پرده سینما

من با ساخت این فیلم قصد دادن هیچ شعاری را نداشتم؛ گزارش نشست فیلم «فرزند چهارم»

سارا طاهرمقدس









 

نشست پرسش و پاسخ فیلم فرزند چهارم به کارگردانی وحید موسائیان دقایقی قبل با حضور تعدادی از اهالی رسانه و دست اندرکاران این فیلم در سالن کنفرانس سعدی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد.

 

نشست فیلم فرزند چهارمبه گزارش خبرنگار سایت پرده سینما وحید موسائیان (کارگردان)، آریتا موگویی (مدیر تولید)، سودابه خسروی (طراح گریم)، فریدون شهبازی (موسیقی)، مهدی هاشمی (بازیگر)، مهتاب کرامتی (بازیگر)، حسین محب اهری (بازیگر) در این نشست حضور داشتند و به سوألات خبرنگاران پاسخ گفتند.

در ابتدای این نشست خبری موسائیان در خصوص چگونگی تولید این پروژه و همچنین بودجه فیلم توصیحاتی را ارائه کرد و ضمن گلایه از اهالی رسانه که بودجه این فیلم را میلیاردی خوانده اند گفت:

هزینه تولید این فیلم با این همه مشقت و سختی تنها یک میلیارد و ششصد میلیون تومان بود.

وی سپس اظهار داشت: امیدوارم فیلم با مخاطب ارتباط خوبی برقرار کند. ایده فیلم زمانی شکل گرفت که قرار بود من دو مستند در مورد سومالی بسازم و با سفری که به آجا داشتم ایده ساخت فیلم سینمایی در ذهنم شکل گرفت. کار در سومالی خیلی سخت و دشوار بود و من با تردید با عوامل صحبت کردم تا ببینم میشود کار کرد یا نه چرا که ناامنی آن منطقه ما را اذیت میکرد و مشکلات دیگری مثل مریضی، بیماری، آب آشامیدنی و ... در آنجا بود.  از قبل از شروع جشنواره جو سازی بر علیه این فیلم شکل گرفت و در نهایت رسانه ها با اعلام ارقام عجیب و غریب مشکلاتی برای ما به وجود آوردند. لفظ فیلم فاخر در این اواخر کار را خراب کرده است، بازیگران دستمزد اندکی دریافت کردند و هزینه کار ما هم زیاد نشد، اردوگاه های فیلم را خومان بازسازی کردیم.

نشست فیلم فرزند چهارمسپس موگویی نیز در خصوص حواشی به وجود آمده بر سر فیلم فرزند چهارم گفت: بخشی از این اتفاقات و جزئیات توضیحاتش جذاب نیست اما کار فیلمسازی کار سختی است و اگر در آپارتمان هم باشد کار سخت است و کار در خارج از کشور و قاره آفریقا و کشورکنیا که اصلاً سینما ندارد بسیار سخت بود و ما در آن جا مواجه با مشکلات بودیم و مقداری بدیهیات را القا کردیم ما در کنیا و ایران و سومالی بودیم در کنیا شش نقطه کار کردیم و مشکلات بسیار زیادی وجود داشت مشکلاتی که شاید برخی از آن عجیب به نظر بیاد مثل گروه های تروریستی القادعده و غیره و سقوط هواپیما که اضافه بود و اما آن چیزی که مهم است اینکه خود فیلم چه تأثیری روی تماشاگران و اهالی رسانه گذاشته و امیدوارم فیلم توانسته باشد با مخاطبینش ارتباط برقرار کند.

مهدی هاشمی در خصوص تولید این فیلم گفت: آقای موسائیان را از از سال ها قبل می شناختم و دوست داشتم که کارگردانی است که سابقه مستندگویی دراد که با واقعیات برخورد دارد تا این که پیشنهاد شد و دیدم داستان خوبی دارد که در آفریقا می گذرد و با اشتیاق پذیرفتم در تمام مدت فیلمبردرای یک کارگردان بینظیر از حیث منش دیدم و یک فریاد از دهان وی بیرون نیامد حتی سر عوامل خاطی و در طول فیلمبرداری چالاکی ایشان را می دیدم و رفتن ایشان به کشور سومالی و کنیا و فیلم گرفتن از آنجا و آشنایی با محیط باعث شد این فیلم اینگونه در بیاید و من خوشحالم که این فیلم ساخته شد و من فیلم را دوست داشتم چون فیلمی بی ادعا و نرم بود و بدون لوندی خاصی بود که تماشاچی را در هیجان خاص قرار دهد و با اعتماد به نفس کافی تا آخر رفت و تأثیر گذار بود و این مربوط به منتقدین است که در مورد فیلم نظر بدهند

نشست فیلم فرزند چهارموی افزود: فیلم زندگی صحنه و پشت صحنه ندارد و این فیلم از لحاظ پشت صحنه بهترین خاطرات زندگی حرفه ای من را دارد.

مهتاب کرامتی نیز در جملاتی گفت: امیدوارم روزهای پایانی جشنواره را به خوبی بگذرانید یکی از امتیازات این فیلم برای من وجه مستند داستان و پیشینه و سابقه کارگردان بود که می دانستم در چه سبک و سیاقی کار می کنند فیلمنامه خوب و به روحیه من نزدیک بود و عوامل از ابتدا نشان دادند پشت صحنه و فیلم خوب داریم من فیلم را تا امروز ندیده بودم اما فکر می کنم فیلم روان و خوبی است و از اینجا به بعد به عهده شماست که نظرات را بدهید.

کرامتی در ادامه اظهاراتش افزود: دیدن سومالی که به جای جذابیت ترس داشت و تا روزهای آخر نگران این بودیم که آیا سالم برمی گردیم یا نه و اتفاقاتی بود که خداوند به ما رحم کرد و این فیلم باید نتیجه خوبی بدهد و دوستان همه زحمت کشیدند ولی من خودم ترجیح میدهم اگر به آفریقا می خواستم سفر کنم خودم بروم کخ محدود به مکان خاصی نباشم.

همچنین حسین محب اهری نیز، اظهار داشت: این دومین همکاری من با وحید موسائیان بود. خوشحالم دو نقش متفاوت را در فیلمهای او ایفا کردم و توانستم در طول این فیلم با مردم آفریقا ارتباط خوبی برقرار کنم.

در ادامه وحید موسائیان نیز گفت: جا دارد از بنیاد سینمایی فارابی تشکر کنم چرا که اگر حمایت های سید احمد میرعلایی، حسن نجریان، جعفر گودرزی نبود این کار اصلا ساخته نمی‌شد.

موسائیان در پایان نشست اظهار داشت: قرار نبود فیلم شعاری یا تبلیغاتی بسازیم بلکه به این فکر می‌کردم تا روابط انسانی را در فیلم نشان دهم. من با تولید این فیلم قصد ارائه هیچ گونه شعاری نداشتم و تنها نیتم تصویر واقعیت های موجود در کشور سومالی بود که امیدوارم مخاطبان از دیدن فیلم لذت برده باشند.


 تاريخ ارسال: 1391/11/20
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.