پرده سینما

گزارش کامل آیین افتتاحیه نخستین جشنواره فیلم های ویدیویی

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 مراسم افتتاحیه نخستین حشنواره فیلم های ویدئویی عصر امروز با حضور مسئولین و دست اندر کاران سینمای کشور، هنرمندان و اصحاب رسانه در تالار ایوان شمس برگزار شد.سید احمد میرعلایی

 

سیدمحمد حسینی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، عزت الله ضرغامی (ریاست سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران)، سید علیرضا سجادپور (ریاست اداره نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سید احمد میرعلایی (مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی)، هاشم میرزاخانی (مدیر عامل انجمن سینمای جوان)، محمدرضا عباسیان (دبیر نخستین جشنواره فیلم های ویدیویی)، جعفر گودرزی (مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی)، یزدان عشیری (مدیر روابط عمومی نخستین جشنواره فیلم های ویدیویی) و غیره از جمله دست اندرکارانی بودند که در این مراسم حاضر شده بودند.

این مراسم با پخش سرود رسمی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد.

سپس آنونس نخستین جشنواره فیلم های ویدئویی پخش گردید و پس از آن تصاویری از فیلم محمد رسول الله و کلیپی از سامی یوسف به مناسبت سالروز بعثت پیامبر اعظم (ص) پخش گردید.

پس از آن محمد سلوکی که اجرای مراسم را بر عهده داشت روی صحنه آمد و ضمن خواندن قطعه شعری به حضار خیر مقدم عرض نمود و بابت تأخیر به وجود آمده در آغاز مراسم از همگان عذرخواهی کرد.

سلوکی سپس از همگان دعوت نمود تا تصاویری از پشت صحنه تلاش دست اندر کاران برگزاری نخستین جشنواره فیلمهای ویدئویی را به نظاره بنشینند. پس از پخش این تصاویر که مربوط به بحث ها و گفتگو های هیئات داوری و تدارکات مسئولین برگزار کننده جشنواره بود محمدرضا عباسیان دبیر نخستین جشنواره فیلم های ویدئویی در میان تشویق حضاز زوی صحنه آمد و ضمن خوشامد گویی به حاضران گفت: ما می دانیم که خدا در کارهایمان نظاره دارد، من می خواهم گوشه ای از هنر هنرمندان و سینماگران را که به امانت به من سپرده اند را با توکل بر خدای یکتا به سرانجام برسانم، من می دانم که چه باشم و چه نباشم این جشنواره در سال های آینده بسیار گسترده تر برگزار خواهد شد.محمد سلوکی

سپس نوبت به معرفی بخش های نخستین جشنواره فیلم های ویدئویی رسید و پس از پخش تصاویری از فیلم های مسابقه سینمای ایران (رویش یاس ها) معرفی داوران بهترین کیفیت عرضه صورت گرفت که عبارت بودند از: حسین مبارکی، سعید رجبی فروتن، امیررضا معتمدی، مصطفی سماوات و محمدرضا زاهدی که این داوران پس از معرفی روی صحنه آمدند و سپس کلیپ معرفی نامزد های بهترین کیفت عرضه که عبارت بودند از: رنگو، نومئو و ژولیت، جدایی نادر از سیمین،برف روی شیروانی داغ و حیران پخش گردید.

در این بخش جوایزی به شرح زیر به برگزیدگان اهدا شد:

دیپلم افتخار به فریبرز نیکزاد مدیر موسسه سینما هفت برای فیلم حیران

یاس زرین به ابوالقاسم جدیری جبارزاده مدیر عامل موسسه هنرنمای پارسیان برای فیلم برف روی شیروانی داغ

دیپلم افتخار بهترین تولید لوح فشرده به حسین طاهری مدیرعامل موسسه ریزموج سیستم

دیپلم افتخار بهترین پخش کننده دهه هشتاد به موسسه فرهنگی هنری تصویر دنیای هنر

دیپلم افتخار بهترین موسسه دهه هشتاد به موسسه قرن 21

یاس زرین بهترین موسسه سال برای عرضه فیلم جدایی نادر از سیمین به موسسه هنرنمای پارسیان

پس از اهدای این جوایز مجری مراسم از سید علیرضا سجاد پور، سید احمد میرعلایی و محمدرضا عباسیان دعوت نمود تا برای تقدیر از سردار ساجدی نیا که تلاش های بسیار گسترده ای در راه مبارزه با عرضه غیر قانونی محصولات فرهنگی داشته اند روی صحنه بروند که به دلیل غیبت سردار ساجدی نیا دکتر منتظرالمهدی جایزه ویژه ایشان را دریافت نمود.

