پرده سینما

جهان لذت آفرینِ نمادها و معماها؛ نقدی بر فیلم «گذشته» ساخته اصغر فرهادی

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نقد فیلم گذشته Le passe ساخته اصغر فرهادی

 

-گذشته روایتی تو در تو با روابط بی شماری است که عمیقاً  چند لایه ای و پیچیده است. این فیلم درکی عمیق از ذات آشفته وضعیت انسانی را به نمایش می گذارد.

 

-در پایان فیلم  سیمر زود برمی گردد تا در آینده دوباره حسرت این لحظه را نخورد و در آینده نخواهد مانند احمد برای رسیدن به گذشته مسیری طولانی تری را طی کند.

 

 

برنیس برژو در فیلم گذشته ساخته اصغر فرهادیاصغر فرهادی  کارگردان برنده اسکار این  بار پس از فیلم اسکاری جدایی نادر از سیمین با یک شاهکار اروپایی به اسم گذشته باز گشته است.

گذشته بر خلاف جدایی نادر از سیمین مخاطب محدود تر و خاص تری دارد و سبک فیلمسازی اصغر فرهادی  از لحاظ پرداخت به مضامین  سبک فیلم های اروپایی است تا امریکایی.

در فیلم گذشته تمام اتفاق ها قبلاً در گذشته رخ داده است. فیلم برای ما در زمان حال اتفاق های گذشته را بیان می کند.  داستان هایی که تا انتهای فیلم هیچ کدام از آنها بازگو نمی شوند و ما فقط  شیوه بازگو شدن آنها را تماشا می کنیم. رشته ای از سوءتفاهم ها از همین طرز بیان کردن  گذشته و دروغ هایی که به داستان ها اضافه می شوند در انتها باز هچنان باز می مانند، و این بار هم مانند جدایی نادر از سیمین این تماشگر است که تصمیم  می گیرد چه  اتفاقی خواهد افتاد.

 احمد (علی مصفا) که به قطعیت همان احمد (شهاب حسینی) فیلم درباره الی است به فرانسه باز می گردد تا پس از چهار سال از همسرش ماری (برنیس بژو) جدا شود. در مدت این چهار سال ماری با مرد دیگری به اسم  سمیر (طاهر رحیم) رابطه داشته است و قصد دارد  با او ازدواج کند. اما با ناهنجاری های لوسی ماجرا کمی پیچیده تر می شود. درک ناهنجاری های لوسی کلید اتفاق هایی که  در چهار سال گذشته برای ما افتاده است.

فیلم از نظر حضور شخصیت مرد به دو بخش تبدیل می شود. بخش اول حضور احمد و معرفی او، و نیمه دوم حضور سمیر و کلید هایی که از گذشته  می تواند به دست او باز شود. ولی در این میان ماری را می بینم  که تا کنون سه مرد در زنگی اش بوده  است و ما اتفاق هایی که با حضور این مردان در زندگی اش افتاده و می افتد را می بینیم.

برنیس برژو در فیلم گذشته ساخته اصغر فرهادیاز نظر شخصیت پردازی و روانشناسی این سه کاراکتر سمیر و ماری و احمد  واقعاً خارق العاده اند. احمد شخصیتی ایرانی دارد و خیلی دوست دارد گذشته را همزمان با حال داشته باشد به همین خاطر همیشه برایش جای سوال است که در این چهار سال برای ماری چه اتفاقی افتاده است. گویی احمد راضی است که رابطه اش با ماری را از سر بگیرد. چون پس از شنیدن حامله بودن  ماری در دادگاه، حسابی به هم می ریزد.

ماری هم برای احمد هتل نمی گیرد و به او نگفته که نامزد جدیدی دارد و...

