پرده سینما

سومین نشست تخصصی بازتعریف سینمای دفاع مقدس برگزار شد

پرده سینما









 

سومین نشست تخصصی بازتعریف سینمای دفاع مقدسسومین نشست تخصصی بازتعریف سینمای دفاع مقدس با حضور جواد شمقدری، اکبر نبوی و جواد جباری در سالن مشتاق هتل پارس با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

یزدان عشیری، محمدرضا شرف الدین، مهدی فقیه، علی شاه حاتمی، انسیه شاه حسینی، سیدضیاء هاشمی و دیگر هنرمندان از جمله افرادی بودند که در این نشست تخصصی حاضر شده بودند.

نبوی در ابتدای این نشست ضمن عرض تبریک میلاد حضرت امام رضا (ع) گفت: این مراسم همانطور که پیش از این گفته شده طرح مقدماتی است روی مباحث دفاع مقدس و به مناسبت تقارن این نشست با ایام میلاد امام رضا (ع) باید اعلام کنم یکی از ائمه ای که فرصت و مجال برای بازتولید جد بزرگوارشان پیدا کردند حضرت امام رضا (ع) بودند و ما هم که بنا داریم با این مباحث دریچه ای باز کنیم بر بازتعریف سینمای دفاع مقدس و شاید این تقارن برکت بحث های ما را هم افزایش دهد.

نبوی ادامه داد: ما در حد مجال خود در حوزه سینمای دفاع مقدس همفکری می کنیم. سال های پایداری ملی و دفاع مقدس چکیده حیات فرهنگی و تمدن ایران است و سینمای دفاع مقدس از هم زاویه خطیرترین حوزه فیلمسازی در سینمای کشور است ما در نشست آخر که امشب است در خدمت رئیس سازمان سینمایی کشور هستیم در ارتباط با موضوع بحث مان سراغ یکی از کمبودهای سینمای کشور می رویم که حضور نیروهای تازه نفس و جوان در این عرصه است. گرچه هنر، سن بازنشستگی ندارد اما هنر نیازمند حضور چهره های جوان است برای تقویت حضور نیروهای جوان از آقای شمقدری می پرسیم چه تمهیداتی را اندیشیده اند و چه راه کارهایی را در نظر گرفته اند.

شمقدری در ابتدا ضمن تبریک ایام هفته دفاع مقدس و تبریک ولادت حضرت امام رضا (ع) و همچنین سالگرد عملیات پیروزی حصر آبادان گفت: بحث دفاع مقدس ابعاد مختلفی دارد و چه خوب که در این جشنواره در سه شب این برنامه را گذاشتند. سوالی که مطرح شد برای برنامه ریزی ما برای تربیت نیرو و استمرار جریان سینمای دفاع مقدس است که همینطور نمی شود به این مسئله پاسخ داد و نیاز است که ما فرایندی را در ساختار کلی سینمای کشور شکل دهیم.

سومین نشست تخصصی بازتعریف سینمای دفاع مقدسشمقدری در ادامه افزود: اگر سینمای ایران امروز روی غلتک افتاده و با شاخصه هایی که تعریف شده است ما جزو ده و یازده کشور اول سینمای کشور هستیم این روند ادامه پیدا کند، ظرفیت سینمای ایران است که جزو 5 کشور اول دنیا شود و باید کار فیلمسازان جدید را تجربه کنیم ما نباید این را به حوزه خاصی محدود کنیم ما در حوزه فیلم کودک، اجتماعی، مباحث دین و معرفتی و دفاع مقدس و دیگر موضوع ها باید این کار را انجام دهیم اما کار متفاوت سینمای دفاع مقدس پیش نیاز طولانی دارد که اگر خوب از آن عبور کنیم زود به نتیجه می رسیم ما باید ماهیت سینمای دفاع مقدس را خوب بشناسیم.

