس تصادف شکل می‌گیرد. اگر در فیلمی تنها موسیقی خاص یا شوخی‌هایی وجود داشت نباید آن را فیلمفارسی نامید. متأسفانه تعریفی که امروزه از فیلمفارسی می شود بسیار غلط است.

در ادامه این نشست خبری عظیمی در خصوص میزان رضایت خود از تهران 1500 گفت: من تمام تلاش خود را کردم و بهتر از این نمی‌توانستم کار کنم. مگر اینکه در کارهای بعدی شرایط تغییر کند. همه ما صادقانه کار کردیم البته تغییر دوبله نیز با پیشنهاد آقای شریفی‌نیا بود. من خواستم افه ای از استاد کیمیایی بیایم و دوبله را تغییر دادم

شریفی‌نیا در پایان این نشست گفت: متأسفم هیئت انتخاب جشنواره، این فیلم را برای بخش اصلی انتخاب نکرده است. گاهی می توان به خاطر برخی اقدامات حتی مدیر سینمایی یا دبیر جشنواره را نیز عوض کرد. من از این رفتار مسئولان سینمایی و هیئت انتخاب برای عدم پذیرش این فیلم مهم سینمایی در بخش اصلی مسابقه سینمای ایران بسیار عصبانی هستم در این دوره از جشنواره تنها فیلم هایی به بخش مسابقه سینمای ایران راه پیدا کرده اند که بودجه های هنگفت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده اند و تنها به واسطه زد و بند و پارتی بازی توانسته اند به بخش های مختلف این دوره از جشنواره راه یابند.

 

در همین رابطه ببینید

عکس های الهام عبدلی از جلسه پرسش و پاسخ فیلم تهران 1500

 


 تاريخ ارسال: 1390/11/22
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>خسرو:

باریکلا به شریفی نیا برای اولین بار از این آدم خوشم اومد حالا که یه بار حقش رو خوردن خوب داره زد و بندها رو لو میده مرسی واقعا به این آقا

0+0-

شنبه 22 بهمن 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.