پرده سینما

نشست خبری هیئت داوران بخش بین الملل جشنواره فیلم مقاومت برگزار شد

پرده سینما









 

نشست خبری داوران بین الملل جشنواره مقاومتنشست خبری هیئت داوران بین الملل دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت ساعتی قبل در تالار مشتاق هتل پارس کرمان با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

محمدرضا اسلاملو، مهدی فرجی، علیرضا رئیسیان، انیس الاسود، یحیی برکات، نسیم عباسی، ایندو شریکنت، عمر سمیر عاتف و راشد رضوان از جمله اعضای هیئت داوران بخش بین الملل جشنواره فیلم مقاوت بودند که در این نشست خبری شرکت کرده بودند. یزدان عشیری مدیر روابط عمومی دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت نیز در این نشست خبری شرکت کرده بود.

در ابتدای این نشست خبری اسلاملو که مدیریت جلسه را بر عهده داشت در جملاتی گفت: به دلیل حضور شخصیت هایی که از سینمای جهان در جمع ما هستند به غیر از آقای فرجی و رئیسیان، مدیر شبکه یک سیما و کارگردان نام آشنای سینمای ایران، ما جلسه را به زبان انگلیسی اداره خواهیم کرد. من از مهمانان دیگرمان مانند اسکات فرانک نیز می خواهم که در این نشست ما را همراهی کنند.

سپس انیس الاسود در جملاتی گفت: من یک تهیه کننده مستقل سینما و یک کارگردان سینما هستم و فستیوال فیلم تونس را مدیریت می کنم. امسال چهارمین دوره جشنواره ما بود که بحث آن هم مقاومت است این موضوع برای من و برای جشنواره ما مهم است با توجه به انقلابی که ما پشت سر گذاشتیم و بعد از دو سال که از انقلاب مان می گذرد وارد مقاومت شدیم تا همیشه آزاد بمانیم. من خیلی مایل هستم مفهوم مقاومت در ایران و این جشنواره را بفهمم.

سپس نسیم عباسی خطاب به حاضران در این نشست گفت: من اولین باری است که به  ایران آمدم و خیلی خوشحالم که در این جا هستم. من همچنین خوشحالم که فیلم و سینما باعث آشتی میان مردم می شود همان گونه که می دانید میان ایران و مراکش مشکل سیاسی وجود دارد و این جشنواره و حضور من در این جا فرصتی است برای آشتی میان این دو کشور!

عباسی ادامه داد: برای من مقاومت مفهوم خاصی دارد و علت فیلمسازی من این است که وقتی جوان بودم و داستان مصور می خواندم می دیدم که  تولید زیادی از این داستان ها وجود ندارد و این واقعیت که اغلب اوقات قربانیان این کتاب ها مسلمانان بودند به عنوان واکنش به این مسئله سعی کردم داستان مستقل تعریف کنم و بعد فیلم بسازم من داستان هایی در رابطه با فرهنگ و مقاومت ما در برابر جریانات غرب نوشتم، من رابطه های زیادی با فیلمسازان انگلیسی دارم و ما به عنوان مسلمان باید انجام بدهیم. عباسی سپس ادامه داد: سینما بزرگترین ابزار رسانه است ما باید برای دفاع از فرهنگ خودمان در این راه قدم بگذاریم و مقاومت برای من مهم است و خوشحالم جزئی از آن هستم.

نشست هیئت داوران بخش بین الملل جشنواره فیلم مقاومتدر ادامه این نشست خبری ایندو شریکنت فیلمساز هندی اظهار داشت: من مایلم به طور خاص از جشنواره فیلم مقاومت برای دعوت من در این جشنواره خاص و موضوعی تشکر بکنم. با موضوعیتی که این جشنواره دارد و این موضوع در جهان اهمیت دارد، باید آن را مهم قلمداد کرد. من خودم مدیر فستیوالی هستم که در هند برگزار می شود و ما همین اخیرآ دوازدهمین دوره فستیوال مان را برگزار کردیم که هم سن جشنواره مقاومت است. سینمای ایران برای تبلیغ خوب است و ما باید بگوییم سینمای ایران در هند محبوب است و علیرضا شاهرخی من را دعوت کرد و ما در هند از ایشان فیلم تهیه کردم من وقتی در این جشنواره این همه فیلم را می بینم در موضوع مقاومت از سراسر جهان خوشحال می شوم در تصور ما شاید نگنجد که این همه فیلم روی این موضوع وجود داشته باشد اما شمار کشورهایی که این مسئله را تجربه کردند زیاد هستند فیلم های تاریخی برای ارائه روایتی از گذشته برای نسل های آینده و برگزاری چنین جشنواره ای موضوعیت دارد من به خاطر تجربه بودن در این گروه ممنونم.

