پرده سینما

شهابی: قصد من طرح مشکلات اجتماعی بود؛ گزارش نشست پرسش و پاسخ فیلم «روز روشن»

سارا طاهرمقدس









 

نشست پرسش و پاسخ فیلم روز روشن به کارگردانی حسین شهابی عصر امروز در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد با حضور تعداد کثیری از اصحاب رسانه و عوامل این فیلم سینمایی در سالن کنفرانس سعدی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد.

 

نشست فیلم روز روشنپانته آ بهرام (بازیگر)، مهران احمدی (بازیگر)، سودابه بیضایی (بازیگر)، محمدرضا سکوت (مدیر فیلمبرداری)، غلامرضا گمرکی (تهیه کننده)، حسین شهابی (کارگردان) از جمله عوامل این فیلم سینمایی بودند که در این نشست حاضر شده بودند.

در ابتدای این نشست حسین شهابی در خصوص تولید این فیلم گفت: این کار اول سینمایی من است و موضوع اش دغدغه من نسبت به مسائل اجتماعی است و نگارش فیلمنامه حدود 1 سال طول کشیده و به همت آقای گمرکی کار به ثمر رسید. موضوع این فیلم قصاص و نجات جان یک اعدامی است و محتوای آن یک کار رئال اجتماعی است و یک نوع بهانه ای برای واکاوی مشکلات جامعه و واکنش و رودررویی آدم هایی که با این امر در ارتباط هستند و این فیلم یک ملودرام تراژیک اجتماعی و یک تحلیل اجتماعی است ما در مقام نقد نیستیم، ما جامعه شناس نیستیم و این تحلیل من از اوضاع کنونی جامعه است.

وی در ادامه اظهار داشت: من با کمک چند جامعه شناس و روانشناس فیلمنامه این فیلم را نوشتم که حدود یک سال طول کشید و سال 89 فیلمنامه ثبت شد و تا سال 91 منتظر ساخت فیلم بودیم.

شهابی در مورد عدم هرگونه اتفاق در  فیلمنامه اش گفت: به دلیل اینکه من فکر می کنم آدم را باید در مورد تربیت قضاوت کرد و نه شخصیت به همین دلیل آدم های فیلم شناخته نمی شوند و بیشتر گفتگوها در این فیلم محوری هستند و هیچیک از شخصیت ها پیشینه ندارند و من خواستم با رفتار و کردار و اعمال خودشان را معرفی کنند.

محمدرضا سکوت نیز در این نشست در مورد فیلمبرداری این فیلم که تجربه متفاوتی در کارنامه وی بود گفت:

نشست فیلم روز روشنهمانطور که شما فرمودید بستری که فیلم روی آن استوار است و موضوع را جلو می برد این ناچاری را برای ما آورده بود که یک نوع عدم گریز داشتیم از اینکه دوربین روی دست داشته باشیم و این کار شرایط مخصوص خود را دارد و ما از سبک ترین دوربین ها استفاده کردم من فیلم را با یکی از دوربین های دست عکاسان گرفتم و با فایو ای دی فیلم را کار کردم.

وی در خصوص سختی فیلمبرداری این فیلم گفت: هم تنگی جا و در حرکت بودن ماشین این را برای من مشخص کرد و با همفکری آقای شهابی تصمیم به استفاده از دوربین سبک گرفتیم من اول مخالف اما بعد در نتیجه از این انتخاب راضی بودم. ما تا آنجایی که توانستیم نورهایمان را کنترل کردیم و این دوربین ها کنتراست های شدید را نمی تواند تحمل کند و ما نور دهی را به شکر فضای پاییزی کنترل کردیم و به سرانجام رساندیم.

شهیدی فر در ادامه این نشست در خصوص اینکه برخی از فیلم ها شبیه آثار تلویزیونی شده اند و این فیلم نیز شبیه به تله فیلم ها شده از شهابی خواست تا در این خصوص توضیح بدهد.  

سکوت در پاسخ به وی گفت: این جریان در ذهن من شکل نگرفته و من به این فیلم سینمایی نگاه می کنم از بخت بد تصاویر ما به صورت دی سی پی ارائه شده و به صورت دیجیتال پخش می شود و این اولین تجربه من است و در تصور اول ممکن است بیننده از این شارپ روی پرده راضی نباشد چون عادت به تصاویر نرم 35 میلیمتری داشته و برج میلاد نسبت به سینماهای دیگر امکان پخش خوبی دارد من فیلم را در سینمای دیگر شب گذشته دیدم و کیفیت خیلی بد بود. در کل من تصور آنچنانی ندارم و همه ماجراها و بازیگر ها و غیره در این فیلم سینمایی بودند اگر این احساس به وجود امده به دلیل پلان های بسته و فضای کار و نوع پردازش آقای شهابی بوده و سینما باید از لانگ شات و اکستریم لانگ شات برخوردار باشد اما اینجا همه پلان های ما بسته بود.

سپس شهیدی فر در خصوص اینکه فیلم اتکای زیادی به دیالوگ و ماجرا ندارد و داستان با دیالوگ ها به پیش می رود از شهابی خواست تا در این خصوص توضیح بدهد.

نشست فیلم روز روشنشهابی در پاسخ به وی گفت: به عقیده من همه دیالوگ ها در این فیلم تصویر ساز هستند و اتفاقی را تعریف می کنند و به نظرم این کافی است شما به روح اثر باید نگاه کنید. یک فیلم می تواند در هر نوع فاب و مدیوم ساخته شود اما روح فیلم مهم است و کلید مهم این فیلم معما هایی است که مطرح می کند. در  این کار دیالوگ ها کاربردهای زیادی دارد.

