پرده سینما

در ستایش عقل و صلح؛ نقدی بر فیلم «چ» ساخته ابراهیم حاتمی کیا

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نقد و بررسی فیلم چ ساخته ابراهیم حاتمی کیا

 

چه ساخته ابراهیم حاتمی کیاابراهیم حاتمی کیا بار دیگر به سینمای جنگ بازگشته تا به همه ما  یادآوری کند که چه فیلمساز بزرگ و یگانه ای است. فیلم جدید حاتمی کیا شاهکاری بسیار بهتر از بهترین فیلم های این کارگردان (از کرخه تا راین، آژانس شیشه ای، ارتفاع پست) است. سالها تجربه و کار و تأمل در سینمای جنگ باعث شده با حاتمی کیا درک عمیقی از این نوع ژانر سینمایی به دست بیاورد. در سینمای آپارتمانی، ترسو، و روسنفکر زده سینمای ایران فیلم چ چمران همچون قهرمان ملی یک سرو گردن بالاتر از تمامی محصولات سال های اخیر سینمای ایران قرار می گیرد و سایه سنگین اش را روی سایر آثار سینمای تولید شده  می اندازد و به جوانان این مرز و بوم در مقابل قهرمان های کاغذی مانند مرد عنکبوتی و هالک و کاپیتان امریکای هالیوود  یک قهرمان واقعی  ایرانی را نشان می دهد.

به هیچ وجه فکر نمی کردم حاتمی کیا آنقدر بزرگ باشد که فیلم اش درباره یک شهید اسطوره ای تمامی فیلم های سال را به زیر بکشد. فیلمی که با صدای بلند به نسل جوان می گوید که برای یافتن قهرمان های واقعی «برو تاریخ کشورت را بخوان»!

فیلم در مدت دو روز در اواخر مرداد ۱۳۵۸ و در جریان پاکسازی منطقه کردستان از ضد انقلاب می گذرد که با محاصره شهر پاوه، شهید چمران به همراه نیروهای پاسدار معروف به «دستمال سرخ‌ها» به فرماندهی «شهید علی اصغر وصالی» توانستند پس از چند روز درگیری در حالیکه روزه دار بودند منطقه را از وجود ضد انقلاب پاک کنند

چ کنکاشی است در خصوص "قهرمان" و "قهرمان پرورری". پسزمینه وقوع حوادث فیلم  مقاومت مردم پاوه  توسط شورشیان است.

فیلم چ اگرچه داستان اش درباره گذشته است، ولی کاملاً به روز است و وقایع  همانند آن روز ها را می توانید  همین امروز در سایت های خبری بخوانید. اگر فیلم به نام پدر که در بحبوبه انرژی هسته ای و بحث های  سازمان ملل ساخته شده بود و گزارش یک جشن هم در زمان اغتشاشات انتخابات سال 88 حالا  چ چمران  هم دقیقاً در زمانی می آید که با محتوی فیلم با  اتفاقات روز جامعه همخوانی دارد. در زمانی که دکتر ظریف می کوشد با مذاکره هسته ای از جنگ جلوگیری کند و تحریم ها را به پایان برساند، دکتر چمران در فیلم هم می کوشد با مذاکرات با عوامل شورشگر  کردستان، آرامش را باز گرداند و به قول یکی از دیالوگ های زیبای فیلم: «در مذاکرات به خواست های مردم شهر فکر کنید نه خواست های حکومت مرکزی!»

مریلا زارعی در فیلم چ ساخته ابراهیم حاتمی کیاچ حاتمی کیا مانند سایر فیلم های ماندگار تاریخ سینما محصور در زمان و مکان نیست! فیلمساز می کوشد در دل داستانی تاریخی برای ما  معنای امروزی بیرون بکشد .