سپس فرجی مدیر شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران در جملاتی گفت: من از دست اندرکاران جشنواره سپاسگذاری می کنم که آیینی منظم و مرتب و کامل را می بینیم و جشنواره بسیار خوبی است که در کشور برگزار می شود. اما به نظر می آید جشنواره مقاومت از سال های قبل اهمیت بیشتری پیدا کرده ما در کشورهای منطقه شرایطی دیدیم که نشان از ریزش است و در این ریزش خواسته هایی است که ملت ها مایل هستند کشورها توسط خودشان اداره شود و ایده های خودشان به سرانجام برسد.

فرجی افزود:  عمر خیلی از دولت ها رو به پایان است و این جشنواره باید سال به سال قوی تر و غنی تر برگزار شود. بخش اول مقاومت و پایداری موقعی است که کشورها به میل خودشان می رسند و بخش دوم ارزش هایی است که ملت ها برایش جنگیده اند. مقاومت و پایداری بزودی معنای بیشتری می یابد و امیدورام این جشنواره هم خود را به روز کند و از این تغییرات عقب نیفتد و خود را با شرایط روز جهانی تطبیق دهند امیدوارم گروه داوران که فیلم ها را داوری می کنند نگاه خوبی داشته باشند.

سپس علیرضا رئیسیان در جملاتی گفت: من و اسلاملو در یک سال فیلم اولمان را ساختیم من بیگانه و ایشان باغ سید را ساختند که بعد ایشان مستند ساز شدند. مقاومت برای من مفهوم عمیق و ذاتی دارد مثل وجود انسان و بشر و مقاومت در فطرت انسان بوده و پایدار است. مقاومت در مقابل ظلم و فساد و زور و استعمار است و این جزئی از ذات بشری است من دوره قبل که در این جشنواره داور بودم با آقای خزاعی صحبت کردیم تا مضامین فیلم ها را گسترش دهیم و خوشحالم این امر اتفاق افتاده و سینمای ایران برای یک حرکت بنیادین پیشقدم شده و گسترش این مضمون در سینمای دنیا و تاثیر آن بر انسان هایی که از طریق سینما رشد فرهنگی می کنند اتفاق می افتد  این مسئله می تواند انسان را به نقاط مرتفعی برساند چرا که انسان میل دارد خوبی را جایگزین زشتی کند و این وظیفه سینما است و امیدوارم سینماگران این تعهد را در خود احساس کند و مفاهیم عمیق تر بشری را از این راه به دیگران منتقل کنند.

یحی برکات نیز در جملاتی گفت: من کارگردان سینمایی هستم و در زمینه فیلم های سینمایی فعالیت می کنم و مقاوم و مبارز هستم. من در لبنان شروع به فیلمسازی راجع به مبارزه و مقاومت کردم با جزئیاتی که در لبنان رخ می داد در رام الله و قدس کار ما مبارزه و مقاومت است و مایلم تاکید کنم جشنواره فیلم مقاومت در سنیمای ایران مهم است.

در ادامه این نشست خبری اسلاملو از هیئت داوران سوال کرد که شما چه فیلم هایی را در جشنواره دیده اید؟

نشست هیئت داوران بخش بین الملل جشنواره فیلم مقاومتبرکات در پاسخ گفت:به نظر من اغلب فیلم ها باعث شد انتخاب جایزه اول و دوم برای کمیته داوری مشکل باشد چرا که بحث زیادی صورت گرفت که چه کسی جایزه بگیرد و همه فیلم های این جشنواره خوب هستند ولی ما خواستیم فیلم ها به عرضه  جهانی برسد نه این که منحصر به این جشنواره شود این فیلم ها در کل نقاط جهان و مخصوصاً پس از خیزش عرب ها در کشورهای عربی باید نمایش داده شود.

