پرده سینما

حسن فتحی: بهترین جا برای روایت این قصه پاریس است

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

شب گذشته نشست پرسش و پاسخ فیلم یک روز دیگر به کارگردانی حسن فتحی در تالار کنفرانس سعدی مرکز همایشهای بین المللی برج میلاد برگزار شد.

در این نشست که مدیریت آن را محمود گبرلو ر عهده داشت برخی از عوامل این فیلم از جمله حسن فتحی (کارگردان)، سحر صباغ سرشت (مدیر تولید)، هایده صفی یاری (تدوینگر)، جلال شمسیان (تهیه کننده)، فردین خلعتبری (آهنگساز)، ایرج شهزادی (صداگذار) و ناتالی متی (بازیگر خارجی) حضور داشتند. عزیزالله حاجی مشهدی نیز به عنوان منتقد مهمان در این نشست حاضر بود.

در ابتدای این نشست صباغ سرشت در خصوص چگونگی تولید این فیلم گفت: بخش مهمی از کار ما در فرانسه بود و همچنین در زمان پیش تولید و انتخاب بازیگران نیز بخش مهمی از کار ما بود.

سپس حاجی مشهدی در خصوص این فیلم گفت: ما عادت داریم نقدهایمان را بعد از جشنواره بنویسیم و این سخت است که در دو سه دقیقه و با دور تند بخواهیم نکته های کلیدی را عنوان کنیم. فیلم فتحی یک روایت متفاوت دارد این نکته در فیلم پستچی سه بار در نمی زند هم بوده است. این نوع روایت که چند داستانک مستقل را در کنار هم قرار دهیم و رابطه معقولی بین آن ها ایجاد کنیم در اغلب آثار فتحی دیده می شود البته این کار با فیلم پستچی سه بار در نمی زند و سایر آثار تلویزیونی ایشان متفاوت است.

حاجی مشهدی ادامه داد: این کارگردان تصویر را می شناسد و با حضور کلاری در این فیلم همه چیز سرجایش است من فکر می کنم اگر ما چیزی به عنوان صادرات فیلم داشتیم این فیلم یکی از اولین فیلم ها باشد. این فیلم آن قدر گویا بود که من گاهی اوقات احساس می کردم لزومی به شنیدن دیالوگ ها نیست. این فیلم روایتی به شکل غیر کلاسیک داشت که جا دارد اسم آن را نئو کلاسیک بگذاریم. فیلم همچنان که دیدید از تمام عناصری که برای داستان درام است سود می برد، مثل عناصر روایتی، عوامل سمعی و بصری که غیر کلاسیک و باور پذیر است اما با این حال دو نکته در مورد آن وجود دارد یکی این که شخصیت پردازی به حدی که به آن شخصیت ها نزدیک شویم در فیلم نیست و ما چیزی به عنوان قهرمان در آن نداریم و همه شخصیت ها در خدمت روایت داستان هستند که در این جا سوالی پیش می آید که چرا حسن فتحی این ایده تکراری را که از فیلم سفر ایرانی کیانوش عیاری برداشت کرده است برای ساخت فیلم جدیدش استفاده کرده است؟

در ادامه این نشست یکی از منتقدان سینمای ایران سوالی را مطرح کرد و گفت: این فیلم سه ویژگی بارز را در خود نهفته دارد یکی این که فیلم حرفه ای است دوم این که فیلم سالم است و حرف هایی که می زند صریح و روشن است و سوم آن که فیلم جذاب و دیدنی است و آدم را مجذوب خود می کند اما با این حال همانگونه که منتقد مهمان اشاره نمودند داستان فیلم تکراری است و می توانست یک فیلم کوتاه باشد و همچنین شما می توانستید فیلم را در ایران بسازید و لزومی نداشت که آن را در پاریس بسازید دلیل این که فیلم را در پاریس ساختید چیست؟

فتحی در پاسخ گفت: من حدود شش سال قبل برای ساخت سریال مدار صفر درجه به پاریس رفته بودم و یکی از غروب های پاریس بود که خانم متی می داند که غروب های پاریس چه بر سر آدمی که در غربت است می آورد من داشتم برای خودم راه می رفتم و موسیقی بی بی که یک حالت نوستالژی برای آدم های به سن و سال من دارد را زمزمه می کردم وقتی خواندن من تمام شد دیدم کلی آدم پشت سر من جمع شده اند و دارند ترانه من را گوش می دهند و من متوجه شدم که هر کدام از آن ها از یک ملیت هستند که همه هم داشتند آهنگ را می خواندند. پاریس شهری است که پر از اقوام مختلف است من به همین دلیل فکر کردم بهترین جا برای روایت این قصه آن جا است.

فتحی ادامه داد: درست است که شما می گویید این فیلم می توانست یک فیلم کوتاه باشد اما من به نظرم آمد که بهتر است ما قومیت های مختلف را در آن نشان دهیم.

ناتالی متیدر ادامه این نشست متی در خصوص حضورش در این فیلم گفت:

شوهر من ایرانی است و من چند سالی است که به ایران رفت و آمد دارم و این کشور را خیلی دوست دارم. نگاه فرانسه بر روی فیلم های ایرانی نگاه خوبی است و آن ها سینمای ایران را دوست دارند و من خوشحالم که در این فیلم بازی کردم.

فتحی نیز در ادامه نشست گفت: من نمی دانم که پروژه بعدی من چه خواهد بود اما این اطمینان را به خودم دارم که نمی خواهم به یک شکل کار کنم و دوست دارم تجربه های گوناگونی داشته باشم. یک فیلمساز دوست دارد فیلم بسازد و به صدای دلش گوش بدهد.

فردین خلعتبری در پایان این نشست ضمن ابراز گلایه از دست اندرکاران جشنواره فجر گفت: من می خواهم از اصحاب رسانه سوال کنم که آیا جای این فیلم در بخش بین الملل بود یا نه؟

در پایان این نشست فتحی گفت: من خوشحالم که این فیلم ساخته شد و ساخته شدن آن برای من مانند یک معجزه بود.

رضا منتظری

در همین رابطه ببینید

عکس های الهام عبدلی از جلسه پرسش و پاسخ فیلم یک روز دیگر


 تاريخ ارسال: 1390/11/22
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.