پرده سینما

جشنواره فیلم مقاومت به روایت من؛

علیرضا انتظاری

 






 

 


این مطلب به صورت روزانه تکمیل و ارسال می گردد

جشنواره فیلم مقاومتپیش از آغاز: جشنواره ای بنام سرمایه های انقلاب

 

دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با همه سختی ها و فراز و فرودها و باید و نبایدها از راه رسید. هرچند که طی این سال ها سینمای دفاع مقدس به دلیل عدم توجه کافی مسئولین رو به قهقرا نهاده است اما با این حال برگزاری دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت آن هم در روزگاری که مقاومت و بیداری اسلامی همه ملت ها را دربر گرفته است برای سینمای ما ودیعه الهی محسوب می شود.

 

همین که بعد از سال ها وقفه جشنواره فیلم مقاومت دوباره در حال برگزاری است و با تدبیر محمد خزاعی یکی از باشکوه ترین و برترین جشنواره های سینمایی با مقیاسی گسترده تر از سایر جشنواره های فیلم در فرامرزهای ایران زمین برگزار می شود به خودی خود امری است که باعث افتخار سینمای ایران می باشد.

امید است دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت باعث شود تا فیلمسازان سینمای ایران به سمت مخاطب شناسی و تهیه کنندگان این گونه سینمایی به سمت سرمایه گذاری بیشتر برای تولید فیلم های ارزشمند دفاع مقدس پیش بروند، امید است جشنواره فیلم مقاومت بتواند فیلم های تولیدی در عرصه سینمای جنگ و دفاع مقدس را هدفمند کرده و پتانسیل لازم را برای تولید فیلم های شاخص و درخور سینمای ارزشی جمهوری اسلامی ایران فراهم نماید.

********************

روز اول: پیش به سوی دیار کریمان...

مراسم ویژه هنگام ورود اصحاب رسانه به کرمانبنا بر اعلام روابط عمومی دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت خبرنگاران و اصحاب رسانه همگی در ساعات میانی شب خود را به ترمینال چهار فرودگاه مهرآباد رساندند و بعد از انجام تشریفات با پرواز ماهان به دیار کریمان رسیدند.

در بدو ورود به کرمان اصحاب رسانه و خبرنگاران مورد استقبال محمد خزاعی دبیر دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت و همچنین یزدان عشیری مدیر روابط عمومی این جشنواره و تعدادی از مسئولین شهر کرمان قرار گرفتند. از جمله برنامه‌هایی که در مراسم استقبال از هنرمندان دیده می‌شد می‌توان به اجرای گروه ارتش استان کرمان و همچنین اجرای تئاتر خیابانی و اهدای گل و سربند یا حسین به اهالی رسانه اشاره کرد. خبرنگاران و اصحاب رسانه با شکوه و تشریفات خاصی که تنها از محمد خزاعی انتظار آن می رفت به سوی هتل پارس روانه شدند و پس از پذیرش در اتاق های خود مستقر شدند.

روز اول حضور در کرمان از یک جهت برای من بسیار بی نظیر بود، چرا که این روز مصادف بود با افتتاح دو سالن سینما در شهر کرمان!

بدون اغراق می گویم که از شادی افتتاح دو سالن سینما به صورت همزمان آن هم در شهری که تا پیش از برگزاری جشنواره فیلم مقاومت کمترین دغدغه ای برای ایجاد فضاهای فرهنگی و هنری نداشت در پوست خود نمی گنجیدم.

همچنین هنرمندان زیادی از جمله: علی عطشانی, پریوش نظریه، یدالله صمدی، رویا افشار، اکبر نبوی، محمد کاسبی، سیامک اطلسی، محمدرضا شریفی نیا، حجت قاسم زاده اصل، مرجان اشرفی زاده، محمدعلی باشه آهنگر، علی شاه حاتمی، جواد اردکانی، میلاد کی مرام و غیره در این روز به کرمان آمدند تا در مراسم افتتاحیه جشنواره  حضور داشته باشند.

امضای طومار علیه فیلم موهنمراسم افتتاحیه جشنواره فیلم مقاومت هم با شکوه خاصی در تالار وحدت این شهر برگزار گردید. دکور این مراسم در نوع خود کم نظیر بود و چشم ها را به سوی خود خیره می کرد. امضای طومار جشنواره فیلم مقاومت علیه فیلم موهنی که علیه پیامبر (ص) ساخته شده بود از جمله حواشی جالبی بود که در این مراسم به چشم می خورد و تمامی هنرمندان و مسئولین از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این طومار را امضا کردند. یکی دیگر از نکات مثبت افتتاحیه جشنواره دوازدهم این بود که بر خلاف اغلب جشنواره های فیلم که در کشور برگزار می شود عزت خبرنگاران زیر سوال نرفت و اصحاب رسانه توانستند با همان کارت خبرنگاری خود و بدون نیاز به هرگونه کارت دعوت خاصی در این مراسم حضور پیدا کنند.