شمقدری در ادامه سخنانش اظهار داشت: ما روز گذشته از منظر یک کاریکاتوریست دفاع مقدس را دیدیم من دارم بحث فرهنگی این کار را می کنم و وارد بحث سیاسی نمی شوم ما عرق وطنی داریم ما افتخار به آریو برزن و فردوسی و اسطوره تاریخ تمدنی ایران افتخار می کنیم اما چطور هنرمندی به این جا می رسد که در عصر خود جوانانی که از آب و خاک او را حمایت کرده اند و تمامی سربندهای آنان آرمان هایشان بود این را به ان شکل در کاریکاتور نشان داده است اما از نظر فرهنگی باید پرسید چه اتفاقی افتاده که این تصویر خلق شود. دفاع مقدس قبل و بعد از انقلاب بی نظیر است و تحولاتی که امروز در عرصه بین الملل می بینیم به دلیل انقلاب ما است و ملت ما در هشت سال مقاومت کردند و امروز هم تهدیدهای جدی بیرونی از این امر می ترسد ما فرهنگ دفاع مقدس را خوب تعبیر نکردیم . ما از نگاه لانگ شات به دفاع مقدس باید کلوزآپ تر بشویم و باید این تقسیم بندی خوب شکل بگیرد و هشتاد درصد پاسخ جلسه ما داده خواهد شد سینمای دفاع مقدس چند مرحله داشته اول موضوعات اکشن بود مرحله بعد ژانر دفاع مقدس شکل حماسی پیدا کرد و فیلم های خوبی ساخته شد مرحله بعد مرحله معرفتی بود و عقبه هایی که موتور محرکه رزمنده بود را نشان می داد و ذیل مفاهیمی است که در فرصت بعدی اشاره خواهم داشت مرحله بعد از این از دید من سینمای دفاع مقدس وارد حوزه اجتماعی شد در این حوزه مثل همه بخش های سینمای اجتماعی که مسئله ساز است و تمام انتقادات که به مدیریت ما می شود به مسائل اجتماعی مربوط می شود سینمای اجتماعی خود به خود همراه خود نگاه انتقادی دارد که به مرز سیاه نمایی نزدیک می شود از فیلم دیدار که به تعبیر آن رزوگار دختر بازی را وارد سینمای دفاع مقدس کرده بود و سیاه نمایی از جنگ شده بود و سینمای جنگ در این دوره با سینمای اجتماعی قرین شده بود و الآن عمده سینمای دفاع مقدس تا این مرحله آمده و ما از این مرحله جلوتر نرفتیم سینمای دفاع مقدس باید وارد مرحله آرمانی شود یعنی این که بتواند با توجه به آرمان هایی که ما در همه حوزه ها در جامعه مطرح می کنیم از ازدواج و رفتارهای شهر نشینی و تمام نگاه آرمانی را با این رویکرد بازخوانی کنیم. ابعاد آرمانی که در جنگ متجلی شد را باید پیدا کنیم که هم نیاز ما است و هم نیاز جامعه جهانی تا اتفاق جدیدی بیفتد اگر این گونه بشود سینمای دفاع مقدس سینمای بی خاصیت نخواهد بود و در واقع ماموریت جدی تری را بر عهده می گیرد کاری که بعد از 60 سال از جنگ جهانی دوم سینمای هالیوود دارد از سینمای جنگ خود بهره برداری می کند و فیلم هایش که راجع به جنگ است به خوبی از ابعاد سیاسی و عاطفی و فرهنگی استفاده کرده اند.

شمقدری ادامه داد: سینمای جنگ در هالیوود ماموریت جدیدی پیدا می کند که خود را با سیاست های آمریکا عجین پیدا می کند شاید اهداف شیطانی و شاید میهن پرستانه پشت این قضایا باشد. با توجه به جایگاه ایران اسلامی در منطقه و دنیا که دارد زمینه سازی برای آینده می شود سینمای دفاع مقدس چه مقدار می تواند ارتقا پیدا کند. فیلم آقای ده نمکی مثل اخراجی ها صرفاً به خاطر کمیک بودن مورد اقبال مردم قرار نگرفت چون پاسخ سوالات مردم را می داد این گونه شده بود مردم خود را در پیوندهای درون قصه می دیدند در مورد حاتمی کیا هم این اتفاق می افتد و در برج مینو البته این اتفاق نمی افتد برای این که با این فیلم ارتباطات منقطع شد و از پاسخ های نیاز نسل روز و آینده و گذشته بود نتوانسته بود بازی کند اما از کرخه تا راین چقدر خوب این نقش را بازی کرد و چه مقدار خوب رزمنده شیمیایی را قهرمان کند و دیدیم نگاه مردم بعد از آن فیلم چه مقدار تغییر پیدا کرد اگر ما نگاه آرمانی را پیدا و تبیین کنیم . ما باید خوراک فکری بدهیم در حالت همکاری و نه حالت دستوری!

