پرده سینما

شعیبی: برای ساخت این فیلم درگیر ماجرا نشدم؛ گزارش نشست فیلم «دهلیز»

سارا طاهرمقدس









 

نشست پرسش و پاسخ فیلم دهلیز به کارگردانی بهروز شعیبی دقایقی قبل با حضور گسترده اهالی رسانه و دست اندرکاران این فیلم در سالن کنفرانس سعدی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد.

 

نشست فیلم دهلیزبه گزارش خبرنگار سایت پرده سینما در این نشست خبری بهروز شعیبی (کارگردان)، رضا عطاران (بازیگر)، هانیه توسلی (بازیگر) و غیره حضور داشتند و به سوألات خبرنگاران پاسخ گفتند.

شعیبی در ابتدای این نشست در رابطه با تولید این فیلم گفت: مبنای ما از پایه طرح دهلیز بر اساس طرحی بود که چند سال درگیر آن بودم و این مسئله را با آقای اصغری از فروردین ماه مطرح کردم و خوشحالم در آستانه اتمام فیلمبرداری فیلم را با شما می ببینیم.

شعیبی افزود:  ما 40 حلسه فیلمبرداری کردیم و کار ما بر اساس فیلمنامه بود و همه عوامل آمده بودند تا این فیلم به جشنواره برسد و مونتاژ ما نیز به صورت همزمان بود و ما سعی کردیم از کیفیت فیلم نزنیم و به یک نسخه کامل برسیم.

رضوی تهیه کننده این فیلم نیز در این باره گفت: وقتی که فیلمنامه دهلیز به من رسید دو ماهی بود که آقای شعیبی کار را با آقای اصغری انجام داده بودند و قرار شد بعد از یک کار تلویزیونی این کار را انجام دهیم و حدود 2 ماهی گرفتن پروانه ساخت این فیلم زمان برد و این کار فیلم گرانی نیست اما کار بسیار سختی بود اما  جزو کارهای متوسط هزینه سینمای ایران است.

شهیدی فر سپس پرسید: علت نام دهلیز برای فیلم چیست؟

اصغری فیلمنامه نویس این فیلم گفت: انتخاب این نام به صورت مشترک بود و در خود فیلم هم توضیح داده می شود که «دهلیز» دالان تاریکی است که ته آن به روشنایی می رسد و در نتیجه قصه هم این اتفاق می افتد و به همین جهت ما این اسم را مناسب دیدیم.

نشست فیلم دهلیزوی در ادامه توضیح داد:خط قصه ما زندگی زن سرپرست خانوار است که زندگی آبرومندی برای خودش دارد و ما با زن و مادر قصه جلو می رویم.

شعیبی نیز در خصوص انتخاب این قصه با توجه به حساسیت بالا یش گفت:

در ساخت فیلم اول که من به لحاظ مفهومی درگیر ماجرا نشدم و درگیر این بودم که طرح فیلم را که دوست داشتم و دیدم گنجایش یک فیلم خوب سینمایی را دارد به سرانجام برسانم. من در حین نگارش به این نتیجه رسیدم که به ادا نرسیم و به پرداخت روایت درست داستان بپیردازیم.

سپس شهیدی فر در رابطه با علت انتخاب عطاران با توجه با شخصیت های ایفایی قبلی وی گفت:

من فیلم اولم بود و حضور عطاران به عنوان بازیگر و کارگردان پیشکسوت برایم غنیمت بود و از خودشان بپرسید که چرا در این فیلم بازی کردند.

عطاران نیز در رابطه با حضورش در این فیلم گفت: این سوأل خیلی جواب سختی ندارد و من وقتی فیلمنامه را خواندم اینقدر برایم جذابیت داشت که با کله برای کار کردن رفتم و نقش را دوست داشتم و کرم بازیگری گفت برو این نقش متنوع را بازی کن و این نقش متفاوت بود و دوست داشتم در آن حضور داشته باشم.

شهیدی فر نیز در رابطه با ریسک پذیرش این نقش از سوی عطاران گفت:

من به خاطر جذابیت فیلمنامه و اطمینانی که از شعیبی داشتم و نمونه کارهایی که قبلاً دیده بودم و با توجه به این که کار ما بر ریسک استوار است این کار را انجام دادم.

نشست فیلم دهلیزشعیبی نیز در رابطه با حضور عطاران در این فیلم گفت: من ایشان سال 80 شبهای روشن را کار کرده بودیم که من در آن فیلم دستیار دو کارگردان بودم و همیشه امیدوار بودم با هانیه کار کنم و قطعاً یکی از کاندیداهای اصلی برای این نقش بودند و خوشبختانه آن فیلم زودتر از موعد به پایان رسید.

توسلی نیز در خصوص حضورش در این فیلم گفت: من خوشحالم که در دهلیز بازی کردم و باید در جواب آقای شعیبی که می گویند این فیلم اولین کارشان است بگویم که ایشان قبل از این فیلم چند تله فیلم ساخته بودند و تسلط و تجربه شان بریا کار زیاد بود و بسیار در کار مسلط بودند و ایشان خیلی با اخلاق هستند و با تمام وجود برای ایشان احترام قائلم و ما گروه خوبی داشتیم و دهلیز یکی از لذت بخش ترین کارهای سال های اخیرم است و فیلمنامه و نقش و شخصیت شعیبی برای کار من مهم بود.

