پرده سینما

معیارهای جدید برای انتخاب فیلم ایرانی نماینده اسکار

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جواد شمقدری: الگوی انتخاب فیلم ایرانی برای اسكار شكسته می‌شود

 

جایزه اسکارمعاون امور سینمایی وزارت ارشاد با اشاره به اشتباهات فاحش در ارائه فیلم ایرانی به آكادمی اسكار در سال‌های گذشته، گفت: شیوه سنتی انتخاب فیلم‌ها برای اسكار، امسال باید صددرصد شكسته شود.

جواد شمقدری در گفت وگو با فارس، درباره چگونگی انتخاب نماینده سینمای ایران در اسكار، گفت: همیشه كمیته‌ای در مجموعه بنیاد سینمایی فارابی شكل می‌گیرد كه این كمیته نسبت به این امر تصمیم نهایی را می‌گیرد. امسال نیز كمیته مربوط به اسكار تقریبا نهایی شده و افراد آن نیز تقریبا قطعی شده‌‌اند و به‌زودی نمایندگان صنوف نیز به این كمیته اضافه می‌شوند.

وی درباره جزییات كمیته انتخاب فیلم در اسكار، گفت: این كمیته شامل 9 نفر هستند كه 3 نفر آنها از صنوف سینمایی انتخاب می‌شوند و شش نفر آن از سوی بنیاد سینمای فارابی كه كارشناسان بخش بین‌الملل و جشنواره‌ها و مرتبط با حوزه بین‌الملل هستند. این كمیته با بررسی مجموعه شرایطی كه وجود دارد بهترین و مناسب‌ترین فیلم ایران را كه شانس كاندیدا شدن دارد را انتخاب می‌كند.

معاون امور سینمایی خبر از مشخص شدن نماینده ایران در اسكار ظرف 10 روز آینده داد و گفت: با تشكیل این كمیته تلاش خواهیم كرد ظرف 10 روز آینده، فیلم منتخب ایران برای اسكار معرفی ‌شود تا خودمان نیز بتوانیم بهتر مقدمات حضور آن را فراهم كنیم چون حضور در این مراسم شرایط اكران و هماهنگی‌های خود را می‌طلبد.

 

* در هیئت‌های انتخاب اسكار در طول سال‌های گذشته اشتباهی فاحش رخ می‌داد

 

شمقدری معیارهای انتخاب نماینده سینمای ایران در اسكار را برشمرد و گفت: متأسفانه در هیئت‌های انتخاب اسكار در طول سال‌های گذشته اشتباه فاحشی رخ داده است. آنها فكر می‌كرده‌اند كه باید نماینده سینمای ایران در اسكار همان شاخصه‌هایی را داشته باشد كه ملزوم حضور در جشنواره‌های دیگر جهانی است.

وی افزود: چون خیلی از فیلم‌هایی كه در جشنواره‌های جهانی حضور پیدا می‌كنند، ارزش فنی و هنری ندارند و اغلب به دلیل رویكرد سیاسی‌شان است كه جایزه گرفته‌اند و طبیعی است كه این گونه فیلم‌ها به اسكار نمی‌روند چون قابلیت فنی و هنری لازم را برای كاندیداشدن ندارند و لذا در همان مرحله اول هم دیده نمی‌شود.

جواد شمقدری با بیان این مطلب كه نماینده سینمای ایران در اسكار باید موضوعی داشته باشد كه برای این جشنواره و یك شهروند آمریكایی دغدغه باشد، گفت: موضوع فیلم منتخب باید برای شهروند آمریكای شمالی دغدغه باشد نه این كه موضوعی را انتخاب كنیم كه هیچ ربطی به آن ندارد و هیچ علاقه‌ای نیز به آن ندارد. شیوه سنتی انتخاب فیلم‌ها برای اسكار، امسال باید صددرصد شكسته شود و به دوستان نیز این را گفته‌ام.

 

* جوسازی یك روزنامه درباره اسكار نابخردانه‌ بود

 

جواد شمقدری. عکس از ایسناجواد شمقدری با اشاره به اعلام كاندیداتوری دو فیلم تهران تهران و عیار14 در اسكار گفت: یكی از روزنامه‌ها دو فیلم را به عنوان نماینده تیتر كرده بودند كه به نظر من جوسازی نابخردانه‌ای بود و این دو فیلم شانسی برای اسكار ندارند و فیلم‌های دیگری هستند كه می‌توانند فرصت خوبی برای سینمای ایران فراهم كنند. برای اسكار باید با ساز و كاری دیگر و فارغ از جشنواره های دیگر عمل كرد و ما خوشبختانه هر ساله از این نوع فیلم‌ها داریم.

