پرده سینما

همه راه‌ها به میرکریمی ختم می‌شود/ تعامل خانه سینما و سازمان سینمایی پا می‌گیرد؟

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما شد. برای کسانی که از اهمیت تعامل خانه سینما با سازمان سینمایی اطلاع دارند این خبر، خبری خوشحال‌کننده بود که البته چندان غافلگیرکننده به‌حساب نمی‌آمد. میرکریمی پیش از این و در دهمین دوره خانه سینما پست مهم و خبرساز مدیرعاملی خانه سینمای ایران را به عهده داشته و این روز‌ها سینماگری است که علاوه مقبولیت حرفه‌ای، به‌عنوان نزدیک‌ترین فرد به حجت‌الله ایوبی شناخته می‌شود. نتیجه این ویژگی‌ها قطعاً ایجاد تعامل حداکثری میان خانه سینما و سازمان سینمایی خواهد بود یعنی برطرف شدن نقطه‌ضعفی که سال‌های سال باعث افت و خیزهای بسیار در پیشرفت اهداف این خانه شده است.

 

فراخوان همبستگی

رضا میرکریمی بعد از انتخاب‌اش به مدیرعاملی خانه سینما به خبرگزاری‌ها گفت: واقعاً اعتقاد داشتم که افراد شایسته زیادی در صنف بودند که می‌توانستند مسئولیت مدیرعاملی خانه سینما را بر عهده بگیرند و حتی به صلاح خانه سینما نبود که یک اسم دوبار به‌عنوان مدیرعامل تکرار شود و تلاش زیادی کرده‌اند تا روی افراد دیگری سرمایه‌گذاری شود. اما از آن‌جایی که هیأت مدیره خانه سینما در این خصوص تصمیم‌گیرنده اصلی است و تمام تصمیمات آن‌ها به نفع صنف صورت می‌گیرد نظرشان بر این بود که این مسئولیت دوباره به بنده سپرده شود و امیدوارم بتوانم در این زمینه به جامعه اصناف سینمایی ایران خدمت کنم. او در پاسخ به مقایسه دوره قبلی مدیریت‌اش در خانه سینما و امروز اضافه کرد: امروز نسبت به دوره اول مدیریتم و حتی دوره مدیریت آقای عسگرپور، خانه سینما شرایط آرام‌تری دارد و این آرامش کمک می‌کند که بتوانیم یک کار صنفی خوب را سازماندهی کنیم تا منافع‌اش به همه اعضای خانواده سینما برسد. میرکریمی همدلی و روحیه همگرایی را یکی از اولیت‌های مدیریت‌اش عنوان کرده و گفت: اگر این‌گونه باشد سخت‌ترین مشکل‌ها تبدیل به فرصت‌های بزرگ می‌شوند. او از برنامه‌هایش برای مدیریت خانه سینما گفت: حتماً دل‌مشغولی‌های قبلی‌ام در خانه سینما را پیگیری می‌کنم و کارهای خوب هیأت مدیره قبلی را نیز دنبال خواهم کرد. امروز خانه سینما شرایط آرام و خوبی دارد و تنها پاشنه آشیلی که می‌تواند دوباره باعث بحران شود اختلافات داخلی است. هرچند اعضا در این سال‌ها و در گذر از بحران‌های بزرگ به بلوغ فکری رسیده و می‌توانند روح همبستگی را در خودشان تقویت کنند. از این‌رو هر سیاستی را که سمت و سوی همبستگی داشته باشد پیگیری می‌کنم. مدیرعامل خانه سینما در انتها گفت: به‌طور قطع به آینده بسیار امیدوار هستم و در این مسیر به کمک همه اهالی سینما نیاز دارم.

 

۹ سال پیش

در انتخابات سال ۱۳۸۵ رضا میرکریمی به‌عنوان مدیرعامل خانه سینما انتخاب شد. دوره‌ای که آن را می‌توان از بهترین دوره‌های خانه سینما از نظر اقتصادی و مالی به‌حساب آورد. هرچند دو چالش بزرگ نیز در زمان مدیریت اول رضا میرکریمی به وقوع پیوست که یکی از آن‌ها مناقشه بر سر اصلاح اساسنامه خانه سینما بود و دیگری حواشی و درگیری‌های تهیه‌کنندگان که درنهایت منجر به پیدایش اتحادیه ۲ یا شورای عالی تهیه‌کنندگان شد. با این حال فرهاد توحیدی رئیس پیشین هیأت مدیره خانه سینما معتقد است این چالش‌ها را نباید به حساب مدیریت میرکریمی در اولین دوره مدیریت‌اش در خانه سینما گذاشت.

