پرده سینما

کتاب «هفت گونه سینما»

غلامعباس فاضلی

 







هفت گونه سینما

جنایی، کمدی، دراما، وسترن، وحشت، موزیکال، فانتزی

 

 


 

در هیاهوی روزمرگی ها، در شلوغی جهانی که احتمالاً هر روز گسست آدمها با مباحث جدی سینما بیشتر می شود، اگر دوست دارید به یک خلوت سینمایی دلچسب راه پیدا کنید، خواندن کتاب هفت گونه سینما را به شما توصیه می کنم. جهانی که امروز عموماً ارتباط ما با سینما در آن شکل می گیرد، جهانی مملو از مسائل فرعی، پیش پاافتاده، و حاشیه ای است که از طریق گوشی های تلفن همراه، و گاه رایانه ای که در خانه یا دفتر کارمان داریم ما را به بخش هایی از هنر هفتم وصل می کند که اتفاقاً فاقد ماهیت هنری هستند! شدت توجه ما به قسمت هایی فرعی سینما و زیرشاخه های رویدادهایی که معلوم نیست چگونه به «سینما» وصل شده اند گویی ما را دچار یک فراموشی دور و دراز در خصوص سرچشمه پیوندهای عاشقانه و عمیق مان با سینما کرده است. و کتاب هفت گونه سینما یادآوری کامل و جامعی در باب خاستگاه های عشق ازلی ما به سینماست.

این کتاب نه تنها دربرگیرنده هفت مدخل اساسی در هفت گونه جنایی، کمدی، دراما، وسترن، وحشت، موزیکال،و فانتزی است، بلکه هزارتویی پررمز و راز و به همان میزان عاشقانه است، که ما را از مسیری به مسیر دیگر و از معبری به معبر دیگر می برد. از دل ژانر جنایی با چندین زیرمجموعه اش راهی به وسترن هم هست، و از قلب فیلم موزیکال، خیابانی هست که ما را به مهر هفتم اینگمار برگمن، یا ۲۰۰۱: یک اودیسه فضایی ستنلی کوبریک برساند. و حتماً شاهراهی که ما را از کنار فیلمی در همین نزدیکی و همین دوران مثل جودی عبور دهد.

در نتیجه کتاب از یک سو ما را به دنیای شیرین عناصر هر ژانر، زیرگروه های آن، و آدمها و فیلم های برجسته اش می برد، و از سوی دیگر با صدها کوچه فرعی، راه هایی برای ارتباط این هفت ژانر به هم پیدا می کند.

علیرضا کاوه در مقام یک نظریه پرداز تیزبین، مثلاً در بخش کمدی، چنان هوشمندانه برای این ژانر حدود ۳۰ زیرگروه و ۲۵ عنصر برمی شمارد که احتمال می دهم هر خواننده علاقمند به سینمایی مشتاق شود از نو سینمای کمدی را مورد توجه و بازخوانی قرار دهد. همچنانکه برشمردن ۱۱ عنصر برای ژانر فانتزی و نزدیک به ۲۰ زیرگروه برای آن اشتیاق هر سینمادوستی را برای بازخوانی سینمای فانتزی برمی انگیزد.

فراموش نکنیم که هر کدام از این ژانرها و زیرمجموعه هایشان، از حوزه های بسیار مناقشه برانگیز و پرچالش نظریه، و تاریخ نگاری فیلم محسوب می شوند. در نتیجه فصل های مربوط به وحشت، وسترن، و دراما نیز جذابیت ها و پیچیدگی های منحصر به فرد خودشان را دارند.

با اینهمه شاید بهترین توصیفی که بتوان از کتاب هفت گونه سینما ارائه داد این است که کتابی است توصیف ناپذیر! چون می توان فارغ از مباحث نظریه و تئوری فیلم، از منظر تاریخ سینما و سینه فیلیا هم کتاب را خواند و از آن لذت برد.

نکته جالب توجه درباره کتاب هفت گونه سینما این است که مانند تألیفات اخیر علیرضا کاوه، در طرح مباحث تئوری فیلم، نویسنده خود را به سینمای آمریکا یا اروپا محدود نکرده، بلکه در موارد متعددی به فیلمها و حتی سریال های سینمای ایران اشاره داشته است.

ناشر این کتاب، همچون چند کتاب اخیر علیرضا کاوه، انتشارات «روزنه کار» است که در طول بیش از دو دهه گذشته به تدریج صاحب جایگاه یک ناشر تخصصی سینما شده است. و نه تنها دهها جلد کتاب در حوزه سینما به چاپ رسانده است، بلکه چندین رمان که در سینما مورد اقتباس قرار گرفته اند را نیز روانه نشر کرده است.

 

غلامعباس فاضلی

 

مهر ماه ۱۴۰۰

 

 

 

نویسنده: علیرضا کاوه

ناشر: انتشارات روزنه کار

قطع: رقعی

جلد: شومیز

نوبت چاپ: اول

سال چاپ: ۱۴۰۰

تعداد صفحات: ۳۰۰ صفحه

تیراژ: ۷۰۰ نسخه

قیمت: ۶۰۰۰۰ تومان

 

 


 تاريخ ارسال: 1400/7/20
کلید واژه‌ها: علیرضا کاوه، کتاب هفت گونه سینما، غلامعباس فاضلی، ژانر فیلم، انتشارات روزنه کار

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.