پرده سینما

خوشبخت: ما باید از تولید فیلم در کشور دفاع کنیم؛ گزارش نشست پرسش و پاسخ فیلم «عقاب صحرا»

سارا طاهرمقدس









 

نشست پرسش و پاسخ فیلم عقاب صحرا به کارگردانی مهرداد خوشبخت با حضور دست اندرکاران این فیلم و اهالی رسانه در سالن کنفرانس سعدی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد.

 

نشست فیلم عقاب صحرابه گزارش خبرنگار سایت پرده سینما مهرداد خوشبخت (کارگردان)، تورج منصوری (فیلمبردار)، عباس اکبری (نویسنده و تهیه کننده)، علیرضا کمالی (بازیگر)، روناک یونسی (بازیگر) و شهرزاد کمال زاده (بازیگر) از جمله عوامل این فیلم سینمایی بودند که در نشست رسانه ای فیلم حاضر بودند.

شهیدی فر در ابتدای این جلسه با اشاره به سوابق مهرداد خوشبخت به ویژه کارهایش در تلویزیون از وی خواست تا در مورد روند تولید این فیلم توضیح دهد.

خوشبخت ضمن عرض سلام به اهالی رسانه گفت: فیلمنامه این فیلم شهریور سال گذشته به پیشنهاد آقای اکبری به من رسید و بعد توسط آقای دری بازنویسی شد و بعد از آن به صورت جدی دنبال پیش تولید کار بودیم و چند ماهی پیش تولید داشتیم و دکورهات توسط آقای میرفخرایی در بافق یزد زده شد و مکه و مدینه به صورت کامل ساخته شد و 3 ماه فیلمبرداری کار طول کشید.

سپس در ادامه این نشست اکبری نویسنده و تهیه کننده فیلم عقاب صحرا  در خصوص ساخت فیلمی از تاریخ اسلام در این مقطع گفت:

خوشحالم که می شود در اینجا در مورد شایعات و فضاسازی های رسانه ای صحبت کرد تا مطالب در مورد این فیلم روشن شود. علت اینکه این فیلمنامه برای ساخت انتخاب شد یک موضوع است و اینکه چرا و کی نوشته شد متفاوت است.

 آن چیزی که مهم است این است که چرا این فیلمنامه برای ساخت انتخاب شد. تم فیلم و اتفاقات درون آن مثبت ها در مقابل منفی ها و روند حرکت داستانی و تصمیم شخصیت های مهم که از نظر ما خود حضرت رسول هستند می شود گفت اگر با دقت بنگریم با زمان حال منطبق است و شرایط ما با کشورهایی که خواستار تحقق اهداف آرمانی جمهوری اسلامی هستند عین دورانی است که اسلام و مسلمانان در اقلیت بودند و دشمنان در اکثریت بودند و تحمیلی رفتار می کردند بنابراین از نظر سیاسی و از لحاظ دنیا این فیلم بهترین موقع برای ساختش بود.

نشست فیلم عقاب صحراوی ادامه داد: دوستان می دانند ساقه کاری من چه بوده و تا کنون 30 – 40 کتاب در مورد اصول فیلمنامه نویسی کار کردم و فیلمنامه نویسان نسل جدید خود را افرادی می دانند که تحت تأثیر کتاب های من به فلیمنامه نویسی روی آورده اند. خود من یاد گرفتم چگونه می شود فیلمنامه را ساختار بندی کرد  و موقع نمایش یک صحنه را پیدا کنم و در ساختار فیلمنامه بگنحانم علت تعریفی که دوستان از فیلمنامه این فیلم می کنند این است که در ساختار کلاسیک جا می گیرد.

اکبری افزود:  سختی کار تاریخی و اتفاقی که افتاده و اقتباس از کار واقعی پیچیده است و نویسنده باید متکی و وفادار به واقعیت باشد و خلاف واقع و شخصیت ها عمل کند و در عین حال برای تماشاگر که باید سرگرم باشد اهمیت دهد و از این نظر فیلم را جذاب کند به همین دلیل کار سهل و ممتنعی است و اقتباس از تاریخ و به خصوص تاریخ اسلام بسیار کار سختی است. تمام این وقایع که اتفاقی می افتد واقعی است به جز داستان عشقی فیلم، شخصیت ابوبصیر و فتح مکه و علت های صلح و فتح مکه و طول دو ساله داستان فیلم واقعی است و قبیله فیلم واقعی و بخشی از قبیله قریش است و 90 درصد اتفاقات فیلم مبنای تاریخی دارد.

