پرده سینما

چند کلمه حرف حساب با داریوش مهرجویی! چه بر سر شما آمده؟!

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آقای مهرجویی! سطح نگرش و سطح سلیقه شما چنان پایین آمده است که مخاطبان فیلم های اخیر شما، اعم از خاص و عام ثانیه به ثانیه انتظار می کشند که کی فیلمتان به پایان می رسد!

 

آقای مهرجویی! شما هنگامی که این کلمه را بر علیه منتقدان سینمای ایران بر زبان می آوردید آیا به این اندیشیدید که این کلام شما می تواند به نوعی فرهنگ سازی در جامعه امروز ایران بدل شود و از این پس تمامی سینماگران و بعدها اقشار گوناگون دیگر بیایند و به راحتی به هر کسی که باعث دلخوری آن ها شده است در رسانه ها هرگونه فحاشی بکنند و بعدها این به عادت برای نسل جدید ایران زمین بدل شود؟

 

 

داریوش مهرجوییداریوش مهرجویی: «منتقدانی که منتظرند فیلم جدیدم مثل آثار گذشته‌ام شود، خر هستند!» همین جمله از صبح روز گذشته تا کنون و پس از انتشار در یکی از سایت های خبری و سپس خبرگزاری های رسمی باعث ایجاد موج بسیار گسترده ای میان اهالی رسانه و منتقدان سینمای ایران شد. در این میان برخی از اهالی رسانه با شرم آور خواندن این حرف مهرجویی خواهان عذرخواهی وی بابت توهین به قشر فرهیخته سینمای ایران شدند و برخی دیگر نیز به طرفداری از مهرجویی برآمدند. اما بنده فقط چند کلامی با آقای مهرجویی حرف دارم...

 

آقای مهرجویی تأثیر نقش تعین كننده فیلم های شما در جریان موج نوی سینمای ایران انكار نشدنی است. تأثیر نقش فیلم های شما در پرورش رویكرد جدی به سینما و پرورش نسل جدیدی از سینماگران ایران انكار نشدنی است. مسلماً نام داریوش مهرجویی تا ابد بر تارک سینمای ایران می درخشد چرا که تأثیری که شما بر غنای فرهنگی سینمای ایران گذاشته اید بسیار فراتر از آن است که به این آسانی ها از یادها برده شود. فیلم گاو شما هنوز پس از گذشت سال ها یکی از بهترین فیلم های فرهنگی سینمای ایران است. شما با فیلم های نخست خود به شکل غیرقابل انکاری سطح سلیقه مخاطبان سینمای ایران را ارتقا بخشیدید و آن ها را با سبک و سیاقی جدید آشنا ساختید. به آن ها فهماندید که سینمای واقعی یعنی چه! شما توانستید مخاطبان سینمای ایران که سالیان سال درگیر داستان های سطح پایین بودند را به سطحی برسانید تا دیگر تنها برای تفریح به سینما نروند و سینما را در کنار تفریح یک ابزار هنری و فرهنگی بدانند که می تواند به آن ها راه و رسم انسان بودن و درست زیستن را بیاموزد!... حالا چه بر سر شما آمده؟ حتی اگر کارنامه پربار شما به عنوان یک فیلمساز موفق از دهه 1340تا 1370 را مد نظر قرار ندهم، به نظرم شما فارغ التحصیل رشته فلسفه هستید! به نظرم زمانی از جروم دیوید سالینجر  و سورن کی یر که گارد برای ما حرف می زدید! حالا تقلا می کنید با چنین واژه هایی دیدگاه هایتان را تشریح کنید؟!

داریوش مهرجوییدر عجب ام که چگونه شما پس از سال ها فیلمسازی در سینمای ایران به ناگاه در یک مصاحبه مطبوعاتی از چنین ادبیاتی استفاده می کنید؟ و تازه جالب تر از آن اینکه به مصاحبه کننده موکداً تأکید می نمایید که حتماً باید عین جمله شما را نقل کند والا شما از انتشار مصاحبه راضی نخواهید بود!

آقای مهرجویی از شما چند پرسش دارم!

یک)توجیه ضعف ساختاری فیلم های اخیر شما به ویژه آسمان محبوب و چه خوبه که برگشتی و یا نارنجی پوش تنها به دلیل «خر بودن» منتقدان سینمای ایران و تغییرات در فهم و شعور آن ها است؟

دو)چطور همین منتقدان هنگامی که از فیلم های قبلی شما همچون هامون و پری و لیلا و سنتوری حمایت می کردند نفهم نبودند؟ آیا اگر این منتقدین کماکان از فیلم های شما تعریف و تمجید می کرند باز هم با این واژه زشت توصیف می شدند؟ آیا شما می توانید منکر نقش مثبت و سازنده منتقدانی باشید که طی سال هایی که شما مشغول فیلمسازی بودید آن ها نقش عنصر زیبایی شناختی در فیلم های شما را برای مخاطبان آشکار می ساختند و همان ها بود که باعث محبوبیت شما در بخش عظیمی از جامعه ایران شده بود؟