نبوی بعد از اتمام سخنان شمقدری گفت: آقای جباری شما متولی بخشی از سینمای دفاع مقدس هستید شما جشنواره و آمارها را کنار بگذارید در مجموع حال سینمای دفاع مقدس از نظر شما خوب است؟

سومین نشست تخصصی بازتعریف سینمای دفاع مقدسجباری نیز ضمن عرض تبریک میلاد امام رضا (ع) گفت: خیلی مباحث گسترده ای در مبحث بازتعریف سینمای دفاع مقدس است تعریفی که نظرم می آید باید امروز خصوصاً با شرایطی که ما در آن قرار داریم و مسائلی که در داخل و خارج از کشور اتفاق می افتد  باید سینمای دفاع مقدس را تعریف مجددی بکنیم همانطور که هم حضرت امام و هم مقام معظم رهبری فرمودند دفاع همچنان باقی است و اصل دفاع موضوعی است که در  دوره ها و شرایط و زمان مختلف متفاوت است و ما باید بر اساس آن خودمان را هماهنک کنیم. زمانی جنگ فیزیکی و نظامی است اما امروز جنگ ما نظامی نیست و در اصل تهدید نظامی نیست و جنگ فرهنگی و اقتصادی و سیاسی است و طبیعتاً اگر ما به موضوع دفاع این طور نگاه کنیم دفاع برای ما مقدس است چه آن روز که نظامی بود چه امروز که باید در عرصه های مختلف دفاع کنیم و این جا است که اهمیت کار فرهنگی به خصوص سینما بیشتر نمود پیدا می کند یک زمانی برای تهییج افراد نیاز بود کارهای حماسی ساخته شوند اماا امروز تبیینی است که باید دید افراد چطور مورد حمله قرار می گیرند. صحنه دفاع مقدس بر اساس مقتضیات زمان متغیر است لذا هر کسی امروز فیلمی بسازد که موضوع آن در رابطه با بحث فرهنگی باشد و در جهت بالا بردن روحیه مردم در عرصه های مختلف باشد دفاع مقدس است با مقتضیات روز، طبیعی است که اگر بنا باشد کار فرهنگی و هنری در جهت بالابردن روحیه باشد این است که چگونه مردم در مقابله با دشمن باید آشنا باشند امروز حوزه سینما وظیفه اش سخت تر از سینمای دیروز است و امروز باید پژوهش محور ورود پیدا کند چون دیگر جنس آن حماسی نیست و حماسه باید همیشه در جامعه باشد تا زمانی که انقلاب اسلامی علم و پرچم اسلام را برداشته این تهدیدات پایان پذیر نیست و ما باید این روحیه را در جامعه پمپاژ کنیم و اگر این را باور کنیم باید مرز فیلم هایی که مربوط به دفاع مقدس و ظاهر دفاع مقدس را تمیز قائل شویم خیلی از فیلم ها تولید می شوند که ارتباطی با دفاع مقدس ندارد ممکن است کاری آپارتمانی باشد و دفاع مقدسی باشد و ما خودمان به این جمع بندی رسیدیم و بر این اساس کار می کنیم و این تعریف را باید به ظهور برسانیم نکته دیگر این که ما از دفاع مقدس که صحنه دفاع فیزیکی ما بوده باید نقبی به امروز بزنیم ما باید از فرهنگ ماندگار دفاع مقدس در عرصه های امروز استفاده کنیم ما در جامعه ناهنجاری های زیاد داریم و باید آن ها را به اثر هنری تبدیل کنیم و تاثیرات ایثارها و گذشت ها و فداکاری ها و غیره را در فیلم ها پیاده کنیم.