شهیدی فر در ادامه از خوشبخت خواست تا در مورد انتخاب بازیگران توضیح دهد.

خوشبخت در رابطه با این مسئله گفت: ما در مقطعی فیلم را شروع کردیم که عموم بازیگران سر کار بودند وانتخاب بازیگر برایمان بسیار سخت بود و یک تئوری از طرف تهیه کننده و بنیاد سینمایی فارابی وجود داشت که ستاره ها می توانند به فیلم کمک کنند اما در فیلم های تاریخی اتفاقی نیفتاده است. ملک سلیمان و مریم مقدس هر دو ستاره درست کردند و خوب هم فروختند. من این تجربه را من پذیرفتم و ترجیح دادیم از بازیگرانی استفاده کنیم که بازی های خوبی داشته باشند و تبعات آوردن ستاره هم دامن گیر ما نشود از نتیجه کار هم خیلی راضی هستم و همه بالاتر از دیگری نیستند و یکدست نقش را ایفا کردند و بخش زیادی از موفقیت فیلم متکی به بچه هایی است که با ما همکاری کردند.

نشست فیلم عقاب صحراشهیدی فر در ادامه این نشست پرسید آیا این فیلم فاخر است یا خیر؟

اکبری در پاسخ گفت: این فیلم فاخر است ولی بودجه آن بسیار کمتر از یک فیلم فاخر است. من تشکر می کنم از دوستانی که می گویند فیلم 5 یا 7 میلیارد خرج آن شده است. ما در چشم باد را هنگامی که برای نمایش به خارج از کشور آن هم به عنوان یک فیلم سینمایی و نه یک سریال 44 قسمتی بردیم گفتیم 12 میلیارد دلار خرج آن کردیم و همه تعجب کردند.

وی ادامه داد: در ایران می شود فیلم ارزان ساخت حتی نسبت به خود ایران! ولی اختلاف هزینه را انرژی آدم های پروژه صرف می کنند یعنی اگر کلیه عوامل خوب باشد آن ها اهتمام می ورزند و آن انرژی ها را اگر به پول تبدیل کنید همان 7 میلیارد می شود اما این پروژه حدود 3 فیلم سینمایی روز خرج شده است و هزینه ساخت زیر 3 میلیارد تومان هزینه شده است. البته من مایل نیستم قیمت دقیق مشخص کنم اما زیر 5/2 میلیارد شده است.

شهیدی فر در خصوص اینکه بودجه فیلم ها به طور واقعی مشخص نمی شود گفت: این ماجرا در ایران دشواری ایجاد می کند.

خوشبخت پاسخ داد: من می گویم باید از تولید دفاع کنیم چه فاخر باشد چه نباشد یعنی اینکه دوستان سر کار می روند و باید خوشحال باشیم که فیلم تولید می شود این که این فیلم ها تولید نشود اشتباه است و 7 ماه کار داشتیم و باید دوستان بگویند چرا کارگردانان دیگر بیکار هستند چرا عیاری و معصومی و جوانمرد نیستند نباید بگویند آنهایی که کار می کنند چرا کار می کنند.

اکبری نیز گفت: الآن اعلام شده یک فیلم در کشورهای عربی در مورد پیامبر ساخته می شود با یک میلیارد دلار ما در شرایطی هستیم که مورد هجوم فرهنگی هستیم و باید ببینید ماهواره ها چگونه اخبار را خلاف واقع منتقل می کنند ما می خواهیم مقابله فرهنگی کنیم با آن ها الآن این فیلم 5/2 می تواند ذر کشورهای عربی جواب بعضی از گکراهای آن ها را بدهد.

