پرده سینما

زندگی: آن طور که دوست دارم، آن طور که مجبورم...؛ نگاهی به فیلم «قصه ها» ساخته رخشان بنی اعتماد

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نقد و بررسی فیلم قصه ها ساخته رخشان بنی اعتماد

 

پوستر فیلم قصه ها رخشان بنی اعتمادبله «فیلم قصه ها ی رخشان بنی اعتماد هفت روایت اجتماعی کوتاه است از زندگی آدم‌هایی آشنا؛ کسانی که فیلم‌های بنی‌اعتماد را دنبال کرده‌اند حالا در یک فیلم، سال‌ها بعدشان را می‌بینند که کجای این شهر شلوغ و پر هیاهو ایستاده‌اند، چه می‌کنند و زندگی‌شان به کجا رسیده است. قصه‌ها قصه مردمی است که می‌تواند من باشد یا تو، یا رهگذری که از کنارت می‌گذرد و به آن بی‌توجهی، قصه آنهایی که قرار است کنار هم روایت‌شان را ببینی و تماشای‌شان کنی...»

نمایش بی پرده آسیب ها و معضلات اجتماعی ویژگی بارز آثار رخشان بنی اعتماد است که موجب می شود صریح ترین نقدهای اجتماعی را در فیلم های او بتوان دید. اگرچه الزامی برای آْشنایی با ساخته‌های قبلی بنی‌اعتماد برای درک این فیلم وجود ندارد اما آشنایی با مجموعه آثار این فیلمساز درک عمیق‌تری را از آنچه در فیلم می‌گذرد به مخاطب ارائه می‌دهد.

فیلم قصه های خانم بنی اعتماد سرانجام پس از 4 سال از کمد درآمد که باعث کسب آبروی ژانر اجتماعی سینمای ایران است. بازگشت قدرتمند رخشان بنی اعتماد به سینمای ایران این بار با فیلمی که سرگذشت کاراکترهای اصلی فیلم های قبلی فیلمساز است بر پرده سینما نقش بسته است. فیلم قصه ها قصه های جالبی برای گفتن دارد و  این قصه ها در سنت داستان گویی شفاف سینما که در ایران به خاطر واهمه های متعدد خیلی مهجور مانده قرار دارد.

آنچه ما را به این فیلم پیوند می دهد ملموس بودن کاراکترها و درگیر شدن آن ها در موقعیت هایی است که کم و بیش برای همه ما آشنا است. فیلم قصه ها ضرباهنگ تندی ندارد. این فیلم برای گیشه ساخته نشده است هرچند ماجرای توقیف فیلم، عطش دیدن این فیلم را بالا برده به طوری که فروش این فیلم در تهران فقط در 10 سینما از مرز نیم میلیارد گذشته است. قصه ها از آن دست فیلم هایی است شعور و بینش تماشاگر را دست بالا می گیرد؛ درست برخلاف اکثر فیلم های اجتماعی  بی خاصیت سینمای ایران در سال های اخیر است همچنین قصه ها به عنوان یک فیلم اپیزودیک اثری صائب و موفق به شمار می رود.

بازیگری یکی از چند برگ برنده فیلم قصه ها است. اکثر بازیگران فیلم بازی بی نقصی از خود ارائه کرده اند و همگی در اوج هستند. بازی های معتمد آریا و اصلانی و آدینه خیره کننده است. این بازیگران تمام حس های ملزوم (از خشم تا آسب پذیری) را به بهترین شکل ممکن تجسم بخشیده اند. این فیلم یک نمایشگاه بازیگری است که یک کلاس بازیگری برای هر بازیگر بالقوه و بالفعل است. بی اغراق هیچ بازی بد و ضعیفی در فیلم دیده نمی شود.

رخشان بنی اعتماد به کاراکترهای فیلم اش علاقه مند است. این ویژگی علاقه به کاراکترها در اکثر فیلم های بنی اعتماد دیده می شود و او این اجازه را می دهد که  با تماشاگر ارتباط نزدیکی برقرار کنند. قصه ها از همان  آغاز این بلندپروازی را دارد که چیزی بیشتر از فیلم های معمولی ژانر اجتماعی باشد. در قصه ها، رخشان بنی اعتماد همچنان دلسوز و نگران آدمهای فیلمهای خود است. آدمهایی که از دل جامعه ایران آمده اند و بنی اعتماد همیشه و در طول سه دهه فیلمسازی در سینمای ایران نشان داده که به شدت دغدغه طرح مسائل اجتماعی آنها را دارد.

آدم های تنهای قصه‌ها مدام برای حفظ شرافتشان درتلاش اند و مدام برای بقا می‌جنگند؛ با آدم های اطرافشان، با شرایط دوروبرشان، با تقدیرمحتومشان، با نیازها و نابه سامانی ها و با جامعه بی رحم و خشنی که در آن قرار گرفته اند.

کوهیار کلاری فیلمبرداری خیره کننده ای انجام  داده است. فیلمبرداری عالی او کاملاً در راستای محتوا و فضای فیلم است و کاری می کند که بیننده انگار خودش در کنار شخصیت ها در تهران قرار دارد. فیلمبرداری او بر حسب نیاز گاهی روی دست است گاهی ثابت گاهی از زاویه دید دوربین هندی کم و .. است. چنین فیلمبرداری استانداردی را در کمتر فیلم ایرانی شاهد هستیم.

