پرده سینما

جشنواره فجر ۳۴ آغاز دورانی جدید و پایان پدرسالاری

پرده سینما


 


 

 






 

 

ریما رامین فر در فیلم ابد و یک روزبا عبور از دهه شصت، از آغاز دهه ی هفتاد رفته رفته پای پدرسالاری و پدرخواندگی به جشنواره فجر باز شد. با وجود ایرادات زیادی که به دبیری محمد حیدری در جشنواره فجر ۳۴ وارد است، اما از جشنواره فجر سی و چهارم به نظر می رسد دارد جایی برای جوان ها باز می شود.

در تاریخ 34 ساله جشنواره فیلم فجر، برای اولین بار یک فیلم اولی به عنوان بهترین فیلم انتخاب شد و یک فیلم هم 9 سیمرغ بلورین دریافت کرد.

به گزارش ایسنا، محمدحسین مهدویان کارگردان ایستاده در غبار با دریافت سیمرغ بهترین فیلم نام خود را در تاریخ جشنواره فجر به عنوان فیلمسازی که برای اولین بار با اولین ساخته‌اش موفق به کسب این جایزه شده است، ثبت کرد.

همچنین فیلم ابد و یک روز هم که در 12 رشته نامزد شد با دریافت 9 سیمرغ بلورین بیشترین تعداد جایزه را در طول یک دوره به خود اختصاص داد.

پیش از این پرده آخر در دوره نهم که در 14 رشته کاندید بود موفق به دریافت 8 جایزه شده بود. این فیلم هم مانند سعید روستایی کارگردان ابد و یک روز اولین ساخته واروژ کریم مسیحی محسوب می‌شد و هر دو فیلم موفق به دریافت جایزه در رشته‌های کارگردانی، نقش اول زن، نقش دوم مرد و چهره‌پردازی شدند.

از دیگر نکات جوایز این دوره فجر می‌توان به رکورددار بودن سه برگزیده در رشته‌هایشان اشاره کرد. پرویز پرستویی با دریافت سیمرغ بلورین بازیگری همچنان پرافتخارترین بازیگر جشنواره است که پیش از این سه سیمرغ بلورین، یک سیمرغ ویژه، یک دیپلم افتخار و یک لوح زرین دریافت کرده است.

سعید ملکان هم که در این دوره هم به عنوان تهیه‌کننده و هم چهره‌پرداز ابد و یک روز سیمرغ دریافت کرد چهار بار در دوره‌های قبلی در رشته چهره‌پردازی برگزیده شده و رکورددار است.

محمدرضا دل‌پاک هم در این دوره نهمین سیمرغ‌اش را در رشته صدا دریافت کرد.

از دیگر موارد جوایز دوره سی‌وچهارم می‌توان به دریافت سومین سیمرغ پیاپی هومن سیدی اشاره کرد که در جشنواره 32 برای فیلم 13 جایزه ویژه هیأت داوران را در بخش نگاه نو دریافت کرد، دوره 33 جایزه مکمل بازیگری را برای بازی در من دیگو مارادونا هستم گرفت و در این دوره هم سیمرغ ویژه هیأت داوران را برای ساخت خشم و هیاهو دریافت کرد.

نوید محمدزاده هم با عصبانی نیستم به عنوان اولین تجربه بازیگری‌اش در آخرین لحظات سیمرغ را از دست داد، در این دوره بعد از دو سال آن را گرفت.


 تاريخ ارسال: 1394/11/25
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>کیان:

دیو چو بیرون رود فرشته درآید. درود بر هیئت داوان مستقل

313+14-

يكشنبه 25 بهمن 1394




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.