پرده سینما

گفتگو با سیدمسعود اطیابی

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

سیدمسعود اطیابی سال هاست به عنوان تهیه کننده و کارگردان در سینما و تلویزیون ایران فعالیت می کند و تا کنون چندین فیلم سینمایی را نیز کارگردانی نموده است. اخلاقتو خوب کن، خروس جنگی، مصائب دوشیزه و غیره از جمله فیلم های سینمایی این کارگردان است. اطیابی با فیلم برج آرام در بخش سینماگران و ویدیوی نخستین جشنواره بین المللی فیلم های ویدیویی تهران حضور داشت و با حضور در غرفه «سایت پرده سینما» به سوألات ما پاسخ گفت. سیدمسعود اطیابی در غرفه سایت پرده سینما

-نظر شما در مورد تفکیک فیلم های ویدیویی از فیلم های سینمایی در این جشنواره چه می باشد و آیا به نظر شما این جشنواره تغییر مثبتی در روند تولید کیفی فیلم های ویدیویی ما خواهد داشت؟

-من خودم یکی از کسانی بودم که به شدت موافق جداسازی این فیلم ها از جشنواره فیلم فجر بودم و پیشنهاد برگزاری چنین جشنواره ای را به مسئولین دادم . فیلم های رسانه های خانگی از سینما متفاوت می باشد، انتظارات مردم نیز از این فیلم ها متفاوت است. به نظر فیلم های ویدیویی آنقدر ارزشمند هستند که برایشان جشنواره مستقل برای نقد و بررسی بگذارند. در جشنواره فیلم فجر تمرکز مردم به فیلم های سینمایی بود و به جز داوران فیلم های ویدیویی را کسی نمی دید. این تفکیک به نظرم درست است و ای کاش زودتر انجام می شد.

-آیا به نظر شما برگزاری این جشنواره پتانسیل لازم را برای فیلم سازان به وجود خواهد آورد تا فیلم های بهتری بسازند؟

-این جشنواره باید این قابلیت را داشته باشد. ما باید به این قابلیت برسیم. اگر این جشنواره این قابلیت را نداشته باشد برگزاری آن ارزشی ندارد. ما باید سعی کنیم قابلیت های این جشنواره به مراتب بیشتر شود. حضور منتقدین و تحلیل گران در این جشنواره بسیار مهم است و اگر منتقدین نباشند زحمت برگزارکنندگان این جشنواره به هدر خواهد رفت. هدف از برگزاری یک جشنواره فقط برگزاری نیست، نقد نیز مهم است و هر منتقد باید فیلم ها را ارزشیابی کند و این ارزشیابی را به مخاطب و فیلمساز انتقال بدهند تا فیلمساز از آن نظرات استفاده کند.

-برگزاری جشنواره های مختلف به نظر شما چه تأثیری می تواند در روند فیلم سازی یک کشور داشته باشد؟

-توجه مستقل به یک عرصه خود یک حمایت محسوب می شود. ما از مسئولین توقع برنامه ریزی داریم تا از منابع و ثروت های ما طوری استفاده شود که باعث پیشرفت کشور بشود. این حمایت ها باید از سوی مسئولین، مخاطبان و منتقدان به صورت سه گانه انجام شود. منتقدان وظیفه دارند تا تشخیص خوب از بد را به ما بدهند. وجود این جشنواره خود حمایت از فیلمسازان است. متأسفانه اعتمادی که باید به هنرمند از سوی جامعه باشد کمی خدشه دار شده است و این اتفاق یک عرصه هنری را مورد تخریب قرار می دهد.

-به نظر شما چرا عدم اعتماد از سوی جامعه به هنرمند اتفاق افتاده است؟

-به نظر من دلیل این اتفاق طولانی شدن آزمون خطاها می باشد. آزمون خطاهایی که انجام شد موجب دلخوری و دلگیری مردم شد و اگر هنرمند اشتباه کرد دیگر به او مهلتی داده نشد و مقداری ما دچار سوء تفاهم شدیم.

-نگاهتان به مقوله ویدیو چیست. اکثر فیلم سازان سینمایی مقوله ویدیو را با تمسخر می بینند، نگاه شما به مقوله ویدیو چیست؟

-ساختن فیلم های ویدیویی به هیج وجه پسرفت نمی باشد. ما در این جشنواره حضور کارگردانان حرفه ای را داشتیم که در کنار جوانان بوده اند و این نشان از اهمیت این بخش می باشد. ضمن این که رسانه ویدیو در جاهایی از سینما نیز جلوتر می باشد و در واقع چنین چیزی اگر احساس شده مشخصاً اشتباه می باشد. خیلی از فیلم سازانی که در این جشنواره حضور دارند و فیلم های ویدیویی ساخته اند آینده های سینمای کشورمان می باشند.

- شما در نخستین جشنواره بین المللی فیلم های ویدیویی تهران فیلم دارید، از فیلم تان برج آرام برایمان بگویید؟

پروسه تولید این فیلم پروسه تولید سخت و ویژه ای نبود. طرح این فیلم از محسن امیریوسفی به من داده شد و در ابتدای امر قرار بود که خود من یا آقای امیریوسفی فیلمنامه آن را بنویسیم که در نهایت آقای محمود اربابی فیلمنامه نهایی را نوشتند و در انتها بنده نیز بازنویسی نهایی را انجام دادم. بخش های دیگر کار به صورت عادی پیش رفت. سختی کار برای درونمایه فیلم بود که می خواستیم یک «برج آرام» را در شهر تهران نشان دهیم.

فکر فرستادن فیلم برای جشنواره از چه کسی بود؟

من فیلم را برای جشنواره نفرستادم، فرستادن فیلم به جشنواره توسط تهیه کننده انجام شد. در ضمن فیلم برای موسسه رسانه های تصویری ساخته شده بود.

کار جدیدی را در دست تولید ندارید؟

یک کار بین المللی دارم با یک تهیه کننده خارجی که فیلم در کشورهای همسایه می گذرد و فکر می کنم نگارش و تحقیق آن تا زمستان امسال به طول انجامد.

 


 تاريخ ارسال: 1391/4/2
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.