جباری افزد: فرهنگ دفاع مقدس منبع غنی است که امروزه در جامعه می تواند مورد استفاده قرار بگیرد و ما معضل اجتماعی را با هنر آگراندیسمان می کتیم و در همان جا نگه می داریم و چون آن جا نگه میداریم می شود سیاه نمایی و لذا به نظر من این تعریفی که کردم این است و در ادامه باید بگویم ما هرچند دفاع مقدس را مدیون همه مردم هستیم و همه اقشار در آن نقش داشتند اما صاحبان اصلی عده ای هستند که بیش از همه در دفاع مقدس نقش داشتند مثل خانواده شهدا و جانبازان و قطع نخاعی ها و جانبازان اعصاب و روان و آزادگان و ایثارگران این ها حق شان بیش از بقیه است ما در این سینما به این ها چگونه نگاه می کنیم؟ آقای شاه حاتمی چند شب قبل خوب گفتند، هر کسی از زاویه خود را می بیند آن کسی که تمام این سختی ها را تحمل کرده است برای رضای خدا این کار را کرده است و داوطلبانه این کار را کرده است ما در کشورمان چه مقدار احترام به این ها قائل هستیم در برخی کشورها برای سرباز گمنام شان هر روز گل می گذارند و مارش می زنند ما برای این همه شهید چه کردیم این وظیفه مسئولین نیست و وطیفه هنرمند است چرا در جامعه ما برعکس است اگر یک سهمیه خانواده های شهدا و یا جانبازان دارند جرات ندارد اعلام کند کسی که کار هنری می کند باید در اثر جا بیندازد برای مردم  که این ها حق دارند. ما سوژه های این چنینی زیاد داریم اما از این همه عظمت که در هیچ جای دنیا نمونه اش را نداریم اما در آثار هنری مان چیزی نمی بینیم اما جانباز را علیل و فلک زده را نشان می هد در آثار می بینیم این کجایش انصاف است این توهین به همیت و غیرت مردمی کشورمان نیست.

سومین نشست تخصصی بازتعریف سینمای دفاع مقدسنبوی با کنایه به جباری گفت: تکلیف فیلمسازان دفاع مقدس روشن شد اگر با موضوعات اجتماعی فیلم بسازند دیگر سیاه نمایی نیست.

جباری در پاسخ گفت: من گفتم باید تجلیل خانواده شهدا را در دستور کار قرار بدهیم شما نگاه کنید و نقد هم بکنید مشکل ما این است که در این زمینه کار نمی شود.

نبوی در پاسخ گفت: وقتی مسئولین عریان در برخی مسائل حرف می زنند فیلمساز هم می خواهد عریان حرف بزند و مصلحت سنجی درست و نادرست به میدان می آید و همان گونه که مسئول احساس درد می کند و می خواهد سنگینی درد را بیان چند جمله سبک کند، فیلمساز که نسبت به همه چیز بیمناک است نیز همین را می خواهد بگوید نکته دوم این که ای کاش در حوزه سینمای دفاع مقدس جایمان عوض نشود پرسشگر مدیران نیستند مدیران پاسخ دهنده هستند یکی از عادت های نادرست که در سال های گذشته اتفاق افتاده این است که همه پرسشگر شده ایم من پرسش می کنم مسئول پرسش و مردم پرسش و رزونامه نگار پرسش می کند، مسئول باید بیاید و  پاسخ بدهد یک آقای وزیری 12 سال مستمر وزیر بود بعد از 3-4 ماه که نبود در اجتماعی سخنرانی کرد گفت چه کسی باید جواب ما را بدهد تو 12 سال بود من باید جواب بدهم؟

جباری پاسخ داد: ما آدم معتقد هستیم هر کس در جایگاه خودش مسئول است و هنرمند در جای خود مسئول است و کسی که تصمیم گیر است مسئول است و هنرمند متعهد البته این گونه است و کسی که در این حوزه کار می کند قطعاً متعهد است مثل شاه حاتمی که از سوز دل حرف می زند لذا ما هم مطالبه داریم چون یک نفر را پشت این میز گذاشته اند باید جواب بدهد هر کس در حد خود باید جوابگو باشد من به عنوان مدیر پاسخگوی همه دوستان هستم و دنبال این هستم که اشکالات را رفع کنم، اگر بخواهم گزارش بدهم یک ساعت طول می کشد که بگویم چه کارهایی را تا کنون انجام داده ام.

