پرده سینما

هنگامه قاضیانی: این روزها بازیگرانی كه فیلمنامه‌نویسان را به وجد بیاورند كم هستند

پرده سینما

 

 

 

 


 

 








هنگامه قاضیانی. عکس از الهام عبدلیهنگامه قاضیانی كه سه فیلم اكران نشده دارد، این روزها درحال آماده شدن برای حضور در نمایش كالیگولا است و در عین‌حال در فیلم برف روی شیروانی داغ نیز بازی می‌كند.

این بازیگر سینما و تئاتر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره فعالیت‌های این روزهایش گفت: از اول خردادماه قرار است كه پس از 5 ماه تمرین نمایش كالیگولا به كارگردانی همایون غنی‌زاده را در سالن شماره یك تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه ببریم.

وی همچنین به حضورش در تله‌تئاتر هویت به كارگردانی علی سرابی اشاره كرد و افزود: قرار است این نمایش تابستان امسال از شبكه چهار سیما پخش شود.

قاضیانی در ادامه این گفت‌وگو، طاووس‌های بی‌پر، نیلوفر و بیداری رویاها را فیلم‌های اكران‌نشده خود دانست و در عین‌حال از فیلم «برف روی شیروانی داغ» ساخته محمدهادی كریمی به‌عنوان تازه‌ترین فعالیت سینمایی‌اش یاد كرد و گفت: البته من تنها در یك سكانس این فیلم حضور دارم.اگرچه همواره می‌گویم كه طول و عرض كارها برایم اهمیت چندانی ندارد، اما قبل از خواندن فیلمنامه این فیلم مطمئن نبودم كه حضور در این فیلم را قبول كنم، چراكه نقشی كوتاه بود و در فیلمنامه‌های ایرانی اگر برنامه و عملكرد درستی وجود نداشته باشد، تمام تلاش‌های بازیگر بیهوده خواهد بود.

این بازیگر در ادامه محمدهادی كریمی را از كارگردانان بااخلاق سینما دانست و افزود: برای كار در سینما لازم است كه برخی فضایل اخلاقی هم مورد توجه قرار بگیرند كه فكر می‌كنم آقای كریمی این فضایل را دارند. ایشان صاحب صفات برجسته‌ای هستند و از آن مهم‌تر، صاحب قلم هستند.

قاضیانی با اشاره به زمان شروع فیلمبرداری برف روی شیروانی داغ ادامه داد: در زمان شروع كار هیچ شناختی از آقای كریمی نداشتم. اما می‌دانستم كه معمولا فیلم‌نامه‌های خوبی می‌نویسد. اصولا ما در سینما كارگردان مولف كم داریم و آقای كریمی باز این جهت برای من قابل احترام هستند. برای حضور در برف روی شیروانی داغ زمانی‌كه من فیلمنامه را خواندن احساس كردم اگرچه نقش من كوتاه است اما با این حال رنگ دارم و به گونه‌ای طراحی شده كه حتی اگر در این سكانس كوتاه امكانی برای درخشیدن وجود نداشته باشد، بازیگر با بازی در آن بی‌آبرو هم نمی‌شود.

قاضیانی در ادامه با اشاره به نقش‌آفرینی سایر بازیگران برف روی شیروانی داغ به اظهار كرد: پیش‌بینی شخصی من این است كه بازیگران فیلم نقش‌های خود را خیلی خوب ایفا كرده‌اند و با توجه به فیلمنامه‌ی خوب این فیلم، حداقل باید منتظر درخشش شهاب حسینی و امیرحسین آرمان باشیم.

بازیگر به همین سادگی به شرایط روز سینمای ایران اشاره كرد و گفت: نمی‌توان سینمای امروز را با سینمای دهه 60 مقایسه كرد. شرایط جامعه، ساختار فكری و حتی نوشتاری ما متفاوت شده است. این روزها كم‌تر پیش می‌آید كه فیلمنامه خوبی به دست بازیگران برسد. دیگر حتی تعداد كارگردانان خوب هم كم شده و یا اصلا فیلمنامه خوبی به دست آن‌ها نمی‌رسد. از سویی در گفت‌وگویی كه در این‌باره با دكتر كریمی داشتم ایشان می‌گفتند كه این روزها بازیگرانی كه فیلمنامه‌نویسان را به وجد بیاورند هم كم هستند. متأسفانه اكنون بازیگری هم در موارد متعددی آن‌قدر سرسری شده كه فیلمنامه‌نویسان حتی اگر بخواهند شخصیت خوبی هم طراحی كنند با خود می‌گویند كه حال چه كسی می‌تواند از پس این نقش بربیاید.

 

او ادامه داد:در این روزها اوضاع سینما به گونه‌ای‌ست كه دیگر واقعا جای بازیگران مولفی مانند گلاب آدینه، گلچهره سجادیه و بقیه بازیگران خوبی كه كارگردان‌ها را به وجد می‌آورند در سینما خالی است.

 

 

هنگامه قاضیانی در پایان صحبت‌هایش با اشاره به برخی بی‌اخلاقی‌هایی كه در زمینه انتخاب بازیگران سینما صورت می‌گیرد، عنوان كرد: متأسفانه برخی از مواردی كه تا دیروز فضیلت به حساب می‌آمدند اكنون شرارت تلقی می‌شوند و شرارت‌ها نوعی فضیلت شده‌اند و همین مسأله در ذهن من سوالات متعددی ایجاد كرده است. زمانی می‌گفتند كه باید اول آدم شد و بعد پا به عرصه بازیگری گذاشت اما اكنون مشكلات مختلفی كه ایجاد می‌شود قلب انسان را به درد می‌آورد. من امیدوارم كه طوفان بزرگی از راه برسد و غباری كه فرهنگ این مملكت را پوشانده، پس از سال‌ها پس بزند.

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/2/24
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.