پرده سینما

امسال در كمتر از یك ماه، چگونه و چه فیلمی از ایران به اسكار معرفی می‌شود؟!

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مجسمه اسکاركمتر از یك ماه به تاریخ ـ اول اكتبر ـ 9 مهر ماه ـ فرصت معرفی فیلم به آكادمی اسكار باقی مانده است. بحث و بررسی اینكه چه فیلمی با چه ویژگی‌هایی می‌تواند نماینده‌ی سینمای ایران در اسكار باشد و در عین حال امسال چگونه و در چه روندی از ایران، فیلم معرفی خواهد شد، حائز اهمیت است. در سال‌های اخیر «خانه سینما» نمایندگانش را به امور بین‌الملل فارابی معرفی می‌كرد و با حضور نمایندگانی از بنیاد فارابی با بحث و بررسی فیلم‌های یك‌ساله اخیر سینما یك فیلم به عنوان نماینده سینمای ایران به اسكار معرفی می‌شد. طبق پیگیری‌های انجام شده از هر دو تشكل، تاكنون هنوز اطلاعات دقیق و موثقی از چگونگی معرفی فیلم و زمان تشكیل این جلسات در سال جاری اعلام نشده است.

طبق آنچه در سایت آكادمی اسكار آمده است، انتخاب فیلم‌ها در هر كشوری توسط یك سازمان و یا یك هیات داوری متشكل از هنرمندان و اهالی صنعت سینما، انجام می‌شود كه فهرست اعضاء این كمیته انتخاب باید تا تاریخ 13 آگوست (12 مرداد‌ماه) به آكادمی معرفی شده باشدو سپس تا اول اكتبر (9 مهرماه) یعنی كمتر از یك ماه دیگر باید فیلم به همراه پوستر و عكس‌ها به آكادمی ارسال شود. فقط فیلم‏هایی كه طی یك سال گذشته در قطع ‌35 یا ‌70 میلی‏متری و از طریق فروش بلیت در هر كشوری به نمایش عمومی درآمده باشند می‏توانند به آكادمی اسكار معرفی شوند. هرساله كشورهای مختلف فیلم‌هایش را به اسكار معرفی می‌كنند و در نهایت ‌5 فیلم برای دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی زبان، نامزد می‌شوند.

سال گذشته بنیاد سینمایی فارابی، درباره الی به كارگردانی اصغر فرهادی را به عنوان نماینده سینمای ایران به هشتاد و دومین دوره‌ی اسكار معرفی كرد. در گزارش سال گذشته فارابی آمده بود: «امسال با تعامل مثبت بنیاد سینمایی فارابی و «خانه سینما»، کمال تبریزی، ایرج تقی‌پور، محمد داودی، مرتضی رزاق کریمی، سید جمال ساداتیان، کیانوش عیاری، علی معلم و امیر اسفندیاری به عضویت هیات ایرانی معرفی فیلم به اسكار درآمده‌اند.» اگر به تاریخچه‌ی حضور سینمای ایران در اسكار برگردیم، سینمای ایران تاكنون موفق به دریافت اسكارخارجی نشده است اما فیلم بچه‌های آسمان ساخته‌ی مجید مجیدی كه در سال 1377 با عنوان نماینده‌ی ایران به اسكار معرفی شد، برای اولین‌بار در جمع نامزدهای بهترین اسكار غیر انگلیسی زبان در سال 1999 انتخاب شد.

سالها پیش برای نخستین بار وزارت فرهنگ و هنر وقت در سال 1356 فیلم دایره‌ مینا ساخته‌ی داریوش مهرجویی را به اسكار معرفی كرد و پس از آن فیلم باد صبا ساخته‌ی آلبر لاموریس به عنوان نماینده‌ی ایران راهی آكادمی اسكار شد.

سینمای ایران به مدت 16 سال نماینده‌ای به اسكار معرفی نكرد تا سال 1373 كه فیلم زیر درختان زیتون ساخته‌ی عباس كیارستمی معرفی شد و سپس در سال 1374 بادكنک سفید به كارگردانی جعفر پناهی معرفی گردید، سال 1375 فیلمی معرفی نشد، سال 1376 گبه محسن مخملباف، 1377 بچه‌های آسمان مجید مجیدی (جزو نامزدها قرار گرفت)، 1378 رنگ خدا مجید مجیدی، 1379 زمانی برای مستی اسبها بهمن قبادی ، 1380 باران مجید مجیدی ، 1381 من ترانه 15 سال دارم رسول صدرعاملی ،‌ 1382 نفس عمیق پرویز شهبازی‏، 1383 لاک‌پشتها هم پرواز می‌كنند بهمن قبادی و 1384 خیلی دور خیلی نزدیک رضا میركریمی،1385 كافه ترانزیت ، 1386 میم مثل مادر رسول ملاقلی‌پور و 1387 آواز گنجشكها مجید مجیدی معرفی شد.