 

مردی از خانه سینما

فرهاد توحیدی رئیس سابق هیات مدیره خانه سینما در گفت‌و‌گو با روزنامه صبا نسبت به انتخاب رضا میرکریمی ابراز امیدواری کرده و می‌گوید: امیدوارم آینده خوبی در انتظار خانه سینما باشد. آقای میرکریمی اشراف کاملی نسبت به مسائل صنفی دارند. ایشان دو دوره مدیرعامل خانه سینما بوده و در طول پنج شش سال گذشته از خانه سینما دور نبوده‌اند. درواقع می‌توان گفت آقای میرکریمی تندباد‌ها و بحران‌هایی را که در راه خانه سینما به‌وجود آمد لمس کرده و با تعداد دیگری از سینماگران نخبه کشور همواره در کنار خانه سینما بوده و کمک‌های زیادی هم کردند. این‌که ایشان شناخت کافی نسبت مسائل صنفی داشته و نسبت به مسائل اشراف کامل دارند، در کنار یک هیأت مدیره شایسته که بصیرت لازم را دارا هستند، می‌تواند نویدبخش دوره‌ای موفق برای خانه سینما و سینمای ایران باشد.

 

مسیرهای پیش رو

موضوعی که در مدیریت کشور به‌خصوص در دهه‌های اخیر به چشم می‌خورد این است که با تغییر هر مدیر بسیاری از سیاست‌های بعضاً کلان دست‌خوش تغییر می‌شوند. درواقع هر مدیری تفکر و سلیقه خودش را وارد سیستم می‌کند و اگر بخواهیم از این منظر نگاه کنیم با این سؤال روبه‌رو خواهیم شد که میرکریمی با چه هدف و براساس چه برنامه‌هایی روی صندلی مدیریت خانه سینما نشسته است. فرهاد توحیدی در این باره به صبا می‌گوید: تلقی اکثریت از این انتخاب مثبت است. امروز که ما -خانه سینما- از طوفان حوادث گذر کرده‌ایم و به آرامشی نسبی رسیده‌ایم پیگیری برخی از اقدامات مهم قبلی می‌تواند از برنامه‌های مهم و اصلی باشد. در این بین بحث اصناف و مسائل مربوط به بیمه و امنیت شغلی می‌توانند از مهم‌ترین برنامه‌های مدیریت جدید باشند. در این زمینه بحث‌های مثبت و اولیه با وزارت کار و رفاه اجتماعی انجام شده تا مشکل برخی از دوستان و همکاران که در صندوق اعتباری هنر حضور دارند حل شود. نکته دیگر این است که بسیاری از اهالی سینما با کمترین میزان دستمزد بیمه شده و بازنشسته می‌شوند اما تمهیداتی در نظر گرفته خواهد شد تا کسانی که تمایل دارند از بیمه‌هایی استفاده کنند که حقوق بازنشستگی بالاتری دارد. به نظر من یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مدیریت جدید این است که این اقداماتی که در حال پیگیری بوده را به انجام برساند. درواقع کار صنفی مانند مسابقه دوی امدادی است. با این وصف آرزوی توفیق برای آقای میرکریمی دارم و امیدوارم ایشان با کمک هیأت مدیره بتوانند به موفقیت برسند.

 

مردی برای تمام فصول

همان‌طور که گفته شد در اولین دوره مدیریت رضا میرکریمی در خانه سینما دو، سه اتفاق مهم و اصلی رخ داد که بیشتر در ارتباط با مسائل صنفی و معیشتی اهالی سینما بود. البته در همین دوران بود که امکاناتی برای خانه سینما به‌دست آمد. فرهاد توحیدی با تأیید این موضوع و با اشاره به توانایی‌های میرکریمی اضافه می‌کند: آقای میرکریمی ارتباطات خوبی دارند و مثلاً در آن دوره به‌دلیل این‌که ایشان مورد وثوق شهرداری بودند مزایا و کمک‌هایی گرفته شد. نکته بعدی نیز بحث اصلاح ساختار اساسنامه بود که همیشه وجود داشته است. اساسنامه جدید خانه سینما در دوره مدیریت آقا میرکریمی نوشته شد اما موضوع مهم این بود که کسانی که در کار نوشتن اساسنامه بودند و آن را به سامان رساندند، نقطه‌ضعف‌هایی را در آن قرار داده بودند که بعد‌ها خودشان از همین نقطه‌ضعف‌ها برای مقابله با خانه سینما استفاده کردند. خیلی‌ها این اتفاق را به پای مدیریت آقای میرکریمی نوشتند که به نظر من این‌گونه نیست. مناقشه پیچیده بعدی مربوط به اتحادیه تهیه‌کنندگان و پیدایش شورای عالی تهیه‌کنندگان بود که متأسفانه با بی‌انصافی این اتفاق را نیز به ‌پای مدیریت آقای میرکریمی نوشتند.

