پرده سینما

همه آنچه که در انتظار جشنواره فیلم برلین است

پرده سینما






 

هفتاد و سومین جشنواره فیلم برلین در حالی از امروز (پنجشنبه ۲۷ بهمن) کلید می‌خورد که امسال علی‌رغم بخش دولتی سینمای ایران، آثار چند سینماگر ایرانی در این رویداد سینمایی به نمایش گذاشته می‌شود.

به گزارش ایسنا، پس از دو سال محدودیت های ناشی از همه گیری کرونا، جشنواره بین المللی فیلم برلین سرانجام به شکل عادی خود بازگشت و در دوره جدید نزدیک به ۳۰۰ فیلم از ۱۶ تا ۲۶ فوریه (۲۷ بهمن تا ۷ اسفند) در بخش‌های مختلف این رویداد به نمایش درمی‌آیند.

هفتاد و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین در تاریخ ۱۶ فوریه ۲۰۲۳ با اولین نمایش جهانی فیلم آمریکایی «او نزد من آمد» افتتاح می‌شود، یک کمدی رمانتیک ساخته «ربکا میلر» با نقش‌آفرینی مجموعه‌ای از ستاره‌های بین‌المللی که شامل «پیتر دینکلیج»، «ماریسا تومی»، «جوآنا کولیگ»، «برایان دارسی جیمز» و «آن هاتاوی» می‌شود.

این کمدی درباره عشق، داستان‌های جذاب از شخصیت‌هایی در کلان شهر عاشقانه و شلوغ نیویورک را به هم می‌پیوندد. در این فیلم خلاقیت آهنگسازی به نام «استیون لادم» (پیتر دینکلیج) تمام شده و او نمی‌تواند موسیقی اپرای خود را تمام کند. او به دستور همسرش پاتریشیا (آن هاتاوی) که قبلاً درمانگر او بود، به جستجوی چیزی الهام‌بخش می‌پردازد اما آنچه او کشف می کند بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور آن را داشته است.

 

 

۱۹ فیلم در سودای خرس طلا

 

 

در دوره هفتاد و سوم جشنواره برلین در مجموع ۱۹ فیلم به بخش مسابقه اصلی راه یافته‌اند و برای کسب خرس طلای بهترین فیلم و دیگر جوایز اصلی رقابت می‌کنند. در این دوره نام آثار کارگردان صاحب نامی در میان ۱۹ فیلم بخش رقابتی دیده نمی‌شود و از مهم‌ترین فیلم‌های مسابقه بین‌المللی می‌توان به «بلک بری» به کارگردانی «مت جانسون»، «گاوآهن» به کارگردانی «فیلیپ گارل»، «اینگبورگ باخمن – سفر به صحرا» به کارگردانی «مارگارت فون تروتا»، «در آتش» به کارگردانی «کریستین پتزولد»، «سر سخت» به کارگردانی «نیکلاس فیلیبر» و «یک روز همه چیز را بهم خواهیم گفت» امیلی عاطف (سینماگر ایرانی تبار) اشاره کرد.

 

داورانی که برندگان اصلی را انتخاب می‌کنند

 

 

امسال «کریستین استورات» بازیگر آمریکایی ریاست هیات داوران بخش مسابقه اصلی برلیناله را بر عهده دارد و در کنار او گلشیفته فراهانی، «والسکا گریسباخ» کارگردان و نویسنده (آلمان)، «رادو جود» کارگردان و فیلمنامه نویس (رومانی)، «فرانسین مایسلر» کارگردان و تهیه کننده (آمریکا)، «کارلا سیمون» کارگردان و فیلمنامه نویس (اسپانیا) و «جانی تو» کارگردان و تهیه کننده (هنگ کنگ، چین) دیگر اعضای داوری انتخاب برنده خرس طلای بهترین فیلم، خرس نقره‌ای جایزه بزرگ هیات داوران و همچنین جوایز خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی، جایزه هیات داوران، بازیگر نقش اصلی، نقش مکمل، فیلمنامه و دستاورد هنری هستند.

 

روایت مستند شان پن از جنگ در اوکراین

 

 

مستند «ابرقدرت» که حاصل سفرهای «شان پن» سینماگر آمریکایی پیش از آغاز جنگ و همزمان با وقوع آن در اوکراین است،  در بخش غیررقابتی جشنواره برلین رونمایی خواهد شد. این مستند به کارگردانی مشترک «شان پن» و «آرون کافمن»، اولین نمایش خود را در سالگرد آغاز جنگ مسکو با اوکراین تجربه می‌کند، دوره‌ای که طی آن «پن» چندین بار از منطقه جنگ زده بازدید کرد و با رئیس جمهور آن، ولودیمیر زلنسکی، دیدار کرد.

