پرده سینما

فیلمی در مورد لحظات حقیقی زندگی یک زن؛ گزارش نشست فیلم «اشیاء از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیکترند»

سارا طاهرمقدس









 

نشست پرسش و پاسخ فیلم اشیاء از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیکترند دقایقی قبل با حضور اصحاب رسانه و عوامل این فیلم در سالن کنفرانس سعدی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد.

 

نشست فیلم اشیاء از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیکترندابوذر پورمحمدی (تهیه کننده)، محمد قاسمی (تهیه کننده)، منصور ظهوری (فیلمبردار)، گلاره عباسی (بازیگر)، نرگس آبیار (کارگردان)، پیمان خاکسار (تدوین) از جمله عوامل این فیلم سینمایی بودند که در این نشست به سوألات خبرنگاران پاسخ دادند.

آبیار در ابتدای این نشست در مورد روند تولید فیلمش گفت: این فیلمنامه را من 2 سال پیش نوشتم و ایده آن را از افرادی که در اطرافم بودم و خانواده هایی که می شناختم و با آن ها سر و کار داشتم برداشتم و تبدیل به فیلمنامه کردم و مدت ها دنبال سرمایه گذار برای ساخت آن بودم که آقایایان قاسمی و پور محمدی که پیش از این سابقه کار مستند با آن ها داشتم فیلمنامه را خواندند و پسندیدند و در نهایت شروع به ساخت کردیم.

وی در خصوص زمان تولید اشیاء از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیکترند گفت: پیش تولید کار خدود 50 روز و فیلمبرداری آن 1 ماه طول کشید. این کار در سینمای مستقل است و سعی کردیم تولیدمان روند محدودی داشته باشد و سرمایه این فیلم تماماً حصوصی است و هیچ حمایتی از سوی نهادهای دولنی برای تولید این فیلم نشد.  

در ادامه این نشست قاسمی در خصوص روند تولید این فیلم گفت: همانطور که خانم آبیار فرمودند ما برای تولید این فیلم از هیچ ارگان دولتی حمایتی نشدیم و تولید این کار هم بر اساس سینمای بخش خصوصی جمع و جور بود و بخش بازار برای ما از لحاظ تولیدی سخت بود و 40 درصد کار هم در بازار تهران بود و چون از فیلمنامه کار خوشمان آمد کار کردیم و امیدواریم که کار مخاطب داشته باشد و ما سعی کردیم کاری باشد که با واقعیت همخوانی داشته باشد و مخاطب بتواند با آن همذات پنداری کند البته مخاطب در ایران خیلی قابل پیش بینی نیست و در شرایط اکران الآن سینمای ایران ما قصد اکران فیلم را داریم اما نمی توانیم قاطعانه بگوییم فیلم ما پر مخاطب خواهد شد در این اواخر سینماها دارند با 9 نفر فیلم اکران بکمی کنند که البته اصلاً اتفاق خوبی نیست.

نشست فیلم اشیاء از آنچه در آینه آبیار نیز در مورد مخاطبان احتمالی فیلمش گفت: ما آزمایشی فیلم را اکران کردیم و بعد از تدوین و صداگذاری برای مخاطب عام فیلم ها را نمایش دادم و خانم ها خیلی بیشتر با فیلم ارتباط برقرار کردند و فیلم را دوست داشتند و دنبال می کردند من با مخاطب عام مشکل نداشتم و مخاطب خاص هم که امیدوارم مشکلی نداشته باشند.

در ادامه این نشست شهیدی فر در خصوص اینکه داستان این فیلم چندین داستان کوتاه است که تبدیل به یک فیلمنامه بلند شده و آیا این کار از نظر کارگردان فیلم کافی است پرسید که آبیار در پاسخ گفت:

به نظرم قصه من زیاد تکیه بر نقطه عطف و گره داستانی ندارد و من تأکیدم این نبوده و شاید شما بگویید نقطه عطف فیلم بشقاب است اما نظر من روی لحظات و فضاسازی بوده و پرداخت جزئیات زندگی و باور پذیری آن بوده و ممکن است من لحظات مختلف داشته باشم و تأثیر گذار هم باشد.

