پرده سینما

به جان خریدن تهدیدها فرصتی ارزشمند در راستای اهداف ملی است؛ گفتگو با یزدان عشیری

پرده سینما









 

ساعت 2 بامداد اتاق 431 هتل پارس کرمان، یزدان عشیری مدیر روابط عمومی دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در واپسین روز برگزاری این جشنواره با در مورد نحوه برگزاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به گفتگو نشست. علی ناصری و رضا منتظری دو تن از اعضای اعزامی هیئت تحریریه سایت پرده سینما به کرمان از یزدان عشیری در مورد اتفاقات مهمی که طی روزهای آغازین جشنواره فیلم مقاومت در کرمان افتاده بود سوال کردند.

گفتگو با یزدان عشیری  - ارزیابی شما تا این لحظه از نحوه عملکرد استانداری و سایر دستگاه های اجرایی شهر کرمان به ویژه از صدا و سیمای مرکز کرمان برای برپایی جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به چه صورت بوده است؟

- من فکر می کنم جشنواره دوازدهم فیلم مقاومت جشنواره خیلی خوبی شد. مراسم افتتاحیه این جشنواره خیلی با شکوه برگزار شد، در این چند روز با شور و شوق اجتماعی و استقبال خوب مردم روبرو بودیم که رمز موفقیت یک جشنواره نیز ارتباط برقرار کردن مردم با هنرمندان می باشد که خوشبختانه این اتفاق افتاد. خوشبختانه میان دستگاه های اجرایی استان همدلی وجود داشت و با مساعدت شخص استاندار کرمان، همراهی و همدلی امام جمعه، فرماندار، اداره کل فرهنگ و ارشاد، فرماندهی سپاه و همه دستگاه های ذیربط کنار این اتفاق ایستادند چراکه همه احساس کردند این جشنواره با آبروی استان کرمان گره خورده است. در تحلیل خود ما هم نبود که این قدر خوب و سربلند این جشنواره برگزار شود چرا که حس می شد انسجام و یکپارچگی در این دستگاه ها نیست اما با عزم راسخ استاندار و برکت و معنویت مقوله دفاع مقدس همه این ها دست به دست هم داد تا ما با آن منشور اجتماعی مورد نظر روبرو شویم و مردم و مسئولین و هنرمندان در کنار هم قرار گرفتند. از طرفی دیگر  با این که اختلاف سلایق در بین هنرمندان وجود دارد وقتی به مقوله دفاع مقدس می رسیم به دلیل این که دفاع مقدس یک مفهوم نمادین دارد همه هنرمندان با همیاری و همدلی وقتی بحث دفاع مقدس می شود می آیند و با افتخار حضور پیدا می کنند. هتل پارس کرمان به عنوان کاخ جشنواره الآن دربردارنده سرمایه های عظیم سینمای ایران است. هرچند تعدادی از بزرگواران به دلیل این که سرکار بودند و یا مشکلاتی داشتند نتوانستند در جشنواره حضور داشته باشند و حتی فیلمسازان و هنرمندانی که در جمع ما نیستند من مطمئنم که قلب هایشان در کنار ما است. همه این اتفاقات دست به دست هم داده تا جشنواره مقاومت به خوبی اتفاق بیفتد. در کنار این ها همیاری خیلی خوب ریاست محترم صدا و سیما آقای ضرغامی، معاونت صدا آقای صوفی، معاونت سیما آقای دکتر دارابی و شبکه های مختلف اعم از برون مرزی و درون مرزی همگی به ما کمک کرده که این جشنواره با این که در تهران برگزار نشده اما در برگزاری و میزبانی سعی شده تا فضای جشنواره های تهران را داشته باشد و خوشبختانه در کنار ما و در واقع در کنار من مثل همیشه دوستان رسانه پر رنگ، پر حرارت و صمیمی و مهربان حضور داشتند و بخش عظیمی از بار مسئولیت اطلاع رسانی از راه دور روی دوش آن ها است. در مراسم افتتاحیه یک اختلال کوچک داشتیم که به دلیل همین اختلالات احساس می شد صدا و سیمای شهر کرمان خیلی باب تعامل را باز نکرده و حالا ما با مذاکراتی که داشتیم قول داده اند که کمک کنند ولی در مراسم افتتاحیه این احساس به وجود آمد که آن ها هماهنگی هایی که اتفاق افتاده بود و برنامه ریزی هایی که جشنواره برای پخش مستقیم مراسم افتتاحیه برای زیبایی، تنوع و اهمیت جشنواره با حضور مدیران ارشد و هنرمندان که از طریق شبکه شما یا جام جم و ارتباط زنده با برنامه به خانه برمی گردیم و تهران بیست شبکه پنج داشته باشیم این اتفاق نیفتاد و متأسفانه بررسی هایی که صورت گرفته احساس می شود که به دلایل فنی، نقس فنی و یا به دلایل اتفاقی که افتاده صورت گرفته ولی خوشبختانه بعد از آن اتفاق و واکنشی که رسانه ها نشان دادند و گلایه ای که بنده در بعضی از رسانه ها داشتم جناب آقای سید جواد موسوی در اداره کل صدا و سیمای کرمان پای کار آمدند و دیروز به صورت مستقیم با استقرار سیستم اس ان جی واد سیار کنار ما قرار گرفتند. سپس در پی جلساتی که یکی دو مرتبه با شخص آقای خزاعی و بنده داشتند خود مدیر کل هم دیروز و هم امروز بعد از آن سوء تفاهم ایجاد شده حضور پیدا کردند و تمام مدت قرار شد در کنار ما قرار بگیرند و به پاس حرمت هفته دفاع مقدس و سینمای دفاع مقدس کمک کنند تا این اتفاق بازتاب های شایسته خود را پیدا کند.