 

پلی به حوزه هنری

از مشکلات کهنه خانه سینما، اختلافات با حوزه هنری است. این‌که میرکریمی یکی از سینماگران مورد قبول حوزه هنری است شاید بتواند روابط تیره و تار این مرکز و سینماگران فیلم‌های تحریمی را بهبود بخشد. توحیدی می‌گوید: برمی‌گردم به بحثی که با حوزه هنری داشتیم. به‌عنوان کسی که شاهد و درگیر این ماجرا بوده شهادت می‌دهم دوستانی که به حوزه هنری نزدیک بودند و شایعاتی برای آن‌ها به‌وجود آوردند که با حوزه زد و بند دارند و از رانت استفاده می‌کنند، از کسانی بودند که بر سر تحریم‌ها با حوزه هنری درگیر شدند. البته این درگیری بازتاب بیرونی نداشت و کسی متوجه آن نشد زیرا خانه سینما از طرف دیگر با وزارت ارشاد درگیر بود. سازمان سینمایی در آن زمان طوری طراحی کرده بود که خانه سینما و حوزه هنری را رو در روی هم قرار دهد. در این میان کارگردانانی مانند میرکریمی، اسعدیان و دیگر کسانی که با حوزه همکاری داشتند شدید‌ترین نقد‌ها را مطرح و به‌شدت پیگیر مشکل فیلم‌ها بودند. با این وجود کماکان معتقدم که درگیری میان خانه سینما و حوزه هنری یک دعوای بیهوده است و حوزه هنری باید به اکران فیلم‌ها تن دهد. ما در کشوری قانونمند زندگی می‌کنیم و براساس همین قوانین هیچ نهاد یا مؤسسه‌ای نمی‌تواند از توان خود سوءاستفاده کند. حوزه هنری به صرف داشتن سینما نمی‌تواند گزینشی عمل کند زیرا این سینما‌ها اموال عمومی هستند. با این اوصاف امیدوارم آقای میرکریمی که اهل رایزنی و منطق و خردورزی است بتواند این مشکلات را حل کند.

 

بازگشت به خانه

میرکریمی درحالی در هیبت مدیرعامل به خانه سینما بازمی‌گردد که گمان می‌رود مأموریت‌های ویژه‌ای برای انجام دارد. حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پیامی انتخاب سید رضا میرکریمی را به‌عنوان مدیرعامل خانه سینما تبریک گفت: هنرمند گرامی جناب آقای سیدرضا میرکریمی از این‌که به خواست قلبی اهالی سینما پاسخ مثبت دادید از شما سپاسگزارم. جایگاه والایتان بین اهالی فرهنگ و هنر و نگاه بلند و فراگیرتان به مسائل سینما نویدبخش آینده‌ای روشن برای خانه سینماست. اینک که به همت اهالی سینما و درایت و تدبیر مدیرعامل محترم پیشین جناب آقای محمدمهدی عسگرپور روزگاری سخت، پرحادثه و طوفانی سپری شده، هنگام ساختن و بازساختن است و در این راه دشوار مدیریت سینمایی کشور کنارتان خواهد بود. برای شما و برای سینماگران سخت‌کوش و شریف این سرزمین بهترین‌ها را از خداوند بزرگ خواستارم.

 

گزارش اقلیت

همیشه می‌گویند خانه سینما توسط اقلیتی خاص اداره می‌شود و میرکریمی برای تغییر این دیدگاه کار سختی پیش رو دارد. ابوالحسن داوودی رئیس شورای صنفی نمایش با بیان این جمله در ارتباط با مدیریت رضا میرکریمی به خبرگزاری مهر گفت: خوشحالم که بعد از مدتی طولانی آقای میرکریمی به این سمت انتخاب شده و به او تبریک مى گویم. انتخاب او به‌عنوان مدیرعامل انتخاب شایسته‌اى است و امیدوارم که بتواند مسائل عدیده سینمای ایران و مشکلات کهنه شده صنفی را حل کند. با این حال داوودی با اشاره به مشکلات خانه سینما در برابر میزان بالای توقعات گفت: این شرایط سخت، مدیریت سختی را هم لازم دارد که هر کسی از پس آن برنمی‌آید. مدیری که در این شرایط کار می‌کند باید تمام وقت و انرژی خود را برای این منظور قرار دهد به‌همین دلیل امیدوارم میرکریمی با سابقه‌ای که دارد، بتواند انتظار‌ها را برآورده کند. داوودی با اشاره به این موضوع که خانه سینما تاکنون نتوانسته است به مدیریت دلخواه خود برسد، گفت: همیشه این اعتراض از بیرون وجود داشته که خانه سینما توسط اقلیتى خاص پیش می‌رود. به‌همین خاطر میرکریمی برای تغییر این دیدگاه کار سختی را در پیش دارد. البته او تجربه یک دوره مدیریت خانه سینما را داشته و می‌داند که توان بالقوه خانه سینما با توان بالفعل آن اختلاف زیادی دارد. همواره گفته‌ام که خانه سینما همچون بادکنکی است که تصویر بیرون آن ترسناک‌تر و حجیم‌تر از امکاناتی است که در داخل آن وجود دارد. پیدا کردن امکانات و به‌دست آوردن ظرفیت‌ها به انرژی تمام‌وقت نیاز دارد یعنی کسی که به‌لحاظ شخصیتی و برد بیرونی همه‌جانبه بتواند به صنف کمک کند.