اهمیت این فیلم از جهتی به خاطر بازگشت دوباره آقای حاتمی کیا است به دوران با شکوه فیلمهایی مانند آژانس شیشه ای و از کرخه تا راین و مهاجر... و از سویی داستان دو روز از زندگی شهید دکتر مصطفی چمران است که به درخواست امام خمینی لبیک گفت و برای آزادسازی شهر پاوه رفت

فیلم اجرایی قوی دارد و لحن درستی را برای آن اتخاذ کرده است. چ شبیه هیچکدام از فیلم های جنگی نیست که شما پیش از این در سینما دیده اید. این فیلم یک تجربه ناب هنری در سینمای ایران است که فقط باید در سینما دیده شود. با آن حاشیه های صوتی  شگفت انگیزش که تمام سالن سینما را پوشش می دهد. حاتمی کیا در اجرای سینمایی این روایت با استفاده از تجارب متعددش در گونه دفاع مقدس اوج پختگی اش را به کار برده است. چ زندگینامه ای به جدیدترین و به روز ترین فیلم های زندگینامه ای هالیوود پهلو می زند. "چمران" خلق شده توسط حاتمی کیا شبیه هیچکدام از چمران هایی نیست که در مدرسه و تلویزیون  و سایر رسانه ها به ما معرفی شده است. معمولاً چمران را یک رزمنده با یک اسلحه به دست می دیدم ولی در چ حاتمی کیا چمران فردی به شدت دوست داشتنی و صلح طلب با ضریب هوشی بالا به تصویر کشیده شده است که می خواهد با مذاکره از جنگ جلوگیری کند. فیلمساز برای نشان دادن شخصیت شهید چمران  با نگاه های فرا واقعی و... که معمولاً در فیلم ها از شهدا نشان می دهند فاصله گرفته است و شخصیتی به شدت ملموس را خلق کرده است.

فیلم چ فیلمی در ستایش عقل و صلح است، و نه جنگ و خونریزی که منجر به درجه رفیع شهادت می شود. هرچند که فیلم نمی خواهدشهادت را نکوهش، یا حتی از افتخارات آن کم کند، ولی در صحنه ای که شهید اصغر وصالی حرف از شهادت می زند چمران به او می گوید: تنها خداوند را شایسته ی اعطای این مقام به انسان ها می داند. و وقتی می شود با مذاکره کاری ر ا پیش برد، چرا با جنگ موضوع را ختم کنیم؟ آنجا که حتی در ابتدای فیلم حیات و ممات یک اسب در حال مرگ را در دست خدا می داند نه انسان؛ و خطاب به دوست اش که می خواهد اسبی که دارد می میرد با گلوله خلاص کند می گوید اگر می توانی او را نجات بده. و نجات و ممات را در دست خداوند می داند.

چ یک فیلم حماسی/تاریخ/تراژیک ایرانی است. کاراکترها در چ به بهترین شکل ممکن معرفی و پرداخت شده اند  و موقعیت های داستانی از فرصت های لازم برای توسعه هرچه بیشتر برخودار شده اند.

فریبرز عرب نیا در فیلم چ ساخته ابراهیم حاتمی کیاچ هم در به تصویر کشیدن صحنه های جنگی با موفقیت عمل کرده است، و هم در دنبال کردن ماجراهای دکتر چمران و...

فیلم  نشان می دهد که آن نسل از جوانان (سال 57) به رغم تمامی آن شجاعت ها و فداکاری های بزرگ که کردند هیچ تمایلی به خونمایی و تعریف از خود نداشتند. در فیلم چ که از لحاظ فنی از همه لحاظ در اوج است ماجرا از دل اکشن فیلم بیرون می آید و اکشن فیلم مانند سایر فیلم ها الصاقی نیست. چ یک درام قوی و خوش ساخت است که روایت شده است. به همه  کسانی که  خواهان تماشای یک قهرمان واقعی بر پرده ی سینما هستند تماشای این فیلم را توصیه می کنم. فیلمی که اساساً با سینمای امروز ایران متفاوت است. شما با کاراکترهای اصلی این فیلم احساس نزدیکی می کنید و نگران سرنوشت آنها می شوید. این رویکردی است که از تخیل سینما نشأت نگرفته است بلکه منشا اصلی آن از واقعیت است !