وی از فیلم سینمایی فرزند خاک نام برد و گفت: اگر سال گذشته فرزند خاک به اسكار می‌رفت شانس بیشتری داشت چون از حال و هوای جدیدی برخوردار بود و قطعا با توجه به پرداخت مسائل عراق شانس كاندیداتوری بیشتری داشته است امسال نیز ما دو سه فیلم با این رویكرد داریم كه می‌توانند در اسكار مطرح شوند.

وی تأكید كرد: ما باید یك تعریف مشخصی از حضور سینمای ایران در اسكار داشته باشیم و فیلمی را ارائه كنیم كه دغدغه آنها باشد. فیلمی كه وقتی دیده شد، احساس شود كه حرف آنها را می‌زند و دغدغه آنها را جواب می‌دهد(حالا پاسخ موافق داشته باشد یا مخالف). وقتی فیلمی در آنها انگیزه ایجاد نكند و برایشان اهمیت پیدا نكند طبیعی است كه آن را رد می‌كنند. اگر احساس كنند راجع به آنها حرف می‌زند و مباحث آمریكا و شهروند آمریكایی را طرح می‌كند با آن درگیر می‌شوند. ضمن اینكه برخورداری از تكنیك‌های هنری و فنی قصه‌گویی مناسب و جذابیت نیز حرف اول را می‌زند.

معاونت امور سینمایی با بیان این مطلب كه صرفا عنوان یك فیلمساز دلیل مناسبی برای حضور فیلمش در اسكار نیست گفت: برخی دوستان فیلمسازان معروف و شناخته شده را به جشنواره اسكار معرفی می‌كند در حالی كه اصلا چنین چیزی دلیلی بر موفقیت نیست. خیلی وقت‌ها بوده است كه در اسكار فیلمسازان گمنامی جایزه گرفته‌اند كه شاید سال‌های قبل مورد توجه نبودند و جزو فیلم‌سازان گمنام به شمار می‌رفتند. ما باید این الگوها را بشكنیم و فقط متوجه فیلمسازان معروف نباشیم.

وی اسكار را یك فرصت برای سینمای ایران خواند و گفت: بالاخره اسكار یك فرصت است نه اینكه ما تمام ذهن و فكرمان را درگیر آن كنیم. ولی یك فیلم ایرانی می‌تواند شانس بودن جزو 5 كاندیداتوری اسكار را داشته باشد و ما باید همیشه از این شانس استفاده كنیم اگرچه پیش بینی كنیم كه فیلمی از ایران انتخاب نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال كه چرا در چند دهه اخیر، سینمای ایران تاكنون فقط با بچه‌های آسمان در فهرست نهایی اسكار بهترین فیلم خارجی حضور داشته و از سال 10 سال پیش نمایندگان ایران در این بخش پذیرفته نشده‌اند، گفت: باید به این نكته توجه كنیم كه اینگونه فیلم‌ها در اسكار شانسی ندارند. آنها حاضر نیستند اعتبار فنی و هنری‌شان را با انتخابی كه آنان را شرمنده كند مورد تهدید قرار دهند.

با مشخص شدن هیئت كارشناسی و انتخاب فیلم ایرانی اسكار، مراحل گزینش این فیلم آغاز خواهد شد.

 

**********

 

به گزارش از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، فیلم‌های ایرانی به نمایش درآمده تا پایان شهریور ماه سال جاری در فهرست این بررسی قرار خواهند گرفت. با انتخاب و دعوت از كارشناسان سینمای كشور، مراحل انتخاب فیلم ایرانی مراسم اسكار با دقت بیشتری انجام می شود و همگی فیلم‌های واجد شرایط سینمای كشور بررسی خواهند شد تا فیلم نهایی از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های پخش بین‌المللی برخوردار و نماینده خوبی برای سینمای كشور باشد. توجه به موضوعات قابل طرح جهانی، ارایه تصویری مناسب از فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی، امكان ارتباط با مخاطبان دیگر كشورها و .... از جمله ملاک های ارزیابی آثار سینمای ایران برای معرفی به مراسم اسكار است.

سال گذشته هیات انتخاب فیلم ایرانی مراسم اسكار ، فیلم درباره الی... را به این مراسم معرفی كرد.

 

در همین رابطه بخوانید

امسال در کمتر از یک ماه، چگونه و چه فیلمی از ایران به اسکار معرفی می شود؟!

 


 تاريخ ارسال: 1389/6/17
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>محمدرضا كلانتر چاهوكي:

صرف نظر از اين كه آكادمي اسكار دست كم نسبت به سينماي ايران نگاه سياسي دارد , وقتي شاهكاري به نام " درباره الي " بين كانديداها قرار نمي گيرد وضع بقيه فيلم ها مشخص است . جواد شمقدري هر فيلمي را كه دوست داشته باشد به نظرش آن فيلم در جشنواره هاي خارجي موفق تر است . امسال هم با اطمينان مي گويم كه هيچ فيلم ايراني بين كانديداها قرار نخواهد گرفت .

0+0-

چهارشنبه 17 شهريوž




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.