پرده سینما

حاتمی کیا: ساخت این فیلم سه برابر سایر فیلمهایم از من انرژی گرفت؛ نشست خبری فیلم «چ» برگزار شد

پرده سینما

 






 

 

 

 

نشست خبری فیلم چ به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا صبح امروز با استقبال بسیار گسترده خبرنگاران و هنرمندان حاضر در کاخ جشنواره برگزار شد.

 

نشست خبری فیلم چبابک حمیدیان،سعید راد، مهدی سلطانی، مریلا زارعی (بازیگران) پژمان لشگری پور (ناظر تهیه) فردین خلعتبری (آهنگساز) حسین جعفریان (فیلمبردار) ، عباس گلوندی (مدیر فنی فیلم)،و ابراهیم حاتمی کیا (کارگردان) حاضرین در این نشست بودند.

به گزارش خبرنگار سایت پرده سینما در این نشست خبری، ابتدا سعید راد با تشکر از کارگردانان حرفه ای در ایران، از حاضران در نشست تقاضا کرد بایستند و به احترام کارگردان فیلم چ ، ایستاده برای حاتمی کیا دست بزنند.

وی گفت: زمانی که حاتمی کیا برای بازیگری در فیلمش به من پیشنهاد داد به دلیل بازی در فیلم مسعود کیمیایی به او زنگ زدم و نظرخواهی کردم. کمیایی در این تماس تلفنی به من گفت چه شانسی داری پس اگر شده کار فیلمم را با تاخیر آغاز کنم تا تو بتوانی در فیلم حاتمی کیا بازی کنی.

سعید راد در ادامه با تقدیر از کارگردانان حرفه ای در ایران، بدون ذکر اسامی گفت: باعث افتخار من است که با چهار کارگردان حرفه ای سینمای ایران کار کنم. در ایران کارگردان همه امور کارگردانی را خود به تنهایی انجام می دهد این در حالی است که در کشورهای دیگر همه چیز از یکدیگر مجزاست و چند نفر این کارها را انجام می دهند.

در ادامه این نشست خبری، بابک حمیدیان دیگر بازیگر فیلم سینمایی چ که به شدت از تماشای فیلم متاثر بود، نتوانست حرفی بزند.

نشست خبری فیم چدرنشست فیلم چ جای خالی فریبرز عرب نیا خالی بود و صحبت چندانی از وی و دلیل عدم حضورش در سالن اهالی رسانه طرح نشد. این بازیگر اواخر فیلمبرداری اختلاف نظرهایی با ابراهیم حاتمی کیا سر قرارداد و مدت فیلمبرداری پیدا کرد و حاتمی کیا ناچار شد یک سکانس از فیلم را با حضور فردی دیگر به جای عرب نیا به پایان برساند.

حاتمی کیا در ابتدای این جلسه توضیحات کوتاهی در مورد فیلم ارائه داد : در سال 80 این ایده مطرح شد و مسیرش را طی کرد. ده دوازده سال است که این کار در ذهن ما بود. اما به شکل فعال در همین زمان سه ساله اجرایی شد. به نسبت کارهای دیگری که کرده ام این فیلم برای من 3 برابر یک فیلم سینمایی عمر و وقت و انرژی گرفت.5 و نیم ماه فیلمبرداری و 6 ماه مونثاز و 16 ماه جلوه های ویژه برای فیلم انجام شد و در  حدود 70 دقیقه فیلم جلوه های ویژه لحاظ شده است.

حاتمی کیا ادامه دارد:این کار سختی برای من حساب می شد . من همیشه از ساخت فیلم شخصیت هایی  که می شناسم دوری می کردم. از طرف دیگر این فیلم یک اتفاق واقعی بود و همین هم کار را سخت تر می کرد. چون ممکن بود که نظرات مختلف و متعارضی در مورد فیلم مطرح شود . اما در هر صورت فیلم چ فیلم شهید چمران شهید فلاحی و شهید اصغر وصالی و به نمایندگی از کل مردم مردستان است.

حاتمی کیا گفت: در عین حال آماده شنیدن  همه نظرات در مورد فیلم هستم آن قدری که من تحقیق مفصل کرده ام این واقعه به این شکل بوده است. حتما آدم های دیگری هم وسط بوده اند، اما من اینها را دیدم. خیلی ها در هلی کوپترهای آخر فیلم بوده اند که دیده نشده اند.

