پرده سینما

قوی تن: برای انجام رسالتم فیلم می سازم؛ گزارش نشست پرسش و پاسخ فیلم «آفتاب مهتاب زمین»

سارا طاهرمقدس









 

نشست پرسش و پاسخ فیلم آفتاب مهتاب زمین به کارگردانی علی قوی تن ظهر امروز با حضور برخی از عوامل این فیلم سینمایی از جمله علی قوی تن (کارگردان و بازیگر)، شهاب نوروزیان (مدیر فیلمبرداری) و مهدی حسنی وند (تدوین گر) در سالن کنفرانس سعدی مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.

 

نشست فیلم آفتاب مهتاب زمینبه گزارش خبرنگار سایت پرده سینما در ابتدای این نشست شهیدی فر با اشاره به اینکه این فیلم یازدهمین ساخته قوی تن است از وی خواست تا در خصوص تولید این فیلم توضیحاتی را ارائه دهد.

قوی تن در ابتدا از اصحاب رسانه تشکر کرد و آن ها را بسیار زحمت کش تر از فیلمسازان برشمرد و گفت: من خیلی مایل هستم که این فیلم را دومین ساخته من بدانید یعنی پرواز بادبادک ها و آفتاب مهتاب زمین را فیلم های من بدانید و بقیه فیلم هایم را کارهایی برای کسب تجربه قلمداد کنید که البته همگی آن ها برای من برکت به همراه داشته است.

سپس قوی تن در خصوص سوأل شهیدی فر مبنی بر اینکه آیا این فیلم های می تواند مخاطب عام را به سوی خود جذب نماید یا خیر گفت:

سال ها است ما راهمان را در سینما گم کرده ایم و ترس از گیشه بر تمامی اهالی سینما قالب شده است و رسانه ها هم که همیشه پشتیبان فیلمسازان بوده اند همیشه این سوأل را دارند که چرا سینماگران به گیشه نمی اندیشند؟ من در پاسخ به این دوستان می گویم ما نمی خواهیم برای دلمان فیلم بسازیم ما می خواهیم رسالتی که بر دوشمان است را به سرانجام برسانیم. حرفی که دوستان به ما می زنند مثل این است که بروند و به یک نقاش بگویند چرا تابلویی را نقاشی می کنی که خریداری ندارد!

قوی تن در ادامه سخنانش افزود:

مسئله گیشه در سینما کار تکنسین هایی است که برای تهیه کننده ها و کمپانی هاکار می کنند. من به عنوان فیلمساز باید فیلمنامه را دوست داشته باشم آن حرفی که دلم می خواهد بزنم را بسازم! اگر ما سینما را نترسانیمو اجازه بدهیم هر کس هر فیلمی را که مایل است بسازد البته در مسائل ساختاری و نه در مسائل مربوط به قوانین و چارچوب های نظام این سینما می تواند از تنوع برخوردار شود. فیلم را علاقه مندان سینما می بینند و ما باید فضا را برای همه باز کنیم و مطبوعات نیز کمک کنند تا فیلمسازان آنچه را که مد نظر دارند کار کنند و مسئولین نیز تلاش کنند تا سینما گسترش پیدا کند و فضای اکران باز شود و ما به فکر فروش و گیشه نباشیم.

نشست فیلم آفتاب مهتاب زمینقوی تن سپس با اشاره به ترک عده ای از اصحاب رسانه هنگام نمایش فیلم گفت:

اگر امروز افرادی سالن سینما را ترک کردند من می خواستم بروم و از آن ها خواهش کنم تا این فیلم را تجمل کنند و به همین خاطر می گویم سلیقه مخاطب هم برای من مهم است اما در هر حال فیلم من سلیقه تماشاگر نیست.