درباره الیمحمد مهدی عسگرپور مدیرعامل «خانه سینما» سال گذشته در گفت‌وگویی با ایسنا با تایید معرفی نمایندگان سینما و «خانه سینما» به بنیاد سینمایی فارابی گفته بود:«همچون روال سال گذشته، ما تعدادی از اهالی سینما را درحوزه‌های مختلف كه قابلیت‌های خاصی هم دارند كه بتوانند در جلسه‌ی معرفی فیلم به اسكار حضور داشته باشند به بنیاد سینمایی فارابی معرفی كردیم و آنها نیز تعداد از این دوستان را برای شركت در جلسات دعوت می‌كنند.» وی با اشاره به حضور اعضا آكادمی‌ اسكار در ایران، یادآور شده بود:«در سفر اعضای آكادمی اسكار به تهران این جمع‌بندی صورت می‌گرفت كه «خانه سینما» معرفی فیلم به اسكار را مستقلاً انجام بدهد. منتهی امسال به‌دلیل مناسبات جامعه من فكر كردم، این خودش می تواند یك تنش جدیدی باشد. بنابراین ترجیح دادیم همان روال سال‌های قبل، پیگیری بشود و با بنیاد سینمایی فارابی این تعامل صورت بگیرد.»

سال گذشته پیش‌بینی می‌شد، براساس سفری كه اعضاء هیات آكادمی اسكار به دعوت «خانه سینما» به ایران داشته‌اند، این كار برعهده «خانه سینما» قرار بگیرد و حتی مشخص شد كه طرحی از سوی خانه سینما برای تشكیل جلسات معرفی فیلم به آكادمی اسكار وجود دارد كه با توجه به فضای سال گذشته تا آن مقطع به معاونت سینمایی وقت وزارت ارشاد ارسال نشده بود.

گفته می‌شد در طرحی كه از سوی «خانه سینما» آماده شده بود، تشكیل جلساتی با تركیب 7 نفره به مسوولیت مدیریت جشنواره و مجامع سینمایی وزارت ارشاد پیش‌بینی شده است كه دو نفر از سازمان‌های عرضه بین‌المللی كه یكی می‌تواند فارابی باشد و دیگری حوزه‌ی هنری و ... چهار نفر نماینده «خانه سینما»، یک نفر صاحب نظر سینمایی در عرضه بین‌المللی به انتخاب معاونت سینمایی در این جلسات حضور داشته باشند. در این طرح پیشنهاد شده ، در جلسه اول هر كدام از نمایندگان 10 فیلم را معرفی كنند و به یك مخرج مشترک كه رسیدند، به مدت یک هفته، همگی فیلم‌ها را با هم می‌بینند و سپس جلسه‌ای برگزار شود تا فیلم به اسكار معرفی شود.

گفتنی است پیگیری های مستمر برای تماس با مسئولان «خانه سینما» و بنیاد سینمایی فارابی درباره روند ارسال فیلم به اسكار در سال جاری ادامه دارد. البته نباید فراموش كنیم كه سینماگران ایرانی در هیاتی مهر ماه سال گذشته به آكادمی اسكار سفر كردند. آكادمی اسكار با مشاركت آرشیو فیلم و تلویزیون UCLA برنامه‌ نمایش و بررسی فیلم‌های جدید سینمای ایران را كه یک هفته به طول انجامید را برپا كردند. سینماگرانی چون محمد مهدی عسگرپور، امین تارخ، رخشان بنی‌اعتماد، فرهاد توحیدی، علیرضا رییسیان، مجتبی راعی، رضا میركریمی، ابراهیم حاتمی‌كیا برای شركت در این برنامه‌ی یک هفته‌ای راهی لس‌آنجلس شدند. در همان مقطع روزنامه «لس‌آنجلس تایمز» گزارشی را پیرامون این سفر منتشر كرد. این روزنامه‌ی پر تیتراژ آمریكایی به نقل از «الن هرینگتون» برنامه‌ریز آكادمی اسكار نیز با اشاره به سفر سال گذشته اعضای بلندپایه آكادمی اسكار به ایران اظهار كرد: «فرهنگ‌ سینمای ایران بسیار پیچیده است. سینمای ایران یكی از موفق‌ترین سینماهای ملی در جهان است. ما برای برگزاری این برنامه با UCLA همكاری كرده‌ایم، چون آن‌ها یكی از قدیمی‌ترین جشنواره فیلم‌های ایرانی را در آمریكا برگزار می‌كنند.»

 

منبع: ایسنا

 

در همین رابطه بخوانید

معیارهای جدید برای انتخاب فیلم ایرانی نماینده اسکار


 تاريخ ارسال: 1389/6/13
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.