پرده سینما

در افتتاحیه و در اختتامیه سخنرانی نخواهیم داشت؛ نشست رسانه ای دبیر سی وچهارمین جشنواره فیلم فجر

پرده سینما

 







 

محمد حیدری و سید صادق موسویپرده سینما: محمد حیدری دبیر سی وچهارمین جشنواره فیلم فجر، از ابتدا نوگرا، خوشبین، و انتقادپذیر به نظر می رسیده. او از آغاز نشستن بر مسند دبیری فجر و سی و چهارم به جای برگزیدن مسیری باریک و محافظه کارانه، راهی پر فراز و فرود و پر خطر، اما پیشروانه را پیش گرفت.

استفاده از چهره های محبوب سینما به عنوان مشاوران دبیر، یا نشاندن هر کدام از آنها بر مسند مدیریت یکی از بخش­های جشنواره، صدور جواز ورود جوانان فیلم اول و دومی به بخش «سودای سیمرغ» که پیش از این سالها بود قلمرو انحصاری «پدرخوانده»هایی بود که تحت عنوان «پیشکسوت» خود را مالک جوایز اصلی می دانستند، واکنش های بدون خشونت در برابر کسانی که از او و شیوه کاری اش انتقادهایی حتی تند داشته اند، و به ویژه ترکیب «غیر دولتی» هیئت داوران جشنواره که در طول سی و سه دوره قبل بی سایقه بوده است، از نمونه های تحسین برانگیز کارنامه حیدری است. همچنین اگر تصمیم او مبنی بر حذف سخنرانی در مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فجر محقق شود، بی شک جشنواره فجر تحولاتی اساسی  را در زمان تصدی مدیریت او به خود خواهد دید.

طبیعتاً او در این راه با دشواری ها و خطاهایی نیز مواجه شده است. به هر حال او امروز سه شنبه ۶ بهمن در دومین نشست رسانه ای سی و چهارمین جشنواره فجر به پرسش های خبرنگاران پاسخ گفت.

این نشست با همراهی مهتاب کرامتی، بهروز غریب پور، مجید مظفری، امیر عابدی در سالن همایش هتل لاله در برگزار شد.

 

 

سال نو سینمای ایران بهمن ماه آغاز می شود

 

در ابتدای این نشست حیدری گفت: «سال نو سینمای ایران از بهمن ماه شروع می شود و من این سال نو را به شما تبریک می گویم.»

 

 

گیشه سال آینده

 

 

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر درباره دیدگاه اش نسبت به گیشه سال آینده گفت: با توجه به فیلمهایی که تاکنون به جشنواره رسیده اند مطمئن هستیم سینما سال آینده گیشه خوبی خواهد داشت.

 

 

انتخاب داوران

 

 

تلاش کردیم در ترکیب هیئت داوران، به خصوص در بخش «سودای سیمرغ» از طیف های مختلف استفاده کنیم. و در بخش نگاه نو از داورانی بهره بگیریم که کمتر در کسوت داوری حضور داشته اند و از نسل میانی و نسل جوان باشند

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با اشاره به حضور برخی بانوان سینمای ایران در ترکیب هیات های داوری توضیح داد: استفاده از بانوان در بخش های مختلف داوری به معنی احترام فراوان ما به آنهاست.

 

 

نقد اجتماعی به معنای سیاه نمایی نیست

 

 

حیدری در ادامه این نشست اظهار داشت: در بیشتر فیلمهای امسال نقد اجتماعی داریم اما این به معنای سیاه نمایی نیست و می توانیم پنجره امید و هدفمندی را در که این فیلمها به روی تماشاگران باز می کنند ببینیم.

دبیر سی و چهارمین جشنواره فجر در خصوص حمایتگران مالی جشنواره سی و چهارم گفت: . امسال رایتل به عنوان حامی مالی جشنواره ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه ها را تقبل کرده است.

 

 

بخش «خارج از مسابقه» جشنواره فجر سی و چهارم

 

 

حیدری در مورد این بخش اظهار داشت: از ابتدا مبنا این بود که تنها 22 فیلم در بخش مسابقه جشنواره حضور داشته باشند. بنابراین هیئت داوران فیلمها را اولویت بندی کردند. تعدادی فیلم بودند که با وجود اینکه فیلمهای خوبی بودند در اولویت قرار نگرفتند و ما تلاش کردیم آنها را در بخش «خارج از مسابقه» قرار دهیم. اما فیلمسازان آنها مخالف کردند. در مورد فیلم یتیم خانه ایران آقای طالبی هنگام پر کردن فرم جشنواره، از ابتدا فیلم را برای بخش «خارج از مسابقه» در نظر گرفته بودند.