ما خود، چ داريم.... يک قهرمان...يک قهرمان ايرانی...يک قهرمان واقعی. ما را چه به «چ» هاي ديگر. ما چمرانی داريم كه هيچكس او را تا كنون به ما نشناسانده. اين حاتمي كيا است كه برخاسته تا با نشان دادن دو شبانه روز از زندگي اش، اين مرد را به ما معرفی كند

چ ما چمران است نه چه گوارا. هرچند هر دو قهرمان، انقلابی و باسواد بودند، هر دو برای آرمان هایشان جنگیدند و کشته شدند.

اما یکی سرباز خمینی بود، دیگری سرباز مارکسیسم. دوره انقلاب های مارکسیستی مدت ها است که تمام شده. ولی انقلاب خمینی، همچنان بزرگترین چالش «استکبار یا همان امپریالیسم» است.

در همین رابطه با دیدگاهی متفاوت بخوانید

نه جنگ، نه صلح؛ نقدی بر فیلم چ ساخته ابراهیم حاتمی کیا- محمدمعین موسوی

چ به روایت ح؛ نگاهی به فیلم چ ساخته ابراهیم حاتمی کیا- خشایار سنجری


از همین نویسنده بخوانید

از لحاظ روشنفکری پیروز و از لحاظ اخلاقی صادق؛ نقدی بر فیلم «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری- موحد منتقم



 تاريخ ارسال: 1392/11/19
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>پیمان:

اره تنها قومی که که سال 57 اشتباه نکرد وفریاد زد دمکراسی برای ایران فدرالیسم برای کردستان تاریخ درموردش قضاوت خوبی وکسانی که به خون این ملت مظلوم اغشته است برای جلوگیریاز این حق طبیعی اونها رو کشت قهرمانه ! تاریخ معلم انسانها است خودش خیلی خوب قضاوت میکنه

8+1-

شنبه 19 مهر 1393



>>>Idris :

کردها جدایی طلب نیستند، چون کوردها ایرانی ترین قوم ایرانی هستند.

3+5-

پنجشنبه 1 خرداد 1393



>>>Par:

سلام چمران منفعل نبود . شاید انتظار مخاطب اینه که کاراکتر مصطفی چمران کاراکتری هیجان مدار باشه .در حالی که اصل و حقیقت چمران مساله مدار بودنش بوده .حال حاتمی کیا چگونه باید شخصیتی بسازه که هرگز در چمران وجود نداشته ؟ اون زمان من هجده ساله بودم ولی با این وجود خیلی خوب یاد دارم وقتی تصویری یا سخنرانی چیزی ازش نشون میدادن فردی آرام و عمیق بود .مثل ما و امروزی ها هیجان طلب و احساساتی نبود.عقل کلب داشت به جای عقل جزوی .من اصلا قصدم دفاع از کارگردان یا چمران نیست .فقط نظر و برداشتم رو خواستم بگم.

3+8-

جمعه 12 ارديبهشت 1393



>>>احسان:

منتقد عزیز شما چگونه از شخصیت منفعل چمران درین فیلم یک قهرمان بیرون کشیدین?

1+4-

جمعه 5 ارديبهشت 1393



>>>علیرضا کاظمی پور..:

من متاسفانه هنوز موفق به دیدن فیلم نشدم..ولی از فیلمهای حاتمی کیا هم زیاد رضایت کامل ندارم..به جرات می توان گفت نصف بیشتر فیلم دیدگاه های حاتمی کیا بوده که از چمران و همکارانش بت ساخته...ایشالله اگه قرار جنگی بشه بشه تا ایشالله مملکت ما اباد شه و مردم نفس بتونند بکشن!!!!

3+0-

پنجشنبه 4 ارديبهش



>>>در جواب ساسان :

کامنت ساسان :)))))))))))))))))))))

3+0-

يكشنبه 24 فروردين 1393



>>>sasan:

فیلم «چ» دقیقن اون تیکه از زندگی چمرانه که نقش کاهو و کلم رو بازی می کرده

4+0-

پنجشنبه 21 فروردي 



>>>یک کرد غیور:

اینایی که تو فیلم نشون میداد همون کردهای غیور بودن یا آدم خوار ؟ننگ بر حاتمی کیا . تصویر نشان داده شده از کردها واقعا شرم آور بود.