  - احساس می شود که جشنواره دوازدهم فیلم مقاومت تا این جای کار مجدداً مثل دوره های قبلی به سمت همگرایی میان مسئولین و هنرمندان پیش نرفته است و این وحدت بین هنرمندان و دست اندر کاران پیش نیامده است، تا کی قرار است این شعارها ادامه داشته باشد با این تفاسیر جشنواره دفاع مقدس چه تأثیری می تواند روی کیفیت و کمیت آثار بگذارد؟

گفتگو با یزدان عشیری- جشنواره را نمی شود واقعاً نقد کرد. جشنواره رسانه ای است که یک سری کارکردها، رسالت ها و مسئولیت هایی دارد که فراتر از آن هم نمی شود از آن انتظار داشت. جشنواره یک گردهمایی است که می تواند دو سالانه باشد، برای بهتر کردن، تهیه و تولید، آسیب شناسی تولیدات و محصولات کشور و همینطور بازشناسی فضاها و ظرفیت های گمشده در این عرصه و تشخیص افق های ضروری برای گروه های آینده. جشنواره یک ارگان سازمان یافته و قانونمند و صاحب بودجه نیست که این قدرت را داشته باشد که سیاست گذاری کند، بودجه تزریق کند، نظارت بر تولید داشته باشد و هم ارزیابی آثار را انجام دهد. می شود تعبیر کرد که جشنواره آخرین مرحله از پروسه و چرخه شکل گیری، تولید و عرضه آثار فرهنگی است. به همین خاطر باید ما بخشی از این آسیب شناسی، بخشی از این خلع ها را در جشنواره های بعدی ببینیم. مخرج مشترک برای خروجی ها و بازدهی هایی که سیاست گذاری و چرخه را در واقع مورد سنجش و محک زدن قرار بدهد. به نظر من برگزاری جشنواره خود مثل روشن کردن چراغی است به فضا و وضعیت موجود که بدون این چراغ شاید ما به درک و شناخت روشن و شفافی از وضعیت موجود نرسیم. جشنواره آسیب ها و نقاط قوت را نشان می دهد ولی بخش از گفته شما درست است که متأسفانه ما عادت کردیم کمی به شعارهای شیک و آرمانی بسنده کنیم. شعار اگر پشتوانه و برنامه ریزی نشده باشد تو خالی و عبث باقی می ماند. این احساس وجود دارد که نه در حیطه دفاع مقدس چرا که در خیلی از حوزه ها به خاطر همین نگاه مقطعی و شعار زدگی ما دچار کلیشه ها و رفع تکلیف شده ایم. آثار ما نیز به شدت سخیف و رفع تکلیف شده اند. نکته ای دیگر هم وجود دارد که همه نوک پیکان انتقاد را به سمت مسئولین نبریم. مسئولین یکی از ارکان شکل گیری نبوغ و بلوغ سینمای دفاع مقدس می توانند باشند اما بخش عمده هنرمندان و فیلمسازان هستند. باور کنید که در فضای سینمای ایران حرف های جدید، خلاقیت ها، تجربه های بدیع ذره ای کمرنگ شده است. قطعاً اگر آثار درخشانی شکل بگیرند، ایده های نو ارائه شود حتماً دستگاه ها، ارگان ها چه در بخش خصوصی و و چه در بخش دولتی از سر دلسوزی و احتمام توجه و سرمایه گذاری کنند. شاید پروسه تولید سالانه در حوزه دفاع مقدس کم نباشد، چرا این آثار نمی درخشند. باید در این فیلم ها آسیب ها دیگری پیدا کنیم. طرح فیلمنامه، طرح ایده، فقدان پژوهش های لازم، نداشتن مطالعات جامع فیلمسازان، فاصله گرفتن از خلل جمعی و تکیه کردن به سلامت فردی. همه این ها باعث می شود یک فیلم که باید محصول خلل جمعی باشد با سلایق بسته و محدود در چمبره ای از کلیشه ها، روزمرگی و در سطح باقی بماند. اگر چه در حوزه سیاست گذاری و سرمایه گذاری هم بعضاً احساس می شود مسئولین ما دچار یک نگاه مقطعی و روزمرگی و پاره وقتی و دوره ای خودشان هستند ولی چه در حوزه سینمای دفاع مقدس و چه در حوزه های دیگر و در همه حوزه های فرهنگی اگر نگاه نو و بیداری نباشد، اگر برنامه ریزی استراتژیک مبتنی بر دیدگاه های بلند مدت نداشته باشیم در جا می زنیم و نباید به تک ستاره ها و کورسو هایی که اتفاق می افتد بسنده کنیم.