نشست فیلم عقاب صحراتورج منصوری در ادامه این نشست در مورد شیوه اختصاصی فیلم و رنگ گرم فیلم توضیح داد و گفت:

فیلم با نگاتیو 35 میلیمتری فیلمبردای شده و فکر می کنم آخرین فیلم 35 است که من فیلمبردای کردم و دیگر اتفاق نخواهد افتاد و اتفاقاً باید با دید کارشناسی نگاه کنیم و با فوکوس بیشتری به این اتفاق بپردازیم.

وی افزود: سینمای ما از 80 سال پیش شروع به کار کرده که بعد شده روال معمول فیلمسازی ایران کسانی که پشت دوربین در استودیو ها کار می کردند و یا تکنسین های لابراتورا و سیستم های مخالف مونتاز و صدا و پرسنلی که برای این کار تربیت شدند به میزانی از نور احتیاج داشتند و بازیگران فعلی ما نمی توانند تحمل داغی آن میزان نور را داشنته باتشند اما کم کم پیشرفت کرده و کیفیت خوب شده و نور پردازی با حرارت کم و نور بیشتر تکامل یافته و تمام پروژکتورهای سینمای کشور حاصل این 80 سال سابقه است. اما این اتفاق برای ما ناگهانی بود که سیستم های دیجیتال جایگزین آنالوگ شود. در دنیا نگاتیو را حفظ کرد در یک دهه و در پروسه میانی کار شد دیجیتال و فیلم ها گرفته و تبدیل دیجیتال می شد و فیلم از طریق فیلترهای لیرزی روی فیلم های جدید رکورد می شد و به صورت نوار فیلم به سینما آمد و نمایش داده می شد این 10 سال باعث شد در دنیا همه آموزش ببینند تا از یک دوران به دوران دیگر بروند اما در ایران این مهم نشد و به همین دلیل عده ای حذف شدند و از جمع 80 نفر فیلمبردار حرفه ای سینمای ایران بیش از 20 نفر قابلیت پذیرش برای کار با دیجیتال دارند و به تردیج پرده نقره ای سینما طی این سه دهه بعد از انقلاب قادر نیست با ابراز جدید کار کند من شانس این را داشتم که خودم را تطبیق دهم اما اساتید من نمی توانند کار کنند این هشداری بود که من امیدوارم به موضوع جدی نگاه شود تا بدنه انسانی که این همه کار برای سینمای کرده که از نفت و بازار سیاست جلوتر است و از تمام سفرای فرهنگی دستاوردهای بهتری را آورده خیلی ها قادر به ادامه کار نیستند چون ما از لحاظ تکنیکی یکباره تغییر به بار آورده ایم.

منصوری افزود: فیلم روی نگاتیو کار شده ما با نگاتیو کداک فیلم را گرفتیم و صحنه های شب با ایزو 500 کداک و برخی با فیلم های دیگر کداک گرفته شده و بعد دیجیتال شده و نسخه ای که شما دیدید نسخه دیجیتال فیلم است و اصلاح رنگ روی نسخه دیجیتال انجام شده است.

گرمای فیلم هم احساس من بود برای حس نامرئی عشق و حجران که ترکیب دو رنگ قرمز و سیاه خواهد بود و هم قدمت را نشان می دهند و با هجران و عشق و جنگ با گرمای وجودی داستان سازگاری دارد و یک آرامش و هماهنگی به همه چیز می دهد.

روناک یونسی نیز در پایان این نشست گفت: من اولین تجربه تاریخی را داشتم و همیشه هم دوست داشتم تجربه کنم و برایم جذابیت داشت.

ما در پیش تولید جلسات زیادی داشتیم و صحبت می کردیم و می پرسیدیم و خانم دکتر مهرابی در خصوص ویژگی های خانم ها در آن زمان و محدودیت های آنان صحبت می کردیم تا دختری می تواند از عروسی فرار کند و یا عشق را خودش انتخاب کند و من سعی کردم تا حدودی به این کاراکتر نزدیک شوم و از طرفی کاراکتر را به خودم نزدیک کنم.

 

جعفر گودرزی مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی و حسن نجاریان قائم مقام مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی از مدیران حاضر در این نشست بودند.

 


 تاريخ ارسال: 1391/11/15
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.