پرده سینما

به بازیگرانم فیلمنامه نمی دهم، با دورخوانی در سینما مخالفم؛ گزارش نشست فیلم «دربند»

سارا طاهرمقدس









 

نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی دربند‌ به کارگردانی پرویز شهبازی دقایقی قبل در سالن کنفرانس سعدی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد.

 

نشست فیلم دربندبه گزارش سایت پرده سینما پرویز شهبازی (کارگردان)، هومن بهمنش (مدیر فیلم‌برداری)، امیر سمواتی (بازیگر)، بهرنگ علوی (بازیگر)، پگاه آهنگرانی (بازیگر)، نازنین بیاتی (بازیگر)، فرید سمواتی (بازیگر) در این نشست حاضر بودند.

در ابتدای این نشست شهبازی با اشاره به حضورش در این جلسه گفت: من برای دو فیلم قبلی‌ام در جلسه حاضر نشدم اما این بار به احترام تمام کسانی که فیلم را دیدند و برای دیده شدن بازیگر جدیدم به جلسه آمدم.

 این حرف شهبازی با واکنش نسبتاً بدی از سوی اهالی رسانه روبرو شد به نحوی که تعدادی از عکاسان و خبرنگاران همان لحظه به حالت قهر سالن نشست را ترک کردند چرا که خود را ابزاری پنداشتند که وسیله تبلیغ رایگان برای شهبازی شده است!

وی درباره تولید فیلم توضیح داد: از شهریور سال 90 نوشتن فیلم‌نامه را آغاز کردم اردیبهشت‌ماه سال 91 فیلم‌برداری شروع شد و تا 5 مرداد ماه ادامه داشت که سکانس پایانی را در آبان‌ماه فیلم‌برداری کردم. بعد از ساختن نفس عمیق برای ساخت عیار 14 از تهران و شرایط شهری دور شدم بعد از 10 سال دوباره فیلمی ساختم که وقایع آن در مرکز تهران می‌گذرد. من علاقه‌مند به دانشگاه و دانشجویان هستم و برای این فیلم به سراغ این قشر از جامعه رفتم.

شهبازی درباره انتخاب هومن بهمنش برای فیلم‌برداری گفت: سال گذشته در زمان جشنواره با ایشان صحبت کردم درباره کار سه کارگردان اظهارنظر کرد من از فکرش خوشم آمد احساس کردم صاحب سبک و سلیقه است.

نشست فیلم دربندوی درباره سوژه تکراری فیلم اخیرش گفت: اگر اینگونه فکر کنیم همه فیلم‌ها تکراری است، من حاضرم فیلم‌نامه‌ای بنویسم و این فیلنامه را به دو کارگردان بدهید کاملاً متفاوت ساخته می‌شود.

پگاه آهنگرانی در ادامه نشست به چگونگی حضورش در فیلم اشاره کرد و گفت: زمستان سال گذشته آقای سمواتی خواستند که به دفتر بروم قرار بود نقش نازنین شخصیت اصلی داستان را بازی کنم و برایم خوشایند بود اما دیگر تماسی نگرفتند اوایل فروردین‌ماه نیز با دوربین تست گرفتم و همچنان فکر می‌کردم نقش نازنین را برای من در نظر گرفته است اما بعد متوجه شدم خانم بیاتی نقش اصلی کار است بعد که فیلم را دیدم احساس کردم انتخاب بسیار درست و بجایی بود.

پرویز شهبازی در پاسخ به این سؤال که برای ایفای نقش اصلی انتخاب نابازیگر ریسک به شمار می‌آید، گفت: من از 400 یا 500 نفر تست گرفتم بعد که روی یک نفر متمرکز شدم یک ماه تأمل کردم و مطمئن شدم می‌تواند نقش را بازی کند در این سن بازیگر حرفه‌ای نداریم انتخاب بازیگران برایم اهمیت زیادی دارد اما سابقه بازیگر و کارنامه کاری‌اش برای من مهم نیست. مهم این است که به نقشی که برایش در نظر گرفتم بخورد.

