پرده سینما

ادامه سریال دستمزد بازیگران

خدایار قاقانی

محمدرضا گلزارواكنش مدیركل اداره نظارت و ارزشیابی و صحبت‌های رئیس انجمن بازیگران سینما

 بعد از سخنان معاونت امور سینمایی مبنی بر جلوگیری از افزایش دستمزد بازیگران سینمای ایران و همچنین لو رفتن رقم این دستمزدها در یك برنامه تلویزیونی بحث‌های متنوعی راه افتاد كه همچنان نیز ادامه دارد.

سجادپور: حرف‌هایم را درست منتقل نكرده‌اند/افزایش مالیات بازیگران سینما، راه حل آخر است

فارس: سید‌علیرضا سجادپور در همین رابطه با عنوان این كه نقل قول درستی از صحبت‌های وی درباره اخذ مالیات از بازیگران نشده، گفت: حل مسائل مربوط به بازیگران سینما، درون صنفی است و اگر هم ما با توجه به شرایط وارد عمل شویم، آخرین راهكار را دریافت مالیات متناسب با رقم قراردادهای بازیگران می‌دانیم.

مدیركل اداره نظارت و ارزشیابی در واكنش به مطالبی كه اخیرا در یكی از رسانه‌ها در خصوص میزان دستمزد بازیگران سینما مطرح شده است، اظهار داشت: درخصوص مطلبی كه از قول من در خصوص دستمزد بازیگران و اختصاص مالیات به دستمزدها اشاره شده است، باید بگویم كه متأسفانه برخی از رسانه‌ها نقل قول درستی را از صحبت‌های من منتشر نكرده‌اند و به هیچ عنوان بحث اختصاص دستمزد به عنوان راه حل قطعی مورد نظر نبوده است.

وی افزود: یكی از رسانه‌ها پس از صحبت با بنده، تیتر خود را به گونه‌ای تنظیم كرد كه انگار اولین و آخرین راه‌حل از سوی معاونت سینمایی اختصاص مالیات به دستمزد بازیگران است، در حالی كه من عنوان كرده بودم كه اولا این موضوع درون صنفی است و اگر صحت داشته باشد باید بین خود تهیه‌كنندگان و بازیگران، حل و فصل شود اما ما در اداره كل این آمادگی را داریم كه جلساتی را فی‌مابین دو طرف با محوریت برطرف شدن چنین مسایلی برگزار كنیم.

سجادپور خاطر نشان كرد: به اعتقاد بنده راه‌های زیادی برای حل چنین مشكلی وجود دارد كه سینماگران ما خودشان به‌خوبی می‌توانند آن را مدیریت كنند ولی اگر نتوانستند چنین مشكلی را حل كنند با توجه به شرایط سینمای ایران، وارد عمل خواهیم و آنگاه آخرین مكانیزم برای سروسامان دادن به چنین وضعیتی دریافت مالیات متناسب با رقم قراردادها است.

وی در خاتمه تاكید كرد: همانطور كه اشاره كردم، دریافت مالیات آخرین مكانیزم و گزینه موجود می‌تواند باشد و تمام تلاش ما برای رفع این مشكل از طریق صنوف و خانه‌سینما است.

رشیدی:دریافت دستمزدهای 100 میلیون تومانی بازیگران كذب محض است‌

از سویی دیگر رئیس انجمن بازیگران سینما‌‌ گفت: خبر دریافت دستمزدهای 50 تا 100 میلیون تومانی بازیگران سینما كذب محض است.

داوود رشیدی امروز در حاشیه آیین اختتامیه بیست و یكمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: رسانه‌ها به ویژه برخی از روزنامه‌های زرد با انعكاس خبرهای غیر واقع تلاش در جذب مخاطب دارند در حالی كه واقعیت‌ها در رسانه‌ها منعكس نمی‌شود.

وی ادامه داد: گزارشی كه در خصوص دستمزدهای كلان از برنامه چهارسوی صبح عالی به خیر شبكه اول سیما پخش شد واقعیت ندارد، البته اگر هم دستمزدها زیادی نیز باشد باید فكری كرد تا به صنعت سینمای كشور آسیبی وارد نشود.