قصه های رخشان بنی اعتماد قصه ی پر غصه ی  بعضی از مردمان این شهر است که آن گونه  که دوست دارند نمی توانند زندگی کنند، بلکه  آنطور که مجبور هستند زندگی می کنند....

 

 

 

موحد منتقم

 

خرداد نود و چهار


 تاريخ ارسال: 1394/3/17
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>سعید مهرپور:

و قصه ها را چند ماه پیش در سینما ایران دیدم . سرنوشت کاراکترهای بنی اعتماد چه تلخ ات هر چند سینمای اجتماعی ایران تلخ است. در این چند فصل قصه کوثری و معادی بیشتر به دل مینشیند چون این دو هیچ سنخیتی با هم ندارند و به تلاقی فکری نخواهند رسید. بعد فصل معتمد آریا خوب است اما هیچ فیلمی در کوشو نمانده و نمینماند. به امید روزی که باز هم شاهد اثری از بنی اعتماد باشیم. سینما او را همیشه دوست دارم هر چند چند نقد ساختاری به قصه ها دارم.

2+0-

سه‌شنبه 24 شهريور 1394



>>>liloi:

ممنون از تحلیل خوبتان ولی به نظرم مهمترین مشکل فیلم این بود که راه حل نشان نمیداد.

1+5-

چهارشنبه 3 تير 1394



>>>lمهران:

من بعد از دیدن فیلمای اصغر فرهادی هیچ فیلمی رو قبول نداشتم،تا اینکه قصه ها رو دیدم.فوق العادست.

12+0-

پنجشنبه 21 خرداد 1394



>>>inna:

ما به اینجور فیلم ها نیاز داریم. یه چیزی که برای من موقع اکران فیلم جالب بود این بود که تماشاگران در بعضی جاهای فیلم میخندیدن در صورتی که به نظر من اصلا خنده دار نبود بلکه خیلی دردناک بود

9+0-

پنجشنبه 21 خرداد 1394



>>>مهدی:

ﺑﻨﯽﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻗﯿﻤﺘﯽ ﻓﯿﻠﻢ ﺑﺴﺎﺯﺩ . ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﯿﻦ ﻫﻤﻪ ﭼﯿﺰ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺷﻌﺎﺭ ﻭ ﭘﯿﺎﻡ ﻭ ﻧﻬﺎﯾﺘﺎ ﻣﻀﻤﻮﻥ ﻭ ﻫﻨﺮ ﺳﯿﻨﻤﺎﯾﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻓﯿﻠﻢ ﻧﺎﮐﺎﻡ ﻣﯽﻣﺎﻧﺪ . ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺷﮑﻞ ﺑﻨﯽ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﺩﺭ ﻗﺼﻪ ﮔﻮﯾﯽ ﺗﻤﺎﻡ ﺷﺪﻩ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﻭ ﻫﻤﯿﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﺼﻪﻫﺎ، ﻏﺼﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ

8+0-

پنجشنبه 21 خرداد 1394



>>>مرتضی:

اقای منتقم نقد نهنگ عنبر لطفا.ممنون

27+9-

دوشنبه 18 خرداد 1394



>>>ب.م.م:

فیلم زیبایی بود و اصلا قابل مقایسه با یک سری از فیلم هایی که همین الان روی پرده هستند نبود و واقعا از اونها چندین پله بالاتر بود. دیدن این فیلم زیبا با این بازیگران قدرتمند رو از دست ندید.

39+4-

دوشنبه 18 خرداد 1394



>>>برای خنده:

‏یه روز رخشان بنی اعتماد و پوران درخشنده و سام درخشانی کنار هم جمع میشن بعد خورشید برای دیدن زمین عینک دودی میزنه

39+0-

دوشنبه 18 خرداد 1394



>>>سیدا:

موضوعش تکراری ... حرف تازه ای نداشت... خوب بود... بخاطر بازی هنرپیشه هایی که هنرشون تکرارنشدنیه ارزشش رو داشت که فیلمو ببینی. گلاب آدینه عالی بود.سکانس آخرخوب بود هرچند که یه کم رویایی بود

34+10-

يكشنبه 17 خرداد 1394



>>>پوران:

فيلمى تلخ اما واقعى و عين زندگى در جامعه دردمند ماست ,و بيشتر بازيكنهاى ابن فيلم يد طولايى در اين حرفه دارند ، بازى گلاب آدينه وآقاى اصلانى ديگه جاى خود ... و درود به خانم رخشان بنى اعتماد كه در يك مصاحبه گفت : از مادر زاييده نشده كسى كه نزاره من فيلم بسازم ...

42+0-

يكشنبه 17 خرداد 1394



>>>داریوش:

بنظرم بهترین فیلم جشنواره بود' آفرین بر رخشان بنی اعتماد

45+4-

يكشنبه 17 خرداد 1394



>>>kohyar:

درمجموع بد نبود.اما بخشی که کارگران در مینی بوس میخواهند اعتراض کنند عالی بود. میدونم نظر فیلم‌بازا چیه درباره‌ش.

