پرده سینما

از لحاظ فرم کپی برداری، از نظر محتوا شعاری! نقد و بررسی فیلم «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی کیا

موحد منتقم


 

 

 

 

 

 

 

 

 

نقد و بررسی فیلم بادیگارد ساخته ابراهیم حاتمی کیا

 

این فیلم به باور من یک بیانیه سیاسی محکوم کننده ی دوران حسن روحانی است و از سوی دیگر دوران شهید رجایی را یک دوران آرمانی معرفی می کند.

 

متأسفانه رویکرد صرفاً ملودراماتیک فیلمساز به موضوع، باعث از دست رفتن قدرت بالقوه داستان شده است

 

پرویز پرستویی با آن فیزیک بدنی به هیچ وجه در نقش یک بادیگارد رده بالای امنیتی قابل قبول نیست

 

مریلا زارعی هم در این فیلم کاملاً به هدر رفته است. کارکرد مهمی در فیلم ندارد و شخصیت اش را می توان راحت از فیلم حذف کرد

 

 

 

 

پوستر فیلم بادیگارد«مأمور وظیفه شناسی با نام حیدر ذبیحی (پرویز پرستویی) در آخرین روز های کارش به دلیل ناکامی در جریان یک ترور، دچار فشار روانی می شود. از طرف دیگر تصور می کند اعتقادات اش هم در خطر است. بنابراین تصمیم می گیرد در آخرین مأموریت خود از کسی حفاظت کند که بر خلاف ظاهرش می تواند آینده سرزمین را رقم بزند.»

از یک فیلم سینمایی خوب که قصد پرداختن به موضوعی چنین پیچیده و چند وجهی را دارد انتظار می رود از ساده انگاری و شعارپردازی اجتناب کند. متأسفانه فیلم بادیگارد با سیاه و سفید کردن موضوع و صدور حکم های کلی در این خصوص به بیراهه رفته است.

یک فیلم سینمایی می تواند موضع سیاسی خودش را داشته باشد، اما به شرطی که رویکردش نسبت به آن موضوع ساده انگارانه و شعاری نباشد. به باور من فیلمهای خوب ژانر سیاسی، فیلمهایی هستند که پرسش هایی بیطرفانه مطرح  می کنند و پاسخ پرسش ها را به عهده تماشاگر می گذارند. اما بادیگارد چنین فیلمی نیست. این فیلم به باور من یک بیانیه سیاسی محکوم کننده ی دوران حسن روحانی است و از سوی دیگر دوران شهید رجایی را یک دوران آرمانی معرفی می کند. بادیگارد در سطح شعار این دو دوران را در تقابل با هم قرار می دهد. در نتیجه به تعبیر فیلم بادیگارد «دوران شهید رجایی دورانی بود که مسئولان ارزش «محافظت» داشتند و الان فقط «بادیگارد» نیاز دارند»!

یکی از مهمترین ویژگی های  هر فیلم خوبی، عرضه ی شخصیت هایی است  که به درستی و کمال پرداخت شده باشند. البته در دسته دوم فیلم هایی هم هستند که شخصیت پردازی آنها در حد کمال نیست، اما به هنگام تماشای این دسته از فیلم ها شخصیت های قصه به اندازه ای جذاب هستند که توجه شما را به خود جلب کنند و شما نگران سرنوشت آنها شوید. در این تقسیم بندی سه گانه فیلم های گروه سومی هم وجود دارند که نه شخصیت پردازی درست و حسابی دارند و نه شخصیت ها توجه و به اصطلاح «سمپاتی» تماشاگر را به خود معطوف می کنند. بادیگارد حاتمی کیا خیلی دوست دارد و تلاش می کند در نوع دوم قرار بگیرد، ولی عملاً به فیلمی تبدیل شده که در رده فیلم های گروه سوم قرار می گیرد.

