پرده سینما

جشنواره سی و یکم با نظم و ترتیب خاصی برگزار می شود؛ گفتگو با یزدان عشیری

پرده سینما







 

 

 

یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در آستانه برگزاری این رویداد مهم سینمایی به برخی سوالات در رابطه با این جشنواره پاسخ گفت.

یزدان عشیری- با توجه به اینکه در آستانه برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم فجر هستیم چه اقداماتی از لحاظ اجرایی تا کنون انجام شده است؟

  - خوشبختانه با درایت دبیر جشنواره جناب آقای عباسیان که دوره گذشته هم به عنوان مدیر عامل موسسه رسانه های تصویری و به عنوان مجری طرح جشنواره از دور و نزدیک در کنار شورای برگزاری بودند و اشراف و شناخت کافی از روند اجرایی جشنواره فجر را دارند تا کنون اقدامات مثبت زیادی برای برگزاری هرچه باشکوه تر این دوره از جشنواره انجام پذیرفته است.

 شاید به لحاظ گستردگی، بزرگی و عظمت هیچ جشنواره ای در ایران به گستردگی جشنواره فیلم فجر نباشد. خوشبختانه با همان درایتی که ایشان داشتند امسال سعی کردند در بدنه شورای برگزاری ترکیبی از مدیران با تجربه و در بخش هایی نیز از چهره های جدید با توانمندی های نوینی استفاده بکنند که قطعاً این ترکیب کمک می کند تا سی امین جشنواره فیلم فجر که جشنواره موفق و درخشان بوده به ما کمک می کند تا ما با بهره گیری از نقاط قوت و ظرفیت های مثبت جشنواره سی ام و تجربه های محک خورده جشنواره سی ام یک فضا و تجربه نوینی را در واقع به مرحله اجرا بگذاریم و پیش بینی هم می کنم که با برنامه ریزی های خیلی خوبی که اتفاق افتاده و جلساتی که من در شورای برگزاری جشنواره می بینم فکر می کنم با جشنواره ای موفق روبرو باشیم. پیش بینی می کنم در عملی ساختن حوزه های مختلف، جذب فیلمسازان جهان و هنرمندان در کنار رایزنی در حوزه جغرافیایی استان ها این جشنواره با برنامه ریزی ملی تری بوده و در جهت تجلی اراده ملی همچنین همیاری اتفاق افتاده در همه حوزه ها که خودم نیز در ارتباط بودم برنامه های خوبی در حال عملی شدن است که همه نشان از این دارد که جشنواره خوبی را در پیش داریم.

- در مورد نشست هم اندیشی که قرار است با نمایندگان رسانه ها و انجمن منتقدان ترتیب داده اید توضیح دهید؟

 یزدان عشیری - این نشست را اوایل آذر یعنی حول و حوش دهم این ماه این خواهیم داشت و حضور همه اصحاب رسانه در این نشست به ما کمک خواهد کرد. ما گلچینی از نمایندگان رسانه های مؤثر را در غالب نشستی سی یا چهل نفری با نمایندگان رسانه ها و سردبیران را در این نشست خواهیم داشت که در این نشست به پیشنهادات استعلایی در جشنواره  برای نشست های پرسش و پاسخ، نحوه استقرار غرفه ها و حوزه های مختلف به بحث می پردازیم.

- بحث هایی برای برگزاری جشنواره در برج میلاد شد که هنوز مشخص نیست این برج قطعاً به عنوان کاخ جشنواره خواهد بود یا نه، در این باره یک توضیح دهید و آیا بر طربق شنیده ها نشست ها را امسال هنرمندان اداره می کنند و یا همانند سال گذشته برگزاری همه نشست ها برعهده یک منتقد است؟

  - ما برای برج میلاد هنوز به قطعیت نرسیده ایم اما در واقع برج میلاد به هر لحاظ بهترین گزینه است. ظرفیت رسانه ها 800 تا 1000 نفر است و برج نیز کاخ جشنواره می باشد اما سینمای رسانه در برج نمی باشد. من به شخصه علاقه داشتم برج به عنوان سینمای رسانه باشد که متأسفانه به لحاظ رسانه ای امکان ندارد. سال گذشته آقای خزاعی با نگاه ویژه اش تلاش داشت که مجموعه ای را داشته باشیم که فقط مخصوص رسانه ها باشد و همچنین جلسات نقد و بررسی را پیش بینی کرده بودیم که فقط رسانه ها باشند که همه سال گذشته روی برج تأکید کرده اند و آن جا به عنوان دفتر و کاخ جشنواره انتخاب شد که مهمانان بین الملل، بازار فیلم و داوران بخش تجلی اراده ملی و خود هنرمندان نیز هستند که به هیچ وجه برج ظرفیت این را ندارد که در اختیار این ها باشد.یکی از اهداف نشست هم اندیشی نیز همین است که همه چیز درباره برج مشخص شود و ما تکلیف را روشن کنیم و در واقع سنگ ها را با هم وا بکنیم. میلاد التزامات و شرایطی عمومی دارد.

