پرده سینما

بهزادی: جنس سینمای من برای علاقمندان سینمای هنری است نه سینمای سرگرمی؛ گزارش نشست فیلم «قاعده تصادف»

سارا طاهرمقدس









 

نشست پرسش و پاسخ فیلم قاعده تصادف به کارگردانی بهنام بهزادی دقایقی قبل با حضور گسترده اصحاب رسانه و دست اندرکاران فیلم در سالن کنفرانس سعدی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد.

 

نشست فیلم قاعده تصادفبهنام بهزادی (کارگردان)، امیر جعفری (بازیگر)، اشکان خطیبی (بازیگر)، مهرداد صدیقیان (بازیگر)، امین جعفری (فیلمبردار) و یدالله نجفی (صدابردار) از جمله عوامل این فیلم بودند که به سوألات خبرنگاران پاسخ گفتند.

در ابتدای این نشست شهیدی فر در رابطه با جنجال و درگیری به وجود آمده در سانس قبل و هنگام نشست فیلم یک دو سه... پنج که باعث درگیری لفظی زیادی میان شهیدی فر و دست اندرکاران این فیلم شد گفت: قاعده جلسات این است که 6 نفر از عوامل به انتخاب تهیه کننده و کارگردان روی صحنه بیایند. در مورد تعداد به تهیه کننده ها و کارگردانان اطلاع داده شده و آن ها افراد را به دفتر جشنواره معرفی می کنند و تهیه کننده و کارگردان یک دو سه... پنج در جریان این نکته بودند و من گفتم که در طول جلسه اجازه صحبت به سایر عوامل را می دهیم و برای حفظ قواعد جشنواره و شأن اهالی مطبوعات و سینما و عدم رعایت اخلاق ایشان، بنده این جلسه را تمام شده اعلام کردم و از همه شما عذرخواهی می کنم.

وی سپس ابراز داشت: این دومین فیلم آقای بهزادی است و هم متن و کارگردانی و تدوین و تهیه با ایشان است و از شما می خواهیم در مورد فیلم توضیح دهید.

بهزادی ضمن عرض سلام به اهالی رسانه گفت: من کاملاً هیجان زده ام و اصولاً فکر می کنم جنس سینمایی که من دوست دارم کار بکنم جدی ترین و بهترین مخاطبانش اهالی جدی سینما و نویسندگان و منتقدان سینمایی هستند و کسانی که سینما را هنر می دانند و نه سرگرمی!

ایده ساخت این فیلم به سال ساخت تنها دو بار زندگی می کنیم بر می گردد و همیشه دوست داشتم در مورد جوان ها فیلم بسازم و همه می دانید تنها دو بار زندگی می کنیم دو سال در محاق  ماند و نه توقیف بود و نه اجازه اکران داشت و من تازه در این دوران به صرافت فیلم بعدی ام افتادم و کار را که شروع کردم. از زمان شروع کار دیدم تغییراتی در نسلی که من با آن ها سر و کار داشتم اتفاق افتاده بود و به همین دلیل از بیش از 500 جوان و والدین تحقیق کردم و نتایجش را درآوردم و در کنار آن ها تحقیقات در اینترنت و غیره کردم و با والدین گفتگو کردم تا جایی که فکر کردم اینقدر می شناسمشان تا بتوانم در مورد آن ها فیلم بسازم.

نشست فیلم قاعده تصادفوی ادامه داد: مخاطب فیلم من کسی که سینما را هنر می داند و نه سرگرمی و دوم اینکه کسی که دوست ندارد راه های رفته و تکراری را در سینما دنبال کند و فرم و همسانی با محتوا برایش مهم است و هر کسی که بخش ناتمامی از خودش را در فیلم ببیند و هر کسی که به سینما علاقه مند باشد.

بهزادی در خصوص استفاده از بازیگران نا آشنا در فیلمش به معرفی آن ها پرداخت و گفت: خانم ندا جبرائیلی که متعدد در مجلات به عنوان بهاران بنی احمدی از آن ها اسم برده می شود. خانم روشنک گرامی ، خانم الهه حصاری که نقش لادن را بازی کردند و خانم بهاران بنی احمدی واقعی کسی است که نقش پریسا را بازی کرد از جمع بازیگران من محمدرضا غفاری هم پایین است و جای سروش صحت و امید روحانی و مارتین شمعون پور را خالی می کنم و همه در این فیلم خوب بودند.