تمام این رویدادها این برداشت را  در احمد ایجاد می کند که ماری هنوز به او علاقه دارد. ولی پس از فهمیدن رویدادهای اخیر، احمد حسابی به هم می ریزد. احمد تمام این رویدادها را نشانه انتقام ماری از خودش می داند .حتی در صحنه ای در پاسخ مارین که می گوید چرا وکیل ات را نفرستادی می گوید: دوست ندارم خاطره بدی ازم باقی بماند! یعنی او دوست دارد گذشته اش با خاطره ی خوبی در ذهن دیگران باقی بماند و حتی علاقه دارد گذشته اش را از نو بسازد.

بر عکس او  ماری شخصیتی دارد که دوست دارد مدام از گذشته اش فرار کند. در ماشین حتی وقتی نمی تواند دنده را عوض  کند به احمد می گوید با دنده 4 برود. گویی علاقه زیادی به فرار از گذشته شکست خورده اش دارد. رنگ زدن خانه که نمادی از رنگ جدید زدن بر گذشته است، در فیلم حاوی همین مضمون است که باعث شده مچ او درد بگیرد و نتواند دنده را عوض کند! ماری مدام شوهر عوض  می کند و بچه دار می شود تا شاید زندگی گذشته اش را فراموش کند. غافل از اینکه او تمام این کارها را می کند که شاید زندگی ناتمامی که در گذشته داشته است را بتواند در آینده با انسان های جدید بسازد.

پوستر فیلم گذشته ساخته اصغر فرهادیدر جایی لوسی به احمد می گوید «میدونی چرا مامان می خواهد با سمیر ازدواج کند؟ چون قیافش شکل توئه!» این نشان می دهد که مارین می خواهد چیزهایی که در گذشته از دست داده دوباره با همان افراد در آینده به دست آورد. حتی وقتی در پایان احمد می خواهد به او بگوید چرا 4 سال پیش به ایران رفته و برنگشته است  می گوید نیازی به گفتن نیست! گذشته چیزی را تغییر نمی دهد.

اما بهترین شخصیت فیلم سیمر با بازی عالی طاهر رحیم است. شخصیتی که بیننده تا اواسط فیلم هیچ چیزی از او  نمی داند. از نظر نمادین سیمر شخصی بلاتکلیف است که بین آینده و گذشته اش بلاتکلیف مانده است. او به ماری کمک می کند تا  خانه اش را رنگ جدید بزند. از سوی دیگر اشیا کهنه ای مانند لوستر و ... می گیرد. به هیچ وجه نمی توانید احساس سمیر را نسبت به دیگران بفهیمد. او فقط می خواهد بداند دور و برش چه اتفاق افتاده است. لوستر نماد سیمر است. شیشه ای آویزان  که در اثر حرکت مانند آونگ به عقب و جلو می رود!

اصغر فرهادی باز مانند فیلم های قبلی اش، طرف هیچ کدام از این سه شخصیت را نمی گیرد و فقط آن ها را به ما معرفی می کند. اینکه حق با کدام است را به بیننده واگذار می کند. بیننده باید تصمیم بگیرد طرفدارکدام شخصیت باشد.

واقعاً تعجب می کنم برخی منتقدان داخلی در مواجهه با این ریزه کاری ها و پردازش دقیق شخصیت،  می گویند فرهادی در کلیشه ای فیلم های طلاق و خیانت و ... افتاده است. درک نمادها و سینما و معماهای دنیای فرهادی از لذت بخش ترین کار ها است. مخصوصاً وقتی می بینم در کشور فرانسه فیلمی ساخته در سطح جهانی که هیچ کم و کسری از فیلم های روز سینما ندارد. و تمام مخاطبان جهان با فیلم اش ارتباط برقرار می کنند. این از آن روست که فرهادی  مشکلات جهانی و مشترک انسان ها را در فیلم هایش به نمایش می گذارد، نه مشکلات انسان های یک محدوده مرزی مشخص را.  فرهادی در این «درام فوق العاده»، درکی عمیق از ذات آشفته وضعیت انسانی را به نمایش می گذارد.

در این میان چیزی که به شدت حیرت انگیز است فیلمبرداری محمود کلاری است. سبک فیلمبرداری کلاری با حال و هوای فیلم بسیار سازگار است. باز دوربین محمود کلاری روی دست است که بیننده احساس کند مانند کسی است که دارد در کنار بازیگران فیلم قدم می زند و مانند آنها در مرکز مشکلاتشان قرار دارد.