23+4-

چهارشنبه 6 فروردي



>>>شهرام :

نقد بسیار جو گیرانه ای بود. نقدهایی که دوستان در کامنت ها گفته اند بسیار بهتر از نقد شما بود.فیلم چ در بهترین حالت ممکن یک اثر متوسط سینمایی است.مهمترین مشکل فیلم سفارشی بودن اثر است و رد پای سپاه در فیلم دیده میشود . ارتش را یک نیروی محافظه کار نشان میدهد.شهید چمران که یک چریک به تمام معنا بود یک انسان مهربان و صلح طلب نشان میدهد که فقط قیافش شبیه چمران بود.معلوم نبود کی بود.مختار بود؟مرداهنی بود؟کی بود؟

18+2-

چهارشنبه 6 فروردي



>>>کیوان صادقی:

ا مروز فیلم " چه " را متاسفانه دیدم ولی ای کاش نمی دیددم! شخصیتهای ول ! منفعل ! بی خود ! که نه حرفی برای گفتن داشتن و نه کاری برای انجام دادن ! از چمران بزرگ فقط عینک و سری بی مو به ارث رفته بود..بازی عربنیا با نگاه های پر وحشتش و ریتم دیالوگهای بی صلابتش ،با صدایی لرزان کاملا غلط بود و اینکه به هیچ عنوان در شان یک ابر قهرمانی همچون چمران نمی باشد. شخصیت چمران در این فیلم تنها کاری که انجام داد جند بار فقط عینکش را روی چشمش جابجا کرد. یک بار خندید .سه بار نماز خوند و یک دفعه هم غیب شد! هیچکدام از شخصیتها جا نیفتاده بودند! و این ضعف را باید در شخصیت پردازی جستجو کرد.بعد بخشیدن به شخصیتها کار ساده ای نیست.باید بطن شخصیت را به خوبی بنا کرد.خصلتهای ثابت و خصلتهای تنقاض نما را به طرزی زیبایی خلق کرد. دیدگاه و عواطف ، کنش و واکنش شخصیتها را باید خوب شناخت و طی خلق موقعیتهایی دراماتیکی ابعاد شخصیت را نشان داد ... در یک جایی چمران گلی را از زمین بلند می کند و اورا می بوسد و او را به عنوان هدیه کنار اسلحه ای می گذارد. که خلق همچین موقعیتی برای مثلا برای بیان روحیه لطیف چمران شده است از قراره معلوم. که این بسیار مبتدیانه و بچگانه و گل درشت است ! و هزار چیز دیگر ! فیلمساز تنها از ویترینی بودن بازیگرها بهره برده بود. فریب دادن مخاطب ! مثل انتخاب اسم فیلم " چه " که کپی برداری از اسم فیلم "چه گوارا " بود. و این واقعا با عث تاثف است که فیلمسازان درسینمای ما حتی از انتخاب اسم فیلمی خلاقانه عاجز و ناتوانند ، چه برسد به بقیه ماجرا های فیلم ساختن ! از نظر این حقیر نور و جلوهای ویژه میدانی و کامپیوتری اش به اضافه طراحی صحنه اش که خوب بود ، بقیه عناصر فیلمسازی در این فیلم بسیار بد بود و کاملا ناشیانه بود.. مخصوصا قصه ! در سینمای قصه گو ، قصه را نتوانی خوب تعریف کنی تو بیراهه هستی صد درصد! قصه به هیچ عنوان جلو نمی رفت. در عرض حرکت می کرد نه در طول ! شخصیتها کاملا منفعل ، گیج و سرگردان بودن ! قوم کردها را هم اگرچه از بعضی از بازیگران کرد زبان شهر کرمانشاه استفاده کرده بود که اکثرا از دوستان من می باشند ولی خوب نبودن مخصوصا از نظر لهجه ! وقتی شخصیتهای اصلی جا نیفتاده باشند چه انتظاری می شود داشت که شخصیتهای فرعی خوب رنگ آمیزی شده باشند ! آن صحنه ای هم که هلیکوپتر سقوط کرد ، ایرادهای خاص خودش را داشت . یک از نظر تایمینگ چون زمان زیادی را به خود اختصاص داده بود باعث گل درشت شدنش شده بود. دوم به دلیل ضعف در شخصیت پردازی قصه و از همه مهمتر منفعل بودنشان ، در بیننده دلهرهای ایجاد نمی کرد که نگران سرنوشت و جان و زندگی شخصیتها باشند ! از لایه های فرامتنی و نقد اساطیری ، روانشناسی ، سمبلیک و ... که هیچ خبری نیست !...