 

تحریم سینمای دولتی ایران و روسیه

 

 

برلیناله که سال گذشته فیلمسازن و روزنامه‌نگاران روسی را از حضور منع کرده بود، با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد جشنواره فیلم برلین و بازار فیلم اروپا به هیچ کمپانی یا رسانه‌ای که با دولت روسیه یا ایران ارتباط مستقیم دارند، مجوز حضور نخواهد داد. با وجود این تحریم، امسال چند سینماگر ایرانی شاهد نمایش آثارشان در جشنواره برلین در قالب پروژه‌های تولید مشترک هستند.

بخش پانورامای جشنواره برلین امسال با نمایش انیمیشن «آژیر» ساخته سپیده فارسی افتتاح خواهد شد. داستان این انیمیشن درباره روزهای ابتدایی جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹ است و وقایعش در آبادان می‌گذرد. فیلم درباره نوجوانی به نام امید است که پس از بمباران پالایشگاه‌ آبادان به‌دنبال برادر گمشده‌اش و راهی برای خروج از شهر محاصره‌شده آبادان است. انیمیشن «آژیر» محصول مشترک فرانسه، آلمان، لوکزامبورگ و بلژیک است.

فیلم «و به سوی کوچه‌های شاد» ساخته «سریمویی سینگ» محصول سینمای هند که درباره سینما و ادبیات ایران ساخته شده هم به بخش پانورامای برلین راه یافته‌ و «دروازه رؤیاها» ساخته نگین احمدی محصول ایران، نروژ و فرانسه در بخش نسل، «هفت زمستان در تهران» ساخته «استفی نیئدرزول» در بخش چشم‌انداز سینمای آلمان و فیلم «بدترین دشمن من» به کارگردانی مهران تمدن به عنوان محصولی از فرانسه و سوئیس در بخش مواجهه به نمایش گذاشته می‌شود.

 

یادی از کیارستمی، سهراب شهید ثالث و محمد علی طالبی

 

 

بخش مرور آثار امسال جشنواره برلین با عنوان «جوان در قلب - بزرگ شدن در سینما» شامل نمایش مجموعه ای از آثار انتخاب شده توسط کارگردانان، بازیگران و فیلمنامه نویسان بین المللی است و نیکی کریمی سینماگر ایرانی نیز یکی از چهره هایی است که برای انتخاب فیلم در این بخش انتخاب شده است و در نهایت فیلم «خانه دوست کجاست؟» ساخته عباس کیارستمی کارگردان شناخته شده سینمای ایران در عرصه بین‌المللی را برای نمایش در این بخش برگزید.

«تیلدا سوئینتون» بازیگر بریتانیایی نیز در این بخش فیلم «کیسه برنج» ساخته محمد علی طالبی را برگزیده است. داستان این فیلم که محصول سال ۱۹۹۶ میلادی است درباره یک کودک خردسال و همسایه سالخورده اش است که برای خرید یک کیسه برنج در کلان شهر شلوغ تهران با انبوهی از موانع روبرو می شوند.

فیلم «همه چیز رو به راه است» ساخته سهراب شهید ثالث، سینماگر تاثیرگذار ایرانی هم در بخش ویژه فروم جشنواره برلین به نمایش گذاشته می‌شود.

 

پیمان معادی با «دشمن»  به جشنواره می‌رود

 

فیلم سینمایی «دشمن» ساخته میلاد عالمی و بازی پیمان معادی در نخستین نمایش جهانی خود در بخش پانورامای جشنواره برلین رونمایی می‌شود. این فیلم که محصول کشور سوئد است، داستان زندگی ایمان و خانواده‌اش را روایت می‌کند که در پی شایعه‌ای ویرانگر مجبور به فرار از ایران شده‌اند. آنها به عنوان پناهنده در نهایت به هتلی در شمال سوئد می‌روند. ایمان با وجود احساس ناتوانی، سعی می کند نقش خود را به عنوان پدرسالار خانواده حفظ کند و برای افزایش شانس پناهندگی، عهد خود را با همسرش زیر پا می گذارد و به باشگاه کشتی محلی می پیوندد. با شروع دوباره شایعات، ترس و استیصال ایمان شروع می شود.