سپس شمقدری گفت: در ادامه این بحث باید بگویم هرکسی در جای خود پاسخگو هست اما در سطح کلان مسئولین باید پاسخ دهند من قصد نقد و تعرض ندارم اما نامه ای دوستان دادند که فلان فیلم دفاع مقدس توقیف است و از انجمن آمدند و ما با آن ها رابطه تنگاتنگ داشتیم آن جمع دغدغه داشتند که این فیلم نباید پخش شود یا فیلمی دیگر که می خواهد اکران شود ما نگران هستیم که چه می شود با این که فیلمساز هم سرمایه گذاشته است باید پرسید چرا این اتفاق می افتد، در کمیسیون مجلس گفتند قطعاً شمقدری عوض شده است بلافاصله این گونه نتیجه گیری می کنند شاید من این گونه نتیجه گیری کنم که دیدگاه انجمن تنگ شده اما این ها مشکل نیست و مشکل باید مراکز  مجموعه هایی بنشینند و راجع به مسائل فرهنگی تلاش کنند و نیاز جامعه را پیدا کنند و خوراک فرهنگی با سوژه خاص را ارائه دهند، اتاق فکر حتی این نیست باید جایی باشد که مباحث حلاجی شود، راجع به ظرفیت های فرهنگی باید بهره برداری شود و فیلمساز روی دغدغه شخصی خودش به ارتباط می رسد مسئولین می نشیند و از زاویه دید خود تصمیم می گیرد در فرایند فرهنگی باید هنرمند با تجربه شخصی خود در اجتماعی را بیان کند و مسئول با یک جایگاه که زوایای خود متزلزل است می خواهد تصمیم بگیرد که هر دو غلط است باید در حوزه مسئولیتی فکر کنیم چرا باید مجوز بدهیم یا نه یا صحنه ای در فیلم باشد یا نه؟ هنرمند هم باید روی سوژه ده سال سال وقت گذاشته باشد علی شاه حاتمی ترکش های صلح را ساخته اما بازخورد آن چه بوده و است؟

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگ و سینما ما حلقه های مفقوده بزرگ داریم که اساساً چرا فیلمی باید ساخته شود؟ آیا به خاطر پول فیلم ساخته می شود؟ مدیر هم که یا مجوز می دهد یا رد می کند به خاطر این است که بیلان کاری اش پر شود اگر فیلیم را هم رد می کند به خاطر این است که باید پاسخگو باشد به مسئولین رده بالاتر و یا مردم و یا رسانه و گروه های اجتماعی و یا حتی مجلس که چه مقدار عقبه فرهنگی دارد معلوم نیست اما ابزار قدرت دارد که نظر را تحمیل می کند من به عنوان یک راهکار احساس می می کنم باید برگریدم و فرایندها را بازنگری کنیم ما در دوره خودمان که هنوز سه سال هم نشده است کارهایی کرده ایم من معتقدم گشت ارشاد اشکال دارد اما درمان کننده برخی ناهنجاری های که در جامعه ایجاد شده است در دنیا بیشتر همه گوسفند هستند اما در ایران افکار متنوع است در ایران اصولگرایان بیست گروه و اصلاح طلبان  سی گروه هستند و ده ها گروه دیگر داریم ما در ایران تنوع فرهنگی و بینشی و دانشی داریم و گروه های مختلف شاکی می شوند و راهکارهای مختلفی وجود دارد و اولین کار قانون است در رابطه با دفاع مقدس اشکالی وجود دارد که معلوم نیست متولی دفاع مقدس کیست؟ ریاست جمهوری، بنیاد روایت، ارتش، سپاه و یا کجا؟ در گام اول قانون است و باید متولی برای پاسخگویی باشد و سازمان سینمایی خوب است، هر کس در حوزه خود مسئول است، مخاطب مسئول است، هنرمند با تمام دغدغه هایش که فریم فریم روی فیلم کار می کند مسئول است من رئیس سازمان سینمایی هم مسئول هستم. من می دانم یک فیلمساز چه مقدار در عرصه فیلمسازی به ویژه دفاع مقدس تنها است و به همین خاطر با او همذات پنداری می کنم و ده عیب او را هم نادیده می گیرم و کنار می آیم و این همذات پنداری منطقی باید میان همه پیدا شود یک مسئول حوزه اختیارات محدودی دارد حتی رئیس جمهور هم این گونه است این قدر قوانین وجود دارد که اگر رئیس جمهور محتاط باشد تقریباً هیچ کاره است. چون این قدر شرایط سخت است که اگر بخواهد تحولی ایجاد کند نمی تواند و از همه بدتر گرفتاری در مباحث روزمرگی می شویم مسئول فقط مسائل روزمره را می چرخاند، آدم اجرایی باید چند نفر باشد اگر ما بپذیریم که ضعف هایی داریم این ها ناخواسته است و بخشی از آن ناچاری است کشور ما و سینمای ایران وقتی جزو 10 کشور برتر دنیا می شود معلوم است خیلی کار شده است و سنیمای دفاع مقدس در عرصه بین الملل خیلی قابل توجه است. ما جشنواره های خوبی داریم و کارهای خوبی کردیم و باید قدر داشته هایمان را بدانیم فقط در کشور سالن سینما کم داریم که این مهم نیست و سینما به آدم ها است و امارات که این همه سالن دارد سینمایش جور نیست. ما به سهم خود داریم کارهایی انجام می دهیم و وقت جدا گذاشتیم و حلقه های مفقوده حوزه های مختلف را شناسایی کرده ایم تا به مدیر بعدی بگوییم این کارهایی است که باید انجام شود.