16+1-

چهارشنبه 6 فروردي



>>>یه سینمارو حرفه ای:

در فیلم "چ" حاتمی کیا با زیرکی تمام شهید چمران را از صورت یک چریک به شکل یک دیپلمات درآورده است

16+1-

چهارشنبه 6 فروردي



>>>bahzad:

همانقدر که دیدن فیلم طبقه حساس توصیه شده، ندیدن فیلم چ هم توصیه شده.حتی هر کس بخواهد به سینما برود و دو دو سالن یکی طبقه حساس باشد و دیگری چ، اگر چ را انتخاب کند، نادان است

16+1-

چهارشنبه 6 فروردي



>>>پوریا:

اگر چمرانی که توی فیلم نشون داد، واقعی بود، خوب شد مرد، چون هیچ چیزی نداشت، حتی در حد همون بچه سپاهی ای که تو فیلم نشون میداد، جربزه نداشت

13+0-

چهارشنبه 6 فروردي



>>>صابر کریمی:

در تبلیغات این فیلم از عنوان مقاله شما استفاده شده است و در ضمن من با نقد شما کاملا موافقم دقیقا همون چیزایی رو نوشتید که من و اطرافیانم موقع خروج از سینما بهش فکر میکردیم

13+1-

چهارشنبه 6 فروردي



>>>ahad:

اگر چمران اینی بود که حاتمی کیا ساخت یه کوچه بن بست کافیش بود

22+0-

پنجشنبه 22 اسفند 1392



>>>صنم:

این فیلم تقریبا سفارشی از طرف سپاه ساخته شده و نقش ارتش و تیمسار های ارتش بسیار کمرنگ به تصویر کشیده شده پس نمیتونه منصفانه و کاملا حقیقی ساخته شده باشه از حاتمی کیا بعید بود خودشو به جناح خاصی نزدیک کنه 

23+1-

پنجشنبه 22 اسفند 1392



>>>امیرآرمان:

ابراهیم حاتمی کیا نمونه بارز یک خودفروخته است اون خودشو زیر یک سری رنگ ولعاب پنهان می کنه اما حقیقتش چیز دیگه ای هست حقیقتش کارهای احمدی نژاد باعث شد تا امثال این آدم خودشون رو دریک حصار مظلوم نمایی قرار بدن درحالی که دشمن اصلی همینها بودن که سر به تو داشتن نه امثال احمدی نژاد که های وهو می کردن

32+3-

شنبه 10 اسفند 1392



>>>soofia:

یعنی قشنگ مشخص است یک سری کورد فاشیست و تجزیه طلب ریختن اینجا و به نظرات مثبت امتیاز منفی میدهند.ننگ بر شماها

3+30-

شنبه 10 اسفند 1392



>>>رحمان :

یک فیلم چرت و ضعیف که غیر از جلوه های ویژه قلابی و دست دومش چیز دیگری ندارد

21+4-

شنبه 10 اسفند 1392



>>>بن لادن:

فیلم "چ" رو دیدم، یه شاهکار به تمام معنا از حاتمی کیا، ارادتم نسبت به این مرد چند برابر شد. از هر نظر فوق العاده بود این فیلم

4+32-

دوشنبه 28 بهمن 1392



>>>از طرف یک طرفدار:

میگه هزینه 6میلیاردی فیلم "چ" رو جشنواره برلین یا سفارت هلند نمیده اینو باید نظام جمهوری اسلامی بده.. ای...