- با توجه به این که شما اظهار داشتید که جمعیت رسانه ها 800 نفر است کدام سینماها در شهر تهران به غیر از برج میلاد گنجایش 800 تا هزار نفر را دارد؟

  - من به عنوان یک شخص که کار رسانه ای انجام می دهد هیچ جایی را بهتر از برج نمی دانم. برج از هر لحاظ بهترین گزینه است و جدای از آن هیچ جایی برای اصحاب رسانه بهتر از حضورشان در متن جشنواره نیست. وقتی رسانه ها را از جشنواره جدا کنیم چه چیزی برای رسانه ها باقی می ماند؟ یک خبرنگار چگونه می تواند خبر تهیه کند، نقد کند، چشم انداز آینده را تعیین کند و بنویسد؟ به نظر من تبعید کردن اصحاب رسانه در هر جایی از تهران اشتباه است و ما تابع خروجی نشست هم اندیشی هستیم و تلاش داریم تا همه چیز به کام رسانه ها خوش بیاید و بعد سایر فعالان. رسانه ها بی شاعبه و مخلصانه ترین خدمت را ارائه می کنند. رسانه ها که بیشترین نقش آگاهی را به سینمای ایران ارائه می کنند. جای رسانه ها در صدر جشنواره است.

یزدان عشیری- سال های گذشته جشنواره بدون هیچ مشکلی در برج میلاد برگزار می شد؟ چرا نمی شود همانند جشنواره بیست و هشتم جشنواره در برج برگزار شود؟

  - انتقادات بسیاری به جشنواره بیست و هشتم می شد. بسیاری از کارت ها به خاطر عدم استفاده باطل شدند و بسیاری نیز اصلاً برای گرفتن کارت مراجعه نکردند. در واقع می توان گفت که یک سوم عزیزان نیامدند. ما یک سیستم ایجاد کردیم برای خبرنگارانی که اگر سه روز متوالی از کارتشان استفاده نکنند کارت باطل می شود و خیلی ها با این حال نیامدند و ما این سیستم را به پنج روز نیز تمدید کردیم که باز هم خبری از برخی دوستان نشد. ریسک بزرگی است که 1600 خبرنگار در سالن باشند. سال گذشته بسیاری از کسانی که در برج بودند بخشی در پلاتو بودند و بخشی نیز بازاری بودند. ما سال گذشته تنها چهار سالن اکران پر داشتیم. اکران ها به نشست وصل بود و خبرنگاران دیر به نشست می رسیدند و معمولاً آخرین نفر حاضر در نشست خبرنگاران بودند. از نظر جمعیت برج ریسکی ندارد اما در به طور مثال در سینمای فلسطین ما ریسک هایی داریم و جدا از این سینمای فلسطین اشکالاتی از جمله امکانات اینترنتی محدود، کوچک بودن فضا، قرار داشتن در طرح ترافیک، نداشتن جلال و شوکت برج را دارد. ما به رسانه ها در واقع ظلم می کنیم که آن ها را از بطن جشنواره دور می کنیم. تعداد زیادی گروه های تلویزیونی وجود دارد که تعدادشان سی و هفت عدد است. ما برای هر گروه به یک نفر امکان دسترسی به سالن را دادیم و بخشی از جمعیت ما در واقع فعال غیر مزاحم اند. تعدادی اعتراض به دلیل ترافیک رسانه ها و اکران بود که در برنامه های ما است که فاصله زمانی را طوری تعریف کنیم که برای رسانه ها نیز مزاحمتی ایجاد نشود. جشنواره فیلم فجر جشنواره بزرگی است و بزرگترین رویداد سینمایی ایران قطعاً جذابیت های خاص خود را دارد. خیلی از رسانه ها که به فیلم و سینما کاری ندارند نیز برای پوشش جشنواره تلاش می کنند. سال گذشته از تجربه دوستان استفاده کردیم و با آسیب شناسی ادوار پیشین در تلاش هستیم تا جشنواره ای بهتر برگزار کنیم. در نشست هم اندیشی رسانه هایی که به اتفاقات سال سینمای ایران دیدگاه دارند بیشتر توجه داریم و این ها در اولویت ما قرار دارند. کلیه رسانه ها و نمایندگان رسانه های گروهی که به راجع به جشنواره فیلم فجر یک مطلب نوشته اند هم حضور دارند اما خیلی ها که تلاشهای بسیاری کرده اند بحثشان جداست و گروه هایی که مطالب پوششی و حتی یک مطلب در رابطه با فجر در درجه بعدی هستند، آن هایی که پنج مطلب راجع به سینمای ایران نوشته اند در درجه بعدی و باقی رسانه ها جایی ندارند. ما می بینیم چه رسانه هایی اهمیت می دهند و یادداشت های تولیدی دارند. ما رسانه های فعال را همیشه همایت می کنیم.