سومین نشست تخصصی بازتعریف سینمای دفاع مقدسسپس یکی از خبرنگاران از شمقدری پرسید: موازی کاری بد نیست و نبوده تا الآن که بنیاد روایت ساخته و عیوب باید دیده شود و مزایا دیده شود ایشان سازمان سینمایی را مظلوم نشان دادند و ظالم شد بنیاد روایت و یک سیبل است که آماج به سمت او است سازمان سینمایی اهرمی دارد که بنیاد فرهنگی ده برابر هم شود آن را ندارد. آقای شمقدری کم لطفی می کنند و می گویند ضعف ها را دسته بندی می کنم بدهم به مدیر بعدی مدیر سه سال است و یک سال دیگر باید باشد باید پاسخ بدهد به این موضوعات، شما خودتان را هم شیفت می کنید به بعدی چه کسی باید سینما را بسازد. شما گزارش بدهید چه کار کردید؟

سپس یکی دیگر از حاضران در جلسه گفت: چرا موضوع  بحث نشست عوض شد؟ ما همیشه موضع مطرح می کنیم و جلسه می گذاریم و به هیچ جا هم نمی رسیم من به عنوان پدر سینمای دفاع مقدس چطور باید چراغ راه این ها شوم زمانی که من زندان دونتو را ساختم گفتم ما معلولیم ما غده های سرطانی در وجودمان داریم بچه ها باید چراغ راه آینده را روشن کنند. همه به خاکریز می روند و جلوی به خاکریز رفتن را باید گرفت.

نبوی در پاسخ گفت: سینمای دفاع مقدس فرصت کمی برای گپ و گفت دارد اگر مرکز و و مکانی باشد یک ماه با تعدادی کمتر یا بیشتر دور هم جمع شویم به سمت مباحث اصلی برویم مجموع مباحثی مطرح می شود که همه احساس می کنند باید مطرح شود و ما چون دو سال یک بار هم را می بیینم نمی توانند دسته بندی و کلاسه شده با هم حرف بزنند و نتیجه طبیعی نشست های این گونه همین است و مطالب آقایان چندان در حاشیه نبود.