28+2-

دوشنبه 28 بهمن 1392



>>>حسین کرامت لو:

برای همه ی دوستانی که در فیلم چ ماهها زحمت کشیدن و سیمرغ بی نصیبشان گذاشت آرزوی سلامتی دارم

4+26-

جمعه 25 بهمن 1392



>>>vahid 20120:

دیشب رفتیم چ رو دیدیم...اگه برای خودتون احترام قائلین نرین این فیلمُ ببنین

38+3-

دوشنبه 21 بهمن 1392



>>>مسعود همایی:

فیلم ي كاريكاتور از شخصيت شهيد چمران هم هست ك من اگر جاي خانوادش بودم شكايت هم مي كردم

24+12-

يكشنبه 20 بهمن 1392



>>>saeed:

پایان فیلم (چ) حاتمی کیا شباهت زیادی به سریال مختار داشت ، با این تفاوت که آخرش...

31+2-

يكشنبه 20 بهمن 1392



>>>pey man:

لطفا نظرات کوردهای فاشیست را در این سایت منتشر نکنید .ننگ بر طرز تفکرهای جدایی طلب از هر قومیتی که میخواهد باشد

9+50-

يكشنبه 20 بهمن 1392



>>>س.د:

اقای حاتمی کیا شما نسل به جا مانده از شهدا هستید تا شجاعت ومردانگی انان را به تصویر بکشید تا کسانی که از چنگ جا ماندن با دیدن این صحنه ها متوجه عظمت وشکوه اش شوند

7+37-

يكشنبه 20 بهمن 1392



>>>سمیه زارعی:

من تو چند تا صحنه تیر خوردم دیگه زیادی واقعی بود

18+17-

يكشنبه 20 بهمن 1392



>>>bahareh:

دیشب داشتم ۲ساعت و نیم با کسی بحث می‌کردم که می‌گفت «چ» حاتمی‌کیا فیلم بی‌ارزش و مزخرفیه.. آخرش دیدم مشکل طرف از یه جای دیگه‌س. بیخیال شدم

36+9-

يكشنبه 20 بهمن 1392



>>>wiki:

فربرز عرب نیا که همون مختار بود .فقط عینک زده بود و کچل شده بود

10+26-

شنبه 19 بهمن 1392



>>>iman :

صدای دالبی فوق العاده ای داره . تازه ادم میفهمه فیلم دیدن تو سینما یعنی چی

33+5-

شنبه 19 بهمن 1392



>>>یک کورد:

در دنيايى که ما زندگی ميکنيم,پول و قدرت خيلى حقها را ناحق و خيلى ناحقها را به حق مبدل کرده ولى آنچه مسلمه اينکه زمان خيلى چيزها رو روشنتر از روز ميکنه

32+4-

شنبه 19 بهمن 1392



>>>h-seyedi:

ابراهیم حاتمی‌کیا، تکلیف خودش را با مردم کردستان با ساختن فیلم 'چ' روشن کرد.چمران قهرمان جنگ 'فتوای جهاد امام در کردستان' نبود. زنده یاد فواد مصطفی سلطانی، شخصیت محبوب و مردمی کردستان، قهرمان این نبرد نابرابر بود. شاملو در 'مدایح بی‌صله' او را شخصیتی پولادین می‌داند که با شنیدن خبر مرگش به دست چمران‌ به سوگ می‌نشیند. این که حاتمی‌کیا با پول و پشتوانه حکومت، فیلمی برایت بسازد و شاملو در همان حکومت، با قلمش، شخصیتت را بستاید، بخشی از تفاوت چمران و فواد مصطفی سلطانی است. روزی فیلم مبارزات کاک فواد هم ساخته خواهد شد.

198+24-

شنبه 19 بهمن 1392



>>>mina:

امروز، سینما ملت، فیلم \"چ\". نبود جا. اولین تجربه نشستن روی زمین(در واقع پله) در سینما، آن هم با پاهایی که دراز شده اند بر روی پله ی بعدی.

21+49-

شنبه 19 بهمن 1392



>>>لی لی:

این فیلم چ یادمون میاره کی بودیم و کجا بودیم و چطوری وایسادیم. خسته نباشی آقای حاتمی کیا.