سلوکی سپس اعلام کرد که بخش ویژه مربوط به تقدیر از دو دوبلور پیشکسوت سینمای ایران فرا رسیده و به همین منظور از حاضران خواست تا به تماشای کلیپ امیرهوشنگ زند، دوبلور برجسته سینمای ایران بنشینند.امیرهوشنگ زند

این کلیپ حاوی گفتگوهای حسین عرفانی، محمدمهدی جعفری، منوچهر والی زاده و نصرالله مدقالچی در مورد خاطرات شان با امیرهوشنگ زند بود و وی در این کلیپ گفت : اولین فیلمی که من در سینمای کار کردم نقاب آهنی بود و یادم می آید اولین جمله ای که در این فیلم گفتم این بود که «دنبال من بیا راهو بهت نشون بدم» وی در بخش هایی از این کلیپ اظهار داشت در چهار فیلم بازی کرده ام که اولین فیلمم عروس تهران به کارگردانی احمد نجیب زاده می باشد.

پس از اتمام پخش کلیپ مربوط به امیرهوشنگ زند، محمد سلوکی از علی معلم دعوت کرد تا برای تقدیر از این هنرمند پیشکسوت سینمای ایران به روی صحنه برود، پس از آن امیرهوشنگ زند در میان تشویق حاضران به روی صحنه آمد و یاس زرین خود را از معلم دریافت داشت.

زند در جملاتی خطاب به حاضران در سالن گفت: افتخار بزرگی است که در این شب میمون و میارک در میان شما هستم. من فکر می کنم که شایسته این افتخار و این تقدیر نیستم چراکه استادان بزرگی در این عرصه حضور داشتند که الآن در میان ما رفته اند و یا از آنها تقدیری به عمل نیامده است.

وی در خاتمه از موسسه قرن 21، دست اندر کاران جشنواره و سازندگان کلیپ تشکر و قدردانی نمود.

پس از تجلیل از امیرهوشنگ زند کلیپی از زهره شکوفنده یکی دیگر از پیشکسوتان عرصه دوبلاژ پخش گردید. شکوفنده در بخشی از این کلیپ عنوان کرد که در طی بیش از پنجاه سال حضور مستمر در عرصه دوبله در بیش از بیست هزار فیلم و سریال گویندگی انجام داده است. وی از سریال های پزشک دهکده و جواهری در قصر و همچنین نقش جودی ابوت در کارتون بابا لنگ دراز و فیلم های مادر، سوته دلان و ملاصدرا که در آن ها گویندگی کرده است به عنوان بهترین فعالیت هایش در عرصه دوبلاژ نام برد. این کلیپ در نهایت با جمله ای جالب که توسط وی بیان شد به پایان رسید «من صدای کسانی هستم که شما دوستشان دارید.»

سپس با دعوت مجری مراسم شکوفنده در میان تشویق حاضران برای دریافت جایزه اش روی صحنه رفت و در جملاتی با بعض گفت: من از اینکه در میان شما هستم احساساتی شده ام ما اگر احساساتی نبودیم این همه سال کار نمی کردیم.

در ادامه علی معلم جایزه وی را تقدیم کرد و در جملاتی گفت: من الآن که مشغول دیدن این تصاویر بودم به این نتیجه رسیدم که گویندگان بیشتر در ذهن ها می مانند تا بازیگران. آن ها موجوداتی هستند که به چند کالبد جان می دهند. ما وقتی آل پاچینو را در سینما می بینیم فقط یک آل پاچینو می بینیم اما وقتی صدای این هنرمندان را روی شخصیت های مختلف می شنویم گویی که آن ها را با صدها شکل می بینیم. دکتر حسینی

در ادامه مراسم دکتر حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه آمد و ضمن تقدیر و تشکر از شرکت کنندگان و مسئولان برگزاری نخستین جشنواره فیلم های ویدئویی و همچنین شرکت کنندگان خارجی جشنواره در جملاتی اظهار داشت: همکاری و هماهنگی بین تلویزیون و سینما بسیار مفید و حائز اهمیت است.