با این تفاسیر به سوی دومین روز از برگزاری جشنواره فیلم مقاومت که مزین با نام شهید عبدالمهدی مغفوری از سرداران بزرگ استان کرمان است می رویم.

به امید روزهایی متعالی برای جشنواره فیلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس...

 

روز دوم: شکوه، عزت و اقتدار در پهناورترین استان ایران

روز دوم جشنواره در کرمان در حالی آغاز به کار کرد که از ساعت 9 صبح اتوبوس های زیادی آماده بودند تا هنرمندان و اصحاب رسانه و مهمانان جشنواره فیلم مقاومت را برای بازدید از آرامگاه شاه نعمت الله ولی و باغ شاهزاده به شهر ماهان ببرند. استقبال هنرمندان و اصحاب رسانه از این سفر تفریحی بسیار زیاد بود و لیدرهای تور با گرمی خاصی هنرمندان را همراهی می کردند اما تمامی این ها نتوانست دلخوری روابط عمومی دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت از عدم پوشش رسانه ای جشنواره و عدم امکان پخش زنده تلویزیونی مراسم افتتاحیه که صدا و سیمای کرمان از آن ممانعت کرده بود را برطرف کند.

قطعی اینترنت از سوی دیگر باعث شده بود تا خبرنگاران در این روز نتوانند کارهای خود را به موقع به انجام برسانند و این امر باعث شکوه و شکایت تعداد کثیری از اصحاب رسانه شده بود.

از سوی دیگر پیچیده شدن خبر درخواست سیصد میلیون تومانی صدا و سیمای کرمان برای پوشش خبری این مراسم امروز دهان به دهان می گشت و همین امر باعث موضع گیری قاطع یزدان عشیری مدیر روابط عمومی دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در این رابطه شد.

جشنواره فیلم مقاومتنشست های تخصصی جشنواره در این روز دور از انتظار بود و به هیچ عنوان نتوانست اصحاب رسانه را قانع کند متاسفانه در نشست تخصصی بازتعریف سینمای دفاع مقدس دو تن از مهمانان جلسه تنها به ذکر خاطرات خود از جنگ تحمیلی پرداختند و این نشست را نزدیک به سه ساعت طول دادند که در نهایت هیچ عایدی و فایده ای برای سینمای جنگ و به ویژه باز تعریف آن نداشت.

اما بهترین خبر این روزها شلوغی سینماهای کرمان بعد از مدت ها رکود بود که به شدت مرا خرسند ساخت چرا که بعد از سال ها توانستم بارقه امیدی برای سینمای ایران پیدا کنم بارقه امیدی به نام مخاطب که این روزها چیزی کمیاب برای این سینما شده است، سینماهای کرمان این روزها پر از مخاطب است و امیدوارم که بعد از جشنواره هم این گونه باقی بماند.

بازار گپ و گفت و حال و احوال و دید و بازدید هنرمندان این روزها در جای جای هتل پارس بسیار داغ است، این امر به خودی خود خوشحال کننده است اما وقتی آدم می بیند که تضادهای عجیب بین حرف و عمل این آدم های سینمایی وجود دارد تعجب می کند من خیلی تعجب کردم از این که دیدم کسانی که می خواهند سایه هم را با تیر بزنند این گونه در ظاهر با محبت با یکدیگر برخورد می کنند، خوب آدم های سینما معمولاً خوب بلد هستند فیلم بازی کنند دیگر!

سایت پرده سینما مانند گذشته در این روزهای پرهیاهوی جشنواره پیشتاز است و این پیشتازی را مدیون و مرهون همه دوستانی است که از جان و دل با آن همکاری می کنند، علی ناصری و الهام عبدلی انصافاً طی این روزها زحمات زیادی را به جان خریده اند که به نوبه خودم باید از آن ها تشکر کنم.

روز دوم جشنواره هم این گونه تمام شد و آماده ایم تا روز سوم جشنواره را آغاز کنیم

 

روز سوم: جشنواره فیلم مقاومت در نیمه راه

روز سوم جشنواره در حالی آغاز شد که مانند روز قبل از ساعات آغازین صبح اتوبوس های زیادی برای حمل مهمانان جشنواره به بازار کرمان و حمام گنجعلی خان آماده شده بودند و مسافران را برای تفریح و تفرج به این مکان ها بردند. مهمانان جشنواره در این روز توانستند از بازار کرمان خرید کنند تا دست پر به تهران باز گردند.

