پرده سینما

سرنوشت خانه سینما چه می‌شود؟

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«وضعیت خانه سینما چه می‌شود؟»؛ خیلی از سینماگران منتظرند تا پاسخ این جمله را بیابند. برای جست وجوی پاسخ این پرسش، سخنان این چند روزه محمود احمدی‌نژاد (رییس جمهوری اسلامی ایران)، سید محمد حسینی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و جواد شمقدری (معاون امور سینمایی وزارت ارشاد و رییس سازمان سینمایی كشور) را درباره خانه سینما مرور می‌كنیم. هرچند اعضای هیأت مدیر خانه سینما كه از چند ماه پیش منحل اعلام شده، هنوز واكنشی در تأیید یا رد مواضع اعلام شده اتخاذ نكرده‌اند.

 

به گزارش ایسنا، 21 خردادماه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با معاون اجتماعی ناجا به اصلاح اساسنامه خانه سینما اشاره كرده بود؛ سخنانی كه بسیاری از سینماگران، از آن‌ها به عنوان نرمش مقام عالی وزارت ارشاد در قبال خانه سینما تعبیر كردند.

سیدمحمد حسینی در همایشی كه در ساختمان معاونت اجتماعی ناجا برگزار شد و چند نفر از اعضاء هیات مدیره خانه سینما هم حضور داشتند، گفته بود: «در هر صورت همیشه اختلاف وجود دارد. انشاء الله همه مسائلی كه رخ داده و هر چه كه بوده و گذشته را نادیده بگیریم و در كنار هم بر مبنای قانون خدمت كنیم... در همه زمینه‌ها تلاش كردیم كه در خدمت همه هنرمندان باشیم كه البته جمع كردن همه افكار و اندیشه‌ها كاری دشوار است... ما به دنبال همگرایی هستیم نه تشتت. بر همین مبنا در جلسات اخیر شورای عالی سینما روی مباحثی مانند فعال شدن صنف‌های هنری تاكید شد.»

مثالی كه حسینی برای توضیح سخنان خود به كار برد هم می‌توانست دلیل دیگری بر احتمال حل مشكل خانه سینما از طریق مجمع عمومی آن باشد «در انجمن خوشنویسان كه همه اعضای آن افراد شریفی هستند نوعی دو دستگی ایجاد شده بود كه در هر دو طرف افراد بسیار شریفی وجود داشتند اما ما گفتیم كه باید طبق قانون انتخابات برگزار شود و هر كسی رأی آورد مسئولیت انجمن خوشنویسان را برعهده بگیرد، اما برخی این موضوع را نپذیرفتند و بر خودرایی تاكید داشتند و ما هم به اجبار آن‌ها را كنار گذاشتیم در حالی كه از چنین كاری راضی نبودیم».

وزیر ارشاد در ادامه، در یک نشست خبری حاضر شد و در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت خانه سینما هم گفت: «ما اعتقاد داریم فعالیت‌های صنفی در سینما باید انجام شود. لذا به زودی باید اصناف قانونی تشكیل شود تا بتوانند به خودشان و جامعه‌ای كه در برمی‌گیرند خدمت كنند ... اما فراتر از مباحث صنفی سینماگران، فعالیت‌های فرهنگی، سینمایی، اجتماعی و ... را نیز دارند كه آن فعالیت‌ها باید در تشكلی تحت عنوان خانه سینما، باشگاه سینما و یا هر عنوان دیگری انجام شود كه البته نیاز به اساسنامه جدیدی دارد كه باید به كمك سینماگران نوشته شده و در جایی مانند شورای عالی سینما تصویب و عملیاتی شود. امیدواریم با همكاری خوب سینماگران این كار هر چه سریعتر انجام شود و همه در برابر قانون حاضر باشیم».

در ادامه این جلسه پرسش و پاسخ و در پی شفاف‌تر شدن موضع وزارت ارشاد در قبال خانه سینما، خبرنگار ایسنا، از حسینی پرسید كه «با توجه به صحبت‌های شما مبنی بر رویكرد تعاملی وزارت ارشاد و همچنین در كنار آن صحبت در مورد تشكل‌هایی مانند «باشگاه سینما»، لطفاً پیرامون این موضوع توضیحات شفافی را ارائه دهید» كه وی پاسخ داد: «ما نمی‌خواهیم چنین چیزی به سینماگران تحمیل شود بحث این است كه تشكل‌های صنفی بر اساس ضوابط شكل بگیرد... فعالیت‌های فراتر از صنفی كه در تشكلی سازماندهی می‌شود باید اساسنامه قانونی داشته باشند آنچه در این زمینه به ذهن ما رسیده همان نام خانه سینما كه در نظرها آشنا است و یا نامی مانند باشگاه سینما است. اما ما اصلاً تعصبی روی نام این مجموعه نداریم. چرا كه مهم فعالیت است.»