پس از اتمام سخنان دکتر حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مجری مراسم از حاضران دعوت نمود تا لحظاتی به تماشای اجرای قطعاتی از احسان خواجه امیری بنشینند. پس از این اجرا سلوکی از مهندس عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران دعوت کرد تا روی صحنه برود.

ضرغامی خطاب به حاضران گفت: علت حضور بنده در این مراسم ابراز تشکر از همه عزیزانی است که دست اندر کار تولید فیلم های ویدئویی هستند. فیلم های ویدئویی به لحاظ نیاز عمومی جامعه امری ضروری برای کشور می باشند، فیلم های ویدئویی و سینمایی به هیج وجه با یکدیگر قابل قیاس نیستند، البته این تفکر به خودی خود اشتباه است که فیلم های ویدئویی در مرحله نازل تری از فیلم های سینمایی قرار دارند، ما در زمانه ای قرار گرفته ایم که خالی بودن سالن های سینما، کم بودن سالن های سینمایی و درگیری برای اکران فیلم ها در سینما این هنر را دچار ضعف کرده است، سینما رفتن همیشه حال خاصی می خواهد اما فیلم های تلویزیونی در هر زمان و هر شرایطی برای افراد قابل دیدن هستند

ضرغامی در ادامه اظهار داشت: همیشه بین سینمای ارزشی، دولتی، فرهنگی و سینمای گیشه ای و مردمی دوگانگی بوده است. وی در ادامه اظهار داشت: امروزه دلیل حضور اکثریت مردم در سالن های سینما طنز بودن،ستاره محور بودن و یا سیاسی بودن فیلم شده است. بضاعت سینمای زیاد می باشد اما قابلیت اکران کم است .

ضرغامی در جملاتی اظهار داشت: همه کمک کنیم تا کیفیت فیلم های ویدئویی ارتقاع پیدا کند. سال گذشته هشت تله فیلم مناسب در زمان میلاد حضرت امام رضا(ع) داشتیم. این درحالی بود که ما پیش از این برای مناسبت ها، میلاد ها، وفیات، ایام الله ها و سایر مناسبت ها دستمان خالی بود اما اکنون به جایی رسیده ایم که برای تمامی مناسبت ها خودکفا شده ایم.

ضرغامی ادامه داد: نکته دوم اظهاراتم کمی مکانیکی می باشد، تولید انبوه در این حوزه حال مشکلات خاص خود را دارد. ما به دنبال چیزی هستیم که با قیمت مناسب تولید انبوه کنیم و نیاز را حل نماییم. تولیدات به عنوان مثال در بخش موسیقی هنرمندان می توانند از موسیقی آرشیوی استفاده کنند و برای فیلم شان موسیقی نسازند، به عنوان نمونه آقای میرباقری در مجموعه عظیم مختارنامه که پخش جهانی هم داشت موسیقی نساختند و از نوحه سوزناک خانم بوشهری استفاده کردند. ما گاه ساده ترین کارهای کامپیوتری را نمی توانیم انجام دهیم و برای نشان دادن یک طوفان یا زلزله در یک فیلم دچار مشکل می شویم. من به کشورهای مختلف های زیادی رفته ام و در یکی از سفرهای اخیرم که به کره جنوبی سفر کردم شاهد آن بودم که برای نشان دادن یک لشگر عظیم تنها از ده نفر استفاده کرده اند و تصاویر به هیچ عنوان نمایشی و عروسکی نشده بود. اما متأسفانه ما در قسمت فناوری های سینمایی عقب مانده ایم.مهندس ضرغامی

