پرده سینما

نوروز در در سینمای ایران

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آژانس شیشه‌ای، شب یلدا، كمال‌الملک، روز شیطان، كودك و سرباز، مرد آفتابی، خیلی دور خیلی نزدیك، میلاد، پاتو زمین نذار، گیلانه، چهارشنبه‌سوری، بادكنك سفید و طهران تهران از آثار سینمایی ایران هستند كه بخش‌هایی از آنها با حال‌و هوای نوروز روایت شده است.

 

پوستر فرانسوی فیلم بادکنک سفیدکمال الملک: توپ تحویل سال 1313 در فیلم كمال‌الملك به كارگردانی علی حاتمی به صدا در می‌آید و با خواندن دعای تحویل سال توسط ناصر‌الدین‌ شاه كه نقش آن راعزت‌الله انتظامی بازی می‌كند، حلول سال 1313 در این فیلم اعلام می‌شود.

 

بادکنک سفید: نوروز در بادكنك سفید جعفر پناهی سوژه‌ اصلی فیلم شد. دختری كه برای خرید ماهی قرمز سفره‌ هفت‌سین مشكلاتی را پشت سر می‌گذارد و درنهایت آغاز سال 1374 اعلام می‌شود.

 

آژانس شیشه‌ای: در این فیلم ابراهیم حاتمی‌كیا، چهار روز به عید نوروز و آغاز سال جدید مانده که مسافران در آژانس مسافرتی التهاباتی دارند و با قصه‌ی حاج كاظم همراه می‌شوند. حاج كاظم در سكانس پایانی در حالی كه عباس درگذشته می گوید: «سال نوت مبارك عباس جان»

 

خیلی دور خیلی نزدیك: این فیلم به كارگردانی رضا میركریمی با ساعات پیش از تحویل سال آغاز می‌شود و با اعلام‌شب عید نوروز ادامه پیدا می‌كند. میركریمی در ساخته‌ی دیگرش كودك و سرباز نیز روزهای آخر سال را روایت می‌كند.

 

مرد آفتابی: در سكانسهای از مرد آفتابی به كارگردانی همایون اسعدیان، فاطمه معتمد‌آریا در حال چیدن سفره هفت‌سین است و در ادامه شخصیت‌های فیلم در كنار سفره به خواندن دعا مشغول می‌شوند.

 

روز شیطان: ماجرای روز شیطان بهروز افخمی از دی‌ماه آغاز می‌شود و به لحظه تحویل سال می‌رسد كه هنگام اعلام حلول سال تصادف سنگینی رخ می‌دهد و فیلم در نهایت سیزده‌بدر به پایان می‌رسد.

 

شب یلدا: در شب یلدا كیومرث پور‌احمد نیز، تكه‌ای از سقف بر روی سفره هفت‌سین می‌ریزد و آن را به هم می‌ریزد.

 

گیلانه: در فیلم گیلانه رخشان بنی‌اعتماد و محسن عبدالوهاب شاهد خرید ماهی و سبزه توسط فاطمه معتمد‌آریا و باران كوثری هستیم كه ماجرای فیلم تا روز 29 اسفند‌ماه ادامه پیدا می‌كند.

 

چهارشنبه سوری: چهارشنبه‌سوری اصغر فرهادی روایتش در سه‌شنبه آخر سال می‌گذرد و در آن خانه‌تكانی شب عید و فروش سبزه و ماهی قرمز به تصویر درمی‌آید.

 

میلاد: فیلم میلاد اولین ساخته‌ی ابوالفضل جلیلی هم صحنه‌ای در شب عید دارد و در پاتو زمین نذار ایرج قادری سفره هفت‌سین نشان داده می‌شود.

 

طهران تهران: اپیزود اول فیلم طهران تهران ساخته‌ی داریوش مهرجویی كه قرار است در نوروز اكران شود هم با صحنه نشستن اعضا خانواده كنار سفره هفت‌سین و ریزش سقف خانه روی آن آغاز می‌شود و ماجرای آن در تعطیلات عید نوروز ادامه پیدا می‌كند.

 

منبع: ایسنا


 تاريخ ارسال: 1388/12/26
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.