فیلم بادیگارد از همان نقطه آغاز، مشکلات متعددی در تعیین لحن و حال و هوا دارد. فیلم می خواهد بین وجه اکشن (مأموریت های حاج حیدر) و وجه درام (بازگشت حیدر به خانه و ماجرای خواستگاری از دخترش و مسائل مربوط به خانه و خانواده) تعادل برقرار کند، ولی در هر دو حیطه  کاملاً شکست می خورد. چراکه در طول فیلم وجه درام با موسیقی کارن همایونفر و وجه  اکشن با حاشیه های صوتی شلوغ پر می شود. این تمهیدات ممکن است برای مخاطب عام مؤثر باشد ولی به هیچ وجه نمی تواند مخاطب جدی سینما را فریب دهد.

در صحنه های خانوادگی فیلم پرگو و کسل کننده است. صحنه های مربوط به زندگی شخصی حاج حیدر و رابطه او با همسرش و دیالوگ های تصنعی و شعاری که بین آنها ردو بدل می شود کاملاً آزار دهنده است. در نتیجه هروقت حاج حیدر به خانه می آید باید دعا دعا کنیم دوباره سر کار برگردد تا شاید چند صحنه ی اکشن ببینیم. بقیه داستان هم به کشمکش بین حاج حیدر و میثم (بابک حمیدیان) مربوط می شود و معلوم نمی شود چرا این دانشمند هسته ای نمی خواهد بادیگارد داشته باشد و چرا آنقدر خل و چل و عصبی است؟ حتی برای ما سوال پیش می آید که اگر حاج حیدر نمی فهمید این دانشمند، فرزند دوست شهیدش است، آیا دوباره قبول می کرد محافظ اش باشد یا نه؟ اساساً اینکه دانشمند هسته‌ای فرزند شهید از آب درمی آید؛ آن هم شهیدی که از قضا همرزم قهرمان داستان بوده است از آن تصادف‌هایی است که در فیلم های هندی بیشتر دیده می شود.

پوستر فیلم بادیگارددیدگاه فیلم نسبت به نسل جوان به شدت متحجرابه و عقب مانده است. به نظر کارگردان بادیگارد جوانان این دوره یا خودکشی کرده اند، یا در پارک مواد مخدّر رد و بدل می کنند، یا از خواب افراد انقلابی مانند حاج حیدر فیلم می گیرند و به آنها می خندند... و در دل این میلیونها جوان ناکارآمد، یک فرزند شهید وجود دارد که ارزش محافظت دارد و می تواند آینده ایران را رقم بزند.

بادیگارد از نظر فرم یک کپی محض از موفقیت‌های قبلی، و از نظر محتوا بسیار شعاری و حاوی ایدئولوژی‌های حتی خطرناک است.

پرویز پرستویی با آن فیزیک بدنی به هیچ وجه در نقش یک بادیگارد رده بالای امنیتی قابل قبول نیست. من نمی دانم او در این فیلم چرا اینقدر از زمین و زمان طلبکار است؟! در طول فیلم انگار چیزی مهمی می خواد بگوید که تا آخر هم نمی گوید. هر وقت هم کسی حرفی می زند گردن اش را کج می کند و با بغض به افق نگاه می کند. معلوم نیست او چرا اینقدر به زمین و زمان مشکوک است؟! حاج حیدر بادیگارد شخصیتی ساخته ی حاتمی کیا نیست، بلکه شخصیتی است که تماشاگر فیلم بر اساس سابقه بازیگری و فیلم های قبلی پرویز پرستویی مانند آژانس شیشه ای از او برای خودش می سازد.

مریلا زارعی هم در این فیلم کاملاً به هدر رفته است. کارکرد مهمی در فیلم ندارد و شخصیت اش را می توان راحت از فیلم حذف کرد.