ضرغامی در ادامه سخنانش افزود: باید در حوزه فیلم های ویدئویی تهیه کنندگان حرفه ای و کار بلد تربیت کرد. یک فیلم خوب محور اصلیش کارگردان و فیلمنامه نویس خوب است، کمی باید قیمت ها را بالا برد به طوری که حتی قیمت ها را برای یک فیلمنامه اگر پنج میلیون بوده به ده میلیون تومان افزایش داد. ما در فیلم های ویدئویی می توانیم به جای ستارگان از بازیگران متفاوت استفاده کنیم به طوری که این امر در سینما کمی مشکل می باشد. ما در یک چارچوب در سینما می توانیم شاخصه هایی را درک کنیم که بتوان جلب مشتری کرد اما در تلویزیون نیازی به این کار نیست که البته تلویزیون نیز ضوابط خود را دارد. زمینه هایی باید فراهم شود تا عزیزانی که در این زمینه هستند به آنها انگیزه داده شود.

وی در ادامه از تأثیر گذاری شبکه آی فیلم در جهان اسلام گفت و اظهار داشت : بخش زیادی از تولیدات آی فیلم همین فیلم های ویدئویی و سینمایی است که دوبله شده و در کشورهای مختلف پخش می شود و تأثیرگذار بوده است.

ضرغامی در ادامه با اشاره به نکته مهم تلاش مضاعف برای ارتقای کیفیت فیلم ها یاد آور شد که امروزه شرایط برای این کار مهیا است و در همین رابطه خاطر نشان کرد که تا امروز روابطی که میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر سازمان ها برقرار است بسیار خوب است.

ضرغامی در نهایت خاطر نشان کرد امروزه مأموریت و مسئولیت بسیار جدی بر گردن تمامی هنرمندان است و مدیران و مسئولان سینمایی و هنرمندان به یکدیگر نیاز مبرم دارند، ضرغامی همچنین از نیروی انتظامی که کمک زیادی به حل مسائل قاچاق فیلم کرده است تشکر و قدردانی کرد و یاد آور شد که نیروی انتظامی هنر را می شناسد و همکاری بسیار گسترده ای در این زمینه دارد.تجلیل دکتر حسینی از مهندس ضرغامی

پس از اتمام سخنان مهندس ضرغامی مجری مراسم از دبیر نخستین جشنواره فیلم های ویدئویی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت نمود تا برای تجلیل از وی روی صحنه بروند بعد از اهدای جوایز مهندس ضرغامی بخش بعدی مراسم که معرفی داوران بخش سینما ویدئو بود انجام شد که عبارت بودند از: حسین زندباف، پوران درخشنده، سعید رجبی فروتن، سید جمال ساداتیان و آرش معیریان که بعد از حضور داوران روی صحنه جوایزی به شرح زیر به برگزیدگان اهدا گردید.

دیپلم افتخار به تهیه کننده و پخش کننده فیلم اینجا بدون من آقایان پیام محبی آشتیانی و سعید سعدی.

دیپلم افتخار به تهیه کننده و پخش کننده فیلم ورود آقایان ممنوع آقایان علی سرتیپی و غلامرضا موسوی.

یاس زرین به تهیه کننده و پخش کننده فیلم جدایی نادر از سیمین به آقایان اصغر فرهادی و علی اکبر قائمی.

سرتیپی هنگام دریافت جایزه خطاب به حاضران گفت: من از مهندس ضرغامی به دلیل محبت زیادی که به سینما داشته اند تشکر می کنم و از ایشان خواهش می کنم که همچنان این الطاف را به سینما داشته باشند.

همچنین پیمان معادی که به نمایندگی از سوی اصغر فرهادی که در این مراسم حاضر نشده بود روی صحنه رفت و گفت: من از طرف تمام دست اندر کاران فیلم جدایی نادر از سیمین به تمامی برگزار کنندگان این جشنواره خدا قوت می گویم و از آنها تشکر می کنم.پیمان معادی در حال سخنرانی

معادی در ادامه خطاب به دبیر نخستین جشنواره فیلم های ویدئویی گفت: شما در جملاتتان گفتید که شاید سال دیگر نباشید اما من امیدوارم که این جشنواره سال به سال بهتر ادامه داشته باشد و شما هم همچنان در کنار آن باشید.

