پرده سینما

یادداشت سردبیر: دفتر چهل و هشتم- برائت از چپ

غلامعباس فاضلی

 

 


 

 







به نام خالق هستی بخش مهربان

 

 

 

 

 

 

 

غلامعباس فاضلیحضور من در شب گذشته در برنامه تلویزیونی «هفت» و اظهار نظرهایم درباره فیلم معراجی ها و کارگردان اش، به بازتاب های متفاوت و عجیبی منجر شده که لازم است درباره اش توضیح دهم.

 

 

وقتی پنج سال گذشته را در ذهن ام مروز می کنم می بینم همیشه از جانب برخی خواننده ها و همکاران رسانه ای، به خاطر «چپ» نبودن ام فحش خورده ام، افترا بشنیده ام، و در معرض توهین قرار گرفته ام.

مقالاتی مثل

 

نوشتن تاریخ با جوهر تقلب؛ بررسی جریان احطاط در نقد فیلم ایران، از شمیم بهار تا بهزاد رحیمیان

 

 

 

سبکی تحمل ناپذیر بار هستی، حقیقت و و اقعیت درباره بازداشت جعفر پناهی

 

 

 

نقدی سیاسی بر فیلم جدایی نادر از سیمین: مطالبات بی پایان طبقه متوسط شهری

 

 

 

کلیشه های جدید با نعل وارونه! یا یک وسترن اسپاگتی در پاریس! نقدی بر فیلم «گذشته» ساخته اصغر فرهادی

 

 

 

 

 

تأملاتی در باب ابقای هیئت مدیره دائمی خانه سینما

 

 

 

 

 

حتی در کامنت های بسیاری از مقالات موحد منتقم و رضا منتظری لبه افتراها سوی من بوده است و به من فحش داده اند. دوستان چه در کامنت ها و چه در پشت سرم مرا به رانت خواری و پول گرفتن از جناح راست، دولت، کیهان، و حتی حماس! متهم می کردند. خبرها به گوش می می رسید! روزی یکی از دوستان قدیمی ام در «خانه سینما»، آشکارا در روی خودم بهم گفت برای مقاله سبکی تحمل ناپذیر بار هستی، حقیقت و و اقعیت درباره بازداشت جعفر پناهی پول گرفته ام! آن هم در سال هایی که در بدترین موقعیت کاری و مالی بودم.

 

 

حالا همان آدم ها به صرف مخالفت ام با فیلم معراجی ها برچسب «چپ» را به می زنند! حالا تلاش می کنند مرا به نفع خودشان مصادره کنند! راست اش نه تنها من «چپ» نیستم و هرگز هم نبوده ام، بلکه در تبار من هم هرگز کسی «چپ» نبوده است. مرحوم پدرم، عمویم، برادرها، پسرعموها، پسرخاله ها، پسر عمه ها، پسردایی ها، و... هرگز و هرگز حتی یک نفر «چپ» در بین ما نبوده است. خاندان ما همیشه یا «دست راستی» بوده اند، یا «متمایل به راست». آنچه مسلم است این است که هیچکس بین ما هرگز «چپ» نبوده است.

از این رو، خدمت دوستانی که در پنج سال گذشته بارها و بارها به شکل شفاهی و کتبی با افتراها و تهمت هایشان مرا مورد مرحمت قرار دادند، و حالا به صرف اظهار نظرم درباره فیلم معراجی ها در برنامه «هف» می خواند مرا به اردوگاه «چپ» ها بکشانند، صراحتاً اعلام می کنم. من «چپ» نیستم. و دست کم تا زمانی که زنده هستم اجازه نمی دهم کسی مرا به نفع خودش مصادره کند.

انتقاد من به فیلم معراجی ها به قوت خودش باقی است. اما این ربطی به دیدگاه سیاسی من ندارد.

من از هر جریان، دسته و گرایش «دست چپی» اعلام برائت می کنم.

 

 

 

بیستم اردیبهشت سال نود و سه

 

 

 

 

 

غلامعباس فاضلی

 

 


 

 

 


 

 

برای مطالعه دیگر یادداشت ها اینجا را کلیک کنید

 

 


 تاريخ ارسال: 1393/2/19
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>reza:

راست بودن افتخاری نداره همانطور که چپ بودن

16+5-

يكشنبه 21 ارديبهش



>>>حمیده:

آقای سردبیر فکر نمیکنید با این متن شما خودتون دارید به این فضای آلوده دامن میزنید؟ من کسی نیستم که بخوام شما رو نصیحت کنم ولی اگه یکی از دوستانم در جایگاه شما بود و میخواستم بهش دوستانه مشاوره بدم حتما بهش میگفتم که یه گوشش در باشه و یه گوشش دروازه و اگه تا حالا صبر کرده و چیزی به مخالفینش نگفته بهتره بازم همین رویه رو ادامه بده، چون اینجور یادداشت نوشتن مخالفین رو خوشحال میکنه بیشتر و یه جور شتابزدگی رو نشون میده. در هر حال اعلام برائت تون بجا و شایسته شماست فقط.