سپس در ادامه این نشست مهران احمدی در خصوص ایفای نقش اش در این فیلم گفت: اولاً سلام و بعد زنده باد سینمای مستقل! جهانگیر الماسی دیشب در برنامه هفت گفت ما فیلم غیر دولتی نداریم اما روز روشن یکی از این فیلم ها است و همه ما از جیب مان خرج کردیم و فیلم را ساختیم.

وی سپس با اشاره به فیلم های بی ارزش سینمای بخش دولتی گفت: شما این فیلم ها را هم دیدید دیگر! همه می دانید چه مشکلات و مصائبی در سینما داریم و چه هزینه های هنگفتی برای تولید یک فیلم وجود دارد  و درود می فرستم برای تمامی کسانی که برای فرهنگ کشور تلاش می کنند و امیدوارم سال بعد هم فیلم در بخش سینمای خصوصی و مستقل داشته باشیم و من به همین امید زنده هستم.

سپس شهیدی فر سوألی در خصوص مثلث عشقی در این فیلم از شهابی خواست تا در مورد آن توضیح دهد.

شهابی در پاسخ گفت: این ها 2 نفرند و نوع تازه ای از روایت عشقی در این فیلم بود و من نمونه آن را ندیده بودم و فکر می کردم تازه است و به همین دلیل به آن پرداختم و این فیلم یک کار عاشقانه انسانی است و این هم جزو زیر لایه های اصلی فیلم است.

در ادامه این نشست پانته آ بهرام در خصوص بازی اش در این فیلم گفت:

نشست فیلم روز روشناولاً باید بگویم علاقه مشترک ما به سینما است و به همین دلیل اینجا هستیم. تفاوت در بازیگری طبیعی است و هر بازیگری دنبال این است که خودش را با خودش مقایشه کند و از خودش جلو بزند و اگر من دنبال تفاوت هستم از هیمن جا می آید.

سپس شهیدی فر در خصوص اینکه ایده فیلم از کجا آمده و آیا منبع اقتباسی برای آن وجود داشته از شهابی خواست تا در این خصوص توضیح دهد.  

شهابی در پاسخ گفت: من اقتباس نکرده ام اما این شباهت ها همیشه وجود دارد و کاملاً فیلمنامه تخیلی بوده و اینطور نبوده که من اراده کرده باشم مشکل اجتماعی را مطرح کنم اما در روند شکل گیری فیلمنامه موضوعات فرعی به ذهن آدم می آیند که تبدیل به قصه اصلی می شوند و من هم مثل شما به کشور و موضوعات آن از جمله سیاسی و اقتصادی و غیره تعصب دارم.

سپس در این نشست گمرکی در مورد روند ساخت و زمان بندی ساخت فیلم توضیح داد و گفت:

من تشکر می کنم از کلیه عوامل فیلم روز روشن که در بدترین شرایط آب و هوایی پشت من و آقای شهابی را خالی نکردند و با احترام فیلم را به اتمام رساندند و امیدوارم ماحصل زحمات ایشان را دیده باشند و برایشان آرزوی موفقیت دارم.

وی سپس افزود: آقای شهابی از من دعوت به همکاری کردند و من به محض خواندن قصه جو گیر شدم و گفتم این خواست خداست که بعد از این زن خرف نمی زند دومین کار نزدیک به کار جشنوراه ای ام را انجام بدهم و بعد از دریافت پروانه ساخت تصمیم گرفتم از اول پاییز سال جاری فیلم را کلید بزنیم و این اتفاق افتاد و اینقدر خوش شانس بودیم که نه برف و نه باران آمد. ما فیلم را طی 32 جلسه تمام کردیم و تصور می کنم از روزی که دفتر جشنواره زنگ زدند برای ارسال فیلم دیگر همه دوستان تشریف اورده بودند و شهابی مانده بود و روز روشن و ایشان با سعه صدر دنبال کار فیلم بودند و هنوز هم دنبال ارسال فیلم به خارج هستیم.

نشست فیلم روز روشنسپس بیضایی در جملاتی گفت: من خوشحالم که دوستان فیلم را دوست داشتند و من نقش افشار را بازی می کردم این شخصیت پیچیده ای داشت و این شخصیت پیچیده بود چون اول یک برداشت بود و به تدریج می رفت جلوتر و یکی از جذابیت های این تنقش پیچیدگی این شخصیت بود.

سپس شهیدی فر با اشاره به اینکه شهابی موسیقی خوانده اما در این فیلم موسیقی موسیقی وجود نداشت سوأل کرد که شهابی در پاسخ به وی گفت:

کوزه گر از کوزه شکسته آب می خورد. شاید به اخاطر احترام زیاد به موسیقی احساس کردم نباید به کاری که ربط ندارد سوء استفاده کنم و کارگردان نباید برای به گریه انداختن مخاطب نی و ساز بزند و درام داستان باید این حس را به وجود بیاورد و در فیلم دیالوگ محور و شلوغ شهری فضایی برای کار موسیقی نبود.

وی در مورد پایان باز این فیلم نیز توضیح داد:

قصه اینطور بود و بیرون آمدن از این فضا لطفی نداشت و فیلم برای من اهمیت دارد به نظرم اگر پویان از زندان بیرون می آمد این فیلم به فیلم دیگری تبدیل می شد. شما در تله فیلم اینجور چیزها را می بینید. 


 تاريخ ارسال: 1391/11/14
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>dariush:

پانته ا بهرام خیلی عشقه!تنها بازیگر به معنای واقعی کلمه در ایران است

0+0-

شنبه 14 بهمن 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.