وی سپس در پاسخ پرسشی مبنی بر اصرار برای پلان سکانس در فیلمش گفت:

واقعیت این است که ایده پلان سکانس بخشی از فرم کلی است که در سناریو است که درفرم فیلم در نظر داشتم و بخش بیهوده ای نبوده که بگویم بعداً اضافه کردم و چیزی نبود که بتوانم به شکل دیگر آن فکر بکنم. شخصاً تصورم این است که ریتم یک امر نسبی است و آدم های مختلف نسبت به ریتم نظرات متفاوتی داشته باشند و خودم این دوربین و سکانس پلان را چون جدا نکردم تصوری ندارم که چه می شد.

نقش خانواده در فیلم شما به نفع چه کسی است؟

نشست فیلم قاعده تصادفواقعیت این است که مطلقاً در واقع برای آسیب شناسی روابط خانوادگی می دانم و این که چطور می شود یک روزه خانواده ای را نابود کردم نمی دانم و فیلم هم این را نمی گوید و آسیب شناسی جوانان و والدین بیش از هر چیز در این فیلم مشهود است و یک فیلم کار زیادی ازش بر نمی آید.

اشکان خطیبی درباره حضورش در فیلم قاعده تصادف اظهار داشت: در ابتدا باید عذرخواهی کنم از بازیگرانی که نتوانستند روی سن بیایند این کاری گروهی و جمعی بود خوشانس بودم که در این گروه حضور داشتم با تمام مشغله و گرفتاری‌هایی که داشتم از جمله حضور در تئاتر کار را پذیرفتم.

مارتین شمعون‌پور نیز که از میانه مراسم به این جمع اضافه شده گفت: برای بازی زحمت زیادی نکشیدیم هرچه زحمت برعهده کارگردان و دیگر بازیگران بود اما در مورد موسیقی من سازنده موسیقی تئاتر نیز هستم و برای ساخت موسیقی از فضای تئاتر استفاده کردم من موسیقی را فراتر از اجرا ندیدم برخلاف سایر موسیقی‌های فیلم که با یک اتفاق آغاز یا پایان می‌یابد ما براساس تمرین درون فیلم موزیک را تنظیم می‌کردیم.

در ادامه این نشست بهزادی درباره تئاتری بودن میزانسن‌ های فیلم گفت: هر فیلمی ساختار و فرم کلی دارد در این فیلم گروهی از بچه‌های تئاتر را می‌بینم و باید انگاره‌های تئاتر را در فیلم ببینیم و به ذهن بیننده این انگاره‌ها متبادر شود. خوشحالم هنری مانند تئاتر در کارم دیده می‌شود. من خودم تئاتر را بسیار دوست دارم اما در فیلم سعی کردم علاوه بر استفاده از انگاره‌های تئاتر از امکانات سینما نیز بهره بگیریم تئاتر بستری برای روایت داستان ما بود.

یدالله نجفی صدابردار تأکید کرد: در این کار رشید دانش 95 درصد صداها را گرفت و البته با هم مشورت می‌کردیم پلان‌های طولانی کار را ساخت می‌کند اما اینجا باید از تلاش و زحمات امیرحسین قاسمی که به دقت و ظرافت صداگذاری کرد تشکر کنم.

مهرداد صدیقیان درباره حضورش در فیلم توضیح داد: ما در این کار گروه بازیگری بودیم و اینجا باید از محمدرضا غفاری تشکر کنم که به سهم خود به من خیلی کمک کرد کار ما شبیه کار گروه‌های تئاتری بود هر کسی به نوبه خودش به دیگری کمک می‌کرد من در ارائه نقش سعی کردم بخشی از رفتارهای خودم را به آن اضافه کنم تا باورپذیرتر جلوه کند.

بهزادی در خاتمه درباره بازی‌ها توضیح داد: دو ماه تمرین داشتیم سعی کردیم بازی‌های قابل قبول و یک دستی ارائه دهیم اگر جایی احساس می‌شود بازی خوب نیست من باید تکرار یا تصحیح می‌کردم اما سعی کردیم بازی‌های یکدستی را ارائه دهیم.


 تاريخ ارسال: 1391/11/16
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.