منتقد همان منتقد است آقای مهرجویی! قبول کنید این شما هستید که به ناگهان و به یک باره آن چنان تغییر سطح داده اید که نه تنها منتقدان بلکه مخاطبان عام سینمای ایران نیز نمی توانند با فیلم های اخیرتان ارتباط برقرار نمایند. سطح نگرش و سطح سلیقه شما پایین آمده است که مخاطبان سینما اعم از خاص و عام ثانیه به ثانیه انتظار می کشند که کی فیلم شما به پایان می رسد! و اینجاست که منتقدان ضعف های فیلم شما را از لحاظ تکنیکی و هنری مورد بررسی قرار می دهند و این قطعاً برای شما به عنوان یک فیلمساز سرشناس که طی سال ها همیشه به به و چه چه شنیده است بسیار درد آور است!

شاید شما هم حق داشته باشید! شاید رنج شما هم برای بخش عظیمی از همین منتقدان سینمای ایران قابل فهم باشد! اما این قابل فهم بودن باعث نمی شود که شما را محق آن دانست که هر آنچه را که دوست داشتید بر علیه بخشی از جامعه سینمای ایران به زبان بیاورید. برای من به شدت عجیب است که چگونه فیلمسازی مثل شما که آنگونه که می شناختمتان روحیه ای بسیار لطیف داشت امروزه مثل قشر سطح پایین جامعه ایرانی چنین پرخاشگر، کینه جو و خشن شده است!

آقای مهرجویی! شما هنگامی که این کلمه را بر علیه منتقدان سینمای ایران بر زبان می آوردید آیا به این اندیشیدید که این کلام شما می تواند به نوعی فرهنگ سازی در جامعه امروز ایران بدل شود و از این پس تمامی سینماگران و بعدها اقشار گوناگون دیگر بیایند و به راحتی به هر کسی که باعث دلخوری آن ها شده است در رسانه ها هرگونه فحاشی بکنند و بعدها این به عادت برای نسل جدید ایران زمین بدل شود؟

آقای مهرجویی منتقد تنها تحلیل می کند، منتقد قاضی نیست و رأی و حکم صادر نمی کند. منتقد تنها به آن دسته از مخاطبان خود می فهماند که باید سطح سلیقه خود را بالاتر ببرند و ذائقه آن ها را به سطحی والاتر سوق می دهد. فیلمساز هم آزاد و مختار است که هرآنچه را که می خواهد بسازد به شرط آنکه انحطاط را ترویج نکند.

آقای مهرجویی! متأسفانه یا خوشبختانه،  من هنوز هم برای مهرجویی سال های نه چندان دور سینمای ایران احترام قائل هستم!

 

 رضا منتظری


عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران


 تاريخ ارسال: 1392/11/5
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>هادی:

استاد مهرجویی دارند از سینما و جامعه ای که فیلم زیبای سنتوری را اونطور زمین زدند انتقام میگیرند.این آقایان به اصطلاح منتقدی که الان بهشون برخورده و فشار اومده زمانی که سنتوری توقیف شد کجا بودند.من شخصا به داریوش مهرجویی کاملا حق می دم

0+2-

چهارشنبه 23 بهمن 1392



>>>matin:

Mehrjoyi dige pir va khereft shode azash bishtar entezar nadashte bashin

2+1-

سه‌شنبه 8 بهمن 1392



>>>حکیم بهرام:

با نظر جناب منتظری موافقم... آنچه که گفتنی است ایشان بیطرفانه بیان کرده. آقای مهرجویی میتونست اعتراضش را به شیوه دیگری، با کلمات بهتری هم بیان کنه که کار به چنین جنجالی نکشه. چیزی که برای من جالب بود اینه که ایشان تاکید کردن گفته اش بهمان صورت گفته شده منتشر بشه... طبیعتاً آدم از خودش میپرسه که چی بشه آخه؟ آیا منتقد متحول میشه؟ آیا استاد عمداً بدنبال جنجال سازی بود؟... هر چه بود بهیچوجه عمل قابل دفاعی نیست. حالا من نمیدانم آقای مهرجویی در اون لحظه در چه حالت روحی بوده که اینطور تاکید داشته... خیلی وقتها آدم هنگام ارزیابی به سبب اطلاعات ناقص دچار قضاوت اشتباه میشه....ما همه زوایای این بحث را نمیدونیم. شاید مسبب های دیگری هم درکارند... اما در هر صورت بنظر من این لحن شایسته کارگردانی اهل تفکر نبود. از سوی دیگه معتقدم جنجال سازی و صف بندی در اینمورد هم مناسب نیست.