- بازخورد اخبار جشنواره در رسانه های خارجی چگونه بوده است؟

یزدان عشیری  - بازخورد در رسانه های خارجی خوب بود. با توجه به گذر سه دهه که جزو جشنواره های معتبر آسیا می باشد. جشنواره فجر سابقه ای درخشان در معرفی فیلم های خوب ایرانی دارد که در جشنواره های مختلف در جهان درخشیده اند که به عنوان مثال می توان فیلم جدایی نادر از سیمین را نام برد و حتی حضور و توجه سینماگران مهم دنیا که شناخته شده نیز می باشند. همزمانی جشنواره در پیروزی انقلاب اسلامی و در کنار بهره گیری از رسانه های فعال خارج تا امروز مذاکرات و تعاملات خوبی صورت گرفته است. مذاکرات خیلی خوبی داشتیم و با توجه به این که هنوز تا برگزاری جشنواره زمان داریم خیلی کار خاصی صورت نگرفته اما در بسیاری از رسانه ها فیدبک های خیلی خوبی را شاهد بودیم که خیلی بیش تر از دوره سی ام بوده است. در داخل هم من همه رسانه ها را دوست دارم و سعی داریم این دامنه تعاملات را بیشتر کنیم و تا الآن بازخوردها خوب بوده و 180 نماینده رسانه ها حضور داشتند و بازتاب خوبی هم داشته است. خوشبختانه پیوستگی ویژه ما به رسانه ها انصافاً دست مرا برای ارائه تسهیلات به رسانه ها بازگذاشته تا ما بتوانیم بیشترین تعاملات را در بخش رسانه ها داشته باشیم و فکر می کنم ما شاهد همکاری رسانه ها باشیم. خیلی از رسانه ها همکاری کرده اند و پیشنهاداتی ارائه داده اند و ما واقعاً استقبال می کنیم.

- با توجه به این که سال گذشته معرفی فیلم ها توسط تهیه کنندگان به جشنواره تمدید نشد و جشنواره سی ام با نظم و انضباط خاصی پیش رفت آیا این جشنواره نیز در تحویل فیلم ها هیچ تمدیدی نخواهد داشت؟

  - به امید خدا جشنواره سی و یکم نیز با نظم و ترتیب خاصی برگزار شود. سال گذشته آقای خزاعی استانداردهایی را به وجود آورده که حق جشنواره فیلم فجر است. سی سال سن بلوغ و رشد جشنواره است. شورای برگزاری فعلی جشنواره که شامل مدیرانی جدید است اصرار بر این داشتند که استانداردهای سال گذشته نیز رعایت شود. از انتشار زمان فراخوان و اعلام پایان زمان دریافت فرم و بیستم دی که زمان ارائه نهایی فیلم است و به خصوص دوستان برنامه ریزی مصرند و می خواهند امسال با همزمان با پیش فروش جشنواره برنامه اکران هم برای سینما دوستان در سایت باشد. روند خوبی نیز در استقبال فیلمسازان در بخش بین الملل داشتیم . تا کنون 191 عنوان از 54 کشور آمده و پیش بینی می کنم که با حفظ استانداردهای گذشته بتوانیم سیر تکاملی داشته باشیم که باید با استانداردها هماهنگ باشد.

- چه تعداد فیلم ایرانی تا امروز به جشنواره معرفی شده اند؟

  - مطابق آماری که تا امروز داشتیم 55 مستند، حدود 41 فیلم تحویل دبیرخانه جشنواره داده شده اند که آقای سیمونیان نیز گفته اند که با رایزنی هایی که تا دو روز بعد خواهیم داشت شاید تعداد فیلم ها بیشتر از سال گذشته شود.

- فیلم برلین منفی هفت که تهیه کننده اش دبیر جشنواره می باشد چگونه می تواند در جشنواره حضور داشته باشد؟

  - در این جا یک سوء تفاهم به وجود آمده است. اگر آقای عباسیان تهیه کننده فیلم باشند فیلم به طور قانونی نمی تواند در جشنواره حضور داشته باشد اما فیلم محصول مؤسسه رسانه های تصویری می باشد و همانند فارابی که سال های گذشته مسئول برگزاری جشنواره بود و چندین فیلم نیز در جشنواره داشت این فیلم نیز می تواند در جشنواره حضور داشته باشد.


 تاريخ ارسال: 1391/9/3
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.