  - با توجه به بین المللی بودن جشنواره تا این لحظه پوشش جشنواره در رسانه های خارجی چگونه بوده است؟

- خوشبختانه یکی از موفقیت ها و فرازهای جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در واقع حضور و موفقیت اش در عرصه بین المللی به کار گرفتن ظرفیت های بین المللی به لحاظ مشارکت دادن فیلمسازان بزرگ و مستقل دنیا است. به لحاظ درگیر کردن چالش رسانه ای در حوزه رسانه های بین المللی من فکر می کنم جشنواره دوازدهم یکی از موفقیت ها را پشت سر گذاشت. یکی از دردهای بزرگ جامعه ها به خصوص در حوزه فرهنگ ضعیف بودن دامنه محاسبات بین المللی و فقدان ساز کار ها و مکان های قانونمند برای توسعه این مسئله است و اگر تک و توک فیلمهایمان در فستیوال ها می درخشند از سر شانس و یا از سر ارتباط های شخصی فیلمسازان و یا بعضی دستگاه های اجرایی است ولی در حیطه بین المللی از دوره یازدهم این نگاه انتخاب شد و من فکر می کنم بخش عمده اش را مرعون جسارت محمد خزاعی هستیم. علی رغم جوانی و علی رغم سن و سالی که دارد من فکر می کنم در این حوزه با ریسک پذیری بالا جسارت و خلاقیت کرد و این نمونه را در جشنواره های کیش و جشنواره فجر گذشته نیز می توان دید که دبیر هر دو جشنواره محمد خزاعی بود. این دوره علی رغم فضای دفاع مقدس که در جامعه ما به شدت مسموم و همراه با سوء تفاهم بوده با رایزنی ها، مذاکرات خیلی خوب، با لابی های خیلی خوب، با کمک بعضی از سازمان ها مثل سازمان فرهنگ و ارتباطات، رایزنی های فرهنگی در بعضی از کشور ها توانست فضایی ایجاد کند که ما 35 مهمان خارجی در شهر کرمان میزبان باشیم. مهمانانی که از 25 کشور جهان حضور دارند و این هم در نظر داشته باشید که رویکرد جشنواره در بین الملل مبتنی بر بین الملل است. مقاومت درست است که مفهومی ریشه دار در تاریخ و فرهنگ ما دارد اما مفهوم مقاومت یک مفهوم جدید در عرصه بین الملل می باشد. در واقع یک بلوک جدیدی را معرفی می کند. به خصوص در حوزه سینما که احساس می شود جشنواره بین المللی فیلم مقاومت یک پایه گذاری درست سینما را با یک دیدگاه جدید در نظر دارد. من این را به این دلیل می گویم که رصد و تحلیل روی رسانه های مختلف در چند روز اخیر این را نشان می دهد. روزنامه دیزاین فوست که یک روزنامه رژیم صهیونیستی می باشد جشنواره را جشنواره ای برای تولید انزجار و نفرت اسرائیل توصیف می کند. روزنامه هایی مثل واشنگتن پست با تیراژ میلیونی نسبت به این جشنواره و همایش هنر مقاومت در ایران موضع گیری می کند و یا روزنامه فاینشنال تایمز نیز همینطور. جالب تر اینکه یک روزنامه صهیونیستی با عنوانی به معنای اتفاقات وحشتناک این جشنواره را در ردیف اتفاقات وحشتناک دنیا تعبیر و توصیف کرده و گفته که ایران تبدیل شده است به کعبه فیلمسازان ضد امپرسیالیست و اشاره ای به دبیر جشنواره محمد خزاعی کرده و از او به عنوان مردی که قصد تصرف سینمای جهان را در حوزه فرهنگ و سینما دارد نام برده است. همه این تحلیل ها نشان می دهد که این جشنواره به لحاظ راهبردهای بین المللی با اینکه خیلی می توانست بهتر از این عمل کند ولی با انجام ملاحظات و محدودیت ها و امکانات و تدابیری که می شد اندیشید و اجرایی کرد در بازه زمانی محدود من فکر می کنم تا این اندازه حضور و مزاحمت بین المللی برای بعضی از نگاه های مخالف نسبت به جامعه و کشور ما فکر می کنم خود موفقیت کمی نیست.