سپس در ادامه این مراسم کلیپی با عنوان خاطره یاس ها از فیلم های شاخص ویدئویی یک دهه گذشته پخش گردید و پس از آن مجری مراسم از دکتر محمد حسینی، مهندس عزت الله ضرغامی، محمدرضا عباسیان و داریوش ارجمند دعوت کرد تا برای اهدای جوایز این بخش روی صحنه بروند. عباسیان هنگام حضور روی صحنه در جملاتی گفت: جوایز این بخش به پرکارترین کارگردانان، تهیه کنندگان و بازیگران فیلم های ویدئویی اهدا می شود.

در بخش پرکارترین تهیه کننده جوایزی به امیرحسین شریفی، محمدرضا شفیعی و حسن اسلامی مهر اهدا گردید. همچنین در بخش پرکارترین کارگردانان نیز جوایزی به حجت قاسم زاده اصل، صادق پروین آشتیانی و مهرداد خوشبخت اهدا شد. در بخش پرکارترین بازیگران نیز جوایزی به بهناز جعفری، پریوش نظریه، حمیدرضا پگاه، عبدالرضا اکبری و آتیلا پسیانی اهدا گردید.

داریوش ارجمند هنگام اهدای جایزه به آتیلا پسیانی در جملاتی گفت: من امروز خیلی خوشحالم که در مقابل آتیلا ایستاده ام و به او جایزه می دهم، من یادم می آید زمانی که آتیلا یک پسرک پنج-شش ساله بود با خانم جمیله شیخی به سر صحنه فیلم می آمد و من وی را برای اولین در سر صحنه فیلمبرداری دیدم، او اکنون مردی شده با سبیل های سفید و ما هم که دیگر تکلیفمان معلوم است.داریوش ارجمند و آتیلا پسیانی

این مراسم با اعلام آغاز اکران فیلم ها از ساعت 14 روز دوشنبه 29 خرداد ماه در سینما فلسطین تهران پایان پذیرفت.

 

برخی حواشی این مراسم:

 

حضور گسترده یگان های نیروی انتظامی از ساعت ها قبل از آغاز مراسم در اطراف تالار ایوان شمس بسیار قابل تآمل و تعجب برانگیز بود. بسیاری از هنرمندان از جمله پیمان معادی پس از حضورشان در لابی ایوان شمس در مصاحبه های مختلف با خبرنگاران ابراز تعجب خود را از این امر اعلام داشتند.

قبل از آغاز مراسم بروشورهای زیادی از بخش های مختلف جشنواره در اختیار علاقمندان قرار می گرفت که در آن ها اسامی هیئت های مختلف انتخاب و داوری و همچنین اسامی فیلم ها و برنامه زمان بندی نمایش فیلم ها گنجانده شده بود.

استقبال خبرنگاران و اصحاب رسانه از مراسم افتتاحیه این جشنواره آن چنان که باید خوب نبود.

مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره فیلم های ویدیویی با بیش از 50 دقیقه تآخیر آغاز گردید.

دیر رسیدن بسیاری از مسئولان و دست اندرکاران رده بالای سینمایی کشور از جمله: مهندس عزت الله ضرغامی و دکتر محمد حسینی باعث شده بود تا کنداکتور برنامه ها به شدت به هم بریزد و این به هم ریختگی برنامه ها موجب آن شد تا اجرای کنسرت احسان خواجه امیری و آماده سازی صحنه بیش از حد به طول بینجامد که این امر اعتراض های مکرر محمد سلوکی را در پیش داشت.

احسان خواجه امیری در انتهای اجرایش با کنایه نسبت به واکنش های اخیر انجام شده توسط نیروی انتظامی در یکی از کنسرت های برج میلاد خطاب به مسئولین و حاضران در سالن گفت«کنسرت گذاشتن در ایران آسان است اما کنسرت رفتن بسیار سخت شده است»

در پایان این مراسم با ساندویچ سرد از میهمانان پذیرایی شد.


 تاريخ ارسال: 1391/3/29
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.