سپس در ادامه این نشست شهیدی فر در خصوص نحوه انتخاب بازیگرامن این فیلم که اصولاً نمی تواند مخاطبان را به دنبال فیلم بیاورد و فیلم از لحاظ لوکیشن و قصه بسیار مشکل دارد و شبیه تله فیلم های نازل شده است از قوی تن خواست تا در خصوص این مطالب توضیحاتی را ارائه کند.

قوی تن در پاسخ گفت: من دوست دارم هر کس هرچه را که دلش می خواهد به من بگوید اما من همان راه خودم را می روم و این انتقادها برای من ارزشمند است و من سعی می کنم با توجه به آن ها ایرادهایم را کم کنم.

سپس یکی از خبرنگاران در خصوص علاقه وی به بازی در فیلم ها و به ویژه بازی در فیلم خودش  سوأل کرد که قوی تن در پاسخ گفت:

سینمایی ها کلاً به همه حیطه های سینما علاقه دارند اما اصل موضوع این است که من دوست دارم پول و جمایت باشد تا من در یک سمت باشم و زحمت یک کار را بکشم همانطور که می دانید اینکه یک بازیگر بتواند تداوم روحی را ایجاد کند و هم وظیفه پشت و هم جلوی دوربین را بر عهده داشته باشد بسیار سخت است اما وقتی پولی نیست تا من بتوانم برای فیلمم بازیگر بیاورم باید خودم بازی کنم. یک بازیگر طراز اول برای یک ماه کار 100 میلیون تومان دستمزد می خواهد و بعد از 4 ماه باید حدود 400 میلیون تومان دستمزد به وی داد و برای حضور در خارج از تهران اسکان می خواهد و غذای درست می خواهد و مسلماٌ آن چیزی را که من می خوردم نمی خورد و من فیلمساز مستقل نمی توانم این هزینه ها را پرداخت کنم.

سپس تدوین گر فیلم نیز در جملاتی درباره ریتم فیلم گفت:

نشست فیلم آفتاب مهتاب زمیناین چهارمین تجربه من با آقای قوی تن است و ایشان سبک شان به این صورت است و احساس می کنم نسبت به فیلم قبلی شان بسیار پخته تز شده اند. من به عنوان تدوین گر سعی می کنم به ذهنیت فیلمساز نزدیک شوم و تلاش من این بوده که مخاطب به راحتی بتواند فیلم را دنبال کند البته به دلیل ذات فیلم که ریتم کندی را طلب می کند شاید در لحظاتی برای مخاطب سخت باشد.

وی افزود: من ضمن صحبت با آقای قوی تن به این نتیجه رسیدم که در برخی از صحنه ها جابجایی به وجود بیاوریم تا فیلم برای مخاطب قابل فهم تر باشد اما توجه به جنس فیلم نیز برای ما بسیار مهم بود. این فیلم بسیار ظریف و نرم پیش می رود و به عقیده من مخاطب باید در همان ابتدا تکلیف خود را با فیلم روشن کند من امروز در این سالن احساس کردم که از همان ابتدا مخاطبان به دنبال بازیگران رنگارنگ بوده اند که در این فیلم وجود ندارد.

سپس در ادامه این نشست از قوی تن سوأل شد که با توجه به چهره اش مایل نیست در نقش سهراب سپهری بازی کند که وی پاسخ داد:

وقتی اسم سهراب را می بریم باید با احتیاط عمل کنیم خیلی ها تا الآن این مورد را به من پیشنهاد داده اند و حتی گفته اند حاضریم با هزینه شخصی این کار را انجام بدهیم که با مخالفت من مواجه شده اند چرا که من مایلم اگر قرار است این پروژه انجام شود باید حمایت های ویژه ای از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا بنیاد سینمایی فارابی و سایر نهادها انجام شود.

در پایان این نشست علی قوی تن گفت: دوست داشتم فیلمی در مورد روحانیت بسازم چرا که احساس کردم شاید این فیلم برای روحانیان تلنگری باشد.


 تاريخ ارسال: 1391/11/13
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.