گذشته روایتی تو در تو با روابط بی شماری است که عمیقاً  چند لایه ای و پیچیده است و شاید قوی ترین عنصری که فرهادی ارائه می کند به واسطه فیلمنامه باشد. گذشته فیلمنامه ای فوق العاده خوب نوشته شده، با شخصیت پردازی های تأثیرگذار و صحنه های به هم مرتبط  دارد که درک ما از رفتارها را بیشتر و عمیق تر می کند. مانند جدایی هر لحظه که از فیلم می گذرد اطلاعات بیشتری از گذشته افراد  آشکار می شود .

در تیتراژ اول فیلم که مارین و احمد به عقب نگاه و تصادف می کنند، برف باک کن عنوان گذشته را از شیشه عقب پاک می کند. فیلمساز هشداری در بازگشت به گذشته می دهد. تمام افراد فیلم زندگی شان درگیر گذشته  است و می خواهند به هر طریقی شده که به گذشته خود برسند. حالا چه در آینده، چه با انتخاب افرادی مانند افرادی که درگذشته آنها بوده، چه جبران گذشته در آینده و ادامه دادن آن.

در سکانس پایانی فیلم سمیر را می بینم که همسرش که در کما است به هیچکدام از عطرهایش واکنش نشان نداده. سمیر ناامید در راهرویی طولانی می رود، ولی پشیمان می شود و دوباره برمی گردد پیش همسرش و عطری که همسرش دوست دارد بر پیراهن اش می زند و منتظر عکس العمل همسرش است که در کماست. این بار سیمر زود برمی گردد تا در آینده دوباره حسرت این لحظه را نخورد و در آینده نخواهد مانند احمد برای رسیدن به گذشته مسیری طولانی تری را طی کند.

 

 امتیاز: ****

 

در همین رابطه بخوانید

گامی به جلو، اما تکراری، متزلزل، و نامطمئن؛ نقدی بر فیلم «گذشته» ساخته اصغر فرهادی- علی ناصری

یک بازگشت به عقب، یک تکرار بی حاصل، به انضمام یک نصفه داستان؛ نقدی بر فیلم «گذشته» ساخته اصغر فرهادی- محمدمعین موسوی

دیگر از رازها و دروغ ها خبری نیست! نقدی بر فیلم «گذشته» ساخته اصغر فرهادی- رضا منتظری

کلیشه های جدید با نعل وارونه! یا یک وسترن اسپاگتی در پاریس! نقدی بر فیلم «گذشته» ساخته اصغر فرهادی- غلامعباس فاضلی


 تاريخ ارسال: 1392/4/28
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>سیدرضا شاهوردی:

بهترین نقدی که بر فیلم گذشته خوندم همین بود.واقعا چیزهای جالبی که موقع تماشای فیلم به آن توجه نکرده بودم رو گفته بود. اگر میشود از همین منتقد نقد فیلم دربند را منتشر کنید چون به نظرم اون فیلم هم از این ریزه کاری ها زیاد داشت

10+0-

پنجشنبه 25 مهر 1392



>>>عبدالرضا:

نقد خوب بر یک فیلم دوست داشتنی و قوی. ممنون.

20+0-

چهارشنبه 23 مرداد 1392



>>>شبنم:

بقیه نقد های منتقدین سایت را خواندم فیلم "گذشته"یک شاهکار بی چون و چرا در سینمای ایران است.البته اکثر منتقدان ایرانی حسود تشریف دارند بخاطر همین چشم دیدن اصغر فرهادی و دنیای آن را ندارند.ممنون از جناب منتقم بخاطر تحلیل خوبشان از فیلم گذشته

10+2-

شنبه 12 مرداد 1392



>>>sami:

راستش انتظار نداشتم اینقدر خوب باشه ولی جدی خوب بود.