همچنین وی در خصوص اینکه پیام اصلی فیلمش چیست گفت: فیلم به قصدی ساخته شده که لحظات واقعی روزمره یک زن و یک اتفاق پیش پا افتاده را نشان دهیم تا باعث شود به جزئیات اطراف بیشتر دقت کند و در ستایش امانت داری ساخته شده است هر چند که دروغ هم گفته می شود اما همه کارها به خاطر امانت داری است.

وی ادامه داد: اشیاء از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیکترند یک هشدار است که معمولاً در آینه های ماشین می نویسند این جمله مخاطب را به فکر وادار می کند و همینطور شخصیت داستانی من را که اتفاقات پیش پا افتاده وقایعی را پیش آورد که نزدیک تر از آن باشد که ما به آن فکر می کنیم.

نشست فیلم اشیاء از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیکترندهمچنین تأکید ما در این فیلم این بود که از چیزی استفاده نکنیم که از فیلم بیرون بزند و گل درشت باشد و ما از کسانی استفاده کردیم که به نقش نزدیک باشند و خانم عباسی از نظر فیزیک نزدیک ترین موردی بودند که ما سراغ داشتیم.

گلاره عباسی بازیگر نقش اصلی فیلم نیز در جملاتی گفت: من بعد از خواندن فیلمنامه قصه را خیلی دوست داشتم و ارتباط خوبی با خانم آبیار داشتنم و حس لیلا را درک کردیم و فکر کردیم تجربه و همکاری خوبی می تواند باشد و اولین چیزی که توجه من را جلب کرد این بود که قصه را خیلی دوست داشتم و به همین خاطر با کمال میل این نقش را پذیرفتم.

در ادامه این نشست کارگردان فیلم نیز در مورد اینکه برخی از شخصیت های فیلم خوششان می آید و برخی دیگر با آن ها رابطه برقرار نمی کنند گفت:

این که شخصیت ها می توانند نظرات متفاوتی را ایجاد کنند حسن است و من این اتفاق را دوست دارم و نگاه من این است که حداقل تصویری ایجاد کرده که خنثی نباشد و من با احترام با شخصیتم برخورد کردم و خاکستری نشان دادم که در عین معصومیت، شیطنت های خود را دارد، شکمو است، سر به هوا است و فضول است و در عین حال می خواهد دروغگو شناخته نشود و بتواند آن بشقاب را برگرداند چون این خانواده به او محبت کردند و یکی دو بار هم مچش را سر تلفن گرفتند ولی اگر دوستان نظر دیگری داشته باشند و هر کس با خبرنگار و منتقد درافتد ور افتد به نظرات احترام می گذارم.

عباسی نیز در خصوص شخصیت این فیلم گفت: من خیلی این شخصیت را واقعی می بینیم و احساس کردم شبیه زن هایی است که در جامعه دیدم بعد دیدم همسایه هایم شبیه آن هستند و بعد و دیدم شبیه خودم است و همه چیزها در کنار هم قرار گرفت تا این شخصیت ساخته شود و شاید ما خیلی نخواهیم بگوییم که این شخصیت مثل خود ما است.

شهیدی فر سپس پرسید: آیا این قصه صادقانه است؟ آیا بهتر نبود در همه فیلم به صورت متعادل باشد و مادر شوهر هم ملایم تر باشد؟

آبیار در پاسخ گفت: شخصیت های ما خاکستری هستند و ما تعصب خاصی نداشنتم و فیلم فمینیستی و در دفاع از زن نیست. در خانواده های سنتی این رفتار دیده شده است و خصوصیات مثبت و منفی در همه شخصیت ها تنیده شده است.

سپس فیلمبردار اشیاء از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیکترند گفت:

مسئله فیلمبرداری به سبک و سلیقه بر می گردد طی صحبت هایی که با خانم آبیار و آقای قاسمی داشتیم قرار شد همه چیز خیلی ساده باشد.


 تاريخ ارسال: 1391/11/15
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.