رئیس انجمن بازیگران سینما اضافه كرد: پیشنهادهایی در خصوص تعیین دستمزدها ارایه شد كه به دلیل احتمال بروز برخی ساخت و پاخت‌ها و رواج یافتن دستمزدهای زیرمیزی این قضیه منتفی شد.

رشیدی در ادامه پیرامون برگزاری بیست و یكمین جشنواره تئاتر استان آذربایجان شرقی بیان داشت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی كه موجب می‌شود تا عاشقان تئاتر برای لحظاتی هم كه شده دور هم جمع شوند، بسیار ارزشمند و مقدس است.

وی افزود: من تنها دو اثر از آثار شركت‌كنندگان در این جشنواره دیدم كه نشانگر توانمندی جوانان آذربایجانی در خلق آثار هنری است.

رئیس انجمن بازیگران سینما تصریح كرد: بهره‌مندی از تجربیات یكدیگر و ارائه آثار جدید از جمله ویژگی‌های چنین جشنواره‌هایی است و آنچه كه من در این جشنواره‌ها می‌بینم حكایت از تخصصی‌تر و علمی‌تر شدن تئاترهای ارائه شده است.

رشیدی خاطرنشان كرد: افزایش تعداد تماشاگران و استقبال جوانان از این نوع جشنواره‌ها از جمله ویژگی‌های آن به شمار می‌رود.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص وضعیت تئاتر كشور تاكید كرد: به طور حتم نمی‌توانیم پس‌روی داشته باشیم و حركت طبیعی آن است كه رو به پیشرفت حركت كنیم، مفهوم ندارد كه به گذشته بازگردیم.

رئیس انجمن بازیگران سینما گفت: به هنر تئاتر باید شایسته تئاتر ارزش داده شود، تئاتر به دلیل زنده بودن تاثیرگذاری فراوانی دارد و به همین دلیل اثرگذاری آن بیش از سینما است.

رشیدی با بیان اینكه مقامات و مسئولان نیز با حضور در این سالن‌های اجرای تئاتر موجب افزایش استقبال و دلگرمی جوانان می‌شوند، اظهار داشت: حضور استاندار و سایر مقامات استانی در بیست و یكمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی گواهی از اهمیت و احترام تئاتر برای مقامات و مسئولان استانی است.

وی با بیان اینكه بودجه‌های اختصاصی دولت به تئاتر حقیرانه است، ابراز داشت: كشوری كه ادعای فرهنگی بودن دارد باید بیش از این‌ به هنر تئاتر و سینما بها دهد.

بازیگر با سابقه تئاتر و سینمای ایران اضافه كرد: امسال آقای احمدی‌نژاد قول داده‌اند كه فعالیت‌های فرهنگی دولت بیش از سایر بخش‌ها باشد و مسائل فرهنگی به برنامه اول دولت تبدیل شده است كه امیدواریم با این رویكرد تحولی در بخش‌های مختلف فرهنگی كشور به وقوع بپیوندد.

رشیدی در پاسخ به این سئوال كه فعالیت‌هایش بیشتر در حوزه سینما است، یا تئاتر گفت: به سینما و تلویزیون بیشتر تمایل دارد چرا كه تئاتر جایی نیست برای گذران زندگی و به واسته درآمد حاصل از تئاتر نمی‌توان زندگی گذراند.

وی بیان داشت: من به تئاتر عشق دارم و به همین دلیل ایفای نقش می‌كنم در صورتی كه دستمزدهای فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی چند برابر تئاتر است.

رئیس انجمن بازیگران سینما در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در خصوص جایگاه تبریز در هنر تئاتر عنوان داشت: حق تبریز به عنوان مهد تئاتر ایران، بیش از این‌ها است چرا كه تبریز مهد بزرگان و هنرمندان متعددی بوده است و از این دیار مردان بزرگی در حوزه فرهنگ و هنر سر برآورده‌اند.

 

 


 تاريخ ارسال: 1388/8/16
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.