 - با توجه به این شرایط بازخورد مهمانان خارجی در این جشنواره چگونه بوده است؟

گفتگو با یزدان عشیری- فکر می کنم استقبال خیلی خوبی داشتند. همه به دیده تحسین نگاه کردند و این دید را داشتند که ایران در واقع جسورانه در حوزه فرهنگ فیلم و رسانه وارد شده است. رسانه ای که به دلیل ریشه دار بودن در آمریکا در تسخیر قدرت های غرب و هالیوود است اما ایران با عنوان یک جریان نوظهور و یک موج جدید در این عرصه با مفهوم مقاومت وارد شده است که به نوعی مدیریت جریان خیزش ها و جنبش های مستقر و تفکرات معترضانه نسبت به امپریالیست و به تعبیر سیاسیون استکبار جهانی است و خوشبختانه در نشستی که دیروز برگزار شد ایده ایده ای عنوان کردند که ایران یک پایگاه منسجم ایجاد کند و یک اتحادیه برای فیلمسازان مستقل دنیا تشکیل بدهد که خواستگاه اش همین جشنواره باشد. طرح این مسائل نشان می دهد که از بسترهای ایجاد شده آن ها راضی هستند و حتی نگاهی مثبت نسبت به توسعه و ترویج این فرهنگ دارند و قطعاً با ایجاد این اتحادیه پتانسیل های خیلی خوب، ارتباطات بیشتر، توسعه دامنه حوزه کشور ها می توانند همان نگاهی که عرض کردم را تبدیل به یک قطب و یک کعبه برای فیلمسازان ضد امپرسیالیست کنند.

  - با توجه به این که ایران به عنوان بزرگترین کشور اسلامی و این که فرهنگی غنی داشته آیا می تواند جشنواره فیلم مقاومت به عنوان یک قطب در آینده شناخته بشود؟

- این اتفاق صد در صد می تواند بیفتد. چون جامعه ایران یک جامعه نوظهور، بی تاریخ و بی ریشه ای نیست. ما میراث دار تمدن و تمدن های بزرگی هستیم و دارای کشوری هستیم که به لحاظ چشم انداز زیبا هم به لحاظ فرهنگی و هم به لحاظ آیینی و هم به لحاظ جغرافیایی با بیشترین تنوع همراه هستیم و نکته دیگر این که با انقلاب اسلامی یک الگوی جدید سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نیز به جهان عرضه شد. ارائه این الگو مبتنی بر ایدئولوژی اسلام و نگاه آرمانی و وجوه مشترک آرمانی که ما با خیلی از کشور های منطقه به جهان داریم و همینطور زیر بار نرفتن و به جان خریدن تهدید ها و تحریم ها و تبدیل کردن راه ها به فرصت های ارزشمند در راستای اهداف ملی و همه این ها باعث می شود تا ایران بتواند با طرح دیدگاه های مواضع مشترک تمامی کشور های مشترک المنافع و یا تمامی کشورهایی که با ما به لحاظ آرمانی و به لحاظ سیاسی و یا به لحاظ آیینی مشترک هستند و یا مشترکات دینی داریم می تواند روی این کشور ها تأثیرگذار باشد. بخش عظیمی از هنرمندان مستقل دنیا همواره با عنوان فیلمسازان نا راضی نسبت به وضع موجود در دنیا به خصوص آمریکا و اروپا یک اپوزوسیون هستند که می توانند در کنار این مجموعه قرار بگیرند اما چون سینمای ایران ویژگی ها و شاخصه های منحصر به فرد خود را دارد. هم رنگ و لعاب دینی و هم رویکردهای انسانی و شاعرانه دارد. درخشش فیلم های ما در فستیوال های مختلف این را ثابت کرده اند که ایران صاحب یک سینمای غنی و عظیم است. با پشتوانه میراث های فرهنگی و پشتوانه تاریخی ایران می تواند لیدر جریان باشد. فریادی که امروزه تحت عنوان بیداری اسلامی تمام جهان اسلام را در نوردیده و همین طور به عنوان یک جنبش آزادیخواهی و استقلال جویی حتی خون بسیاری از سردمداران کشورهای اروپایی را به جوش آورده است. طرح مفهوم مقاومت و مفهومی که وجود دارد هم مفهوم سیاسی دارد و هم نگاه نوستالژیک و ارجاعی به هشت سال دفاع مقدس دارد و در کل مفهومی فراگیر و جامع است که به همین خاطر می تواند با به احتزاز در آوردن پرچم فرهنگ مقاومت و سینمای مقاومت ایران به عنوان یک قطب مطرح بشود.