نشست خبری فیلم چحسین جعفریان فیلمبردار، فیلم چ نفر اولی بود که بعد از مقدمه حاتمی‌کیا سخن گفت. او خاطرنشان کرد: وقتی آقای قائم مقامی به من زنگ زد که برای حضور در این نشست رسانه‌ای حضور پیدا کنم. گفتم که تا کنون در چنین جلساتی حاضر نشده ام چرا که این جلسات بیشتر برای گفتگو با کارگردان و شنیدن حرف‌های او و بازیگران است. من پیش از این در این جلسات حضور نداشتم به این دلیل که جنس کار ما نیاز به بحث‌های تخصصی دارد. همین‌جا پیشنهاد می‌دهم به مسئولان برگزار کننده جشنواره که از سال دیگر جلسات تخصصی برای عوامل فیلم هم برگزار شود و در آن نشست ها عوامل چند فیلم بیایند و در کنار یکدیگر به سوالات خبرنگاران نشریات تخصصی‌تر پاسخ دهند. جنس سخنان ما در حوصله جمع نمی‌گنجد و کار ما گفتگوهای تخصصی‌تر می‌خواهد. اینجا محلی است که در آن نباید وقت کارگردان تضییع شود و من هم نمی‌توانم در این فرصت کوتاه درباره تخصص خودم سخن بگویم.

سعید راد، باریگر نقش تیمسار فلاحی در این نشست با بیان اینکه با کلمه تشکر نمی توانم از حاتمی کیا تشکر کنم، گفت: علت آن این است که این مسئله یک عقبه دارد و توضیح آن از حوصله جلسه خارج است. اعتبار این دوستان که از سیاه مشق شروع کردند، امروز اعتباری شده برای سینمای ما در سطح جهان. از آقای حاتمی‌کیا می‌خواهم که در جلسه مطبوعاتی چ به من اجازه دهد که درباره یک موضوع کوتاه گفتگو کنم.

او با اشاره به سخنان خود در مراسم افتتاحیه فیلم فجر ادامه داد: ما بازیگران آدم‌هایی هستیم با روانیات مختلف. با جنس و مفهوم نگاه یک بازیگر، بازیگران زیادی در ایران خلق شدند، شادروان شکیبایی، پرستویی، کیانیان و فریبرز عرب نیاو.. ما همه با روانیات خودمان زندگی می‌کنیم. با تفکر خودمان زندگی می‌کنیم. این شاخصه بازیگری است و باعث می‌شود شاید منطق از ما قدری دور شود. اگر سخنان من مزاحم دست اندرکاران فیلم فجر شد و با سخنان خودم برای آن‌ها حاشیه به وجود آوردم از آن‌ها عذرخواهی می‌کنم. نظام ما در دنیا اثبات شده است. دنیا مقابل ایران اسلامی زانو زده است. اگر حرفی زدم و دچار احساسات شخصی شدم. از منتقدان می‌خواهم که با من طرف شوند. من تقاضا می‌کنم با دست اندرکاران فجر مواجهه نکنند. نظام ما امروز تثبیت شده است. من شرمنده دست اندرکاران فیلم فجر شدم به خاطر حرف‌هایی که از سر احساس بیان کردم. ای کاش آن جا حداقل منطق داشتم و بر این اساس سخن می‌گفتم. حاتمی کیا زمانی که مرا دعوت کرد به شدت دچار شعف شدم. یک فیلم از کیمیایی هم به من پیشنهاد شده بود. اما بعد از یک سری صحبت‌ها در این فیلم حضور پیدا کردم و دوستان گفتند که اگر بشود شاید پروژه دیگر را هم نگه دارند که من در این فیلم بازی کنم. امروز کاری را در چ شاهد بودیم که این سطح از کار در دنیا هر بخشش توسط یک کمپانی بزرگ جلو برده می‌شود. در کمپانی‌های بزرگ خارجی این فیلم را کار می کنند. تدوین، موزیک، رنگ، جلوه‌های ویژه و ... همه تقسیم شده بین کمپانی‌های بزرگ است.  اما اینجا همه این کارها را یک فرد انجام داد. این جای تقدیر ویژه دارد. من می‌خواستم کنار دوربین جعفریان عکس یادگاری داشته باشم. این هنرمند بزرگ است که در چنین ترازی کار می‌کند. چون این بزرگان برای ما افتخار کسب کردند. تشکری نمی توانم از حاتمی کیا بکنم و می‌خواهم برای او بایستم و از شما هم می‌خواهم که شما هم  برای ایشان بایستید و همگی برای او دست بزنیم.

نشست خبری فیلم چقائم مقامی مدیر تولید فیلم هم در سخنان کوتاهی گفت:  خیلی خوشحالم که مدیر تولید این فیلم بودم. این فیلم از پرژوه های سنگین سینمای بود. و عباس گلوندی و همه بچه های تدارکات و تولید و دکور واقعا سنگ تمام گذاشتند و یک شهر بزرگ را با همه جزئیات در یک مدت کوتاه ساختند.