استقبال مخاطبان کرمانی از فیلم های جشنواره و مملو شدن سالن های سینمای کرمان از جمعیت نیز یکی دیگر از نکات مهم این روز بود. استقبال مخاطبان از فیلم ها به حدی بود که اغلب صندلی های سالن ها پر شده بود.

قطع وصل شدن مکرر اینترنت اما اعصاب همه خبرنگاران را در این روز به هم ریخته بود. با تمامی این ها همه آماده شدند تا روز چهارم جشنواره را در کرمان آغاز کنند.

 

روز چهارم: کرمان دیار کریمان نیست

ضیافت شهردارشاید اگر این روز را بدترین روز جشنواره فیلم مقاومت بنامم اشتباه نکرده ام. در ساعات ابتدایی روز مهمانان جشنواره برای بازدید از ارگ قدیم و جدید عازم بم شدند. بازدید از بم هرچند که در نوع خود جذاب و بی نظیر بود اما دیدن ویرانه ها و خانه های خراب در بم که پس از 9 سال هنوز مورد بازسازی قرار نگرفته بودند دل همگان را به درد آورد.

از سوی دیگر از طرف روابط عمومی جشنواره فیلم مقاومت اعلام شده بود که شهردار کرمان در این شب ضیافت شامی را برای هنرمندان و اصحاب رسانه ترتیب داده است. جشنواره فیلم مقاومت ذیل این خبر افزوده بود شرکت در این مراسم برای همگان اجباری است چرا که رستوران هتل پارس تعطیل است. مهمانان جشنواره با شوق و اشتیاق از کریم بودن شهردار دیار کریمان عازم این مراسم شدند اما اسفا که شهردار کرمان با یک بی احترامی بزرگ همگان را شوک زده و بهت زده کرد. شهردار کرمان در محیطی کثیف با صندلی ها و میزهای شکسته بسته با غذایی ابتدایی به استقبال جمع فرهیختگان سینمای ایران و جهان آمده بود.

گزارش این مراسم را می توانید در این جا بخوانید

بولتن جشنواره امروز خیلی دیر توزیع شد، مطلب من با عنوان « غنی و پربار اما مهجور » نیز در بولتن به چاپ رسیده بود که باعث شد تا تعداد زیادی از دوستان در رابطه با آن با من به گپ و گفت بپردازند.

به هر حال دوزادهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت فردا به پایان می رسد. جشنواره ای که با درایت و هوشمندی محمد خزاعی به یکی از ماندگارترین جشنواره های فیلم در ایران بدل گشته است. برگزیدگان این جشنواره فردا شب جوایز خود را دریافت خواهند کرد و با دست پر به تهران باز خواهند گشت. همه چیز فردا تمام می شود برای شروعی دوباره! تنها امیدی که وجود دارد این که اتمام این جشنواره مصادف با آغاز باشد آغازی برای رشد، اعتلا و شکوفایی سینمای دفاع مقدس کشورمان...

 


 تاريخ ارسال: 1391/7/4
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>سيما تهراني:

كرمان خوش بگذره آقاي منتظري عزيز خيلي گزارشهاتون خوبه بي صبرانه منتظرم بقيه روز نوشته هاتون رو بخونم

0+0-

جمعه 7 مهر 1391



>>>llمحسن فاضلی.:

سلام اقای منتظری. خوب شد شما را به جشنواره کن نفرستادند. که این همه ذوق زده شدید.البته زیاد نگران نباشید خدا را چه دیدید.حالا که جشنواره تمام شده. ومن مطلب شما را تازه خواندم.این اقایان از بنده که هم در عرضه جنگ بودم وهم بعد از جنگ.وبه سن وسال تمامی انها فعالیت هنری وفرهنگی ودر جشنوارهای متفاوتی نمایشگاه عکس برگزار کردم ان هم در زمینه جنگ حتی موزه کرمان را با همکاری بنده عکسهایشان را که بر دیوار گالری نصب شده است. بنده را قابل ندانستند به دروغ که شده در حد تعارف دعوت کنند. یک سوال برایم مانده که خصومت خزایی وعشیری از کجا سر چشمه میگیرد.خدا را شکر که به هیچ کدامشان دینی ندارم. اما ای کاش یک ذره مردانگی داشته باشند و بگویند. مشکل چیست.

0+0-

پنجشنبه 6 مهر 1391



>>>يه نفر:

اينم شد جشنواره؟

0+0-

پنجشنبه 6 مهر 1391



>>>شقايق:

مرسي آقاي منتظري عزيز كهمثل هميشه با حاشيه نگاري هاي بينظيرتان ما را به دل جشنواره ميبريد با شما هزارا ان كيلومتر سفر كردم و به كرمان رسيدم درود بر شما و براي شما و پرده سينما آرزوي موفقيت ميكنم

0+0-

پنجشنبه 6 مهر 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.