بازیگر کودک این فیلم نیز در ادامه این نشست گفت: من هفت سالم است و مدرسه می روم و قبلاً فیلم چک برگشتی و دیوار و ساقی و دودکش را بازی کردم.

وی افزود: من این کارم را از بقیه بیشتر دوست داشتم و چون بابام (رضا عطاران) را در این فیلم دوست داشتم و به خاطر آقای شعیبی بود که بازی کردم.من اولین بارم است آمدم اینجا و یک ذره برایم حرف زدن سخت است. فیلم سخت نبود و زیاد تکرار نمی شد و جاهایی که در اتوبوس بودیم خیلی سرد بود و هی تکرار می شد من خسته شدم.

شعیبی نیز در رابطه با حضور این کودک گفت: ما برای انتخاب نقش امیر علی حدود 100 نفر را دیدیم و محمدرضا اول کاندید نقش دیگری بود و ما صبح تا ظهر با یکی دیگر کار کردیم و بعد به توافق رسیدیم که جا به جایی انجام دهیم و محمدرضا از پلان اول میخ خود را کوبید و درست بازی کرد و ویژگی محمدرضا با کمک علی سرابی که بازیگردان این فیلم بود این که در کل فیلمبرداری با حفط سن و سال به عنوان بازیگر حرفه ای کار می کرد و در کنارش خانواده اش بودند که با صبر و در شرایط سخت ما را همراهی می کردند و بر عکس دوستان و اساتیدی که می گفتند والدین نباشند گروه بهتر کار می کند دیدم حضور خانم شیرخانلو کمک زیادی به من و علی سرابی بود.

نشست فیلم دهلیزبازیگر کودک در این فیلم گفت: من همه جای فیلم را دوست داشتم. عمو عطاران از همه بهتر بودو من برای همه کارها 4 میلیون می گیرم.

عطاران نیز در ادامه این نشست در خصوص حضور متفاوت اش اظهار داشت: مشکل تفاوت را سعی کردیم با خیلی چیزها حل کنیم که تفکر و پیش بینی کارگردان مهم بود و مسئله را در نظر گرفته بود و ما میخمان را از همان اول برای مخطاب جوری کوبیدیم که بدانند در این فیلم نباید به عطاران بخنندند و این اتفاق افتاد و تغییر کمدی به جدی جبر جامعه است.

شعیبی نیز در خصوص بازی عطاران در این فیلم گفت: ری اکشنی که برای آقای عطاران داشتیم خوب بوده والبته من به بازیگران و بازی گیری از بازیگران علاقه خاصی داریم و در این کار علی سرابی که راجع به پرسوناژ تحلیل دارد به کمک ما آمد و من نگرانیم برای آقای عطاران کم بود چرا که  وی  سیر تعالی را طی این سال ها طی کرده و امیدوارم ادامه داشته باشد و اعتقاد دارم از این ریسک جدی تر در فیلم آقای کاهانی بود در این فیلم پرسوناژ و اتفاق ها خاص بود ما در این فیلم به ترکیبی از بازیگران رسیدیم که در بازیگری کار اتفاق درستی بفیتد و سعی کردیم اتفاق خودمان درست بیفتد و آدم ها باور شوند حتی اگر آن آدم را عطاران بازی می کند و همه ذوق می کردند من این ها را به عنوان ریسک قوبل ندارم ما پتانسیل خوب در بازیگری داریم و کسی در این فیلم اشتباه انتخاب نشد و همه درست بازی کردند و انرژی گذاشتند و برای من افتخار است که با آن ها کار کردم.

عطاران در خصوص بازی در فیلم چه خوبه که برگشتی مهرجویی گفت: یکی از آرزوهایم این بود که با آقای مهرجویی کار کنم این برمی‌گردد به پشت صحنه فیلمی در 5 سال قبل که گفتم دوست دارم با آقای مهرجویی کار کنم.

این بازیگر سینما ادامه داد: آقای مهرجویی خلق و خوی ویژه‌ای دارد و پس از آشنا شدن با ایشان آدم مجبور می‌شود یاد بگیرد راحت‌تر زندگی کند.

وی درباره اینکه امسال نیز سیمرغ جشنواره فیلم فجر را کسب می‌کند یا خیر، گفت: نمی‌دانم شاید چون سال پیش الکی دادند امسال هم الکی سیمرغ به من برسد.

هانیه توسلی نیز در خصوص اینکه دوست دارد در چه نقش‌های متفاوتی بازی کند، گفت: دوست دارم در کارهای طنز بازی کنم.

وی در خصوص اینکه آیا  از پذیرفتن نقشی بالاتر از سن واقعی خود نگران نقش‌های بعدی که به شما می‌شود، نبودید، گفت: من از لحاظ سنی 33 سال دارم بنابراین می‌توانستم در واقعیت صاحب یک پسر 7 ساله باشم من نقش را دوست داشتم اگر باز هم پیش بیاید حتی نقشی داغون‌تر از شیوا هم باشد باز هم قبول می‌کنم و این شخصیت‌پردازی و فیلمنامه بستگی دارد در ضمن نگران پیشنهادهای بعدی بازی من نباشید چرا که من امشب ساعت 10 فیلم به خاطر پونه را دارم که در آن بسیار متفاوت هستم.

به گزارش خبرنگار سایت پرده سینما در بخشی از این نشست نیز به بازیگر کودک فیلم پرداخته شد. 


 تاريخ ارسال: 1391/11/18
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.