پیمان معادی که پیش از این در چندین پروژه بین‌المللی حضور داشته، نقش اصلی این فیلم را ایفا می‌کند و مارال نصیری، اردلان اسماعیلی و «بیون الگرد» دیگر بازیگران فیلم سینمایی «دشمن» هستند.

 

«تفریق» و «گنجشک» در بازار فیلم

 

 

بازار فیلم اروپا (EFM) که همزمان با هفتاد و سومین جشنواره فیلم برلین برگزار می‌شود میزبان نمایش دو فیلم ایرانی، چند محصول مشترک و چند کمپانی توزیع فیلم ایرانی خواهد بود. فیلم سینمایی «تفریق» ساخته مانی حقیقی و همچنین فیلم «گنجشک» به کارگردانی سهیل کریمی در این بخش برای خریداران بین‌المللی به نمایش گذاشته می‌شوند. همچنین فیلم‌های «من خود، من هم می‌رقصم» (ایران، آلمان و چک) ساخته محمد ولی‌زادگان، «دروازه رویاها» (ایران، فرانسه، نروژ، آمریکا) ساخته نگین احمدی و «بین انقلاب‌ها» (رومانی، کرواسی، ایران وقطر) ساخته «ولاد پتری» هم در بخش بازار جشنواره برلین به روی پرده می‌روند.

 

امسال نام پنج کمپانی توزیع و فروش جهانی فیلم از ایران در بخش بازار فیلم جشنواره برلین دیده می‌شود که شامل آریانافیلمز، الی ایمج، فیلمچی، انجمن فیلمسازان مستتقل ایران و سون اسپرینگ پیکچرز خواهد بود.

 

دوربین برلیناله برای فیلمبردار «گدار» و «تروفو»

 

 

«کارولین چمپوتیر» فیلمبردار آثار کارگردانان مطرح سینمای فرانسه با دریافت جایزه دوبین برلینله مورد تقدیر قرار خواهد گرفت. «کارولین چمپوتیر» فیلمبرداری بیش از صد فیلم را از سال ۱۹۷۹ در کارنامه دارد و کار خود را با سینماگرانی چون «فرانسوا تروفو»، «ژاک ریوت» و «شانتال آکرمن» آغاز کرد و با دیگر چهره‌های مطرح سینمای فرانسه از جمله «زاویه بووا»، «لئو کاراکس»، «آرنو دپلشن»، «ژاک دویلون»، «آن فونتن»، «فیلیپ گارل»، «بنوآ ژاکو»، «کلود لانزمن»و همچنین فیلمسازان بین المللی مانند «مارگارت فون تروتا»، «وانگ چائو»، «آموس گیتای» و «نوبوهیرو سووا» همکاری کرده است. این فیلمبردار فرانسوی ۵ بار نامزد جایزه سزار فرانسه شده و یک بار برای فیلم «خدایان و انسان» برنده اسکار سینمای فرانسه شده است و جایزه قورباغه طلایی جشنواره کمراایمج لهستان را نیز در کارنامه دارد.

 

نوبت به اسپیلبرگ رسید

 

 

«استیون اسپیلبرگ» در هفتاد و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین با دریافت جایزه افتخاری خرس طلایی جشنواره، برای یک عمر دستاورد افتخاری، تقدیر می‌شود. جدیدترین فیلم اسپیلبرگ هم با عنوان «فبلمن‌ها» که نگاهی به زندگی و به بزرگ شدن او به عنوان یک نوجوان شیفته سینما در آریزونا و کالیفرنیای شمالی دارد، نیز در جشنواره به نمایش گذاشته می‌شود.

این سینماگر ۷۶ ساله در طول یک حرفه طولانی و باشکوه، در مجموع ۱۹ بار نامزد جایزه اسکار شد و سه جایزه اسکار شامل دو جایزه بهترین فیلم برای «رنگ ارغوانی» و «فهرست شیندلر» و یک جایزه بهترین کارگردانی برای «نجات سرباز رایان» دریافت کرده است.

هفتاد و سومین جشنواره فیلم برلین از تاریخ ۱۶ تا ۲۶ فوریه (۲۷ بهمن تا ۷ اسفند) در کشور آلمان برگزار می‌شود.


 تاريخ ارسال: 1401/11/27
کلید واژه‌ها: جشنواره فیلم برلین، فستیوال برلین، هفتاد و سومین جشنواره فیلم برلین

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.