پرده سینما

ما تنها به ارائه یک محصول خوب اندیشیدیم؛ گزارش نشست پرسش و پاسخ فیلم «خسته نباشید»

سارا طاهرمقدس









 

نشست پرسش و پاسخ فیلم خسته نباشید! به کارگردانی محسن قرایی دقایقی قبل با حضور گسترده اهالی رسانه و دست اندرکاران این فیلم در سالن کنفرانس سعدی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد.

 

نشست فیلم خسته نباشیدمحسن قرایی (کارگردان)، جلال فاطمی (بازیگر)، حسام محمودی (بازیگر)، فرزاد باقری (بازیگر)، اشکان اشکانی (فیلمبردار)، و سپیده عبدالوهاب (تدوین گر) از جمله افرادی بودند که در این نشست خبری حضور داشتند و به سوألات خبرنگاران پاسخ گفتند.

به گزارش خبرنگار سایت پرده سینما در ابتدای این نشست خبری شهیدی فر از قرایی خواست تا در مورد تولید فیلم صحبت کند.

وی در این باره گفت: فیلمی بی ادعا با اراده و تلاش جمعی عده ای جوان ساخته شد که تنها به ارائه یک محصول خوب می اندیشیدند که پیام آن صلح و دوستی بود اما بودجه محدود بود و در این میان یک اتفاق کام همه ما را تلخ کرد و اجازه نداد شیرینی این فیلم تا انتها بر جا بماند و آقای افشین هاشمی که کارگردان این فیلم بودند از ابتدا تا انتها نامشان از روی تیتراژ حذف شد و من اینجا وظیفه خود می دانم که شهادت دهم ایشان در نهایت تعهد و عشق و تلاش فیلم را آغاز کردند و تا انتها با ما بودند و در انتها از مسئولین عاجزانه خواهش می کنم که اسم ایشان را به عنوان یکی از دو کارگردان به تیتراژ فیلم برگردانند و این را عاجزانه از آقای شمقدری خواستارم.

وی افزود: در میانه راه به ما اعلام شد آقای هاشمی به دلیل عدم نمونه کار مجوز کار را ندارند و امیدوارم این فیلم نمونه کار مناسبی برای ایشان باشد.

ما در اردیبهشت 91 پیشنهاد ساخت این فیلم را از سوی آقای میرکریمی دریافت کردیم و از ابتدا تا انتهای این پروژه هم با هم بودیم.

سپس شهیدی فر از وی پرسید نحوه همکاری شما با آقای میرکریمی چه بود و چرا آقای میرکریمی این فیلم را نساختند؟

نشست فیلم خسته نباشیدقرایی در پاسخ گفت: ما در حقیقت 2 سال قبل در یه حبه قند آقای میرکریمی همکار بودیم و من دستیار و ایشان مشاور امور بازی بودند و همکاری متنج به پیشنهاد ایشان برای ساخت این فیلم شد و سیاسیت حوزه هنری به دنبال کار کردن با سینماگران جوان و تولیدات محدود و بودجه محدود و ارائه آثار با کیفیت بالا بود ایشان به عنوان تهیه کننده در حقیقت همان دغدغه و مسائلی که به عنوان کارگردان داشتند کیفی به این مسئله نگاه می کردند و از قواعد مرسوم تولیدی همیشه کیفیت را در مرتبه اول کارشان قرار دادند و به سرعت فکر نکردند و برای همه سینماگران آروز می کنم با ایشان روزی همکاری داشته باشند.

قرایی ادامه داد: من اعتقاد دارم هر فیلمنامه ای جنس کارگردانی خاص خود را پیشنهاد می کند و امکان دارد هر فیلمنامه ای پیشنهاد شود اما شکل کارگردانی متفاوت باشد و شاید تصادفاً شکا آثار اقای میرکریمی باشد.

شهیدی فر در ادامه این نشست سوأل کرد باران کوثری چرا از فیلم جدا شد؟

قرایی پاسخ داد: ایشان لطف کردند و با دستمزدی که آنقدر کم بود که قابل گفتن نیست به ما پیوستند و خواستند به  ما کمک کنند اما در ادامه مسائلی برای ایشان به وجود آمد که ناچار شدیم ایشان را با یک بازیگر دیگری جایگزین کنیم و با بازیگر دیگری ادامه کار را بگیریم.

باقری نیز در ادامه این نشست گفت: من 8 ماه قبل کار تئاتر می کردم و این دو عزیز تست گرفتند و من بغضم گرفت و محسن و افشین عزیز به من لطف داشتند و من تجربه کار تئاتر داشتم و کار تصویر تا کنون نداشتم.

قرایی سپس به توضیحاتی در مورد فیلم پرداخت و در پاسخ به اینکه چرا کرمان و چرا کلوت را برای فیلم انتخاب کردید گفت: قصه‌ای که طرحش نوشته بود فقط طرح بود و ما اقصی‌نقاط ایران را بررسی کردیم به نظرم کویر کرمان و کلوت‌های آن جای بی‌نظیری است. جایی که بسیار متفاوت است و هیچ جای دنیا زیبایی آن را ندارد.