40+1-

يكشنبه 17 خرداد 1394



>>>bahar:

‏فیلم قصه ها رو امروز دیدیم و بر خلاف تصورم خیلیییی فیلم خوبی بود

33+2-

يكشنبه 17 خرداد 1394



>>>میترا:

به نظر من بیشتر بیانیه سیاسی ضد دولت احمدی نژاد بود

3+46-

يكشنبه 17 خرداد 1394



>>>مجید:

ممنون از خانوم بنی اعتماد که پس از مدتها باعث شدن که وقتی از سینما میام بیرون به فکر فرو برم...مثل وقتی که فیلم زیر پوست شهر رو دیدم...و تو این سالهای اخیر میشه فیلم پرویز رو مثال زد...همینقذر بگم که گاهی فراموش میکردم دارم فیلم میبینم و احساس میکردم دارم تو فضای واقعی تهران میچرخم..ممنون از جسارت و شهامت خانم بنی اعتماد و انرژی فوق العاده ای که بازیگران این فیلم به خرج دادند..انقدر بازیشان طبیعی بود که واقعا تحسین برانگیز بود..فیلمی دور از شعارزدگی و تریبونی برای قشری از جامعه که صداشون به جایی نمیرسه..ممنون ممنون خانم بنی اعتماد

48+0-

يكشنبه 17 خرداد 1394



>>>سعید.نوروزی:

خیلی عالی بود این نقد .ممنونم

69+7-

يكشنبه 17 خرداد 1394



>>>یه نفر:

رخشان بنی اعتماد در پاسخ به اینکه چرا در این فیلم تنها به زنان اشاره شده و مردان دیده نمی شوند و چرا هیچ گاه از زنان موفق در فیلم هایمان یاد نمی کنیم؟ گفت: اینکه چرا راجع به زنان موفق فیلم نساخته ام باید بگویم شاید در آینده راجع به این مسأله فیلم بسازم البته من سفارش بر خود را دوست ندارم بلکه من فیلم هایم را بر اساس دغدغه هایم می سازم در شرایط خاص بسیاری از اقشار جامعه تریبون ضعیفی دارند و بخشی از افراد جامعه هیچ تریبونی ندارند به همین دلیل من فیلم می سازم تا حرف این گروه را بزنم. راجع به مردان هم باید بگویم که من به مردان کم توجهی نکرده ام اما زن ها از نظر من چون مشکلات بیشتری دارند و مشکلات آن ها را از نزدیک می شناسم مهم ترند. من در فیلم هایم به تفکیک جنسیتی اعتقاد ندارم. وی ادامه داد: فیلم از زاویه نگاه من ساخته شده و شخصیت ها از شرایط گذشته خود فاصله گرفته و در شرایط دیگری قرار دارند حال ممکن است این شرایط بهتر شده باشد یا بدتر. هر کدام از این کاراکترها به شکل دیگری زندگی می کنند از نظر من تحمیل پایان خوش برای کاراکترها فریب تماشاگر بود با توجه به تجربه هایم کاراکترهای این آدم ها را برداشتم و با نگاه واقع بینانه این فیلم را ساختم.

25+0-

يكشنبه 17 خرداد 1394



>>>یه نفر:

حاشیه‌ها: در مهر ۱۳۹۳، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار عدم صدور مجوز اکران این فیلم و ۷ فیلم دیگر شد که از آنها با عنوان «فیلم‌های مرتبط با فتنه» نام برده شده‌است. به گفته احمد سالک: «برخی فیلم‌ها با این که مجوز فیلمنامه و تولید دریافت کرده‌اند اما در هنگام ساخته شدن، به حاشیه رفته‌اند و نمایش آنها به مصلحت نظام نیست.» سرانجام پس از کشمکش میان مجلس و وزارت ارشاد، اکران فیلم «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد از صبح ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ در گروه سینمایی قدس آغاز شد.

27+1-

يكشنبه 17 خرداد 1394



>>>یه نفر:

کارگردان رخشان بنی اعتماد تهیه‌کننده رخشان بنی اعتماد نویسنده رخشان بنی اعتماد،فرید مصطفوی بازیگران فاطمه معتمدآریا فرهاد اصلانی پیمان معادی باران کوثری حبیب رضایی محمدرضا فروتن مهراوه شریفی‌نیا گلاب آدینه مهدی هاشمی حسن معجونی بابک حمیدیان نگار جواهریان ریما رامین‌فر موسیقی سیامک کلانتری فیلم‌برداری کوهیار کلاری تدوین سپیده عبدالوهاب کشور ایران زبان فارسی

35+1-

يكشنبه 17 خرداد 1394



>>>حوا:

@_@ مرسی

78+8-

يكشنبه 17 خرداد 1394



>>>امید:

به این میگن یه نقد مختصر و مفید برای یه فیلم با ارزش.بدون تحلیل اضافی و گزافه گویی.افرین به منتقم.

114+11-

يكشنبه 17 خرداد 1394




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.