5+0-

جمعه 11 مرداد 1392



>>>بهاره:

پریشب فیلم گذشته رو تو سینما آزادی دیدیم!ای ول اصغر! خیلی خوب بود...اصلن نمیشد تعریف کرد فیلمو...باید هرکی خودش بره ببینه!

4+0-

جمعه 11 مرداد 1392



>>>اتنا:

عالی بود دست شما درد نکنه بسیار م.افقتان بودم در مورد بی مهری منتقدین و کوته نظری ها

6+1-

جمعه 11 مرداد 1392



>>>arghavan:

فوق العاده بود!هرتوضیحی راجع به "گذشته "در چند سطر, درحق این فیلم ستمه! باپیشرفتی که آقای فرهادی داره,اسکاردومش دورازانتظارنیست!

2+1-

يكشنبه 6 مرداد 1392



>>>كوش خردپژوه :

فيلم گذشته را پسنديدم .

4+1-

چهارشنبه 2 مرداد 1392



>>>نیما :

البته من از این فیلم خوشم نیومد؛ نه به خاطر اینکه فیلم بدی باشه! بلکه بخاطر اینکه فرهادی حرف جدیدی نداشت؛ همون سبک بازی‌ها، همون سبک قصه‌پردازی و اینکه تم اصلی هم‌چنان، روی پنهان‌کاری و کشف مسائل ساده و تأثیر این مکشوفات بر روند قصه می‌چرخه. اگه قرار به قیاس سه گانه فرهادی مثلا با سه گانه (رنگ) کیلشوفسکی باشه اونوقت مقصودم کاملا مشخص میشه؛ توی اون تریلوژی، سبک داستان‌گویی، نوع بازی‌ها و حرفی که زده میشه با هر فیلم قبلی متفاوت‌ه و این به نظرم ارزشمنده نه اینکه در یک سبک موفق باشی و همچنان بخوای در جا بزنی. که گمان می‌کنم فرهادی دچار این آفت شده. اما فارغ از این مطلب، فیلم گذشته چندتا سکانس داشت که کاملا شبیه کاریکاتور بود. مثلا اون اون سکانسی که علی مصفا [احمد] قرمه سبزی درست میکنه! خب، این یعنی چی؟ به زور داری تو ذهن مخاطب می‌چپونی که ببین من حواسم به المان‌های زندگی ایرانی هست؛ یا اینکه ایرانی‌هارو چقد خوب داره نشون میده! علی مصفا توی اون فیلم تبدیل شده به مرد خوب داستان؛ کسی که مدیریت بحران بلده و می‌تونه در هر موقعیت واکنش‌های مناسبی انجام بده! اکت‌هایی که بقیه شخصیت‌ها از انجام اون رفتارها عاجز هستند.

3+0-

چهارشنبه 2 مرداد 1392



>>>K1:

فیلم عالیه ، مخصوصن برای افرادی که هنوز توو گذشته اشون مسائل و مشکلات حل نشده ای دارن ... بنظرم فرهادی با فیلمنامه ی قوی که نوشته به همه ی آدما یه پیام اساسی میده و اون هم اینه که : "باید تکلیف خودتون رو با گذشتتون مشخص کنید ، نه از اون فرار کنید و نه دائمن زیرو روش کنید فقط اونرو بعنوان گذشتتون بپذیرید

4+0-

چهارشنبه 2 مرداد 1392



>>>کوروش:

در اوائل اکران همه نسبت به فیلم جو زده بودن ولی با نقدهای منفی که نسبت به فیلم شد کم کم جرات انتقاد از فیلم بین تماشاگران هم شکل گرفت. با اینهمه فکر میکنم گذشته چندان فیلم بدی هم نبود. زمانش جای کوتاه شدن نداره و فکر میکنم همین تایم مناسب فیلمه. اگه قرار بود یه فیلم 100 دقیقه ای باشه یه فیلم دیگه میشد.