 

حسینی در ادامه درباره اینكه هیأت مدیره خانه سینما می‌گوید حاضر است اساسنامه را بر اساس مواد قانونی و نظرات وزارت ارشاد وشورای فرهنگ عمومی اصلاح كند و این موضوع آیا می‌تواند مشكلات گذشته را بین ارشاد و خانه سینما حل كند؟ مورد پرسش قرار گرفت و پاسخ داد: «به نظرم دوستان اقدام خوبی كردند كه گفتند حاضریم اساسنامه تغییر كند. البته ما نگاهمان فقط به آن‌ها نیست و می‌گوییم همه بیایند و اساسنامه را بنویسند و انتخابات انجام شود.»

پس از سخنان وزیر ارشاد، بسیاری از سینماگران معتقد بودند كه در روز‌های آینده خبر خوبی درباره خانه سینما خواهند شنید و بلافاصله پس از اعلام تشكیل جلسه شورای عالی سینما كه شب گذشته برگزار شد، بسیاری احتمال می‌دادند كه این جلسه خروجی خاصی درباره خانه سینما هم داشته باشد.

پس از جلسه، پایگاه اطلاع رسانی دولت دربیان سخنان احمدی‌نژاد در شورای عالی سینما آورده بود: «احمدی‌نژاد با اشاره به ضرورت توجه خاص به تدوین اساسنامه خانه سینما تصریح كرد: باید در عرصه سینمای كشور بنیانی گذاشته شود و ایده‌هایی در اندیشه‌ها و عمل افراد جای گیرد كه اگر در آینده برخی افراد از مسئولیت خود كنار رفتند، آن ایده تغییر نکند. این وظیفه سینماگران است تا با همفكری یكدیگر در این راستا گام بردارند.»

این سخنان رییس جمهور باز هم موضوع نرمش وزارت ارشاد را سر زبان‌ها آورد اما جواد شمقدری ـ رییس سازمان سینمایی و معاون وزیر ارشاد ـ بلافاصله به ایسنا درباره بحث پیرامون خانه سینما گفت: «در این جلسه، مصوب شد هیاتی هفت نفره متشكل از سه نفر از سینماگران جامعه اصناف مرتبط با خانه سینما‌، دو نماینده از سازمان سینمایی كشور و دو نماینده از كمیته سامان‌دهی صنوف سینمایی تشكیل شده و اساسنامه تشكل جدید جایگزین خانه سینما را بررسی و تصویب كند.»

نكته قابل توجه در این میان، تفاوت بین برخی از این سخنان بود كه رییس سازمان سینمایی این تفاوت را این‌گونه توضیح داد: «اگر دقت كنید در خبری كه توسط پایگاه اطلاع رسانی دولت اعلام شده است، اصلاح اساسنامه خانه سینما جزو توضیحات خبرنگار است، نه سخنان آقای رئیس جمهور.»

رئیس سازمان سینمایی درباره نام تشكل جدید سینماگران كه باید فعالیت‌های فرهنگی آنان را پیگیری كند هم بیان كرد: «اكثر اعضای شورای عالی سینما نظرشان بر این بود كه این تشكیل جدید، باید نامی جدید داشته باشد اما برخی از اعضا هم معتقد بودند كه این تشكل می‌تواند با همان نام خانه سینما معرفی شود. در هر صورت قرار شد، هیات هفت نفره‌ای كه برای تدوین اساسنامه این مجموعه شكل می‌گیرد درباره نام آن هم پیشنهاد دهند».

اما ماجراهای خانه سینما و وضعیت فعلی آن، به همین جا ختم نشد. ساعاتی بعد از سخنان شمقدری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیأت دولت بیان كرد: «تصمیم بر این شد كه تشكل جدیدی در ارتباط با سینما با عنوان خانه سینما یا باشگاه سینماگران با مشورت خود سینماگران ایجاد كنیم».

وی با اشاره به اینكه این جلسه با حضور اعضا برگزار شد، گفت: «یكی از مواردی كه در این جلسه مطرح شد در مورد فعالیت‌های صنفی بود و به زودی این مساله دنبال می‌شود كه ما صنوف مختلف سینمایی ایجاد كنیم و همچنین تصمیم بر این شد كه تشكل جدیدی در ارتباط با سینما با عنوان خانه سینما یا باشگاه سینماگران با مشورت خود سینماگران ایجاد كنیم ... این تشكل با اساسنامه جدید و قانونی آغاز به كار خواهد كرد و در این ارتباط نظر خود سینماگران را جویا خواهیم شد».

در ادامه، حسینی هم مانند شمقدری درباره نام تشكل جدیدی كه قرار است جایگزین خانه سینما شود گفت:‌« همان‌طور كه گفتم در مورد اسم آن با مشورت با خود اهالی سینما تصمیم‌گیری خواهد شد».


 تاريخ ارسال: 1391/3/24
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.