بادیگارد فاقد بنیان های ضروری روایی است. حفره های طرح داستانی عمیق تر از آن است که بتوان آنها را نادیده  گرفت. دیالوگ های شعاری فیلم بر دهان بازیگر می پلاسد و جز اینکه همچون بلندگویی برای یک نگرش خاص سیاسی عمل کند کارایی دیگری ندارد. حجم قابل توجهی از فیلم آکنده از همین دیالوگ های به شدت تصنعی و (به قول صادق هدایت) لایتچسبک است!

فیلمساز سعی کرده تا کشمکش هایی را که در حاج حیدر هنگام مأموریت آخرش (بادیگارد شدن دانشمند هسته ای) شکل می گیرد به تصویر بکشد، اما متأسفانه رویکرد صرفاً ملودراماتیک فیلمساز به موضوع باعث از دست رفتن قدرت بالقوه داستان شده است. فیلم پر است از داستان های فرعی بی مورد که  به راحتی قابل حذف کردن است.

بادیگارد به جز سکانس افتتاحیه و سکانس پایانی  هیچ چیز نیست. بین این دو پرده فیلم  کاملاً از دست رفته است. فیلم در افتتاحیه گره افکنی خوبی ایجاد می کند ولی هرچه جلوتر می رود در جا می ماند. فیلمنامه سکته می زند و از ریل خارج می شود و وارد ریلی می شود که سرمایه گذاران اش برای آن تهیه کرده اند و از همان مسیر به بیراهه می رود...

 

 

 

موحد منتقم

 

فروردین ۱۳۹۵

 

 

در همین رابطه بخوانید

 

 

از لحاظ فرم کپی برداری، از نظر محتوا شعاری! نقد و بررسی فیلم «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی کیا- موحد منتقم

پایان دوران آقای مربی! نقد و بررسی فیلم «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی کیا- کاوه قادری

کامروایی در لحظه و ناکامی پیوسته! نقد و بررسی فیلم «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی کیا- آرشیا صحافی

 


 تاريخ ارسال: 1395/1/10
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>اسماعیل کرحی:

جمله آخر خیلی خوب بود. دمت گرم

3+0-

دوشنبه 31 خرداد 1395



>>>مرتضی:

متاسفانه ما در فضای تقد فقط ساد گرفتیم بگیم حفره داره.... درنیومده.... تز دست رفته و ..... "بادیگارد فاقد بنیان های ضروری روایی است" این جمله تقریبا خنده دارترین جمله نقد بود... چرا سینما را با متر سینمایی که دوست داریم می سنجیم و هرکی هر جور دیگه بسازه خوب نیست. لگه جای اسم کارگردان عوض شه و مثلا بخوره سامان کیایی..... این رفیق منتقد چطور می نوسند....

0+18-

جمعه 3 ارديبهشت 1395



>>>آبکار:

به نظر من حاتمی کیا باید حداقل یکی دو سال سینما را کنار بگذارد وبه مطالعه و تحقیق بپردازد همچنین خود رانقد کند تا در آینده شاهدفیلمها ی خوب وی باشیم

5+0-

پنجشنبه 19 فروردي 



>>>azadeh:

فیلم از نظر محتوایی مزخرف بود سفارشی شعار زده نمایشی ولی با این حال بازی پرستویی قابل توجه بود

5+1-

چهارشنبه 18 فرورد¡



>>>بابک:

اولش که فیلم جز کاندیدا های فجر نشد ، فکر کردم هیئت داوران حسودی کردن به حاتمی کیا ، ولی وقتی فیلم رو دیدم ، گفتم خدا بیامرزه پدر و مادر فخیم زاده رو که این فیلم رو کاندید نکرد. تو صحنه آخر فیلم تو تونل خندم گرفته بود. آخر فیلم ، پرویز پرستویی گلوله بارون میشه ، مریلا زارعی یه جیغ ساده هم نزد ، بعد دو ساعت که خیلی ریلکس اومده بالا سر پرستویی، خیلی ملو میگه ، واسه چرا نگاه می کنید ، آمبولانس خبر کنید ، بعدش در نهایت آرامش چرت و پرت میگه ... اینایی که از فیلم خوششون اومده فقط از تیر تفنگ و اکشن فیلم به وجد اومدن