 

حمایت تمام‌قد صنوف سینمایی

رؤسای اصناف ۳۲ صنف سینمایی در پیامی جمعی این انتخاب را به میرکریمی تبریک گفتند: جناب آقای سیدرضا میرکریمی، انتخاب شایسته شما را از سوی هیأت مدیره محترم جامعه اصناف سینمای ایران به سمت مدیرعامل خانه سینما تبریک می‌گوییم. امید که در راه تحقق نیازهای پایه‌ای صنوف سینمایی و اعتلای بیش از پیش خانه سینما موفق باشید. این پیام به امضای رؤسای اصناف شورای عالی تهیه‌کنندگان، کانون کارگردانان، انجمن بازیگران، کانون فیلمنامه‌نویسان، انجمن فیلمبرداران، کانون تدوینگران، انجمن طراحان فیلم، کانون آهنگسازان سینما، انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی، انجمن مستندسازان، انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند، انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم، انجمن فیلم کوتاه، انجمن سینماداران، انجمن صدای سینما، انجمن چهره‌پردازان، کانون برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان، انجمن مدیران تولید، انجمن منشیان صحنه، کانون دستیاران فیلمبردار، انجمن بازیگران و بدلکاران، انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه، انجمن عکاسان، انجمن سینمایی، فیلم انیمیشن انجمن مدیران تدارکات، انجمن مدیران سالن‌های سینما، انجمن جلوه‌های ویژه میدانی، انجمن کارکنان لابراتوار، کانون ایرانی مدرسان سینما، کانون طراحان و مدیران تبلیغات، انجمن جلوه‌های بصری و کانون پخش‌کنندگان فیلم رسیده.

همچنین هیأت مدیره کانون طراحان تبلیغات سینمای ایران هم در پیامی انتخاب سیدرضا میرکریمی به مدیرعاملی خانه سینما را تبریک گفت: جناب آقای سیدرضا میرکریمی انتصاب شایسته‌ جنابعالی را به مدیرعاملی خانه سینما تبریک می‌گوییم. کانون ما چون شما را به‌عنوان فیلمسازی هنرمند و طراح گرافیک و کسی که تبلیغات را برای تمام فیلم‌هایی که ساخته‌اید حساس و موفق دیده‌ایم، امیدواریم بتوانیم در خانه سینما و در دوران مدیریت شما برنامه‌هایی را در جهت بهبود تبلیغات و به‌روز رسانی همکاران، به‌خصوص در پهنه رسانه‌های نوین و کارآمد تلاش‌هایی را به ثمر برسانیم.

 

به‌همین سادگی

رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما شد. به‌همین سادگی! سینمای ایران درگذر از روزهای بحران و رکود بعد از تغییر در ساختار مدیریت جشنواره فیلم فجر حالا با درایتی دیگر و تغییری تازه در مدیریت خانه سینما مواجه شده است. میرکریمی با هدف بازگرداندن آرامش به خانه سینما و برقراری تعادل و تعامل با سازمان‌ها و نهادهایی چون حوزه هنری روی صندلی مدیریت خانه سینما نشسته و البته در این راه دشوار حامیان بزرگی هم دارد. اما این نتایج، بهایی دارد؛ سینمای ایران حداقل برای مدتی یکی از فیلمسازان مؤثر خود را از چرخه فیلمسازی خارج کرده است. اگر میرکریمی بتواند باری از روی دوش سینمای ایران و اصناف سینمایی بردارد می‌توان گفت که این معامله دوسر سود است اما اگر میرکریمی نتواند اهداف و برنامه‌هایش را در خانه سینما اجرایی کند آن وقت نه تنها خانه سینما که سینمای ایران به‌دلیل دور شدن یکی از بهترین کارگردانان‌اش از فیلمسازی دچار خسران خواهد شد. آنچه سینما و علاقه‌مندانش از این اتفاقات تازه می‌خواهند آرامش و موفقیت خانه سینما در امور صنفی است.

 

 

پرده سینما، این گزارش امید ذکری‌نیا را برای انتشار از روزنامه صبا برگزید.



 تاريخ ارسال: 1394/2/27
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.