12+1-

يكشنبه 6 بهمن 1392



>>>mona:

حرفهای مهرجویی کاملا درست بود و ایشان به همه منتقدان اهانت نکردنند و فقط گفتند منتقدانی که منتظرند من دوباره اجاره نشین ها بسازم خر هستند فیلمساز به جلو حرکت می کند و نمی تواند به عقب برگردد و فیلمی که سالها قبل خوب بوده رو دوباره بازسازی کند و بسازد مهرجویی از منتقدانی انتقام می گیرد که زمان توقیف سنتوری و حواشی آن از فیلم ایشان دفاع نکردنند منتقد آدم بی خاصیت و خنثی و بی فکری است که فقط به فکر منفعت خودشه

3+15-

يكشنبه 6 بهمن 1392



>>>یه نفر:

بازم شما شروع کردین به کارگردانان شخیص و فهیم و باشعور بد و بیراه گفتن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟//

2+12-

يكشنبه 6 بهمن 1392



>>>منتقد سینما:

من به شدت برای عدم واکنش صحیح از سوی شورای مرکزی انجمن منتقدان نسبت به این موضوع معترضم. مهرجویی یک فیلمساز تمام شده و فسیل شده است.

11+3-

يكشنبه 6 بهمن 1392



>>>سعید مهرپور:

سلام و صد سلام به همکاران عزیز و دوست داشتنی در پرده سینما، نکات مطرح شده از سوی آقای رضای گل کاملا درست است. اما همیشه یادمان بماند دعوای بین منتقد و سازنده یک اثر تا ابد باقی خواهد ماند. سازنده فیلم خود را میسازد و منتقد قلم میزند. میتوان این قلم زدن در اینده فیلمسازان تاثیرگذار باشد و مبتواند تاثیرگذار نباشد. این دو کار کنار هم و موازی است. در خیلی اوقات شمشیر از رو بسته میشود و در خیلی مواقع یک فیلمنامه به دست منتقد میرسد و نظرات خود را اعمال میکند خواه آن کارگردان بخواهد استفاده کند یا نه. کلامات داریوش خان مهرجویی را من هم نپسندید و قبول دارم فیلم آخرش هیچ چنگی به دل نزد اما خیلی هم تعجب نکردم چون مهرجویی اخیرا خیلی خشمگین شده. بهتر است او را به حال خود رها کنیم.نه اینکه انکارش کنیم چون مهرجویی انکار ناپذیر است.کیمیایی از مهرجویی بهتر است او دنیای خود را دارد و همیشه به قول خوش بوی رفاقت میدهد هر کس در این دنیا راه دارد و حال میکند میماند و هر کس خوشش نیامد این جنس سینما را ترد میکند اما واقعا مهرجویی در دو فیلم اخیراش درجا زده. همواره از این ناراحتم که چرا روز نمایش آخر فیلم مهرجویی نخوابیدم و اگر فیلم را نمیدیدم مشکلی به وجود نمیامد. چون دیگر نشانی از مهرجویی باقی نمانده. نمیدانم ما مانده ایم با این نسل قدیم چه کار کنیم. کیمیایی میگوید فیلمنساختن فضیلت نیست اما او هم بعد از انقلاب نوسان دارد.فیلمهای متوسط میسازد . آسمان محبوب سخیف ترین فیلم مهرجویی بود. اما همواره نمیتوانم منکر سینما مهرجویی باشم. نمیدانم اشباح چه خواهد شد اما هر چه هست بوی خوشی نمیاید. به نظر من باید او را رها کنیم و احترامش را حفظ کنیم و او مدام بد و بیراه بگوید. عیبی ندارد. کیمیایی احترام منتقدان را حفظ کرد اما مهرجویی نمک خورد و نمکدان شکست. وی در هیچ جلسه مطبوعاتی شرکت نمیکند یعنی هیچ اعتقادی به نقد ندارد. من خیلی متعجب نشدم که او منتقدان را خر فرض کرد. اما همان طور که آقا رضا گفت از استاد فلسفه بعید است. بگذارید مهرجویی در حال و هوای خود باشد. فحش و بد و بیراه بگوید ببینیم چه می شود. متاسفانه همه چیز ما به همه چیزمان میآید . یا علی

11+0-

يكشنبه 6 بهمن 1392



>>>saghi lavasani:

برای آقای مهرجویی و امثال اقای مهرجویی که متاسفانه در سینمای ایران کم هم نیستند از صمیم قلب متاسفم. همینطور برای انجمن منتقدان سینمای ایران که به این خزعبلات واکنش بجا و درست نشان ندادند نیز متاسفم! از دیروز تا حالا بارها بیان کرده ام چطور وقتی آقای فرحبخش میاد و توهین میکنه به اهالی رسانه و منتقدان دوستان واکنش نشان میدهند اما وقتی امثال آقای مهرجویی با آن همه اهن و تلپ و ادعا میاد و همچین کاری میکنه بقیه ساکت میشن؟ مقاله شما فوق العاده و عالی و بسیار درست و به جا بود. فقط امیدوارم گوش شنوایی وجود داشته باشد

16+2-

شنبه 5 بهمن 1392



>>>فرناز:

با متانت حرفهای دل خیلی از اهالی سینما را بیان نمودید ....دست مریزاد آقا ی منتظری

16+2-

شنبه 5 بهمن 1392




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.