 

جای خالی منتقدان در ترکیب هیات داوران

 

حیدری در مورد پرسشی که در مورد جای خالی منتقدان سینمایی در ترکیب هیئت داوران پاسخ داد: ما از پیشنهاد آقای جواد طوسی رییس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی استقبال کردیم، و قرار شد انجمن منتقدان فهرستی پیشنهادی از چند تن از منتقدان باسابقه را به ما بدهد ولی چنین فهرستی به ما ارائه نشد. و البته این درست است که از اهالی سینما پذیرای پیشنهادات هستیم، اما تصمیم گیری نهایی با خود ماست.

 

 

فیلم دختر، رضا میرکریمی و بخش بین الملل جشنواره فجر

 

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در خصوص حضور رضامیرکریمی کارگردان فیلم دختر به عنوان دبیر جشنواره بین المللی فجر، و در عین حال حضور فیلم ایشان در بخش مسابقه پاسخ داد: بخش بین الملل جشنواره فجر اردیبهشت ماه برگزار می گردد و ربطی به جشنواره فجر بهمن ماه ندارد.

 

 

 

توضیح درباره تعامل با نیروی انتظامی

 

حیدری در پاسخ به پرسشی در مورد حضور نیروی انتظامی در کاخ جشنواره به شکل «گشت ارشاد» پاسخ داد: ما از نیروی انتظامی و پلیس تهران سپاسگزاری می کنیم که در کنار ما بوده اند و خواهد بود و به امنیت مراسم کمک می کنند. آنها وظائف خود را خوبی می دانند و انجام می دهند. ما به حضور آنها مفتخریم.  با آنها تعامل داریم. قطعاً همه ما هم وظیفه خود را می دانیم و انشاالله جشنواره خوبی خواهیم داشت.

 

 

ناتمام بودن فیلم دختر و ورود به سودای سیمرغ

 

 

حیدری در پاسخ به ابهامی که در مورد انتخاب فیلم دختر رضامیرکریمی در بخش سودای سیمرغ جشنواره وجود دارد پاسخ داد: 85 دقیقه از فیلم آقای میرکریمی آماده بود و یک سکانس باید در برف زمستانی گرفته می شد. فیلم بدون این سکانس به هیئت انتخاب ارائه و وارد بخش سودای سیمرغ شد.

 

هیچکس حق اعمال نفوذ در آرائ داوران را ندارد

 

حیدری در مورد پرسشی که درباره استقلال هیئت داوران مطرح شد پاسخ داد:هیئت داوران ماهیت مستقلی دارد و هیچ ارگان یا سازمانی نمی تواند به آنها فشار بیاورد و رأی آنها را عوض کند. ما در این زمینه هم پای حرفمان می ایستیم. کمااینکه در مورد فشارهای وارد شده از ارگان های مختلف برای حذف و اضافه فیلمها ایستادگی کرده ایم و می کنیم.

 

 

افتتاحیه و اختتامیه بدون سخنرانی فجر سی و چهارم

 

دبیر و سی و چهارمین جشنواره فجر در خصوص مراسم افتتتاحیه و اختتامیه جشنواره گفت: مراسم افتتاحیه ساعت 6 بعد از ظهر روز یازدهم بهمن ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد. این مراسم با حضور صاحبان آثار آغاز خواهد شد. نه در افتتاحیه و در اختتامیه سخنرانی نخواهیم داشت. چون یکی از مشکلات ما در اینگونه مراسم طولانی بودن زمان برگزاری است. در این مراسم بیشترین زمان به اهدای جوایز اختصاص خواهد داشت و نخستین بخش افتتاحیه تجلیل از چهار هنرمند پیشکسوت سینمای ایران خواهد بود.

 

این نشست تا ساعت 12 ادامه داشت و سیدصادق موسوی مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نیز به برخی پرسش ها پاسخ گفت.

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1394/11/6
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>سعید مهرپور:

دمتون گرممم که هوای خبرنگارو دارید

0+0-

چهارشنبه 7 بهمن 1394




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.