10+8-

شنبه 20 ارديبهشت 1393



>>>بهمن:

شما خیلی خودتون رو از هر حیث مهم و تکرار ناشدنی تصور می کنین حضرت استاد...

12+20-

شنبه 20 ارديبهشت 1393



>>>مهدی:

رویه مسعود فراستی رو در پیش گرفتین

14+19-

شنبه 20 ارديبهشت 1393



>>>رضا منتظری:

استاد عزیز... هرکس از درونیات شما آگاه نباشد من یکی خوب آگاهم... بگذارید هرکه هرچه میخواهد بگوید من که شخصاً طی این سال ها از دور نشسته و به ایشان خندیده ام! بدجور دارند در سر و کله خویش میکوبند... در وصف اینان قصیده ای از سنایی بزرگ به خاطرم آمد که در زیر نوشته ام! پاینده باشید و همواره سایه تان بالای سرمان باشد. این ابلهان که بی‌سبب دشمن منند بس بوالفضول و یافه‌درای و زنخ زنند اندر مصاف مردی و در شرط شرع و دین چون خنثی و مخنث نه مرد و نه زنند مانند نقش رسمی بی‌اصل و معنیند گر چه به نزد عامه و خطی مبینند چون گور کافران ز درون پر عفونتند گر چه برون به رنگ و نگاری مزینند در قعر و دوزخند نه جنی نه انسیند در چاه وحشتند نه یوسف نه بیژنند هم ناکسند گر چه همی با کسان روند هم جولهند گرچه همی بر فلک تنند یکرنگ و با زبان دل من همچو آخرت وینان به طبع و جامه چو دنیا ملونند دندانهٔ کلید در دعویند لیک همچون زبان قفل گه معنی الکنند زان بی‌سرند همچو گریبان که از طمع پیوسته پای بوس خسیسان چو دامنند دعوی ده کنند ولیکن چو بنگری هادوریان کوی و گدایان خرمنند دهقان عقل و جان منم امروز و دیگران هر کس که هست خوشه چن خرمن منند فرزند شعر من همه و خصم شعر من گویی نه مردمند همه ریم آهنند گاهم چو روی مائدهٔ خود بغارتند گاهم چو وزن بیهدهٔ خویش بشکنند از راه خشم دشمن این طبع و خاطرند وز درد چشم دشمن خورشید روشنند بس روشنست روز ولیک از شعاع آن بی‌روزنند زان که همه بسته روزنند گر نا ممکنم سوی این قوم ممکن ست کایشان به نزد عقل و خرد نا ممکنند تهمت نهند بر من و معنیش کبر و بس خود در میان کار چو درزی و در زنند درد دل همه فضلای از فضولیم عذرست جمله را اگرم جمله دشمنند من قرص آفتابم روزی ده نجوم ایشان همند قرص ولی قرص ارزنند هم خود خورند خویشتن از خشم من از آنک بوالواسعان و خشک مزاجان برزنند از خاطر چو تیر و زبان چو تیغ من پرچین و زرد رخ چو زراندوده جوشند تا خامشند مطبخیان ضمیرشان بر دیگ گنده گشته تو گویی نهنبنند دور از شما و ما چون در آیند در سخن گویی به وقت کوفتن زهر هاونند هان ای سنایی ار چه چنین ست تیغ ده کایشان نه آهنند که ریم خماهنند درزی صفت مباش برایشان کجا همه بر رشتهٔ تو خشک‌تر از مغز سوزنند مشاطهٔ عروس ضمیر تواند پاک این نغز پیکران که برین سبز گلشنند شیر آفرین گلشن روحانیان تویی ایشان که اند گر به نگاران گلخنند تو تخت ساز تا حکما رخت برگرند تو نرد باز تا شعرا مهره بر چنند بر کن به رفق سبلتشان گر چه دولتند بشکن به خلق گردنشان گر چه گردنند آن کره‌ای به مادر خود گفت چونکه ما آبی همی خوریم، صفیری همی زنند مادر به کره گفت: برو بیهده مگوی تو کار خویش کن که همه ریش می‌کنند

19+11-

شنبه 20 ارديبهشت 1393



>>>محمد توسلیان:

هرکی ندونه ما میدونیم که شما بابت هیچ مسئله از هیچ شخص یا جریان خاصی پولی نگرفته اید ! زدن این حرف ها به استادی مثل شما واقعا جای تاسف داره. آقای فاضلی دوست عزیز و استاد بزرگوارم هرکسی ندونه من میدونم که این وصله ها به شما نمیچسبه مرسی بابت نقد خوبتون از فیلم معراجی ها

20+17-

شنبه 20 ارديبهشت 1393




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.