سپس یکی دیگر از حضار سوال کرد: بیشتر مسئولین در سینمای دفاع مقدس مقصر هستند تا فیلمسازان، مسئولین دنبال راضی کردن برخی هستند و معیار برای سینمای دفاع مقدس تعریف نشده و معلوم نیست معیار ها چیست چطور اخراجی ها اجازه اکران پیدا می کند و گزارش یک جشن اجازه اکران پیدا نمی کند ما چه سینمای دفاع مقدسی را می خواهیم بسازیم و بازتعریف کنیم. پاسخگو بودن به ارگان های دیگر و رفتار موازی در تولید خوب است ولی الآن در حوزه قانون گذاری رسیده مثل حوزه هنری و معاومت سینمایی که به تفاهم برسند و سال 58-59 می افتاد که برای اکران فیلمی تصمیم بگیرند.

شمقدری در پاسخ گفت: آقای رحیم پور اعتراض کردند و الآن معیاری وجود ندارد ما یک دستور کلی برای سینمای ایران داریم که آیین نامه ای کلی است که همه روی آن وحدت نظر دارند ما با فهم و درک فیلم مشکل داریم این قسمت یعنی فهم و درک فیلم نیاز به پروسه زمانی طولانی دارد اصلاً این گونه نیست این ها تشخیص است و راهکاری ندارد و ما راهی برای نظرات متفاوت دو گروه برای خروجی سوم نداریم معیار به این مفوم برای حوزه سینما که بگوید چه کاری بکنیم وجود ندارد. این کارشناسان هستند که نظر می دهند در سازمان سینمایی یک جمع بندی دارد و انجمن دیگر، البته قانون می گوید نهایتاً سازمان سینمایی باید نظر بدهد.

شرف الدین سپس توضیح داد: ما دستورالعمل نداریم اما معیار داریم و این موضوع مهمی است در علوم انسانی کمتر قاعده و قانون تعریف می شود چرا که به اندازه هر انسانی روی کرده زمین راهی وجود دارد به خاطر همین هم هر مقدار معیار بنویسیم نمی شود و نمی توانیم تعریف بدهیم و خط قرمزها را تعریف کرده ایم که توهین به رزمندگان نشود و هشت سال دفاع مقدس را زیر سوال نبرد و اساساً ما ذهن و راه تفکر و اندیشه را می بندیم اما باید ذهن را آزاد بگذاریم تا پاسخ مناسب ایجاد شود.

سپس یکی دیگر از خبرنگاران پرسید: چه اتفاقی افتاد جشنواره مقاومت دوباره راه اندازی شد در این دو سال اخیر اهداف سینمای دفاع مقدس چه مقدار به اهداف خود رسیدید الآن فیلمسازان مملو از گلایه هستند اگر شمقدری خود را یک سال بعد در نظر بگیرند اگر دوباره بیایند فیلم دفاع مقدس بسازید از چه منظر و زاویه است؟

شمقدری پاسخ داد: اگر ما سقف ده درصد تولیدات را  در حوزه دفاع مقدس تعریف کنیم خوب است البته باید این اتفاق بیفتد و این ده درصد سینماگر بیایند و این ها فیلم بسازند و فیلمنامه باید و تایید بشود و امکان سرمایه گذاری و بودجه پیش بیاید و عوامل متعدد دست به دست هم بدهند تا فیلم دفاع مقدس ساخته شود و همین جشنواره 14 فیلم دارد و چند فیلم انتخاب نشده است اگر ما سالی 90 فیلم داشته باشیم دو سالی 18 فیلم داشتیم شاید هم بیشتر این از نظر کمی و از نظر کیفی هم برمی گردد به فیلمساز و حمایت و دغدغه ما که به سهم خودم می گویم من به فیلم های دفاع مقدس نگاه ویژه داشتم و تعیین کننده قابلیت ها و خلاقیت های فیلمساز است اما در بحث فیلمنامه ما فکر کردیم رویکردی که فیلمنامه دارد غلط است و خیلی کارکرذ ندارد البته در جایی کوتاه آمده ایم اما از نظر خودمان جایی اغماض می شود در حوزه نگاه کلان باید پاسخ به مسائل باشد در مجموع فیلم های دفاع مقدس به جز دو سه تا بقیه را خوب می دانم که نگاه و اهداف ما در حوزه های کلان فرهنگی را تعریف کرده است.


 تاريخ ارسال: 1391/7/7
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.