3+1-

چهارشنبه 18 فرورد¡



>>>سعید:

جناب some one متاسفانه باز هم با هم توافق نظر نداریم. اینکه من مسعود فراستی رو مثال زدم و اینکه حرفهاشو پس گرفت منظورم این بود که فراستی آزادمنشی نداره. در حالی که شما میگی آقای منتقم به سبک فراستی کوبونده. ولی من بعید میدونم اگه مثلا امشبی که آقای منتقم میگه فیلم بده اگه بهش فشار بیارن فرداش آقای منتقم بیاد بگه کاندیداتوری جایزه کارگردانی حق مسلم فیلمه. در حالی که آقای فراستی اینکارو کرد. به همین دلیله که میگم این نقد آزادمنشانه تر از نقد فراستیه.

6+2-

دوشنبه 16 فروردين 1395



>>>سعید مهرپور:

اینکه مربی هر دفعه برای یک جناح فیلم میسازد عجیب است/پرویز پرستویی اضافه وزن دارد پس سکانس زدن چند مرد قوی هیکل به دل نمیشیند/ اینکه او در شخصیت سازی فقط به حیدر میپردازد و مابقی را فدا میکند اتصلا خوب نیست/ باز هم همان شعارها یی بی مورد/ فیلم البته در بخش فیلمبرداری و موسیقی و سکانس پایانی درخشان است اما دهه این مربی سالها است که گذشته است.

61+1-

يكشنبه 15 فروردين 1395



>>>سعید مهرپور:

سلام و عرض تبریکبه همکاران در سایت وزین پرده سینما/ آخر سفارشی سازی همین میشود/حاج حیدر اضافه وزن دارد اما در سکانس پارک همه را می زند/ همان شعارهای حاتمی کیا برخی جاها شبیه آژانس شیشه ای اما کمی صحنه های عمیقتر و کشف دوباره بابک حمیدیان و دیگر هیچ/ به واقع فیلمی که نان جلوه های ویژه اش را میخورد و بس/ کاش مربی دیگر فیلم نسازد و ... چون دهش گذشته

53+0-

شنبه 14 فروردين 1395



>>>some one:

عرض بنده هم همینه جناب سعید، فیلم کوبونده شده،به سبک استاد فراستی، ولی این فیلم نکات قابل اعتنای زیادی داشت،علی رغم ضعفهای موجود

11+66-

پنجشنبه 12 فروردي 



>>>mohsen:

فیلم عالی بود ... خوش ساخت و دیدنی . و سینمای ناب اجتماعی سیاسی

5+53-

پنجشنبه 12 فروردي 



>>>حمیده ت:

این فیلم با همه سرو صدا و هجمه که پشتشه به نظر من کاملا معمولی بود.نه دیالوگ های زیبای آژانس شیشه ای رو داشت نه جلوه های ویژه فیلم چ

65+2-

پنجشنبه 12 فروردي 



>>>Reza:

عجیبه یعنی این جناب منتقم منتقد حتی یک نکته مثبت در این فیلم ندیده اند؟! نقد یک طرفه بود

16+74-

چهارشنبه 11 فرورد¡



>>>سعید:

همنشینی با اقای فراستی کدومه جناب some one؟ اتفاقا اگه دقیق دنبال کرده باشید فراستی فردای انتقادات تندش به فیلم، اومد کاندیداتوری برای جایزه کارگردانی فجر رو حق مسلم فیلم دونست و تقریبا تمام حرفهای منفیشو هم درباره فیلم پس گرفت!