نشست فیلم خسته نباشیداین کارگردان درباره اینکه چرا از بازیگران خارجی استفاده نکرده بیان داشت: انتخاب بازیگر بسیار سخت بود چرا که یکی از بازیگران ما باید به صورت کامل انگلیسی حرف می‌زد و در اواسط فیلم فارسی را با لهجه انگلیسی ، یکی دیگر از بازیگران باید فارسی انگلیسی حرف می‌زد و در ضمن بازیگران دیگر لهجه کرمانی یا لهجه غیر کرمانی داشتند و به دست آمدن یک هارمونی مناسب بین این همه تفاوت بسیار سخت بود بنابراین ما قصد داشتیم برای نقش رومن یک بازیگر خارجی داشته باشیم اما با اتفاقاتی که افتاد این کار محقق نشد. به هر حال پشیمان نیستم که از آقای فاطمی و خانم بیات برای نقش زوج جهانگرد استفاده کردم چرا که این دو نفر تمام انتظارات من را برآورده کردند.

قرایی در بخش دیگری از این نشست ادامه داد: در چند سال اخیر قواعد و قوانین گیشه تغییر کرده و فیلمی چون طلا و مس بدون ستاره سینمایی توانست 600میلیون‌تومان فروش کند. به نظرم کمی ذائقه تماشاگران ما عوض شده است. ستاره‌ها به جنس مخاطب کمک می‌کنند اما فیلمنامه و داستان فیلم عامل تعیین‌کننده فروش فیلم است البته این به این معنا نیست که فیلم ما حتماً می‌فروشد.

قرایی در مورد پایان‌بندی فیلم گفت: تلاش ما بر این بوده است که پایان‌بندی با زبان روایی فیلم همخوان باشد.

وی ادامه داد: تمام تلاش سازندگان اثر بر این بود تا فیلمی پر از محبت و آکنده از صلح بسازند. فیلمی که بتواند مفرح باشد و تماشاگران آن را دوست داشته باشند. امیدوارم در اکران عمومی نیز همینطور باشد.

کارگردان فیلم خسته‌نباشید درباره اینکه به نظر می‌رسد این فیلم را برای جشنواره‌های خارجی ساخته‌اید گفت: ما اصلاً به جشنواره خارجی فکر نکردیم. اگر موفقیتی باشد خوشحال می‌شویم اما این فیلم را برای مخاطبان اینجا ساختیم.

وی در پایان سخنان خود گفت: ما عمداً می‌خواستیم که به فضای فلاش‌بک برنگردیم به همین جهت صحنه مرور خاطرات ماریا در باغ شازده را در دوربین ویدئو که در دست ماریا بود بازسازی کردیم.

نشست فیلم خسته نباشیددر ادامه نشست پرسش و پاسخ جلال فاطمی بازیگر نقش رومن بیان داشت: از دوران دبیرستان از سال 1358 در آمریکا بودم، 20 سال در آمریکا زندگی کردم تا اینکه برای ساخت مستندی به ایران برگشتم. فیلمنامه‌ را به حوزه هنری دادم آنها کار را پسندیدم اما بعد از 4-5 سال فهمیدم دنبال نخودسیاه بوده‌ام. چند تله فیلم کار کردم و بعد فیلم نخودی را ساختم و پس از آن فیلم بچگیتو فراموش نکن را ساختم. الان این فیلم در توقیف است دلیل آن را نمی‌دانم. بچه‌ها منتظرند وزارت ارشاد لطفاً این فیلم را از توقیف خارج کنید.

وی در ادامه گفت‌: من جزو آخرین بازیگرانی بودم که به این تیم خلاق پیوستم. اینکه دو نفر بازیگر بدون اینکه زبان همدیگر را بفهمند مدام در حال مکالمه باشند در فیلمنامه مشهود بود به نظرم همه چیز در سینما با داستان شروع می‌شود. تسری پیدا می‌کند و این جزئی از کل است من به عنوان بازیگر از این مسئله نگران نبودم اما به عنوان کارگردان کمی نگران بودم اما خوشبختانه این مسئله جزئی از فیلم شد.

در ادامه نشست سپیده عبدالوهاب دیگر بازیگر فیلم در پاسخ به اینکه آیا دلیل پذیرفتن این نقش در فیلم خسته نباشید حضور آقای میرکریمی در فیلم است گفت: خیر، دلیل همکاری من با این فیلم آقای قرایی و آقای هاشمی بودند و در جاهای بعد فیلمنامه و دیگر عوامل مهم بود. من سر فیلم در میان ابرها با آقای هاشمی و در فیلم وقتی همه خوابیم با آقای قرایی آشنا شدم.

به گزارش خبرنگار سایت پرده سینما این فیلم با استقبال نسبتاً خوبی از سوی منتقدان و اهالی رسانه روبرو شد. 


 تاريخ ارسال: 1391/11/17
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.