1+0-

سه‌شنبه 1 مرداد 1392



>>>mkv:

فیلم گذشته دیده شد , مورد پسند واقع شد ولی نشیمنگاهمان پرس شد (از لحاظ زمان فیلم)

1+0-

سه‌شنبه 1 مرداد 1392



>>>abdoli:

تو برنامه هفت با یارو مصاحبه کردن سر فیلم "گذشته" فرهادی میگه فیلم خوبی نبود من بیشتر فیلم اکشن دوست دارم! :||||||

2+0-

دوشنبه 31 تير 1392



>>>مهر:

فیلم گذشته اگه تایمش کمتر بود فیلم بدی نبود، اما برای فرهادی تکرار خودش بود. بنظرم فرهادی توان ساخت فیلم جدید داره، نیازی به تکرار نداره

0+0-

يكشنبه 30 تير 1392



>>> مهدوی:

بهتر از درباره الی و جدایی نبود!فرهادی یواش یواش اگه بفهمه داره چیکار میکنه، میتونه اجتماعی سازه مشهوری بشه تو دنیا، البته به شرطی که بعضی چارچوباشو کمی فراتر ببره.

2+0-

شنبه 29 تير 1392



>>>alireza haqiqi:

به نظر من اگه مخاطب داستانی بدون پیچیدگی و سادگی بدون فکر و به قول معروف با عرض معذرت "هلو برو تو گلو" بخواد دیگه نمیشه گفت داستان، میشه یه خبر چند دقیقه ای و اصلا فکر و ذهن مخاطب هم به چالش نمی افته، بلکه اصلش اینه که یک مضمون کلی باشه و هر کس متناسب با طرز فکرش نتیجه گیری کنه ، اگه اینطور باشه شاید بشه گفت داستانی موفق یا داستانی که توانسته با هر نوع مخاطبی ارتباط برقرار کنه.خیلی اوقات با یه کم بیشتر فکر کردن به اتفاقات ساده میشه به عمق اونا پی برد نه همون لحظه

1+0-

شنبه 29 تير 1392



>>>عرفان:

امروز دیدم، متأسفانه سانسور که داره ولی فیلم قشنگیه پیشنهاد می کنم ببینید.

1+0-

شنبه 29 تير 1392



>>>ب.م.م:

اسم این چیزی که نوشتی نقد فیلم نیست.ریویوو هستش که اتفاقا خودم از نقد فیلم اینو بیشتر دوست دارم.گذشته اصغر فرهادی به وضوح از جدایی نادر از سیمین و درباره الی ضعیف تر بود و چیزی در حد چهارشنبه سوری بود.بازی برنسین بژوخارق العاده بود.من باورم نمیشد اون رقاصه شاد و شنگول در فیلم آرتیست بود.

1+1-

شنبه 29 تير 1392



>>>حسام:

دوستان من شخصاً آثار آقای فرهادی رو دوست دارم. اما سخت نگیرید! اجازه بدید بعضیها هم مخالفت کنن. بعضیها موسیقی بتهوفن رو دوست دارند برخی هم لیدی گاگا، خیلی طبیعیه این مساله.

4+0-

شنبه 29 تير 1392



>>>مهدی فرجی:

یک ابتذال هنری.کارگردان خودش هم نفهمیده چه ساخته

1+4-

شنبه 29 تير 1392



>>>Ali MO:

boos boos love love movi joon

0+0-

جمعه 28 تير 1392



>>>فاطمه فیضی:

چقدر این فیلمش هم شبیه فیلم جدایی هست. انگار تو ایران وجود خانواده های بحران زده امری عادی است!

0+0-

جمعه 28 تير 1392



>>>دانیال کرباسچی:

فیلم گذشته هم رفتم دیدم و خوب بود . کسایی که دوستش نداشتین چرا بدسلیقه اید ؟

2+1-

جمعه 28 تير 1392



>>>حامد:

به نظرم اتفاقی که در «گذشته» نسبت به جدایی می افتد این است که این بار زبان سینمایی یا ایماژ به کار رفته بهتر و بیشتر است.(فارغ از شخصیت پردازی)

2+0-

جمعه 28 تير 1392



>>>توحید رسولی:

باز هم فرهادی غوغا کرد.این بار با گذشته... فیلمی مانند کارهای قبلی او غمگین با چاشنی عشق و خیانت....با پایانی متفاوت نسبت به فیلم های دیگر.با فیلم برداری فوق العاده و انتخاب نقش و کارگردانی ماهرانه. همچنان کار های فرهادی با ابهام همراه است و اینکه حقیقت از ابتدا تا انتهای فیلم معلوم است.باز هم جدایی.وجدایی قطعی است ولی باز هم ابهامات دارد به بیننده ضربه میزند.درست مانند جدایی نادر از سیمین و درباره ی الی. این بار به دلیل اینکه کار در فرانسه فیلم برداری میشود و حضور بازیگرانی فوق العاده مثل بژو خوب بالطبع کارگردان برای ایجاد صحنه های دلخواه که شاید در یک فیلم ایرانی کمتر دیده شود دستش بازتر است. داستان اینبار از این قرار است که احمد(با بازی علی مصفا) برای گرفتن طلاق از همسرش راهی فرانسه میشود.احمد شوهر سوم او محسوب میشود. او هنگامی که به فرانسه میرود متوجه میشود این زن(با بازی بژو) دوباره شوهر کرده. در این بین دختری 16 ساله که این زن از همسر دوم خود دارد و با او زندگی میکند با ازدواج دوباره ی مادرش مخالفت میکند. در این بین احمد که سعی دارد دختر را متقاعد کند که دوباره مادرش ازدواج کند به تدریج اسرار و چگونگی رابطه زن با شوهر جدیدش(با بازی طاهر رحیم)را میفهمد. هر قدر او سعی دارد دختر را متقاعد کند باز حرف هایی جدید از دختر میشنود.و هر چقدر از فیلم میگذرد عمق فاجعه و چگونگی شروع رابطه این زن با همسر ج باز گو میشود.

4+0-

جمعه 28 تير 1392



>>>رانی کی:

مرحوم راجرایبرت هم اگر زنده بود شک نکنید به این فیلم شاهکار 4ستاره می داد.حیف که عجل فرصت نداد که فیلم جدید اصغر فرهادی رو ببیند

5+0-

جمعه 28 تير 1392



>>>نوید:

جهان سوم جاییست که بزرگترین آرزوی مردمش برگشتن به" گذشته" هست

2+0-

جمعه 28 تير 1392



>>>محمد رضا لطفی:

خوب نبووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووود!

2+4-

جمعه 28 تير 1392



>>>یک منتقد:

موحد منتقم=یک پوپولیسم به تمام معنا

0+5-

جمعه 28 تير 1392



>>>پیمان ز:

خدائیش فیلم بود، خیلی طولانی کش دار و یکنواخته، این وقتی آدم باید دو ساعت و ربع زیر نویس هم بخونه دیگه بد تر میشه، از فیلم های قبلی فرهادی بدتر بود

2+1-

جمعه 28 تير 1392



>>>username:

واقعا فیلم زیبایی بود ، جوری بود که آدم تا لحظه آخر نمیدونست چی میشه! محشر بود

3+0-

جمعه 28 تير 1392



>>>تهمتن:

مجوز اکران گرفتنش جز معجزات قرن بوده.از این وزارت ارشاد بی بو و بی خاصیت اکران همچین فیلمی بسیار بعید بود.البته اکران همچین فیلمی در دوره ریاست هر فردی جزو افتخارات آن دولت محسوب میشود

2+0-

جمعه 28 تير 1392



>>>شهاب نفیسی:

تو این وانفسای فیلم ایرونی فیلم خیلی خوبی بود، اما در نرم فرهادی به نظر نه تنها از چهارشنبه سوری و جدایی بلکه حتی از الی هم بدتر بود

0+0-

جمعه 28 تير 1392



>>>dariush:

من این فیلم رو تا الان 4بار دیدم.با چندتا از دوستام.یعنی میریم جلوی گیشه سینما میگیم:همون همیشگی لطفا

2+1-

جمعه 28 تير 1392



>>>زینب:

گذشته بسیار فیلم خوش ساختی هست فیلمی که به ندرت روی پرده سینماهای ایران دیده میشه بهتره بگم کلا دیده نمیشه

3+0-

جمعه 28 تير 1392



>>>فرنوش:

بعد از مدتها به فیلم درست و حسابی دیدم ! این بار هم مسائل اخلاقی خانوادگی رو به چالش می کشید ... قشنگی کارای فرهادی به اُبژکتیو بودنشونه ...اینکه فیلم "آدم بده" نداره و همه شخصیتا همونجور که به یه اندازه حق دارن، تقریبا به یه اندازه هم تقصیرکارن... نکته مثبت دیگه به تصویر کشیدن قشرِ متوسط جامعه س که می تونه یه تصویر واقعی از کل جامعه بده ( نه قشر زیادی مرفه، زیادی بدبخت ، خیلی تحصیلکرده، یا خیلی بی سواد... )

2+0-

جمعه 28 تير 1392



>>>nahal:

يه ملودرام خانوادگی و مثل همیشه شخصیت پردازی ظریف و پیچیده اصغرفرهادی ،من فیلم رو پسندیدم اما خنده ها و تمسخرهای نابجای بیننده ها به نظرم فیلم رو زیاد عامه پسند نشون نداد.

0+0-

جمعه 28 تير 1392



>>>رادین:

از فیلم گذشته دو تا نکته گرفتم: 1- آدما علیرغم انکار تو گذشته زندگی میکنند 2- تصّور ما اینه که آینده‌ارو میسازیم ولی داریم گذشته‌ارو میسازیم

6+1-

جمعه 28 تير 1392



>>>ناهید:

چیزی که برای من جالبه اینکه زمان فیلم جدایی گفته می شد که فیلم سیاه نمایی هست و تصویر سیاهی از جامعه و مردم ایران نشون میده ولی در مورد این فیلم آیا کسی گفته که گذشته داره سیاه نمایی از جوامع اروپایی می کنه و خانواده های درب و داغون رو نشون می ده؟

6+1-

جمعه 28 تير 1392



>>>مانی:

حقیقت سطوح زیادی دارد و هرکس فکر می کند انچه او می داند یا درک می کند حقیقت است درصورتی که دیگران نیز چنین می پندارند. بد نیست نگاهی به دور و بر خودتان بکنید تا سطوح دروغ را پیدا کنید البته می تواند در هر مکانی یافت شود ولی در برخی فرهنگها بیشتر رشد کرده بخصوص در فرهنگهایی که درونگرایی و حسادت بیشتر به چشم می خورند. قضاوت سیاه و سفید قضاوتی بر مبتای داوری و ارزشیابی یک طرفه است یعنی برخی از موارد دیده نمی شود. بهتر بود می گفتید برای نشان دادن ویژگی های مثبت ایرانیان بهتر است جنبه ها مثبتشان را نشان دهیم و جنبه های منفی شان را پنهان.

6+1-

جمعه 28 تير 1392



>>>نام شما:

این حکم رو با چه مبنایی صادر کردی : \"و تمام مخاطبان جهان با فیلم اش ارتباط برقرار می کنند\" ، خود ایران باهاش ارتباط برقرار نکردند و در ایران، فرانسه و کشورهای اروپایی کمتر از جدایی مخاطب داشت . اینکه گفتی شخصیت پردازی بی نظیره ، حداقل دلیل بیار و الکی حکم صادر نکن، عزیزم برای اثبات حرف خودت یا رد نظر دیگران باید دلیل بیاوری به جای اینکه تعجب کنی و برچسب نفهمیدن معما و نماد و سینما و ... به دیگران بچسبانی، دوست داشتم وقت داشتم و نقدی در خصوص معنای همین نمادها و تحلیل های فیلم خیلی بیشتر از آن چیزی که فکرش رابکنی از فیلم می گفتم، تا ذوق زده نباشی که اینها را فقط تو کشف کردی، به طور مثال دادن چمدان شکسته احمد در هنگام دادگاه که سمیر دریافت می کند ، نشان بار سالم به مقصد نرسیدن احمد است که با طلاق مارین این بار ناسالم به سمیر تحویل داده شد و ... . متن فوق صرفا پروپاگاندایی و شعاری برای تملق از فرهادی و خوشایند مخاطبان شیفته فرهادی نوشته شده است . پایان فیلم افتضاح است و به شدت اخلاقی که با روند غیر اخلاقی کل فیلم جمع نمیشه و ... . خیلی نقد ضعیف، ناقص و آشفته و از هم جدایی بود. اقای منتقم، به نظر میاد شما به گونه ای می نویسید که مخاطب عامه سینمایی خوشش بیاید، لذا نقدهای شما تحلیل و عمق محتوایی و فنی چندانی ندارد و صرفا یک گسترده عوامانه ژورنالیستی دارد.