111+15-

چهارشنبه 11 فرورد¡



>>>some one:

به نظر بنده، جناب منتقم، همنشینی با آقای فراستی، تاثیرات خودشو گذاشته قطعا فیلم بی اشکالی نبود، ولی نقد شما نیز ،نقد خوبی نبود

8+61-

چهارشنبه 11 فرورد¡



>>>مریم نداف:

به لحاظ فنی و تکنیک های سینمایی در سطح بسیار بالایی قرار داشت و حتی از سینمای ایران هم فراتر رفته بود مخصولا سکانس پایانی اون خیلی زیبا انجام شده بود و معنا و حس پایانی رو خیلی خوب منتقل میکرد ولی بزگترین ضعف اون در انیشه و فلسفه بود. آقای حاتمی کیا عادت داره در فیلم هاش قضاوت هاش رو انجام میده و به مخاطب تحمیل میکنه و هیچ جای قضاوتی برای مخاطب باقی نمی ذاره! به عبارتی آدم احساس میکنه داره یک فیلم سفارشی و یک طرفه میبینه...

21+4-

چهارشنبه 11 فرورد¡



>>>سالار:

اینقدر از حاتمی کیا و حزب باد بودنش و نون به نرخ روز خور بودنش و غرور و تکبر پوچش بدم میاد که اصلا حاضر نیستم ببینم فیلمو.

26+8-

چهارشنبه 11 فرورد¡



>>>علی صبوری:

بادیگارد به مثابه ی دکمه ایست که بخاطرش لباس دوخته اند. یک سری موقعیت و چند دیالوگ، که برایش فیلم نامه نوشته اند. آدم ها همه تیپ هستند و حاج حیدر مشکل اصلی فیلم است؛ تحت تاثیر آژانس، آزادی خواه و معترض است ولی از چه و که را نمیدانیم ، فلسفه و اندیشه اش منتطق ندارد وغیر قابل فهم و ارتباط بودن حاج حیدر را نمی شود پای پررمزو رازی کاراکتر گذاشت. خیلی صحنه ها شوخی و کمیک است مثل سکانس پینت بال و دعوای تو پارک. سیاسی بودن بد نیست اما سیاست زدگی و شعار وقتش گذشته است.

27+3-

چهارشنبه 11 فرورد¡



>>>Nima 3658:

‏فیلم بادیگارد به نظرم یه داستان ده دقیقه ای چند خطی بود با یه سکانس پایانی که خوب کارگردانی شده بود. پرستویی هم تکرار نقشای خودش بود

29+3-

چهارشنبه 11 فرورد¡



>>>به. م.م:

ولی به نظرم ‏فیلم بادیگارد، صرفنظر از اون چندتا سکانس شعاری و عکسای فتوشاپ شده مسخره‌اش، خوب بود. پرویز پرستویی خیلی خوب بود و مریلا زارعی بیرحمانه عالی

16+13-

چهارشنبه 11 فرورد¡



>>>Amiir:

‏فیلم بادیگارد رو فقط دو دیقه اخرشو ببینید بقیش فقط پفک و چیپس اینا بخورید

33+7-

چهارشنبه 11 فرورد¡



>>>Sina:

جمله آخر لایکککککک

41+0-

سه‌شنبه 10 فروردي 



>>>Saeed:

این فیلم احتمالا توهین به بلوچ ها نبود؟! چرا اونا رو مثل زامبی نشون داده بود فیلم

45+19-

سه‌شنبه 10 فروردي 



>>>بهروز:

‏من فیلمفارسی رو به این فیلم مزخرف بادیگارد حاتمی کیا ترجیح میدم

34+87-

سه‌شنبه 10 فروردي 



>>>مهدی نیازی:

‏حاتمی کیا جون،تصدقت بشم! نساز. نکن. هر وخ دلت تنگ شد یه سیگاری چیزی روشن کن،روبان قرمز رو بذار ببین و دود کن

107+6-

سه‌شنبه 10 فروردي 



>>>Kimia:

‏با اینکه از حاتمی کیا خوشم نمیاد اما فیلم بادیگارد خوب بود.حالا یه جاهاش هم شعاری بود

117+36-

سه‌شنبه 10 فروردي 




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.