  - در این جشنواره ما یکی از بهترین مدیریت های روابط عمومی را شاهد هستیم و مدتی است که شما روابط عمومی بسیاری از جشنواره ها را مدیریت می کنید. آیا از این همه کار و تلاش خسته نشدید؟

-  انسان وقتی در اوج کارهای جشنواره قرار می گیرید و در اوج ازدحام و خستگی ذره ای  احساس می کند که بریده است ولی چیزی که خیلی زیباست این است که همه بچه های مطبوعات مثل دوستان خیلی خوب ما هستند. چه آن هایی که توفیق حضور در جشنواره را داشتند و چه آن هایی که این توفیق را نداشتند و خیلی موارد دیگر با این همدلی، همراهی و همیاری که بین بچه های رسانه وجود دارد زیر چتر جشنواره قرار گرفتند تمام خستگی ها را از جان ما بیرون می کند. این گرد هم بودن، هم نشینی و گپ و گفت، ایجاد و طرح خاطره و همه این مسائل کمک می کند که چند روزی که از برگزاری جشنواره فاصله می گیریم دلمان برای آن خاطره ها تنگ بشود و انسان دوباره وسوسه می شود که یک تجربه دیگر و یک دور هم جمع شدن دیگر را تکرار کند. برگزاری جشنواره هرکدام ممکن است سختی هایی داشته باشد اما خاطرات ماندگاری نیز با خود به همراه دارد که در ذهن هر از گاهی که تکرار می شود به دل می نشیند.

  - پس می توانیم امیدوار باشیم که این حضور شما استمرار داشته باشد؟ چرا که قبل از جشنواره فیلم مقاومت زمزمه هایی مبنی بر اینکه شما با اکراه می خواهید مدیریت روابط عمومی را بر عهده بگیرید آیا به دلیل خستگی بود و یا مشکلات دیگری سر راه وجود داشت؟

- نه در واقع هیچ چیزی نبود و هر برنامه ای که آقای خزاعی داشته باشد مطمئن باشید که ما سعی می کنیم در کنارش باشیم چرا که فکر می کنم از بدو شروع فعالیت جشنواره یا فرهنگی من و آقای خزاعی کنار هم هستیم و کار کردن با ایشان را قطعاً من دوست دارم و باعث افتخار بنده نیز می باشد. به این دلیل که من در خیلی جاها راحت هستم چراکه ایشان هم جوان و هم خلاق می باشند و جسارت کافی را دارند و به همین خاطر این اتفاق برای بلند پروازی، از همه مهم تر این که ایشان و شخص بنده از دل بچه های رسانه می باشیم و تمام افتخارمان این است که عضو انجمن منتقدان و نویسندگان هستیم. چون با خود بچه های مطبوعات هستیم هیچ موقع خسته نمی شویم و این همنشینی، دوستی و صمیمیت، ایجاد خاطره و همه لحظات برای ما شیرین می باشند.

 


 تاريخ ارسال: 1391/7/8
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>محمد :

مصاحبه خیلی خوبی بود، جالب تر از همه اینکه حرف های جناب عشیری با مصاحبه ای که قبل از جشنواره با ایشان انجام داده بودید توفیری نکرده بود و این نشان می دهد که جناب عشیری در گفتار و کردارشان بسیار صادقانه عمل می کنند. باز هم خسته نباشید پرده سینما مثل همیشه در ایام برگزاری جشنواره ها بهترین بود و فقط اخبار را از طریق شما دنبال می کردیم

0+0-

دوشنبه 10 مهر 1391



>>>رها:

شماها شدین تریبون آقای عشیری؟

0+0-

يكشنبه 9 مهر 1391



>>>کیومرث کوارکوهی:

مصاحبه فوق العاده ای بود، سپاس از زحمات بی شائبه پرده سینمایی های نازنین

0+0-

يكشنبه 9 مهر 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.