24+56-

شنبه 19 بهمن 1392



>>>hamedi:

فیلم چ را دیدم.صحنه های هلیکوپتری اش، نفس گیر بود! عجیب غریب بود ... هنرنمایی یک کارگردان بود .

28+23-

شنبه 19 بهمن 1392



>>>optimus:

فیلم خوبی بود اما فیلم چمران نبود!

33+21-

شنبه 19 بهمن 1392



>>>مدنی:

فیلم چ واقعا محشر بود. دست حاتمی کیا درد نکنه ! هر کی روحیه انقلابیش ضعیف شده، باید برای شارژ مجدد بفرستیم این فیلم رو ببینه

26+58-

شنبه 19 بهمن 1392



>>>shiva:

چ فقط چگوارا

41+9-

شنبه 19 بهمن 1392



>>>محسن م:

همین که از چمران یک سوپرمن نساخته بود جای شکرش باقیه

45+2-

شنبه 19 بهمن 1392



>>>مسعود همایی:

چمران حاتمی کیا با چمرانی که من می شناسم یک دنیا تفاوت دارد چمران مرد جنگ بود نه مذاکره چمران اگر هم مرد صلح بود درست اما نه به هر قیمتی مذاکره یعنی تسلیم ما سر سازش با هیچ کس نداریم برای من اصغر وصالی آرمان بود آقای حاتمی کیا نه چمران ساخته ی ذهن شما برای من مقاومت ارجح است نه مذاکره با دشمن مصالحه کنی با تو مبارزه می کند ما اهل سازش نیستیم اهل مبارزه ایم چمران شما برای مصالحه آمده بود بعد که عرصه را تنگ دید مبارزه کرد اما امثال اصغر وصالی ها از همان ابتدا اهل مبارزه بودند پس شخصیت آرمانی برای من اصغر وصالیه خمینی بود نه چمران بازرگان چمران ذهن من با چمران ذهن حاتمی کیا تفاوت دارد به اندازه ی وسعت یک دنیا در هر حال فیلم بزرگی بود و لایق ترین برای کسب سیمرغ امسال برای ساخت این فیلم بزرگ به حاتمی کیا و دوستانش تبریک می گویم اما... برای القای این تفکر که ما باید با دشمن مذاکره کنیم تسلیت ... مذاکره یعنی تسلیم برای ما آخرین راه جنگ است و من شخصا خواهان نبردی سرنوشت ساز با آمریکا هستم و آمریکا را در حد و اندازه ی ملت ایران نمی بینم که بخواهیم با آنها مذاکره کنیم آن هم سر منافع مملکتی که امثال اصغر وصالی ها روزگاری در آن زیست می کرده اند ما شهید نداده ایم که بر سر خونشان مذاکره کنیم ما شهید داده ایم واین به آن معناست که مقاومت آخرین راه است پس ما دست از مقاومت بر نمی داریم و آمریکا را اگر چیزی در سفره اش دارد به نبرد می طلبیم و این شعار ماست که مرگ بر آمریکا و مرگ بر کسانی که با آمریکا مصالحه کنند و چشم روی خون شهدا ببندند. والسلام

18+50-

شنبه 19 بهمن 1392



>>>زهرا:

بالاخره موفق به دیدن فیلم چ شدم. چ دو تا مشکل داشت. دیالوگها خوب کار نشده و بعضی جاها ضعیف بودند (از حاتمی کیا بعید بود) و ثانیا اینکه به عرب نیا نمیخورد، همش تو ذهنم بود این. ولی خوب حسنش این بود که مهمون دخترعموم بودم و مفتی

58+5-

شنبه 19 بهمن 1392



>>>من:

چ مثل دکتر ظریف. آخه برادر حاتمی کیا کی چمران انقدر آدم خونسردی بوده؟تابلو بوده فیلمساز میخواسته تلویحا بیننده با دیدن چمران یاد دکتر ظریف بی افتد

61+5-

شنبه 19 بهمن 1392



>>>میلاد حسنی:

چمران فیلم چ به نظر من نه چمران خمینی بود نه چمران بازرگان. چمرانی بود که حاتمی کیا دوست داشته بود باشد

74+0-

شنبه 19 بهمن 1392




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.