عمر سمیر عاتف نیز در جملاتی گفت: من خوشحالم بابت حضورم در ایران، من از کشور مصر هستم و سناریو نویس سینما و تلویزیون می باشم من به ایران دعوت شدم و خوشحالم فیلم های مستند ایران در سطح بسیار بالایی هستند و همه دارای اهمیت هستند مسئله ای هست که ما راجع به فیلم های مقاومت صحبت می کنیم و ملت ها باید دنبال بازپس گیری حق شان باشند و جشنواره فیلم مقاومت امیدورام به موفقیت برسد و امیدوارم در جاهای دیگر هم پخش شود.

راشد رضوان نیز اظهار داشت: من به عنوان مترجم آزاد فعالیت می کنم و در پرس تی وی کار کردم، من در غزه و لبنان کار کردم ما در رسانه های غربی مقاومت جهان عرب را بد نشان دادیم وقتی من چنین جشنواره ای را مشاهده کردم به نظرم خیلی ارزشمند و خوب آمد سینمای ایران بسیار شناخته شده است و من پنجمین باری است که به ایران می آیم و به عنوان فیلمساز  می خواهم برای ساخت فیلم برخورداری آزادی لازم برای کار فیلمسازی وجود داشته باشد برای یک فیلمساز مشکل است بر طبق قوانین شبکه ها پیش برود، برای فیلمساز سخت است و باید راه دیگری برای اکران این فیلم ها پیدا کرد.

اسلاملو در ادامه این نشست خبری گفت: ما در دورانی زندگی می کنیم که رویدادهای بسیار عظیمی در حال روی دادن است این قبیل تجربه ها را ما نداشتیم و در حوزه مقاومت پیش از انقلاب اسلامی ایران به نظر می رسید هیچ اتفاقی در دنیا در حال رخ دادن نبود اما پس از انقلاب همه چیز شروع به تغییر کرد و اخیراً از سال 2006 و بعد از جنگ حزب الله و ارتش صهیونیست این تغییر با سرعت زیاد شروع به شکل گیری کرد و ارتش صهیونیسیت شکست خورد ان هم از یک گروه کوچک که ارتشی نداشتند و این نتیجه غیرممکن به نظر می رسید اما اوضاع تغییر کرد و این اتفاق را دوباره شاهد بودیم که صهیونیست ها می خواستند مردم فلسطین را محو و نابود کنند برادران و خواهران زیادی در این راه جان خود را از دست دادند. ما اشک های غزه را دیدیم که این فیلم را حتماً باید ببینید در این فیلم به شکل بسیار مستند به معنای واقعی ساخته شده و جنایت های جنگی را در این فیلم می بینید این جنگ متوقف نشده است و تغییر متوقف نشده است و تغییر به شکل جدید در جهان به وجود آمده است، ده سال قبل اگر کسی می خواست بگوید رژیم در حال تغییر است نمی توانست بگوید. این افراد وقتی بیدار شدند دیدند این اتفاق در حال رخ دادن است. همان گونه که آقای فرجی گفت وظیفه هنر و فیلمسازان خطیر است و سینما باید پیشرو و پیشقراول مقاومت باشند در این بهار عربی که ما به آن بیداری اسلامی می گوییم اتفاقی که در آمریکا افتاده است که باورکردنی نیست و تا متی قبل کسی فکر نمی کرد میلیون ها نفر بر اساس سیاسیت های دولت آمریکا به خیابان ها بریزند.

اسکات فرانک مهمان خارجی جشنواره فیلم مقاومت در ادامه این نشست خبری خطاب به اسلاملو گفت: در یک دوره دیگر هم با یک آرمان مشترک این اتفاق افتاد و جریان مقاومت دستور العمل واحد ندارد.

اسلاملو در پاسخ به وی گفت: پس وظیفه سینماگران چیست؟ باید پرچم ها را در دست بگیرند و پیشگام باشند والا شکست خورده هستند، دبیر این جشنواره برنامه ریزی دارد و قدم های مهمی را می خواهد بردارد تا به امید خدا دوره بعدی جشنواره پرشکوه تر و قدرتمندتر برگزار شود.