بابک حمیدیان، بازیگر نقش شهید وصالی  نیز که به شدت هیجان زده شده بود در سخنان کوتاهی گفت: کاش در دنیای بهتری زندگی می کردیم که اگر قرار بود آدم ها احساساتی بشوند، کسی فکر نکند که دارند ریا می کنند. من برای اولین بار بود که فیلم را دیدم و حالا دارم به بچه های اصغر وصالی فکر می کنم به بچه های دستمال سرخ. امیدوارم فرصت بیشتری به وجود بیاید که بیشتر حرف بزنیم. من اولین باری بود که فیلم را دیدم و نمی دانم باید به کی خسته نباشید و اصلا چه حرفی بزنم.

خلعتبری آهنگساز فیلم سخنران بعدی بود او گفت: این دومین همکاری من با حاتمی کیاست. کار با حاتمی کیا بسیار سخت و شیرین است. من دوستانی در این پروژه مثل زورای پیدا کردم. و خیلی خوشحالم که یک پروژه سینمایی سبب شود که آدم ها ارتباط روانی و احساسی خوبی با هم پیدا کنند.نکته دیگری هم باید بگویم که خیلی ها هستند که در فیلم های اولی کار می کنند و خیلی با انرژی و جوان. اما فیلم های آنها در زمینه مسائل فنی داوری نمی شود. خواهشمندم یک ارزش گذاری جشنواره ای در مورد آنها هم صورت گیرد. علاوه بر اینکه مثل آقای جعفریان من هم معتقدم باید یکسری نشست های تخصصی برگزار شود و به جای این نشست های مطبوعاتی تخصصی تر بحث شود.

مریلا زارعی بازیگر این فیلم نیز در ادامه گفت: من احساسم چیزی شبیه به احساس حمیدیان است. توفیق این را داشتم که برای بار سوم مقابل دوربین آقای حاتمی کیا بایستیم و الان هم افتخار می کنم که در این پروژه حضور داشتم.

نشست خبری فیلم چبه گزارش خبرنگار سایت پرده سینما در ادامه این نشست خبرنگاری سوالی را پرسید و حاتمی کیا این گونه پاسخ داد:من فیلمسازم و هر چیزی که می سازم همینی است که می بینید ، این قدر من را در قالب های سخت خودتان جا ندهید. من مثل گردش قمرها به دور سیاره ها هستم. گاهی نزدیک می شوم گاهی دور می شوم. اما همینی هستم که می بینید. بدم هم می آید از اینکه برخی فرزندانم را نادیده می گیرند و برخی از فیلم هایم را متعلق به من ندانند.من فیملسازی هستم که در زمان حال نفس می کشم، فرزند زمان خودم هستم و اساسا معنای این جمله بازگشت را نمی فهمم. همه اش می گویند حاتمی کیا بازگشته است. لطف می کنند دوستان اما نمی دانند که زخمه ای به ما وارد می کنند.

امه سوال اول پرسش از حاتمی کیا در مورد بافت دراماتیک فیلم بود. اینکه این دراماتیزه ساختن داستان خللی به روایت تاریخی هم آورده است که حاتمی کیا این گونه پاسخ داد: فیلمنامه اساسا همه اش درام و فن است و کار کردن در این حوزه یعنی کار کردن با درام. شرایط سینما به گونه ای است اگر کسی دیگر بخواهد همین رابسازد از زاویه دیگری می بیند. من زبان خودم را داشتم و با عینک خودم این فیلم را ساختم. اساساً مبنای این فیلم بر اساس پایانش برای من آغاز می شود. به لحظا دراماتیکی من عمد داشتم که بگویم همه قهرمانان فیلم تا لحظه آخر بار دراماتیک فیلم را جلو بردند. اما از لحاظ تاریخی حتما باید بگویم که این پیام امام اتفاق به شدت مهمی است، اما نام خمینی فقط در پایان فیلم نیست، نام خمینی در کل فیلم می آید اما اینجا جلوه می کند.

سوال بعدی در مورد احتمال خواندن تیتراژ فیلم چ توسط محسن چاوشی بود که حاتمی کیا ماجرا را توضیح داد: بحث خواندن تیتراژ نبود، بله آقای چاوشی فیلم را دیدند و نظر لطفی داشتند و قرار شد یک اثر مستقل برای این فیلم بخوانند.

جعفریان، فیلمبردار فیلم درباره تکنیک‌های فیلمبرداری چ گفت که این فیلم با سیستم آنالوگ و به وسیله دوربین 35 میلیمتری تهیه شد. گاهی هم از دوربین‌های دیگر بهره بردیم و برای صحنه‌هایی که جلوه تصویر خاص نیاز داشتیم از چند دوربین به صورت همزمان بهره بردیم. از دوربین‌های دیجیتال هم در موارد محدودی استفاده شد.

بنابر این گزارش این نشست با سوالات دیگری از خبرنگاران به پایان رسید.

 


 تاريخ ارسال: 1392/11/14
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.