6+6-

جمعه 28 تير 1392



>>>خیام:

این نکته که آیا واقعا احمد همان احمد درباره الی است اصغر فرهادی در گفتگویی تاییدش کرده است و بخاطر این نگفته فرانسه که نخواسته که فیلم دقیقا دنباله درباره الی شود یا یک پیش درآمد از آن

6+0-

جمعه 28 تير 1392



>>>علی:

عزیزم احمد درباره الی تو آلمان بود نه فرانسه

4+3-

جمعه 28 تير 1392



>>>farshid:

موندم اصغر فرهادی چی داره تو فیلماش که اسکار گرفته من که هیچی نمیفهم به نظرم فرهادی گندم نمای جوفروشه

3+11-

جمعه 28 تير 1392



>>>optimus:

فقط مشكلش اين بود اصغر فرهادى زياد "اصغر فرهادى بازى" در آورده بود.

2+4-

جمعه 28 تير 1392



>>>رامین/ح:

صنعت فتوشاپ چه ها کرده در عکس دوم!!

11+0-

جمعه 28 تير 1392



>>>سعید:

فیلم خیلی خوب و نه عالی بود.فك ميكنم در سايه ي فيلم جدايي نادر از سيمين واقعا داره به اين فيلم اجحاف ميشه

2+4-

جمعه 28 تير 1392



>>>میلاد:

اصغر فرهادی يه دعوای خونوادگی بوده که دست و پا در آورده

2+9-

جمعه 28 تير 1392



>>>فواد:

گذشته ی اصغر فرهادی به نظرم یه فیلم دو پاره است. ساختار روایی در قسمت اول شبیه جدایی... و در قسمت دوم شبیه درباره الی بود...

9+0-

جمعه 28 تير 1392



>>>نادر ب:

فرهادی به قدری استادانه یک فیلم هنری رو کارگردانی کرده است که انگار نه انگار 2 ساعت و ربع بود

8+1-

جمعه 28 تير 1392



>>>هسین:

چقدر دلم میخواد فیلم "گذشته " فرهادی رو دوباره ببینم . خیلی ظریف بود

9+1-

جمعه 28 تير 1392



>>>سوگول مرادی:

فیلم رو دوست داشتم.ساده و روان بود.با اینکه زیر نویس بود ولی من با فیلم خوب ارتباط برقرار کردم.موضوع اکشنی نداشت ساده بود و اشتباهات زندگی روزمره رو برای ما به تصویر میکشید چیزی که شاید ما بدون فکر بارها و بارها تکرار کردیم.بحث ها،برخورد ها،رفتارهای نسنجیده و ... البته مسئله ارتباط مارین با سمیر در جوامع غربی اتفاق می افته نه جامعه ما ولی در کل من رفتار احمد با بچه ها و نوع نگرشش رو پسندیدم مخصوصا اونجا که از لوسی میخواد به مادرش واقعیت رو بگه و مارین هم صادقانه به سمیر میگه در حالی که میتونست اشتباه دخترش رو مخفی کنه در کل من راضی بودم اما دنبال فیلمنامه خاص تری بودم

13+0-

جمعه 28 تير 1392




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.