سپس نسیم عباسی در جملاتی گفت : هر کدام از فیلم های بخش داستانی جشنواره به شیوه خاصی بودند و مقاومت در همه آن ها دارای یک هویت است و همه آن ها در حفظ هویت اقدام می کنند. وقتی یک نفر ملیت خود را حفظ می کند، معنایش این است که آینده خود را حفظ کند، مقاومت نظامی مهم است و ما شاهد بودیم مقاومت نظامی وجود دارد. امام خمینی سخن زیبایی گفتند که ما دنبال تحقق آرزوهای ایرانیان هستیم و آرزوهای آمریکایی ها را نابود خواهیم کرد و این یک نوع تلاش هست برای هویت ایرانی و مقاومت.

نشست هیئت داوران بخش بین الملل جشنواره فیلم مقاومتوی افزود: ما فیلم های خوبی در جشنواره دیدیم و برخی از آن ها دو – سه ساعت طول کشید و  یا یک فیلم  روسی سه ساعت زمان برد.  موضوعی که در همه فیلم ها مهم بود مثل گلچهره به کارگردانی وحید موسائیان در رابطه با مقاومت این بود که این فیلم ها از منظری جدید وارد مبحث مقاومت می شد و این کار درستی بود چرا که مقاومت فقط نظامی نیست و از نظر فرهنگی نیز باید وارد آن شد این فیلم  اعطای سینما به مردم افغانستان است و به خوبی نشان داد که در دوران جنگ چقدر تلاش می شود تا یک سینما در کابل باز شود. ما فیلم مردان آزاد ایرلندی و روزهای زندگی و آن سوی مرز و راه من را ندیدیم اما بقیه فیلم ها همه خوب بودند.

شریکنت در ادامه این نشست افزود: دوستان من اطلاع کافی به شما دادند و برای من جالب فیلم های ایرانی بودند که گوشه هایی از تاریخ را پوشش داده بودند که من با آن هاآاشنا نبودم و موضوعات جالبی در این فیلم ها مطرح شده بود. من سی و سه روز را دیدم که مباحث متنوع تاریخی را پوشش می داد و گلچهره بود که خوب ساخته شده و آموزنده بود.

سپس برکات گفت:

من امیدوارم همینطور که دیروز صحبت شد یک صندوق حمایتی بعد از جشنواره در راستای حمایت از مقاومت تشکیل شود تا تولید کنندگان غربی حضور بیشتر و تولیدات بیشتری داشته باشند. ما باید این مسائل را عملی کنیم و باید در این باره گفتگو کنیم تا این فیلم ها به جوامع بیشتری در جهان و خاورمیانه برسد.

اسلاملو سپس در مورد سینمای مصر پس از برکناری مبارک سوال کرد که عاتف در پاسخ به وی گفت:

 انقلاب سینمای مصر را تحت تاثیر قرار داده و بزودی ما فیلم های خوبی را شاهد خواهیم بود آن چه که باعث شد دولت مصر کنار برود تاثیر روانی فیلم ها و همین طور سریال ها بوده که روی مردم تاثیر گذار بودند.  این ها عواملی بودند که باعث شدند مردم به خیابان ها بریزند.

اسکات فرانک سپس خطاب به اسلاملو گفت: در افتتاحیه وزیر ارشاد گفت ایران در اسکار شرکت نمی کند و  سوال من این است مقاومت بزرگ تر چه چیزی  است تحریم اسکار چه فایده دارد؟

اسلاملو پاسخ داد: مسلماً دلایل خاص خود را دارد، حرف شما درست است مردم آمریکا مایل هستند در مورد انقلاب بدانند و ای که چه اتفاقی می افتد که فیلمسازان این فیلم ها را خلق  می کنند، آقای فرجی چرا ما فیلمی نمی سازیم تا خودمان را به جهان معرفی کنیم، انقلاب و فرهنگ ایران را نمی شناسند و این وظیفه خطیری است.

محمد خزاعی دبیر دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت که در دقابق واپسین این جلسه رسیده بود خطاب به همگان گفت:

مقاومت اسلامی بحثی جدی است و خواسته و ناخواسته سینمای جهان به سمت تحولات عظیم می رود. پیشنهاد تاسیس سازمان فیلم مقاومت و ثبت یک سایت برای این کار را بنده به دوستان در تهران داده ام و اگر با ان موافقت شود ما این کار را انجام خواهیم داد.


 تاريخ ارسال: 1391/7/5
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.