پرده سینما
روزگاری همه سر و دست میشکستند که بخشی از کارهایش باشند. از گاو و هالو گرفته تا زمانی که در دهه ۶۰ به ایران برگشت تا اجارهنشینها را جلوی دوربین ببرد یا روزی که با هاموناش به سقف رؤیاهای سینمای ایران چسبید، ناماش بِرند سینمای ایران بود و هربار اسم مهرجویی به میان میآمد، بیاختیار همه برایش میایستادند و با تمام وجود «استاد» صدایش میزدند؛ اما حالا... حالا بعضیها خداخدا میکنند که استاد سراغشان نیاید تا در جواب پیشنهادش ناچار به «نه» گفتن نباشند. شهرت او آخرینبار با سنتوری شعله کشید اما پایان روزهای خوش استاد را منتقدان سینما در مهمان مامان میدانند. سنتوری را باید خبرسازترین فیلم موفق مهرجویی از دهه هشتاد به حساب آورد؛ فیلمی که بحران از ناماش شروع شد و تا اکران نشدن و حاشیههای مداوم ادامه پیدا کرد. فیلمی که سرنوشت زندگی گلشیفته فراهانی و محسن چاووشی را به کلی تغییر داد. یکی، بعد از این فیلم برای همیشه رفت و دیگری، از زیر زمین به روی زمین آمد و به یک ستاره بدل شد.
مهرجویی بعد از سنتوری، دیگر نه ستایش دید و نه البته موفقیت در گیشه. سفارشیسازیهایش هم به جایی نرسیدند. او ماند و گوشه تنهاییاش در محمدشهر کرج و همسری که فیلمنامههای همه کارهای اخیرش را نوشته و روزهای باشکوهی که مدام از او دور میشوند. شاید اینگونه بود که استاد تصمیم گرفت تا سراغ سنتوری ۲ برود. فرمول سادهای بود، استفاده از چهره جذاب بهرام رادان و صدای پرطرفدار محسن چاووشی و مانوری دوباره با نام یک فیلم محبوب و شناختهشده. دو چهره مرد ماجرا که برای بازی در سنتوری قدر دیده بودند و باید مدیوناش میبودند. هنرپیشه زن فیلم هم که در پایان سنتوری اول به طور کلی از قصه حذف شده بود و این امکان برای نویسنده بود که هر شخصیت جدیدی را جایگزین گلشیفته فراهانی کند.
همه چیز برای مهرجویی مهیا به نظر میرسید. او مجوز ساخت فیلم را گرفت و با دو ستاره اصلی قسمت اول تماس گرفت. خبر اما شوکآور بود. گفته شد چاووشی حاضر به همکاری با مهرجویی نیست. دلیلاش هم خیلی ساده بود. گفته شد او برای همکاری در قسمت دوم طلب رقمی نجومی از استاد کرده است. اگرچه این خبر رسماً تایید نشد اما درنهایت و پس از چند مصاحبه و روایت تنها مشخص شد چاووشی در سری جدید نمیخواند و بهرام رادان قرار نیست جای او لب بزند.
در روزهای اخیر هم اعلام شد بهرام رادان فیلمنامه را دیده و بعد از مدتی در نامهای سربسته به مهرجویی از حضور در فیلم عذرخواهی کرده است. دلایل رادان البته مشخص نیست و مهرجویی میگوید رادان بهدلیل سفر به خارج از کشور و نداشتن فرصت، کنارهگیری کرده است اما گمانهزنیهایی هم از این حکایت میکنند که او بعد از خواندن فیلمنامه، از عاقبت کار ترسیده و چنین تصمیمی گرفته است.
یکی از نزدیکان پروژه درباره اتفاقاتی که افتاده میگوید: «مدتی پیش مهرجویی پیشنهاد بازی در این فیلم را به بهرام رادان داد و قرار بود حتی این بازیگر در بحث سرمایهگذاری این فیلم هم مشارکت کند. حتی آنها پیگیر پروانه ساخت مشترک بودند که اطلاعات مربوط به این موضوع و تقاضای درخواست پروانه هم موجود است. یکی از دلایل نبود بهرام رادان به فیلمنامه برمیگردد که باید تغییراتی در آن لحاظ میشد. از طرف دیگر محسن چاووشی هم که از گذشته از این پروژه دلخوری داشت، حاضر به همکاری نشد و همین نگرانیهای رادان را از نتیجه کار بیشتر کرد.»
گفتهها حاکی از این است که حتی بابت رقم پیشنهادی چاووشی هم بین مهرجویی و رادان صحبتهایی انجام شده که در آخر او و کارگردان به نتیجه نمیرسند و این همکاری شکل نمیگیرد. به نظر میرسد که رادان با توجه به نقشی که پیش از این در سنتوری بازی کرده، دوست داشته که درصورت حضور دوباره محسن چاووشی در این فیلم بازی کند اما چون این مسئله میسر نمیشود و تغییراتی هم در فیلمنامه اعمال نمیشود، او طی یک ایمیل انصراف خود را به آقای مهرجویی اعلام میکند.
این البته اولین «نه» به مهرجویی در سالهای اخیر نبوده. گویا لیلا حاتمی که همین حالا برای بازی در فیلم، یکی از نامزدهاست و همیشه رابطهای گرم با مهرجویی داشته مدتها دنبال بهانه بوده تا در این پروژه نباشد. حالا رادان و چاووشی به کسی «نه» گفتهاند که رضا عطاران دربارهاش و پس از بازی در فیلم ناامیدکننده چه خوبه که برگشتی گفته بود: «فرقی ندارد، هیچکاک هم فیلم متوسط یا حتی بد داشته، یادشان باشد او مهرجویی است و من یکی نمیتوانم وقتی به کارش فراخوانده میشوم، بگویم نه!» این تابو به نظر میرسد دیگر شکسته و مهرجویی با این سیستم فیلمسازی از این پس «نه»های زیادی خواهد شنید.
یکی از شنیدهها درباره داستان سنتوری ۲ این است که در کنار محسن چاووشی قرار بوده یاس هم دیگر خواننده این فیلم باشد. در اصل قرار بوده یاسر بختیاری (یاس) بازیگر نقش یک خواننده رپ باشد که اینبار به دنبال علی سنتوری میرود و میخواهد او را دوباره به دوران اوجاش برساند. ظاهراً براساس فیلمنامه این خواننده رپ از گذشته عاشق صدا و ترانه علی سنتوری بوده است؛ به همین دلیل تلاش میکند به او کمک کند. حتی قرار بوده که بخشی از ترانهها رپ باشد و بخش دیگر را هم در کنار یاس، محسن چاووشی اجرا کند اما این ترکیب به نتیجه نمیرسد و مهرجویی تصمیم میگیرد اینبار حامد بهداد و امین حیایی را جایگزین این دو نفر کند. در این نسخه جدید حامد بهداد در نقش خواننده یا همان سنتوری است و امین حیایی در نقش خواننده رپ. امین حیایی که این روزها یکی از نزدیکترین افراد به مهرجویی است و در مهمان مامان هم بازی کرده، خیلی از روزها به خانه کارگردان میرود و حتی گفته شده از ارتباطاتاش قرار است برای یافتن سرمایهگذار، استفاده کند.
● پرده سینما، این گزارش بیتا موسوی را برای انتشار از هفتهنامه تماشاگران امروز برگزید.
انتشار مقالات سایت "پرده سینما" در سایر پایگاه های اینترنتی ممنوع است. |
|