در ادامه این نشست نازنین بیاتی درباره حضورش در فیلم گفت: مطلع شدم آقای شهبازی برای فیلم جدیدشان تست می‌گیرند به دفتر مراجعه کردم در یک تایمی هر روز برای تست می‌رفتم اما نمی‌دانستم که قرار است نقش اصلی داستان را بازی کنم تا دو روز قبل از آنکه قرار بود فیلم جلوی دوربین برود قرارداد من بسته شد و ما هیچ فیلمنامه ای را نمی‌خواندیم و نمی‌دانستیم در چه موقعیت مکانی باید جلوی دربین برویم قصه ابتدا و انتهایش برای ما مشخص نبود.

نشست فیلم  دربندشهبازی درباره عدم ارائه فیلمنامه به بازیگر گفت: من هیچ  وقت فیلمنامه به بازیگر نمی‌دهم برای اینکه روی فیلم‌نامه کار می‌کنم و بازیگر در نقطه‌ای از فیلم‌نامه فیکس می‌شود و ایده‌هایی به من می‌دهد که به نوعی آزادی عمل من را سلب می‌کند. من با دورخوانی در سینما کاملاً مخالفم دورخوانی در تئاتر بوده و در سینما معنایی ندارد بدون دوربین هیچ اتفاقی نمی‌افتد و اعتقادی به تمرین به دوربین ندارم هر اتفاقی با دوربین رخ می‌دهد. همانگونه که به بازیگرها فیلم‌نامه نمی‌دهم اما از فیلمبردار، صدابردار، طراح صحنه می‌خواهم تا فیلمنامه را با دقت بخواند و هر لحظه برای من ایده و فکر نو داشته باشد همان طوری که در فیلم‌برداری ایده‌های خوبی از سوی آقای بهمنش پیشنهاد شد که در فیلم تنیده شده تفکیک‌پذیر نیست.

در ادامه نشست هومن بهمنش درباره ویژگی‌های فیلم و استفاده از دوربین روی سه پایه گفت: فیلم را به طریقه 35 میلیمتری فیلمبرداری کردیم وقتی فیلمنامه را خواندم متوجه تفاوت آن با جنس‌ کارهای قبلی ‌ام متوجه شدم این فیلم سینمایی رئالیستی است با صحبت‌هایی که با کارگردان داشتم به این نتیجه رسیدیم که حذف مطلق فیلمبرداری و نورپردازی در این فیلم مناسب است. این سخت‌ترین کار است که فیلمبرداری به رخ کشیده نشود سعی کردیم فضای فیلم شبیه زندگی واقعی باشد. از نوعی از نورپردازی کلاسیک استفاده نکردیم در بعضی از صحنه‌ها حتی بازیگر دیده نمی‌شود سعی شده یک تصویر استریزه و نزدیک به زندگی واقعی با شیوه کارگردانی آقای شهبازی ارائه دهیم. ما در این فیلم سعی کردیم دوربین روی سه پایه باشد تنها در چهار یا پنج پلان حرکتی دوربین به دنبال بازیگر است به اعتقاد من باید برای استفاده از تکنیک دوربین روی دست طراحی مناسبی صورت گیرد که متأسفانه در جاهایی می‌بینیم که بدون هدف و به صورت شلخته و آزاردهنده از تکنیک دوربین روی دست استفاده شده است.

شهبازی به مشارکت بنیاد سینمایی فارابی در این فیلم اشاره کرد و گفت: زمانی که برآورد هزینه ارائه دادیم فارابی نپذیرفت و در حال حاضر بحث‌هایی داریم بنیاد فارابی یک مشارکت در فیلم دارد و هر کسی که فیلمنامه می‌نویسد برای ساخت و حمایت به فارابی ارائه می‌دهد فارابی اظهار تمایل برای شراکت کرد و الآن هم از کار راضی هستند البته ما می ‌توانستیم خودمان فیلم را بسازیم بدون کمک فارابی اما باید 20 تا 25 روز فیلمبرداری می‌کردیم و دیگر این کیفیت را نداشت.

در پایان این جلسه شهیدی فر طبق روال گذشته خبرنگاران را زیر سوأل برد و گفت: پرویز شهبازی منت بر سر ما گذاشته و به این نشست آمده است که این حرف با واکنش اهالی رسانه مواجه شد.


 تاريخ ارسال: 1391/11/18
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.